AVG en kerstkaarten recruitmentbureau

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
Mijn vraag
Ik had een erg slechte ervaring met een recruitment bureau, en heb ze vervolgens gevraagd om volgens de AVG richtlijnen mijn gegevens te verwijderen. En nu krijg ik vandaag ineens een kerstkaart met mijn naam en adres erop via de post.

Mag dat?

Beste antwoord (via Haas_nl op 26-12-2018 15:05)

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
MAX3400 schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:29:
[...]

Doe eens een bron posten dan? Een maand is nergens vastgelegd en de termijn voor verwijdering is, in een aantal gevallen, afhankelijk van het bewaardoel.

Als jij morgen iets koopt bij Coolblue bijvoorbeeld en je dient de dag erna een verzoek in tot verwijderen, is het zeer goed mogelijk dat jouw minimale set van herleidbare gegevens toch nog x jaar wordt bewaard uit belastingtechnische overwegingen.

Ik betwijfel dan ook ten zeerste jouw uitspraak over 1 maand.
even gezocht hoor:
Vraagt iemand u op grond van het recht op vergetelheid om zijn gegevens te wissen? Dan moet u dat onmiddellijk doen, uiterlijk binnen een maand. Alleen als het om een heel complex verzoek gaat, heeft u twee maanden extra de tijd. U moet dan wel binnen een maand aan de betrokkene laten weten dat het langer gaat duren.
https://autoriteitpersoon...ten/recht-op-vergetelheid

Ja Belastingdienst is uitzondering denk ik maar dan ga je toch geen kerstkaart sturen? ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 23-12-2018 20:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe lang geleden heb je erom gevraagd? Wat was de behandeltermijn? Is jou bevestigd dat alles verwijderd is? Wat zei de "contactpersoon" van die detacheerder over je vraag? Is de kerstkaart niet geautomatiseerd (realtime) uitbesteed nog voordat je het verzoek indiende?

iets met spijkers & laag water imho

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

MAX3400 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:16:
Hoe lang geleden heb je erom gevraagd? Wat was de behandeltermijn? Is jou bevestigd dat alles verwijderd is? Wat zei de "contactpersoon" van die detacheerder over je vraag? Is de kerstkaart niet geautomatiseerd (realtime) uitbesteed nog voordat je het verzoek indiende?

iets met spijkers & laag water imho
Je vragen zijn terecht, maar tegelijkertijd is dit zo'n zeldzaam geval dat je kans hebt om te controleren of ze een beetje tegen je gejokt hebben. Om die reden zou ik het zelf er niet te gemakkelijk bij laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Ik heb in oktober ze dat verteld.
Ze hadden mij ook een mailtje gestuurd waarbij ik moest aangeven wat ik wilde.
Daar had ik eerst ja op gezegd, maar toen alles uit de hand liep heb ik ze opnieuw gemailed met de opmerking dat ze mijn gegevens niet meer nodig hebben omdat ik geen zaken meer met ze wilde doen en dat ze mij volgens de AVG wetgeving konden verwijderen uit hun systeem.

Vermoed dat die liegende recruiters mijn mailtje niet verwerkt hebben. Die dachten ook alleen maar om die bonus binnen te slepen ongeacht wat ik wilde of de klant.

[ Voor 18% gewijzigd door Haas_nl op 21-12-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49

kodak

FP ProMod
Er is niet echt een termijn waarop je gegevens niet meer verwerkt kunnen worden. De vraag is dus of ze hebben gedaan wat je vroeg, per wanneer en hoe je dat kan weten. Als je nog geen bevestiging op je verzoek hebt en het met het ontvangen van deze post te lang vind duren, dan kan je ze het beste aanschrijven om te vragen of je verzoek van destijds wel is verwerkt, wat dat voor jou binnen welke termijnen zal betekenen en hoe je kan weten dat het goed verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toeschouwer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-10-2022
Herkenbaar, ik had dit vorig jaar ook, kreeg kortgeleden een paar keer het verzoek om mijn nieuwe ID kaart te laten zien en inscannen want de oude was bijna verlopen.

Ben ik er via-via achter gekomen dat ik nog steeds wordt voorgesteld bij klanten door dit bureau.
'kijkt U eens , we hebben 40 geschikte kandidaten voor de functie' ja ja...

Ben benieuwd wat ze tegen de klant vertellen als ze met mij een gesprek willen, waarschijnlijk ben ik dan' toevallig net die dag ervoor met een andere partij in zee gegaan' ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Je kan een melding doen bij de autoriteit persoonsgegevens. Ze moeten binnen een maand in principe verwijderen. Kerstkaarten en nieuwsbrieven lijken me daar onder te vallen. Bovendien vraag ik me af of die kerstkaart uberhaupt ooit mocht want dan gebruiken ze gegevens voor andere doeleinden dan waar jij voor kwam (een baan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LucyLG schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:21:
Ze moeten binnen een maand in principe verwijderen.
Doe eens een bron posten dan? Een maand is nergens vastgelegd en de termijn voor verwijdering is, in een aantal gevallen, afhankelijk van het bewaardoel.

Als jij morgen iets koopt bij Coolblue bijvoorbeeld en je dient de dag erna een verzoek in tot verwijderen, is het zeer goed mogelijk dat jouw minimale set van herleidbare gegevens toch nog x jaar wordt bewaard uit belastingtechnische overwegingen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik kreeg hier afgelopen week ook een volledig op naam gestelde kerstkaart van de Postcode Loterij terwijl ik daar écht nog nooit actief aan deelgenomen heb 8)7

Volgend jaar maar eens even verder achteraan gaan, heb er nu geen zin in én ik wil er ook geen tijd voor vrijmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 23-12-2018 20:32 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
MAX3400 schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:29:
[...]

even gezocht hoor:
Vraagt iemand u op grond van het recht op vergetelheid om zijn gegevens te wissen? Dan moet u dat onmiddellijk doen, uiterlijk binnen een maand. Alleen als het om een heel complex verzoek gaat, heeft u twee maanden extra de tijd. U moet dan wel binnen een maand aan de betrokkene laten weten dat het langer gaat duren.
https://autoriteitpersoon...ten/recht-op-vergetelheid

Ja Belastingdienst is uitzondering denk ik maar dan ga je toch geen kerstkaart sturen? ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 23-12-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:22

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Al zou men niet binnen een redelijke termijn kunnen handelen om je gegevens te verwijderen (en ja voor bepaalde (wettelijke) taken mag men de gegevens alleen verwijderen indien de bewaar termijnen verstreken zijn) dan zijn er nog wel andere opties die als betrokkene kunt uitoefenen.

Je kunt je ook beroepen op het niet meer gebruiken van de gegevens omdat er een onrechtmatigheid is.
Ik zou dat recht (ook) uitoefenen.

Zie de AP voor verder uitleg
https://autoriteitpersoon...perking-van-de-verwerking

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32

Killjoy

Klingon lawn products

Haas_nl schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:22:
Ik heb in oktober ze dat verteld.
Ze hadden mij ook een mailtje gestuurd waarbij ik moest aangeven wat ik wilde.
Daar had ik eerst ja op gezegd, maar toen alles uit de hand liep heb ik ze opnieuw gemailed met de opmerking dat ze mijn gegevens niet meer nodig hebben omdat ik geen zaken meer met ze wilde doen en dat ze mij volgens de AVG wetgeving konden verwijderen uit hun systeem.

Vermoed dat die liegende recruiters mijn mailtje niet verwerkt hebben. Die dachten ook alleen maar om die bonus binnen te slepen ongeacht wat ik wilde of de klant.
Wanneer je geen reactie hebt ontvangen op de laatste mail, ga er dan maar van uit dat het verzoek niet is verwerkt. Ik zou het grondig aanpakken en de voorbeeldbrieven van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken: https://www.autoriteitper...elf-doen/voorbeeldbrieven

Doe eerst een verzoek om inzage. Het bureau moet jou nu binnen één maand een overzicht verstrekken van de gegevens die ze van jou hebben (het verzoek mag met twee maanden verlengd worden, maar dat moet wel aangegeven worden)

Nu je weet welke gegevens ze van jou hebben, kun je een gericht verzoek tot gegevenswissing indienen. Ook daarvoor geldt weer dezelfde reactietermijn. Het verzoek om gegevenswissing kun je eventueel combineren met een verzoek om beperking van de verwerking.

Je bent er wel even mee bezig, maar dan heb je ook wat.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

LucyLG schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:31:
Er zijn voor vele organisaties gegevens die bij een verzoek daartoe niet moeten of zelfs mogen worden vernietigd. Daarom zijn er allerhande voorwaarden voor wissing. (AVG art.17 voor de liefhebber). Heel kort door de bocht: als men de gegevens heeft alleen vanwege toestemming, dan moet het gewist worden.

Maar een kerstkaartenlijst zou IMHO alleen op grond van toestemming mogen, dus zelfs als er nog gegevens worden bewaard dan mag dat niet voor het doel kerstkaarten. En langer dan een maand doen over een kerstkaartenlijst bijwerken lijkt me alleszins onredelijk.

"De betrokkene heeft het recht van de verwerkingsverantwoordelijke zonder onredelijke vertraging wissing van hem betreffende persoonsgegevens te verkrijgen en de verwerkingsverantwoordelijke is verplicht persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging te wissen".

Edit: advies, vraag inderdaad expliciet en binnen 4 weken te bevestigen dat alles dat betrekking heeft op of is te relateren aan jou is verwijderd. Of als niet alles is verwijderd, uitputtend aangeven waarom niet, op basis waarvan het nog wordt verwerkt, wanneer het wel wordt vernietigd.

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 24-12-2018 15:32 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
LucyLG schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:21:
Bovendien vraag ik me af of die kerstkaart uberhaupt ooit mocht want dan gebruiken ze gegevens voor andere doeleinden dan waar jij voor kwam (een baan).
Volgens mij zit er nog ergens een "niet-commercieel" puntje, waaronder dit kan vallen. Al moet je dan wel weer een opt-out bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
eric.1 schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:36:
[...]

Volgens mij zit er nog ergens een "niet-commercieel" puntje, waaronder dit kan vallen. Al moet je dan wel weer een opt-out bieden.
Ja die nieuwsbrieven, maar zouden die niet moeten vallen onder het recht om vergeten te worden? Staat niet zozeer in de AVG geloof ik. Indien je vergeten wordt mogen ze niks meer zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Bedankt voor de reacties, ik ga melding maken. Want op een opvolgend mailtje wat ik na die kerstkaart gestuurd heb krijg ik geen reactie.
Zover ik het begrijp hebben ze mijn gegevens via de mail verwerkt en moet ik het dus ook kunnen laten verwijderen via de mail en hoef ik geen aangetekende brieven te versturen.

Dit bedrijf is trouwens Techmatch, dus dat mensen hier gewaarschuwd zijn voor deze mensen.

Ze hadden mij ergens voorgesteld wat me wel leuke functie was. Vervolgens boden ze mij een uitzendcontract (HBO functie) aan, terwijl ze wisten dat ik met mijn huidige baan gewoon een vast contract had. Als ik mij ziek melde bij het uitzendcontract was ik per direct werkeloos geweest. Ik bedoel ik snap dat je graag een provisie maar holy shit dan heb je echt een psychopaat als je mensen met een vast contract gaat overhalen om uitzendcontract te nemen.

Nu kon ik ze dat nog wel vergeven want dat is een duidelijke keuze die ik had, maar ze hadden met de pro-forma berekening zitten spelen om een hoger bedrag eruit te halen dan werkelijk (wat ik gewoon keiharde fraude vind) en ze gingen niet in op mijn vraag hoe het pensioen geregeld was. Die hadden ze namelijk niet, maar in plaats van gewoon eerlijk te zeggen dat het er niet bij zat, zeiden ze niks oftewel ze probeerde de boel te bedonderen.
Pagina: 1