UPS met specifieke eigenschap gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:00
Goedemiddag,

Ik werk voor een start-up en wij verkopen feitelijk een zelf-samengestelde PC lopende op Windows 10, dewelke gebruik wordt in industriële omgevingen.

We lopen de laatste tijd regelmatig tegen het probleem aan dat onze BIOS corrupt geraakt door stroomuitval of gewoon stekker uittrekken. Ook tegen spanningspieken en spanningsvallen zijn we momenteel niet beschermd.

We zoeken naar een oplossing en een UPS is uiteraard de meest logische oplossing. Er zijn echter enkele problemen, ik probeer het even op de lijsten;

- De pc hangt quasi altijd op een onbereikbare plaats. Hoog in de lucht etc
- De pc heeft geen power-knop, enkel een schakelaar aan de achterkant (waar je normaal niet aan kunt)
- Het moederbord ondersteunt geen Wake-on-Lan of Wake-on-USB
- De PC boot vanzelf wanneer de schakelaar op aan staat en hij spanning krijgt
- Wanneer je de PC uitgeschakeld via windows (de enigste manier want geen power knop), kan je hem enkel terug aanzetten door de spanning er af te halen en er terug op te zetten

Wanneer we hem aan een UPS hangen hebben we dus volgend probleem. Bij stroomuitval neemt de batterij het over en stuurt de UPS signaal naar Windows om af te sluiten, prima. Echter, de stekker van de UPS blijft onder spanning staan. Wanneer de UPS terug netspanning krijgt zal deze signaal proberen geven via USB of LAN dat Windows terug kan booten, maar dat ondersteunt ons moederbord niet; We hebben dus geen enkele manier om de PC terug op te starten.

We zouden eigenlijk een (compacte) UPS moeten hebben die de stekker volledig zonder spanning zet. Echter vinden we dit niet.

Momenteel hebben we dit exemplaar: pricewatch: APC Back-UPS ES 700VA DIN

Maar hier blijft de spanning gewoon opstaan. Heeft wel een master-slave functie maar daar hebben we niets aan.

Iemand die kan helpen?

Alle reacties

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11-2025
Waarom laat je de UPS niet gewoon spanning leveren en de PC dus niet uitschakelen? Dat is net het doel van een UPS

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:12
Ik weet dat diverse apc upsen via de power chute software de spanning van je aangesloten apparatuur af kunnen halen zodra je pc uitschakelt. Daarnaast zet deze er weer spanning op als de ups weer deels is opgeladen.

Hoi

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Quick&dirty kun je een relaisschakeling tussen PC en UPS zetten, een eenvoudige triac schakeling kan al voldoende zijn.
Spanning gaat down -> triac schakelt af -> PC spanningloos.
Spanning komt up -> triac gaat aan -> spanning naar PC.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Breezz
FeronIT schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:05:
Waarom laat je de UPS niet gewoon spanning leveren en de PC dus niet uitschakelen? Dat is net het doel van een UPS
Omdat het in een industrieomgeving ook kan voorkomen dat ze de stroom volledig uitschakelen voor bijvoorbeeld een heel weekend. Dan zou de batterij helemaal leeggetrokken worden. Slecht voor de batterij en uiteindelijk moeten we dan toch nog afsluiten.
TheBrones schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:07:
Ik weet dat diverse apc upsen via de power chute software de spanning van je aangesloten apparatuur af kunnen halen zodra je pc uitschakelt. Daarnaast zet deze er weer spanning op als de ups weer deels is opgeladen.
Dat klinkt als een goede oplossing. Enig idee hoe deze feature noemt?
DeBolle schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:09:
Quick&dirty kun je een relaisschakeling tussen PC en UPS zetten, een eenvoudige triac schakeling kan al voldoende zijn.
Spanning gaat down -> triac schakelt af -> PC spanningloos.
Spanning komt up -> triac gaat aan -> spanning naar PC.
Is inderdaad een oplossing maar dat kunnen we niet maken. Klanten betalen veel geld voor onze hardware.

[ Voor 20% gewijzigd door Breezz op 21-12-2018 14:10 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TheBrones schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:07:
na een uitval wil je toch niet hebben dat ineens van allerlei apparatuur ineens weer een inschakel piek veroorzaakt..

dus zou het niet zo gek zijn om een UPS te hebben die na het terug komen van de netvoeding eerst even een paar minuten (instelbare tijd?) wacht al vorens de spanning naar de gebruikers aan de UPS terug te voeren..

404 Signature not found

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 21:32
Hoe wil je precies dat het systeem reageert? Moet deze weer aan gaan zodra netspanning weer terug is?
Gezien het allemaal zelf gebouwd is, en blijkbaar geen wake-on-<signal> ondersteund, kun je niet iets maken wat de pinnen van waar normaal de powerknop zich bevind gebruikt?

• Breezz
Aragnut schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:10:
Hoe wil je precies dat het systeem reageert? Moet deze weer aan gaan zodra netspanning weer terug is?
Gezien het allemaal zelf gebouwd is, en blijkbaar geen wake-on-<signal> ondersteund, kun je niet iets maken wat de pinnen van waar normaal de powerknop zich bevind gebruikt?
We hebben liefst dat de PC terug boot als de netspanning aangesloten is. Hier mag wat vertraging op zitten of dit mag onmiddelijk. maar hierboven omschrijft iemand waarom je dit niet onmiddelijk wil.

We kunnen geen hardware aanpassingen doen omdat we CE gekeurd zijn en dan alles opnieuw gekeurd moet worden, kost klauwen vol geld. Die overweging hadden we ook al eens gemaakt.

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:12
SMSfreakie schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:10:
[...]

na een uitval wil je toch niet hebben dat ineens van allerlei apparatuur ineens weer een inschakel piek veroorzaakt..

dus zou het niet zo gek zijn om een UPS te hebben die na het terug komen van de netvoeding eerst even een paar minuten (instelbare tijd?) wacht al vorens de spanning naar de gebruikers aan de UPS terug te voeren..
Dat si ook wat er gebeurd. Je kan instellen in de software dat de ups eerst wacht en zichzelf tot een minimum percentage oplaad voordat de spanning weer aan gaat.

Ik durf zo niet te zeggen hoe deze functie heet.

Hoi

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11-2025
Je zou een relais met timer kunnen gebruiken, bv https://uk.rs-online.com/web/p/timer-relays/0160262/ (random voorbeeld, geen ervaring met winkel of product). De UPS geeft een signaal waarna na een instelbare tijd de spanning eraf gaat en bij het inschakelen precies andersom.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 21:32
Breezz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:12:
[...]

We kunnen geen hardware aanpassingen doen omdat we CE gekeurd zijn en dan alles opnieuw gekeurd moet worden, kost klauwen vol geld. Die overweging hadden we ook al eens gemaakt.
offtopic:
Om je CE certificering (waarmee je aangeeft dat alles goed, veilig en netjes werkt) niet opnieuw te doen wil je nu met creatieve externe constructies de poweron kunnen blijven geven over je stroom adapter? Als klant zou ik daar niet zo blij van worden.

Je zult in ieder geval een UPS moeten hebben die x minuten na het zenden van het signaal het stroom onderbreekt, hopende dat het systeem dan ook zelf al power off is gegaan. Op welke manier mag/kan de UPS communiceren met het systeem om aan te geven dat deze down moet?

• Breezz
Aragnut schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:50:
[...]

offtopic:
Om je CE certificering (waarmee je aangeeft dat alles goed, veilig en netjes werkt) niet opnieuw te doen wil je nu met creatieve externe constructies de poweron kunnen blijven geven over je stroom adapter? Als klant zou ik daar niet zo blij van worden.

Je zult in ieder geval een UPS moeten hebben die x minuten na het zenden van het signaal het stroom onderbreekt, hopende dat het systeem dan ook zelf al power off is gegaan. Op welke manier mag/kan de UPS communiceren met het systeem om aan te geven dat deze down moet?
Ons lijkt het niet zo vreemd om de reeds verkochte modellen alsnog te voorzien van een degelijke UPS... Zou niet weten waarom ik er als klant niet blij van zou worden?

We draaien Windows 10 en communicatie kan over USB of ethernet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56
@Breezz Kan je niet de BIOS EEPROM vervangen door een EPROM ?
Blijft hoe dan ook raar dat deze corrupt raakt.

Anders zou ik gaan voor een eenvoudige back-ups zoals APC Back-UPS ES 550VA DIN

Via USB direct laten afsluiten, UPS schakelt dan ook uit als je de master functie gebruikt.
Je kan hem ook handmatig met de knop op de UPS aan/uit zetten.

Eventuele randapparatuur kan je ook via de schuko aansluitingen met overspanning filter laten lopen, mocht de corruptie daardoor veroorzaakt worden.

[ Voor 81% gewijzigd door DukeBox op 21-12-2018 15:34 ]

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 20:13
Kun je niet kijken naar een Rack PDU ?

Vanuit daar kun je een power outlet uit- en weer aanzetten (remote / via het netwerk). Daarmee krijg je dan volgens mij het gewenste effect ? Stroom eraf.. Unit valt uit. Op het moment dat de stroom weer terugkomt, kun je via een commando de poweroutlet even uit- en weer inschakelen. Volgens mij moet dan je PC weer aanspringen ?
Pagina: 1