Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds 2016 wonen we in een nieubouwwoning met een W/W warmtepomp van IthoDaalderop (WPU 3i, 4e generatie). Onderhoud en garantie is voor 10 jaar gegarandeerd door Itho. Ondanks dat we de warmtepompinstallatie inmiddels in eigendom hebben, is Itho erg onwelwillend om:

- Meer informatie beschikbaar te stellen over het functioneren van de warmtepomp. We weten dat er op afstand gemonitord wordt, maar hebben zelf geen toegang tot de informatie voor de monitoring. Graag houd ik alles zelf bij. Meten is weten.

- Meer informatie te geven over mogelijke instellingen op de meegeleverde thermostaat (IthoDaalderop MFT) om werking te onderzoeken/optimaliseren.
Ze geven aan dat er wel van alles mogelijk is, maar dat ze niet vertellen hoe we toegang kunnen krijgen tot het installateursmenu. Wel zijn ze bereid om sommige instellingen op ons verzoek aan te passen (bijv. hoog- laagtarief) zodat er warm water gemaakt kan worden op het moment dat de opwek van onze zonnepanelen het hoogst is (tbv zo hoog mogelijk eigenverbruik).

Waarschijnlijk zijn ze niet erg scheutig met informatie omdat daarmee de kans dat bewoners iets verkeerd instellen en daarmee kapot maken kleiner wordt.

Hoewel ik de redenen van Itho om geen informatie te geven wel begrijp, ben ik teleurgesteld over de opstelling van Itho. Zoeken op internet heeft niets opgeleverd. Itho geeft aan dat ze de informatie over het installateursmenu absoluut niet op het internet willen hebben....

Wie kan ons verder helpen of heeft ervaring met de monitoring / instellen van deze warmtepomp?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• fverschure
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10-2021
Ben zelf ook wel benieuwd omdat wij ook een Itho WPU krijgen. Als ik de documentatie bekijk dan lijkt het erop dat de communicatie met de thermostaat via opentherm verloopt.

Zie hier

In dat geval zou je hem met een OT gateway kunnen uitlezen.

• Passat1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-11 20:15
Wij zijn sinds kort ook de eigenaar van een Itho WPU 4e gen, en lopen tegen precies hetzelfde aan. Via http://ithowebconnect.eu zou toegang zijn tot alle gegevens van de WPU. Zie ook hun flyer: https://www.ithodaalderop...uctblad20monitoring_0.pdf

Maarrrr ondanks herhaaldelijk zeuren, krijgen wij geen login-gegevens om de statistieken van onze eigen WPU in te zien, erg spijtig. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd naar de brontemperaturen en efficiënties over de maanden heen.

Ook het Itho Autotemp-systeem is erg gesloten: totaal geen informatie over het toevoegen en configureren van ruimtethermostaten. Ook is het niet mogelijk om zelf de temperatuur-range van de ruimtethermostaten aan te passen. Ik houd van een frisse slaapkamer, maar lager dan 18 graden mag niet van Itho (en als je het raam open zet, blijft het systeem bijstoken om de 18 graden te behalen. Zonde van de energie, maar gelukkig heb ik 0-op-de-metergarantie voor 10 jaar :P )

Het is een fraai systeem, maar ik ben ben - als Tweaker - teleurgesteld over de mogelijkheden. Ik denk dat ik de antenne die communiceert naar de Itho-server eens in ga pakken met aluminiumfolie, eens kijken hoe snel ze dan langskomen ;)

• Passat1
-

[ Voor 99% gewijzigd door Passat1 op 13-03-2019 18:35 . Reden: (reactie dubbel gepost) ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gewoon het communicatie bord eruit trekken. En ze monitoren alleen voor huurwoningen, niet voor koop woningen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Passat1
Atlas schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:50:
Gewoon het communicatie bord eruit trekken. En ze monitoren alleen voor huurwoningen, niet voor koop woningen ;)
Ah, da's goed om te weten, dank voor deze info!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ha. weet niet of het lostrekken van het communicatiebord wat oplevert...
Een maandje geleden heb ik een buitensensor toegevoegd met als doel om een de warmtepomp weersafhankelijk te laten regelen. Volgens Itho moet dit niets uitmaken, omdat de warmtepomp ingesteld is op een vaste stooklijn. We gaan het zien. Wel leuk om de buitentemperatuur op de thermostaat te zien.

Ik ben nu aan het meten of de WAR wat uithaalt. Helaas moet ik dit met een youless op de kWh meter doen.
wat ik wel zie is dat er op het bord een aansluiting is voor een potentiaalvrij contact ten behoeve van pulsteller. Kan ik dit ook gebruiken voor het bijhouden van het verbruik? Iemand een idee?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Verwijderd

Ik probeer te achterhalen of the Spider connect werkt op mijn WTW unit. Zowel van Daalderop als de installateur krijg ik steevast het antwoord, dat de warmtepomp niet werkt op de Spider. Momenteel heb ik een MFT thermostaat. Die die wil ik vervangen door de Spider Connect. Weet iemand of het OT protocol werkt op alle warmtepompen, met name ?

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Nee de Itho WPU werkte enkel met een MFT thermostaat gezien er wat specifieke openTherm communicatie nodig was. Bij een Ketel is dat allemaal wat meer gestandaardiseerd in openTherm.
Echter werkt de nieuwste generatie WPU wel met de nieuwste versies van de Spider thermostaat.
Deze laatste zou ook moeten werken met de CVE's en HRU's

[ Voor 9% gewijzigd door cowandchicken op 18-10-2019 13:45 ]

• Addyp
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-04 14:58
ik heb een 4e gen Itho warmtepomp met MFT thermostaat en vandaag kwam de installateur langs. hij liet mij zien dat als je het rechterknopje met het steeksleuteltje lang ingedrukt houdt, je in de service instellingen komt, genummerd 1-8
ik weet niets van de andere instellingen, maar bij instelling 8 kan je de doordeweekse en de weekend verwarmtijden instellen van de boiler. Ze heten P3 P4 P5 en P6. normaal staan ze in de nacht, bv van 1-5 uur, maar je kan ze veranderen in andere tijden (op het hele uur) . hoop dat anderen dieper in de 1-7 duiken en aanvullingen gaan geven.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
Ik gebruik dit om mijn Itho WPU uit te lezen;
https://github.com/pommi/python-itho-wpu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkqSi3AVG1H0B7yDlHHeLpW4jjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1l68gdF1qdqoFBP3EH0urHg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EaSQXisJZX6K-_eZla-cP_TO6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSrwUIuaO3ABDQEPBHt9Rc9x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cUxZkVyN6R4bEtVER8JjOCSKgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wWtI0msqkxlNl6uNwds47MDn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door wouter.N op 03-05-2021 22:57 ]

• Addyp
dat is leuk om te proberen Wouter, welke hardware aansluiting heb jij gemaakt? ik heb een WPU-65I 4e gen. onder de blauwe bovenkap zit de printplaat, en zie je ook een klein (wifi?) antennetje. zijn er ook andere aansluitingen denk je?

• wouter.N
Addyp schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:57:
dat is leuk om te proberen Wouter, welke hardware aansluiting heb jij gemaakt? ik heb een WPU-65I 4e gen. onder de blauwe bovenkap zit de printplaat, en zie je ook een klein (wifi?) antennetje. zijn er ook andere aansluitingen denk je?
Onder de blauwe kap zit een RJ45 connect waar I2C op staat (let op geen Ethernet!). Dit staat op de Github pagina goed uitgelegd.

• Addyp
ik ga kijken, bedankt! mn mijn zoon kan dit soort dingen, heeft onze omvormers ook aangesloten op home assistant software, via een wifi-mini-pi, waardoor ik dagelijks, en cumulatief kan kijken naar de zonne-opbrengst, of storingen daarin. hij gaat de slimme meter data er ook opzetten. een project voor daarna is korte energieopslag, om aan de randen van de dag bij piekbelastingen te kunnen terugleveren. lange opslag is nog erg duur. moet natuurlijk softwarematig aan elkaar geknoopt worden. uitlezen van de wp data via de RJ45 connector scheelt mij een extra Pi. ik wilde een log maken van de dagelijks laagste temp van het aanvoerende bodemwater. Dan kan ik zien hoe hij 's zomers opwarmt door het huis te koelen met dit water, zodat ik voor komende winter een hogere brontemp heb (we zijn hier in feb 2021 komen wonen).

• Addyp
we waren een eindje op weg naar data verzamelen via de "ethernetpoort" totdat de servicemonteur langs kwam om een extra module te installeren voor uitlezen op afstand. Op dat printje zit weliswaar ook weer een "ethernetpoort" aansluiting, maar die uitlezen lukt niet. hebben anderen daar succes? kan je een splitter monteren? (de afstanduitlees unit wordt in de oorspronkelijke ethernet (ik weet het, het is geen echte ethernetpoort) aansluiting gestoken door de servicemonteur).

• wouter.N
Addyp schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:52:
we waren een eindje op weg naar data verzamelen via de "ethernetpoort" totdat de servicemonteur langs kwam om een extra module te installeren voor uitlezen op afstand. Op dat printje zit weliswaar ook weer een "ethernetpoort" aansluiting, maar die uitlezen lukt niet. hebben anderen daar succes? kan je een splitter monteren? (de afstanduitlees unit wordt in de oorspronkelijke ethernet (ik weet het, het is geen echte ethernetpoort) aansluiting gestoken door de servicemonteur).
Ja er kunnen meerdere slaves op één master bij I2C, het eerder geselecteerde script moet je dan alleen niet meer gebruiken omdat dat ook een master creëert.

edit: sorry voor de kick, ik dacht dat er een nieuwe post was maar dat blijkt alleen een thumbs-up.

[ Voor 6% gewijzigd door wouter.N op 12-10-2022 19:54 ]

• mvtslot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-11 19:54
Nog betere suggestie, kant en klare oplossing: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 11:51
Dit lijkt een oplossing voor de WTW, maar niet voor een warmtepomp, of zie ik het verkeerd?
Pagina: 1