Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo allemaal,

Mijn pc crashte vandaag zomaar toen ik iets aan het opzoeken was. De pc ging niet uit, maar opeens had ik alleen maar zwart beeld. De pc herstarten door de aan/uit knop ingedrukt te houden hielp niet. Ik heb daarna de hdmi kabels en poorten gecontroleerd, maar daar is niks mis mee.

Daarna heb ik de externe videokaart (MSI r9 380) eruit gehaald en een moederbord reset gedaan door het batterijtje er een paar minuten uit te halen. Vervolgens startte ik de pc opnieuw op zonder de R9 380. De pc startte zonder problemen op, maar zodra ik de r9 380 weer monteer (met de hdmi aangesloten op de internevideokaart) krijg ik alleen maar een zwart beeld bij het opstarten. Alle lichtjes branden inclusief het MSI logo op de videokaart, maar het beeld blijft zwart. Ik heb ook al een andere PCI poort geprobeerd.

Hetzelfde probleem had ik een aantal maanden geleden met een netwerkkaart. Die deed het een aantal dagen heel goed, maar vervolgens bleef bij het opstarten ook het beeld op zwart steken. Ik heb de netwerkkaart toen teruggestuurd, omdat ik dacht dat het daaraan lag.

Heeft iemand misschien een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zit zelf te denken dat het moederbord misschien de oorzaak is.

Mijn pc configuratie:

Intel i5 4460
Gigabyte G1 Sniper B5
MSI R9 380
Crucial 2x 4GB ddr3 ballistix
Crucial mx100 256GB
WD Blue 1 TB
Seasonic 520 GM 80 plus Bronze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-07 12:48
Ontkoppel even de PC van stroom, en houdt de aanknop 10 tot 30 seconde ingedrukt. Dit leegt alle capacitors. Daarna kan je PC weer aan het stroom en zou je gewoon kunnen opstarten, dit heeft mij af en toe nog wel geholpen met een ietswat ouder moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik het zo hoor is het geen externe videokaart.

Heb je via via beschikking over een andere videokaart? Die zou ik eens uitwisselen om te kijken of dat niet het probleem is, ik vermoed van wel.

Anders wellicht moederbord of iets maar dan zou ik eerder blauwe schermen verwachten.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
granitk7 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:26:
maar zodra ik de r9 380 weer monteer (met de hdmi aangesloten op de internevideokaart) krijg ik alleen maar een zwart beeld bij het opstarten. Alle lichtjes branden inclusief het MSI logo op de videokaart, maar het beeld blijft zwart. Ik heb ook al een andere PCI poort geprobeerd.
Als er een videokaart is geïnstalleerd wordt de igpu uitgeschakeld. Wat gebeurt er als de monitor op de videokaart is aangesloten?
In het BIOS kan je instellen dat de igpu altijd actief is. Dan heb je wel beeld als er een videokaart in het PCI-e slot zit.
Het probleem kan in het moederbord zitten want ik kom wel vaker defecte Snipertjes tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

granitk7 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:26:
Hallo allemaal,

Mijn pc crashte vandaag zomaar toen ik iets aan het opzoeken was. De pc ging niet uit, maar opeens had ik alleen maar zwart beeld. De pc herstarten door de aan/uit knop ingedrukt te houden hielp niet. Ik heb daarna de hdmi kabels en poorten gecontroleerd, maar daar is niks mis mee.
Daarna heb ik de externe videokaart (MSI r9 380) eruit gehaald en een moederbord reset gedaan door het batterijtje er een paar minuten uit te halen. Vervolgens startte ik de pc opnieuw op zonder de R9 380. De pc startte zonder problemen op, maar zodra ik de r9 380 weer monteer (met de hdmi aangesloten op de internevideokaart) krijg ik alleen maar een zwart beeld bij het opstarten. Alle lichtjes branden inclusief het MSI logo op de videokaart, maar het beeld blijft zwart. Ik heb ook al een andere PCI poort geprobeerd.

Hetzelfde probleem had ik een aantal maanden geleden met een netwerkkaart. Die deed het een aantal dagen heel goed, maar vervolgens bleef bij het opstarten ook het beeld op zwart steken. Ik heb de netwerkkaart toen teruggestuurd, omdat ik dacht dat het daaraan lag.

Heeft iemand misschien een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik zit zelf te denken dat het moederbord misschien de oorzaak is.
Monitor op je R9 380 aansluiten en, wat zie je dan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
Bedankt voor jullie reacties!

De pc heb ik ontkoppeld en vervolgens de aan en uit knop 30 sec ingehouden. Helaas hielpt dit ook niet.
Doordat ik het batterijtje van het moederbord heb gehaald is er dus een bios reset gedaan. Dus hij staat nu op de interne gpu. Normaal gezien zou de pc dan ook als de externe gpu is geïnstalleerd beeld moeten geven, omdat de hdmi op de interne gpu is aangesloten.
Misschien dat ik eens langs een computerwinkel gaan en kijken of ze misschien willen testen of de videokaart werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Normaalgesproken wordt bij het plaatsen van een grafischekaart (geen externe GPU, dat is geheel wat anders) de IGP van de CPU uitgeschakeld en zal je inderdaad geen signiaal meer krijgen over de HDMI poort van het moederbord, dus zoals Hackus al aangeeft sluit de monitor nu eens aan op de grafische kaart.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
Bij dit type moederbord moet je de Intel cpu eerst uitschakelen via de bios. Dat heb ik ook gedaan en daarna de monitor op de gpu aangesloten. Maar ik krijg helemaal geen beeld. Niet eens de optie om in bios te kunnen gaan daarvoor moet ik nu weer een bios reset doen, zodat de intel gpu weer wordt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zonder videokaart opstarten en de hdmi in het moederbord stoppen, krijg je dan wel beeld?

Zo ja, 99% kans dat je videokaart overleden is....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
Ik heb hem vandaag even naar een computer winkel gebracht en ja helaas de videokaart is kapot gegaan. Het blijft een raadsrl voor me hoe die is kapot gegaan, maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1