SACD afspelen met Denon DVD 1400 en AVR 1804

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 19:50
Goedemorgen,

Ik realiseer me dat het enigszins wat verouderd is sacd :$ maar ik wil het toch erg graag weten. Na enige jaren heb ik mijn Denon DVD 1400 + Denon AVR 1804 receiver, beiden gekocht in 2004 weer aangesloten. Ben er nog steeds heel erg blij mee. Er zitten voor mij helaas TE veel instellingen op. De 5.1 aansluitingen voor surround en dergelijke + een optische aansluiting zijn allemaal goed aangesloten. Heeft de vakman ooit gedaan en heb ik ook laten zitten. Op het moment dat er een SACD in de Denon DVD 1400 speler word gelegd brand het lampje ook ter herkenning dat het een sacd is. Top! Wat ik tot nog toe heb gelezen op Internet is sacd eigenlijk een analoog signaal, toch? Het klinkt mij echter wat vreemd in de oren. Als ik de receiver op CD zet dan zie ik EXT IN en krijg ik mooi geluid, echter enkel en alleen door mijn 2 grote luidsprekers. Geen meerkanaalsgeluid helaas en dat had ik verwacht en kan me vaag herinneren dat me dit ook ooit gelukt was maar kan perceptie zijn.....

Als ik de versterker op DVD zet dan heb ik geen geluid meer. Met een gewone CD kan ik echter wel kiezen tussen 2 (EXT IN) wat dan gewoon weer stereo is maar ook op 4 (DVD). Met die laatste heb ik dan wel geluid over alle 6 luidsprekers.Dat regelt de versterker dan verder.

Wat is hier nu aan de hand en wat moet ik doen om een sacd ook over al mijn boxen te laten spelen?

Ik had eigenlijk verwacht dat op het moment dat ik het schijfje erin leg en ga spelen dat het standaard over al mijn luidsprekers zou spelen omdat het sacd is...... Blijkbaar zijn dus niet alle sacd schijfjes meerkanaals wat ik dus wel verwachtte?

Het betreft een schijfje van Blof, omarm.

Wie kan mij hiermee even op weg helpen alsjeblieft, ik kom er niet meer uit, zitten ook zoveel mogelijkheden op die AVR 1804 receiver, ik zie door de bomen het bos niet meer,wie weet ook een gevolg van mijn leeftijd? :)

Groet,
Johan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nooit te oud om te leren ;)

SACD is gewoon digitaal, niks analoog. Verschil met de gewone cd is hoogover dat SACD een hogere samplingfrequentie heeft (dus potentieel meer detail) en dat het idd ook meerkanaals audio ondersteunt. Maar dat meerkanaals hoeft uiteraard niet - ik heb meer stereo SACD's dan multichannels :)

Vraag 1 is dan ook of die SACD multichannel is of slechts stereo :)
Maar daar is achter te komen. VOlgens https://www.discogs.com/master/view/148344 zouden er meerdere versies in omloop zijn. Zal er vermoedelijk gewoon op staan of het multichannel is, maar aan het EAN nummer moet je het ook kunnen zien. En of je er een DVD versie bij hebt zal ook al schelen - zoals ik het lees zouden de multichannel SACD's alleen geleverd zijn icm een DVD :)

[ Voor 41% gewijzigd door The Eagle op 21-12-2018 11:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 19:50
Hoi Eagle. bedankt alvast! Ik vraag me inderdaad af of deze sacd multichannel is. Denk het niet, ik kan immers niets vinden op het hoesje. Er zit in ieder geval geen DVD bij. En dan nog wat, ik las ook ergens iets over of jouw DVD speler wel of niet Multichannel sacd af kan spelen of is dat keloel? Met andere woorden, wanneer het een sacd mutichannel is en ik de sacd erin leg en het lampje gaat branden van sacd dan moet ie gewoon over mijn 5.1 luidsprekers af gaan spelen, toch? Het is nu zo dat ik wel kan kiezen via mijn setup sacd knopje op mijn afstandsbediening tussen gewoon stereo en sacd, ook al is die laatste in het geval van blof gewoon 2 kanaals sacd.......Mogelijk dat wanneer er meerkanaals aanwezig is dat ik dan 3 mogelijkheden heb?

Bedankt ook voor je link ;) Ik heb daar een Multichannel sacd besteld voor slechts € 2,50. Dan weet ik alles of een en ander werkt voor slechts € 2,50.

[ Voor 9% gewijzigd door luvene op 21-12-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat lampje is slechts een indicator dat ie herkent dat het een SACD is. Zegt niks over of ie ook multichannel doet. Maar een sacd kan multichannel zijn (of niet, zoals je inmiddels weet).

Als je trouwens echt goede multichannel sacd's wilt horen:
Kijk naar Brothers in Arms van Dire Straits of naar Aero van Jean Michel Jarre. Die laatste is echt gemaakt voor multichannel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:21:
Dat lampje is slechts een indicator dat ie herkent dat het een SACD is. Zegt niks over of ie ook multichannel doet. Maar een sacd kan multichannel zijn (of niet, zoals je inmiddels weet).

Als je trouwens echt goede multichannel sacd's wilt horen:
Kijk naar Brothers in Arms van Dire Straits of naar Aero van Jean Michel Jarre. Die laatste is echt gemaakt voor multichannel.
Om compleet te zijn in het aanbod: op deze website staan alle uitgebrachte albums op SACD

http://sa-cd.net/titles