Home Automation DIY: verwarming zone controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtan911
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-03 20:56
Hallo,

Ik heb sinds kort overal in huis vloerverwarming.Ik wil hier zone regeling op toepassen. Op de gang hoeft het bijv niet warmer te worden dan 18 graden maar in de woonkamer willen we toch wel 20 a 21 graden verwarmen.
We hebben 18 verwarmingsgroepen die ik wil verdelen over 8 groepen.
Er zijn 2 pompen 1 voor 14 groepen beneden en 1 voor 4 groepen boven.

Mijn vraag:
Wat heb ik allemaal nodig om dit voor elkaar te krijgen met ingedachte dat er straks bijv onder andere ook een alarm systeem en video bewaking bijkomt?

Zelf zat ik aan het volgende te denken:

- Raspberry Pi 3b+
- Z-wave RazBerry V2
- Thermoaandrijving stroomloos gesloten Honeywell (Hoeft niet perse Honeywell te zijn)
- zone-regelaar
- CV combi-ketel module (volgens mij niet direct nodig)
- Tempartuur sensor & sommige ruimtes bijv. "FIBARO Rookmelder V2 Z-wave Plus"

Ik vind die zone-regelaars maar prijzig. Is dit ook te realiseren met zelfbouw?

Zelf heb ik het volgende gevonden. Zitten hier nadelen aan?

https://www.hackster.io/e...heating-controller-41d40c

Al het advies is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XssR9c6/IMG-0252.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BZWKCQT/PHOTO-2018-10-31-10-54-03.jpg

De groepen boven:
Groep 1 & 2: Slaapkamer
Groep 3 gang:
Groep 4: Slaapkamer

edit: pomp info toegevoegd en foto's toegevoegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Xtan911 op 21-12-2018 14:41 ]

Beste antwoord (via Xtan911 op 23-12-2018 01:58)

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Xtan911 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:40:
[...]

Wat je dus eigenlijk zegt is dat het zuiniger is om de temperatuur gelijk te houden ook al ben je niet in die kamer, dan iedere keer de kamer opstoken als je wel aanwezig wil zijn? Tenminste als de boel goed geïsoleerd is.

Dan nog denk ik dat de slaapkamer, badkamer en kantoor in een zone terecht komen. Dit omdat je die apart wil kunnen schakelen.
Zo ongeveer, er zijn altijd uitzonderingen (bijvoorbeeld weinig massa, slechte isolatie). Vloerverwarming is een traag systeem dus er kunnen uren of dagen overheen gaan voordat de gewenste insteltemperaturen zijn gehaald. Wanneer je ook nog het stroomverbruik van goedkope thermische actuatoren en de kosten van de regeling meeneemt is het maar zelden een positieve businesscase te maken voor het zogenaamd "zuiniger" stoken. Meestal is de vermindering van energieverbruik maar een fractie omdat in goed geïsoleerde huizen de temperatuur maar heel langzaam daalt en daarmee de vermindering van warmteverliezen naar buiten op de tijdstippen dat je de ruimtetemperatuur zou verlagen nihil zijn. Alles natuurlijk afhankelijk van de situatie.

Wanneer er sprake is van een lucht water warmtepomp zou ik 's nachts niet verwarmen. Warmtepompen zijn zuiniger bij hogere buitentemperaturen dus 's nachts verwarmen is minder zuinig. Bij voldoende isolatie en massa is het ook nergens voor nodig en zal de temperatuur maar weinig dalen bij nachtverlaging.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Veel goedkoper is het om de flow per groep in te stellen zodat de vloer in de gang minder warmte afgeeft en in de woonkamer meer. Flow en gerealiseerde delta T bepalen de afgifte per kring. Dat gecombineerd met de warmteverliesberekening per ruimte geeft een indicatie van de te realiseren evenwichtstemperatuur waarbij het warmteverlies gelijk is aan de toegevoegde warmte.
Dus stap 1 is een excelsheet bouwen met de nodige berekeningen inzake warmteverlies en warmteafgifte per kring.
In goed geïsoleerde ruimte met fatsoenlijke ventilatie zullen de temperatuurverschillen overigens maar klein zijn dus het is de vraag of een temperatuurverschil van 3 graden gerealiseerd kan worden tussen ruimten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 22:03
hoeveel pompen heb je? Of zitten alle 18 zones op 1 pomp?

Ik heb beneden vloerverwarming(met losse pomp) en boven een mix van gewone radiatoren en jaga tempo's(LTV).
Ik speel met het idee om juist die pomp aan of uit te zetten om op die manier zones te creëren zonder dat ik nog weer extra zone regelaars in hoef te bouwen.
(denk er wel aan dat je die pompen niet te lang uit mag laten staan, daar kunnen ze niet tegen. De meeste pompschakelaars laten ze minstens een kwartier per week draaien geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtan911
stekkel schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:48:
Veel goedkoper is het om de flow per groep in te stellen zodat de vloer in de gang minder warmte afgeeft en in de woonkamer meer. Flow en gerealiseerde delta T bepalen de afgifte per kring. Dat gecombineerd met de warmteverliesberekening per ruimte geeft een indicatie van de te realiseren evenwichtstemperatuur waarbij het warmteverlies gelijk is aan de toegevoegde warmte.
Dus stap 1 is een excelsheet bouwen met de nodige berekeningen inzake warmteverlies en warmteafgifte per kring.
In goed geïsoleerde ruimte met fatsoenlijke ventilatie zullen de temperatuurverschillen overigens maar klein zijn dus het is de vraag of een temperatuurverschil van 3 graden gerealiseerd kan worden tussen ruimten.
Maar wil je wel per groep schakelen?
We hebben bijv in de woonkamer open keuken 4 groepen zitten. Dit zou dan toch beter werken om hier 1 zone van te maken.

Ik heb trouwens 2 pompen 1 voor 14 groepen en de ander voor 4 groepen. Ik zal nog wat foto's toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
Nee, het is helemaal niet nodig om groepen te schakelen wanneer de kringen goed zijn ingeregeld. Slimmer is het om wanneer je toch persé zones wil, alleen de pompen te regelen/schakelen. Alleen voor ruimtes die slechts af en toe verwarmd worden zoals slaapkamers, kantoor e.d. kan een zoneregeling handig zijn. Maar nogmaals, bij een goed geïsoleerde schil boeit het allemaal niet zo veel en kan je beter/goedkoper alles continu op de gewenste temperatuur instellen middels het inregelen van de flow per kring. Sterker nog, alleen een weersafhankelijke regeling kan al voldoende zijn en dan kan de thermostaat ook de deur uit.

edit, zie nu de foto's. Die flowregelaars zijn die rode dingen per groep, wil je de gang kouder hebben, dan moet je van die groep de flow terugdraaien. Wordt de woonkamer te warm t.o.v. de rest, dan verlaag je de flow van de 4 groepen die daarbij horen.

[ Voor 17% gewijzigd door stekkel op 21-12-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtan911
stekkel schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:06:
Nee, het is helemaal niet nodig om groepen te schakelen wanneer de kringen goed zijn ingeregeld. Slimmer is het om wanneer je toch persé zones wil, alleen de pompen te regelen/schakelen. Alleen voor ruimtes die slechts af en toe verwarmd worden zoals slaapkamers, kantoor e.d. kan een zoneregeling handig zijn. Maar nogmaals, bij een goed geïsoleerde schil boeit het allemaal niet zo veel en kan je beter/goedkoper alles continu op de gewenste temperatuur instellen middels het inregelen van de flow per kring. Sterker nog, alleen een weersafhankelijke regeling kan al voldoende zijn en dan kan de thermostaat ook de deur uit.

edit, zie nu de foto's. Die flowregelaars zijn die rode dingen per groep, wil je de gang kouder hebben, dan moet je van die groep de flow terugdraaien. Wordt de woonkamer te warm t.o.v. de rest, dan verlaag je de flow van de 4 groepen die daarbij horen.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat het zuiniger is om de temperatuur gelijk te houden ook al ben je niet in die kamer, dan iedere keer de kamer opstoken als je wel aanwezig wil zijn? Tenminste als de boel goed geïsoleerd is.

Dan nog denk ik dat de slaapkamer, badkamer en kantoor in een zone terecht komen. Dit omdat je die apart wil kunnen schakelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Xtan911 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:40:
[...]

Zo ongeveer, er zijn altijd uitzonderingen (bijvoorbeeld weinig massa, slechte isolatie). Vloerverwarming is een traag systeem dus er kunnen uren of dagen overheen gaan voordat de gewenste insteltemperaturen zijn gehaald. Wanneer je ook nog het stroomverbruik van goedkope thermische actuatoren en de kosten van de regeling meeneemt is het maar zelden een positieve businesscase te maken voor het zogenaamd "zuiniger" stoken. Meestal is de vermindering van energieverbruik maar een fractie omdat in goed geïsoleerde huizen de temperatuur maar heel langzaam daalt en daarmee de vermindering van warmteverliezen naar buiten op de tijdstippen dat je de ruimtetemperatuur zou verlagen nihil zijn. Alles natuurlijk afhankelijk van de situatie.

Wanneer er sprake is van een lucht water warmtepomp zou ik 's nachts niet verwarmen. Warmtepompen zijn zuiniger bij hogere buitentemperaturen dus 's nachts verwarmen is minder zuinig. Bij voldoende isolatie en massa is het ook nergens voor nodig en zal de temperatuur maar weinig dalen bij nachtverlaging.
Pagina: 1