Gpu's op leeftijd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 10:32
Nemesizz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:37:
@Azbest M'n eigen dooie nVidia kaarten gingen niet kapot doordat ze te heet werden, vaak zaten ze maar rond de 65ºC max wat voor een videokaart niet eens gek is. Doen m'n Radeons het slechter (leven nog wel) die gaan vrolijk richting de 80ºC (6870 vanmiddag net nieuwe koelpasta opgedaan, ging voorheen richting 89ºC onder load).
Persoonlijk vind ik dit erg heet, het silicium zal gewoon degraderen op dat soort temperaturen.Wat ik vaak deed was die vreselijke herrie fan samen met de shroud eraf halen en vervolgens 3 8cm fans monteren.
Stil en effectief, doch erg lelijk, maar dat vond ik minder interessant.

Ik zie het gewoon net als met CPU's: 44 graden idle en 57 onder load vind ik acceptabel.
De achterkant van de print waar de GPU (of CPU) zich bevind, mag niet veel warmer worden dan de rest in idle toestand.

Hier een voorbeeld van mijn oude 9600GT, draaide tot vorig jaar op 930mhz met een voltage van 1.4V! De vrm's (aan de achterzijde) waren hier natuurlijk niet op berekend en die werden gekoeld met wat extra koelblokjes en een fan.
Helaas stopte de fan er op ene dag mee (vastgelopen) en zodoende de videokaart een paar uur later.
MosFET's waren te heet geworden en hadden de geest gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9FYNQSTS/photo-2018-12-22-18-39-19.jpg

Alles draait in mijn beleving gewoon om temperatuur, voltage en ampère. Als je datasheets van transistoren bekijkt zie je richtlijnen voor koeling en absolute max waarden. Zolang je je aan die grenzen houdt kan de boel lang blijven draaien.
Wat ik voorheen wel deed, als ik de PC even niet gebruikte, zette ik em uit. Dat constant opwarmen, afkoelen, opwarmen, afkoelen is uiteindelijk hetgene wat m'n videokaarten (waarschijnlijk) de das om heeft gedaan. De 8800 uitgezonderd, daar zit een ontwerp fout in.
...
Als je oudere computers neemt met through hole componenten, dan zie dat fenomeen niet terug. Het heeft dus wederom te maken met het SMD proces en aannemelijk de temperaturen die te hoog oplopen. Veel warmte cyclussen versnellen dan eventuele schade aan het soldeerwerk.
Pagina: 1