Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:37
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe(re) GPU, bij voorkeur tweedehands. Ik heb een nieuwe monitor (1440p/144hz/FreeSync) en daar zou ik graag alles uit willen halen.
Nu weet ik alleen niet goed wat ik moet doen. Ik kan voor een nVidia-kaart gaan, maar dan geen FreeSync. Óf voor een AMD-kaart mét FreeSync.
Klinkt misschien als een simpele keuze, maar tóch twijfel ik. Voor- en nadelen van beide opties onderaan in dit bericht.

Ik zoek een?
Ik zoek een GPU ter vervanging voor mijn huidige GPU. Ik heb nu een AMD R9 390 8GB, maar wil graag een nieuwere en betere GPU.

Wat is je budget?
Het liefst blijf ik onder de € 400,- tot € 450,- (tweedehands). Ik vind nieuwe videokaarten schrikbarend duur en ik heb geen problemen met een tweedehands GPU.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur wel één van de topmerken zoals Gigabyte, Asus, MSI etc. Liever geen minder bekende merken (zoals PowerColor?).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een i7-6700K op een Asus Maximus VIII Ranger (Z170) moederbord met daarop 16GB RAM (3200mhz) van Corsair.
Sinds kort heb ik een nieuwe monitor (Samsung LC27HG70). Dat is een 1440p-scherm (VA) met een refresh rate van 144hz. Deze monitor ondersteunt FreeSync en HDR.

Voornamelijk gebruik
Voornamelijk gamen (Rocket League, The Forest, Hitman en in de toekomst ook wel wat grotere en zwaardere titels). Rocket League speel ik het meest. Niet de zwaarste game, maar wél fast-paced zoals FPS-games (zoals CS:GO).
Daarnaast het gebruikelijke: internetten en films/series kijken (Youtube, VLC etc). Geen video- of videobewerking of dergelijke zware zaken.

Voorbeeld GPU AMD: AMD RX Vega 64
Voorbeeld GPU nVidia: Gigabyte GTX 1070 Ti

Voordelen RX Vega 64 (t.o.v. 1070 Ti):
1. Meer performance voor ongeveer dezelfde prijs
2. FreeSync

Voordelen 1070 Ti (t.o.v. Vega 64):
1. Stroomverbruik aanzienlijk lager
2. Stiller (over het algemeen)
3. Mogelijk voordeel i.c.m. Intel CPU (maar volgens mij is dit achterhaald?)
4. Makkelijker te krijgen dan een Vega 64

Als ik dus voor de Vega 64 ga, verbruik ik meer stroom én maakt de PC meer lawaai. Daar tegenover staat dan wél (een beetje) meer performance én FreeSync!

Als ik voor de 1070 Ti ga, dan verbruik ik minder, is de PC stiller en heb ik sneller een andere GPU (wordt simpelweg meer aangeboden dan een Vega 64).

Dus is FreeSync écht het stroomverbruik en geluidsproductie waard? Presteert de Vega 56/64 daadwerkelijk beter dan de 1070 Ti?

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Bovenstaande informatie heb ik op het internet gevonden en mogelijk kloppen sommige beweringen niet. Als dit het geval is, dan hoor ik het graag.

De genoemde kaarten heb ik gevonden o.b.v. budget. En qua prestaties zijn ze (volgens mij) aardig aan elkaar gewaagd. Maar suggesties voor andere kaarten zijn welkom.

Alvast bedankt.

Edit 1:
Ik zie net dat de onderstaande kaarten onder de € 500,- zitten (nieuw):
pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB
pricewatch: Asus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced
Op zich zou ik mijn budget ook wel wat kunnen verhogen naar € 500,- als dit beter is.

[ Voor 7% gewijzigd door Kevin-de-Groot op 21-12-2018 14:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
Of je neemt een Vega56 en legt de rest van het geld opzij voor een upgrade later.

De Asus Vega64 is ook aardig in prijs gezakt, geen slecht optie inderdaad.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1130297;942335/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 18:57
Een AMD kaart is inderdaad wel een logische optie, Vega 64 of 56 scheelt niet heel veel. Als je naar AMD gaat kijken zou ik wel je definitie van 'topmerken' bijstellen. Voor Vega is Gigabyte ruk, Asus ook niet geweldig en MSI volgens mij ook niet. Ik heb zelf de Asus 64, afhankelijk van hoe goed de koeling is van jouw specifieke exemplaar is die best ok. Juist bv Sapphire en PowerColor maken de betere kaarten wat betreft Vega. Soms zijn daar nog wel mooie deals voor te vinden in Duitsland. In het algemeen raad ik je wel aan om wat te gaan spelen met undervolten als je voor een Vega gaat. Daarmee kan je afhankelijk van je kaart behoorlijke stappen zetten in stroomverbruik en temperatuur (en/of geluidsproductie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Klinkt stom, maar het is niet per se zo dat ik niet meer voor een GPU kan betalen. Ik heb het er gewoon simpelweg niet voor over. Voor mij is € 500,- eigenlijk wel het maximale, tenzij er echt een hele goede deal is natuurlijk. Ik hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij, ik kijk gewoon wat mijn budget mij kan bieden en neem daar genoegen mee. Of het een Vega56 of een Vega64 wordt, dat maakt me niet zoveel uit. Maar als ik tóch ga ik upgraden, dan maar voor de (iets) betere, toch?

Ik heb me niet veel ingelezen over de topmerken. Ik wist niet dat daar verschil in zat tussen de kaarten van AMD en nVidia. Ik heb nu een MSI R9 390 en die bevalt me op zich prima, maar heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal.

Mijn behuizing staat niet bekend om de goede koeling (Phanteks Enthoo Evolv ATX TG), maar de temperaturen van de huidige hardware zijn prima.

Als ik het goed begrijp zouden jullie voor een Vega 56/64 gaan (althans, in mijn geval)? Is FreeSync daadwerkelijk zo'n groot voordeel? Of is de prijs/kwaliteit-verhouding gewoon "beter" dan bij een nVidia-kaart?

In ieder geval, beiden bedankt voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 18:57
Ik vind Freesync wel een grote meerwaarde ja. Op 1440P zul je in veel games op hoge instellingen regelmatig dips hebben in framerate tot een stuk onder de 144fps, Freesync zorgt ervoor dat je ervaring in die gevallen soepel blijft en je maar weinig merkt van de fluctuatie in FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kevin-de-Groot Vega 56 is al echt dikke verbetering tov de R9 390. zorg je wel voor een goede voeding/psu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:41
Hackus schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:55:
@Kevin-de-Groot Vega 56 is al echt dikke verbetering tov de R9 390. zorg je wel voor een goede voeding/psu ?
RM850x staat in zijn inventaris dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Ik heb inderdaad een RM850x, dus dat lijkt me geen probleem. Ik heb sowieso al € 500,- "klaarliggen" voor een GPU. Dus dan zou ik liever voor de 64 gaan in plaats van de 56. Het bedrag dat ik met een 56 bespaar vind ik dan minder interessant.

FreeSync lijkt me natuurlijk ook een enorme plus. Ik vroeg me alleen af of het het waard is. Als ik het zo lees, lijkt dit (zoals verwacht) wel het geval.

Ik twijfelde dus over AMD omdat ik eigenlijk alleen maar positiefs hoorde over nVidia. Ik hoor/lees verder niet veel over AMD. Maar als ik jullie zo hoor, dan heb ik er een verkeerd idee van. Ik denk dat het dan gewoon een Vega 64 wordt.
Ik heb de Asus Strix versie op het oog. Heeft iemand nog andere aanbevelingen?

Bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Sapphire OC variant heeft over het algemeen de betere koeling van de AIBs die RX Vega hebben uitgebracht.

Ik zie dat de 64 variant 580 euro kost en zou je dan deze adviseren. https://www.caseking.de/s...192-mb-hbm2-gcsp-186.html

Verschil met de 64 is tussen de 5 en 10 procent qua performance in games.

[ Voor 52% gewijzigd door Lord_Dain op 22-12-2018 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
120 euro extra voor iets betere koeling?
De Asus 64 is nog goedkoper...
Leg dan nog een paar tientjes bij voor een 2070.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 22-12-2018 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Want dat werkt zo fijn met freesync?

Of het 120 euro waard is, is aan de Op.
Ps. de Asus is een diva die echt minder presteert dan de Sapphire.

Alternatief zou een reference kunnen zijn met waterblok /koeler.

[ Voor 46% gewijzigd door Lord_Dain op 22-12-2018 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Ik zat zelf ook te denken aan een reference. Ik heb geen ervaring met bestellen bij CaseKing, maar dat zal wel goed komen. Als die Sapphire ook daadwerkelijk beter presteert, dan lijkt dat me wel een interessante keuze. Ik ga er nog even over denken. Bedankt voor het meedenken.
Suggesties en/of ideeën zijn uiteraard nog steeds welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Ik heb dezelfde monitor en een ref. 56 met water koeling en ik ben erg tevreden met de performance. Wel een custom loop overigens maar als je goed zoekt zijn er ook aio voor de reference te vinden.

edit. meh 180€.dure grap dan helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 23-12-2018 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Lord_Dain schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:37:
Ik heb dezelfde monitor en een ref. 56 met water koeling en ik ben erg tevreden met de performance. Wel een custom loop overigens maar als je goed zoekt zijn er ook aio voor de reference te vinden.

edit. meh 180€.dure grap dan helaas.
Bedankt voor de info. Wel fijn dat er iemand is met hetzelfde scherm én de GPU die mijn voorkeur heeft. Heb je meer informatie over die custom loop van je? Dan kan ik dat overwegen of een alternatief overwegen.

Alvast (en nogmaals) bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zelf heb ik een Vega64 LC met een AOC Agon AG322QC4 (1440p, Freesync2, 144Hz). Omdat mijn waterkoeler is lek geraakt(details daargelaten) heb ik er een Raijintek Morpheus II Vega opgezet en is qua koeling op de core en geheugen identiek aan de standaard liquid koeler. Als je verder niet heel erg om de looks geeft en ruimte hebt voor een 4(!) slots koeler in jouw kast is dat zeker het overwegen waard op een referentie model.

https://www.caseking.de/r...hler-silber-zura-247.html

ECP0WERS in "AMD RX Vega Ervaringen topic"

Mijn vriendin gebruikt een referentie model RX Vega56 en ook dat is een prima kaart. Het enige waar ik me ontzettend aan stoor is de rare fancurve en ultra responsive fan, welke in nanosecondes van 22xx RPM naar 27xx RPM vliegt zodra hij over de 75c graden komt en evensnel ook weer terug zakt naar die 22xx RPM. Stoort enorm op z'n zachtst gezegd :)

Welk model Vega je ook neemt raad ik je wel aan om toch even aandacht te besteden aan het undervolten. Het referentie model 56 wat mijn vriendin gebruikt kreeg er zo 200MHz core clock bij en mijn Vega64 LC blijft nu zo op 1720MHz hangen. Gratis performance :)

[ Voor 7% gewijzigd door ECP0WERS op 26-12-2018 09:48 ]

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Pagina: 1