Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
Ik probeer te begrijpen of ik in het pak genaaid wordt of dat er niets aan de hand is. Casus: Ik heb een baan aangeboden gekregen via een detacheer bureau, contractduur 7 maanden. In het contract staat dat het salaris inclusief ADV compensatie is. Het was mijzelf niet opgevallen maar iemand anders wees mij erop dat dat erin staat en dat het raar is (aangezien die persoon ADV dagen bovenop het salaris krijgt danwel vrije dagen). Toen ben ik wat gaan Googlen en werd het alleen maar vager, zeker in combinatie met detacheren. Het uitzendbureau hanteert de ABU-CAO, maar nu zou het bedrijf waar ik om te werken mogelijk in de werkingssfeer van de Bouw&Infra CAO kunnen vallen, en dat maakt het weer vager omdat daar naar wordt verwezen in de ABU-CAO (ik zou UTA personeel zijn, maar wellicht ook weer als 'nieuwkomer' geclassificeerd kunnen worden).

Een definitie die ik vaak tegenkom op de interwebs is dat ADV dagen compensatie zijn voor werk dat je meer hebt gedaan dan de afgesproken arbeidsduur. Dan vraag ik me af hoe dat dan in je loon kan zitten, het contract zegt 40 uur in de week en er wordt ook verwacht dat ik er 40 uur zal zijn, wat ben je dan nog aan het compenseren?

De vraag is dus of 'loon inclusief ADV compensatie' raar is of normale gang van zaken. De hoogte van het salaris is ok als ik om mij heen kijk. Als ik kijk naar de statistieken (UWV, loonwijzer.nl, nog wat random websites) is het iets onder het gemiddelde. Ik heb alleen geen idee of dat ook 'inclusief ADV' constructies zijn of dat ik effectief harde euro's ga missen tov de rest van vergelijkbare werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Geen idee hoe het werkt icm uitzendcontracten, maar wat er doorgaans bedoelt wordt met ADV-dagen is dat je bv 40u werkt maar slechts 38u betaald krijgt. Die 2u krijg je vervolgens als ADV in de vorm van extra verlof-dagen die je kunt opnemen. Ik kan me heel goed voorstellen dat die 2u (uit dit voorbeeld) als uitzendkracht gewoon uitbetaald wordt. Die 2u op 40utelt uiteindelijk heus wel aan, maar ga je niet direct terugzien als significant verschil in je uurloon.

In het kort: ADV-dagen werken voor niet-uitzendkrachten in mijn geval dus als volgt: Je werkt X uur, maar krijgt uitbetaald voor X-y uur. Die y uur worden omgezet in verlofuren die je op kunt nemen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik zou je contract even goed nakijken. Waarschijnlijk is het zo dat je wel 40 uur per week werkt, maar dat je voor slechts 38 of 37 uur per week betaald wordt. Omdat je meer werkt dan je betaald krijgt, wordt dit gecompenseerd met ADV dagen. Simpel gezegd: als je over je betaalde uren per jaar heen zit, heb je vrij. Dit is in veel sectoren, waaronder de bouw, niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bovenstaande wordt bij veel overheidsbanen toegepast. Daar werken veel mensen 38 uur betaald en 2 uur voor ADV uren die ze opbouwen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SmurfLink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:54:
Bovenstaande wordt bij veel overheidsbanen toegepast. Daar werken veel mensen 38 uur betaald en 2 uur voor ADV uren die ze opbouwen.
veel niet-overheidsbanen ook hoor ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dit klinkt alsof bij die organisatie officieel 38 uur fulltime is en eigen werknemers de keuze hebben 40 uur te werken, maar die 2 uren als ADV uren mogen opnemen. (Dás grofweg 13 dagen per jaar, dus best serieus nog.)

Als uitzendkracht / gedetacheerde heb je dat mogelijk niet, dus zal je uurloon mogelijk wat hoger zijn, maar krijg je géén ADV uren en word je dus effectief voor 40 uur betaald én moet je 40 uur werken.

Wil je het helemaal zeker weten: Vraag het na bij je uitzendorganisatie, die hebben vast een plausibelen verklaring hiervoor.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ADV is vrije tijd die je gewoon niet betaald krijgt. Dus je basis contract is bijvoorbeeld 36 uur. Je werkt week 1 40 uur, week 2 werk je 32 uur. Dus iedere twee weken heb je een ADV dag. Je hebt ook contract van 38 uur of 32 uur. Het is aan de opdrachtgever hoe je her indeelt. Bij 38 uur werk je bijvoorbeeld 3 weken 40 uur en 1 week 32 uur. Wanneer je kiest om die uren niet te compenseren, bijvoorbeeld bij 36 uur werk je gewoon 40 uur dan mag je dat niet als overwerk rekenen. De werkgever is wel verplicht het uit te betalen, mits hij daar toestemming voor heeft gegeven (schriftelijk).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11

Yucon

*broem*

Ik heb niet zo'n trek om die CAO's door te spitten, maar ik wil je toch even ergens op wijzen. In mijn CAO is die hele ADV regeling tot een bepaald salaris het geval. Zit je daarboven, dan niet meer tenzij expliciet afgesproken. Mogelijk is dit stukje bij jou een standaard opmerking die voor jou sowieso geen betekenis heeft. Als je namelijk teveel verdient zou het kunnen zijn dat als je die zinszede geschrapt krijgt dat nog niet automatisch betekent dat je die ADV dagen wel krijgt. Omdat het nog steeds niet expliciet afgesproken van wel is.

Misschien verstandig ook dit aspect even goed uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Het klinkt mij meer als dat je gewoon 40-u moet werken en ook betaald krijgt.
Ze dekken zich vast in dat als je 45 uur gaat werken je geen ADV compensatie krijgt, je salaris is al inclusief.

Als het contract voor minder dan 40u was zou je alert moeten zijn dat ze je niet toch 40u laten werken, maar in dit geval lijkt mij er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik kan alleen vanuit mijn ervaring binnen de Bouw & Infra cao spreken

Voorheen (geloof 2015) hadden we in totaal 43 vrije dagen (wettelijk verlof, adv, kort verzuim). Bijna niemand kreeg die 43 dagen op, waardoor er een stuwmeer aan verlof werd opgebouwd. Dit is nadelig voor een opdrachtgever, omdat deze kosten "achterstallig loon" zijn en dus op de balans staan. Ook krijg je door de jaren heen salarisverhogingen. Hierdoor is het e tra nadelig voor een bedrijf. Dagen die tegen een laag salaris zijn opgebouwd, worden oogenomen tegen een hoger salaris.

Om die rede is in de CAO afgesproken om 10 dagen in te leveren. Deze dagen worden periodiek bij het salaris uitgekeerd en kunnen indien gewenst als het verlof op is, worden teruggekocht.

Nu ik dit schrijf, betwijfel ik of dit de adv dagen zijn of het bovenwettelijke verlof.

Bij ons (aannemer) zijn er ook x dagen vastgesteld voor verlof (dag na hemelvaart, kerstreces 2 weken, etc). Dit gaat over het algemeen van de adv dagen af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
@ThomasG @naitsoezn

Gewerkte uren moet ik zelf op gaan geven/declareren dus ik betwijfel dat zo gaat werken. Als ik 40 uur werk krijg ik gewoon 40 uur betaald zoals ik het nu begrijp. Of een normale werkweek bij dat bedrijf 38 uur oid is weet ik niet. Als ik de formule in de ABU-CAO terug reken vanaf het uurloon (en er dus vanuit ga dat de opdrachtgever een arbeidsvoorwaardenregeling heeft met daarin x normale arbeidsduur) kom ik gewoon weer uit op 40 uur (wat het bedrijf dus als normale werkweek zou zien).

@unezra
Ik heb een poging gedaan maar men is op vakantie gegaan en de laatste die ik aan de lijn had was letterlijk op weg naar een potje zuipen. Heel verhaal opgehangen zonder concrete antwoorden maar wel met de volgende strekking: Gaan we niks meer aan doen en vertrouw ons maar we proberen je echt niet te naaien. Tuurlijk joh daarom was het eerste salaris bod ook een end onder het gemiddelde.
Vandaar dit topic.

@Yucon
Ik ben zoiets niet tegengekomen in de betreffende CAO.

In de CAO staat dat als in de CAO of AVR van de opdrachtgever ADV is vastgelegd, dan kan het detacheerbureau kiezen dit in tijd of geld te compenseren. Ik ga er vanuit dat de CAO of AVR van opdrachtgever dat inderdaad heeft, anders stond er in mijn contract nu niet 'inclusief ADV compensatie'. De CAO regelt namelijk ook dat als er geen ADV is vastgelegd bij opdrachtgever er ook geen ADV compensatie hoeft te zijn door het detacheerbureau.

Ik heb ergens het vermoeden dat bij (niet-gespecificeerd telefonisch) aanbod 1 er ADV dagen bovenop het salaris kwamen, en dat na opmerking over de hoogte van het salaris dit basis salaris weliswaar verhoogd is, maar het stukje 'exclusief ADV compensatie' is veranderd in 'inclusief ADV compensatie', waardoor er onder de streep niks veranderd en men hoopt dat ik met effectief hetzelfde salaris akkoord ga :+

@frickY
Ja zou ook zomaar kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Detacheerders zat en werk zat, dus banen te over. Ik zou haast zeggen: wat zoek je exact? :)

Kies een werkgever die bij je past. Mensen kiezen tegenwoordig geen baan meer, maar een leidinggevende :)

Verder is dat contract van 7 maanden ook wel iets om over na te denken. Das namelijk een bekend trucje om iemand 3x een tijdelijk contract te kunnen geven binnen de wettelijke mogelijkheden. Liever zit je gewoon bij een werkgever waar ze op zijn minst een jaar ontract of zelfs meteen aanbieden, met vertrouwen over en weer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:57
Ik moet zeggen dat het klinkt alsof je een standaard contract hebt gekregen dat niet branch specifiek is. Ofwel iets wat ze in alle branches/CAO's gebruiken waarin ze uitzenden/detacheren. In de bouw bestaat het concept ADV niet. Even grofweg uit mijn hoofd is de regeling in de bouw als volgt, de werknemer heeft:

20 vakantiedagen, deze worden doorbetaald bij opname (dus zoals het bij iedereen werkt)
5 vakantiedagen, hiervoor wordt maandelijks een bedrag in het tijdspaarfonds gestort dat je op eigen verzoek op kan nemen, of aan het einde van jaar/in mei bij het vakantiegeld in één keer uit kan laten keren.
10 roostervrije dagen, door werkgever in te delen, doorbetaald bij opname
10 roostervrije dagen, door werknemer in te delen, betaling loopt ook hier via tijdspaarfonds.
3 dagen die via tijdspaarfonds lopen die kunnen worden gebruikt voor kort verzuim (specifieke eisen om deze te kunnen gebruiken)

Totaal dus 43 dagen, waarbij gekozen kan worden voor opname of uitbetaling. Bij UTA ligt de verdeling net iets anders, maar die weet ik niet uit mijn hoofd....

Als je kijkt naar de metaal CAO, dan is het gebruikelijk dat er 40 uur gewerkt wordt en maar 38 uur wordt uitbetaald. Hiermee bouw je per week dus 2 uur ADV/ATV op.

Veel uitzendburo's / detacheerders die in de bouw werken, werken ook in de metaal, om die reden gok ik dat het een standaard contract.

Naast dat het voor bouw dus al niet van toepassing, zie je dus ook dat men er niets mee doet als je zelf aan geeft dat je bij 40 uur declareren ook 40 uur uitbetaald krijgt. Al met al denk ik dus niet dat het contract negatief is voor je, ik vind het wel wat makkelijk van de detacheerder om met standaard contracten te gaan werken, natuurlijk begrijp ik dat je een bepaalde standaard hebt, maar als je in meerdere sectoren werkt, zal je toch al moeten varieren, dus knip dit er dan uit.

Ik zag in vorige posts nog iets staan over 45 uur werken en 40 uur betaald krijgen, dit heeft absoluut niet met ADV te maken, dit zou hooguit in kopje overwerk gevat kunnen worden. ADV ofwel Arbeidsduur verkorting heeft altijd te maken met minder dan 40 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
leecher schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:41:
Ik probeer te begrijpen of ik in het pak genaaid wordt of dat er niets aan de hand is. Casus: Ik heb een baan aangeboden gekregen via een detacheer bureau, contractduur 7 maanden. In het contract staat dat het salaris inclusief ADV compensatie is. Het was mijzelf niet opgevallen maar iemand anders wees mij erop dat dat erin staat en dat het raar is (aangezien die persoon ADV dagen bovenop het salaris krijgt danwel vrije dagen). Toen ben ik wat gaan Googlen en werd het alleen maar vager, zeker in combinatie met detacheren. Het uitzendbureau hanteert de ABU-CAO, maar nu zou het bedrijf waar ik om te werken mogelijk in de werkingssfeer van de Bouw&Infra CAO kunnen vallen, en dat maakt het weer vager omdat daar naar wordt verwezen in de ABU-CAO (ik zou UTA personeel zijn, maar wellicht ook weer als 'nieuwkomer' geclassificeerd kunnen worden).

Een definitie die ik vaak tegenkom op de interwebs is dat ADV dagen compensatie zijn voor werk dat je meer hebt gedaan dan de afgesproken arbeidsduur. Dan vraag ik me af hoe dat dan in je loon kan zitten, het contract zegt 40 uur in de week en er wordt ook verwacht dat ik er 40 uur zal zijn, wat ben je dan nog aan het compenseren?

De vraag is dus of 'loon inclusief ADV compensatie' raar is of normale gang van zaken. De hoogte van het salaris is ok als ik om mij heen kijk. Als ik kijk naar de statistieken (UWV, loonwijzer.nl, nog wat random websites) is het iets onder het gemiddelde. Ik heb alleen geen idee of dat ook 'inclusief ADV' constructies zijn of dat ik effectief harde euro's ga missen tov de rest van vergelijkbare werknemers.
toon volledige bericht
Het kan zo zijn dat meerwerk niet vergoed wordt en je dus geen vrije dagen krijgt in ruil voor de uren die je overwerkt. Dat is toch wat je bedoelt?

Indien het contract een soort all-in constructie is mag dat best. Ik zou alleen niet veel meer gaan werken indien er eigenlijk 60 uur nodig is of die je besteedt. Je bent dat niet verplicht. Lees de arbeidsovereenkomst, redelijkheid en billijkheid geldt.

Loon inclusief overwerk is gebruikelijk in bepaalde functies. Het zit in je salaris dan verwerkt en wordt verwacht dat je doorwerkt indien er een brandje geblust moet worden. In de IT is daar denk ik nog wel eens sprake van. Ik belde mijn IT afdeling soms snachts. Geen idee od ze dat betaald kregen, ik denk dat wel (en hoe dankbaar was ik). Ik weet niet wat market standard is eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 18:00
Ik zou gewoon even bij de detacheerder/uitzender nagaan. Als ze zeggen dat het salaris inclusief ADV is, dan moet ook vermeld worden hoe hoog dat percentage is. Ik zou dus even navragen wat je basis uurloon is obv de inlenersbeloning (indien van toepassing inclusief de schaal en trede waar je bent ingedeeld) en welke opslag je ontvangt voor ADV. Dat is de uitsplitsing die je graag zou willen zien.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1