Led-lampen icm. 'ouderwetse' dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn ouders hebben in hun woonkamer een hele reeks 12V halogeenspotjes in het plafond. De situatie is dat er in in de wand een 'ouderwetse' dimmer draaiknop zit die is aangesloten op alle spots. Per spot zit er een 230V->12V trafo tussen. Dit is allemaal lang geleden aangelegd (>15 jaar) en dus niet bedoeld voor led.

Omdat dit best wat stroom vraagt willen ze deze vervangen door led-lampen. Mijn vader had al 1 van de spotjes vervangen door een 12v led-spot, maar dat werkt niet lekker. Je hoort de trafo hard zoemen en de lamp wordt nauwelijks gedimd.

Het idee is nu om alle spotjes te vervangen door 230V GU10 led-lampen. Dit houdt in de trafo's er tussen weg halen en er een GU10-fitting aan te monteren.

Dit hebben we in het kader van trial and error voor 3 spotjes gedaan en dat werkt eigenlijk prima. De led-lampen kunnen niet zo ver gedimd worden als de 12V halogeenspotjes, maar het dimniveau is acceptabel en dimmen gaat zonder flikkeringen of gekke geluiden.

Omdat meestal wordt geadviseerd om een speciale led-dimmer te gebruiken vraag ik mij even af waarom het bij ons wel goed gaat? Kan dit gewoon zo gebruikt worden, of levert dit op termijn (of wanneer alle 12V-halogeenlampen vervangen zijn 230V ledlampen) problemen op? We zitten er nl. niet op te wachten als we >10 spots hebben omgebouwd dat blijkt dat dit toch niet goed werkt, of dat er gevaar door kan ontstaan.

Alle reacties

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Waarom is vervangen van de dimmer geen optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een normale dimmer heeft een hoog minimaal vermogen nodig, met een paar led-lampen kom je daar niet aan. Dat het nu met 3 werkt wil niet zeggen dat het blijft werken als je ze allemaal vervangt.

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 23:31
Dimmers hebben meestal een bepaalde wattage waar tussen ze het beste werken. Bij dimmers die niet voor LED-verlichting bedoeld zijn is dit wattage meestal vrij hoog. Aangezien je nu nog een aantal oude 12V halogeenspotjes hebt hangen met daaraan een transformator, is de kans groot de je nu nog binnen de wattage reeks zit van de dimmer. Het zou dus wel kunnen dat als alles eenmaal door LED vervangen is de dimmer onder zijn bedoelde wattage bereik moet werken en je dingen gaat krijgen als knipperende lampen.

Mocht je een LED-dimmer kopen dan moet je er volgens mij ook rekening mee houden op welke wijze deze dimt (https://www.ecobright.nl/...d-dimmer-heb-ik-nodig/52/).

• Palomar
  • Niet online
Hsb-3 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:24:
Waarom is vervangen van de dimmer geen optie?
Die zijn relatief prijzig. Op zich is dit niet zo'n probleem, alleen is het de vraag of dit wel nodig is, aangezien het nu ook werkt. Is anders toch zo'n 80 euro 'voor niks' uitgegeven?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je zou ook nog de dimmer uit de kring kunnen halen en er slimme lampen inzetten zoals milight of Hue. Dan kun je per lamp dimmen en/of meerdere tegelijk dmv scenes.

Grote kans trouwens dat de dimmer niet meer werkt zodra de laatste halogeen door led wordt vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 20-12-2018 22:32 ]

• Palomar
  • Niet online
sven5010 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:29:
Dimmers hebben meestal een bepaalde wattage waar tussen ze het beste werken. Bij dimmers die niet voor LED-verlichting bedoeld zijn is dit wattage meestal vrij hoog. Aangezien je nu nog een aantal oude 12V halogeenspotjes hebt hangen met daaraan een transformator, is de kans groot de je nu nog binnen de wattage reeks zit van de dimmer. Het zou dus wel kunnen dat als alles eenmaal door LED vervangen is de dimmer onder zijn bedoelde wattage bereik moet werken en je dingen gaat krijgen als knipperende lampen.

Mocht je een LED-dimmer kopen dan moet je er volgens mij ook rekening mee houden op welke wijze deze dimt (https://www.ecobright.nl/...d-dimmer-heb-ik-nodig/52/).
Dat had ik idd ook gelezen. We hadden even gerekend en met 12 ledlampen van 4 watt zit je op 48 watt. Dat valt wel binnen het bereik van de meeste dimmers. Of krijg je dan wel problemen als je gaat dimmen en het vermogen lager wordt dan die 48 watt? Dat is natuurlijk iets wat we pas kunnen testen als alles is omgebouwd.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Palomar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:33:
[...]

Dat had ik idd ook gelezen. We hadden even gerekend en met 12 ledlampen van 4 watt zit je op 48 watt. Dat valt wel binnen het bereik van de meeste dimmers. Of krijg je dan wel problemen als je gaat dimmen en het vermogen lager wordt dan die 48 watt? Dat is natuurlijk iets wat we pas kunnen testen als alles is omgebouwd.
Daar gaat die inderdaad fout, je gaat terug willen dimmen tot een fractie van die 48w

• Palomar
  • Niet online
Sethro schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:31:
Je zou ook nog de dimmer uit de kring kunnen halen en er slimme lampen inzetten zoals milight of Hue. Dan kun je per lamp dimmen en/of meerdere tegelijk dmv scenes.

Grote kans trouwens dat de dimmer niet meer werkt zodra de laatste halogeen door led wordt vervangen.
Ja, tradfri heb ik aangegeven als alternatief (heb ik zelf ook), alleen vind ik dat voor 65-plussers toch misschien iets te ingewikkeld ;) Een simpele draaiknop aan de muur is voor hen het beste.

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Palomar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:31:
[...]

Die zijn relatief prijzig. Op zich is dit niet zo'n probleem, alleen is het de vraag of dit wel nodig is, aangezien het nu ook werkt. Is anders toch zo'n 80 euro 'voor niks' uitgegeven?
Dan kun je het dus ook eerst met je oude dimmer proberen en als het uiteindelijk niet werkt een andere dimmer er in zetten ;)
Vervangen door Led wil je toch doen, dus als er uiteindelijk een andere dimmer nodig is, dan is het toch niet zo dat je dan liever niet naar Led was gegaan?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:51
Palomar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:34:
[...]

Ja, tradfri heb ik aangegeven als alternatief (heb ik zelf ook), alleen vind ik dat voor 65-plussers toch misschien iets te ingewikkeld ;) Een simpele draaiknop aan de muur is voor hen het beste.
Er is ook een simpele draaiknop dimmer van Tradfri :P Of dat uiteindelijk goedkoper gaat zijn dan je huidige dimmer 1-op-1 vervangen vraag ik mij af.

• Palomar
  • Niet online
Hsb-3 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:34:
[...]

Dan kun je het dus ook eerst met je oude dimmer proberen en als het uiteindelijk niet werkt een andere dimmer er in zetten ;)
Vervangen door Led wil je toch doen, dus als er uiteindelijk een andere dimmer nodig is, dan is het toch niet zo dat je dan liever niet naar Led was gegaan?
Als het nodig is dan doen we dat inderdaad. Er zijn echter wel 2 dimmers nodig (ander deel van de kamer heeft zelfde situatie), wat het natuurlijk weer wat prijziger maakt.

Poor man's oplossing zou dan ook nog kunnen zijn om 1 van de spotjes in de kring halogeen te laten? (230V of trafo)

• Palomar
  • Niet online
Bobmeister schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:36:
[...]

Er is ook een simpele draaiknop dimmer van Tradfri :P Of dat uiteindelijk goedkoper gaat zijn dan je huidige dimmer 1-op-1 vervangen vraag ik mij af.
Klopt, maar tradfri kan vziw max. 10 lampen op 1 afstandsbediening. Is natuurlijk wel weer iets op te bedenken, maar ik wil het eigenlijk gewoon zo eenvoudig mogelijk houden. Bij tradfri heb je toch een enkele keer dat het even niet reageert of storing is oid (want het is draadloos). Wil daar liever niet aan beginnen, want dan ben ik degene die weer gebeld wordt dat het niet werkt ;)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou gewoon even op de dimmer kijken wat de specificaties zijn, meestal staat de output range er gewoon op en ander kun je hem vast googlen met het typenummer. Daarna is het een kwestie van uitrekenen hoeveel je nieuwe LED spots gebruiken en hoe ver je ze wilt dimmen, dan weet je of hij geschikt is.

En inderdaad als je 50 Watt aangesloten spots tot 20% wil kunnen terug dimmen dan moet je dimmer dus ook 10 Watt kunnen uitsturen, je hebt dan dus een dimmer nodig met een range van maximaal 10 tot minimaal 50 Watt. Het maximale vermogen mag uiteraard ook hoger zijn.

Dat het nu nog goed werkt met 3 LED spots en de rest halogeen zegt wel dat de manier van dimmen van deze dimmer op zich werkt met LED. Het betekent dus alleen niet dat de dimmer ook de juiste range van uitgangsvermogen heeft wanneer alles vervangen is.

[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 20-12-2018 23:11 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sven5010 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:29:
Dimmers hebben meestal een bepaalde wattage waar tussen ze het beste werken.
En de truuk om dat op te lossen is één klassiek 50W 230V halogeenspotje naast je LED-lampjes te zetten. Dan zit je aan je minimale Ohmse belasting en gedraagt de dimmer zich normaal.

@Palomar Of dat voor jou werkt kun je testen door even een gewone gloeilamp bij je test-setup te hangen. Als het dan wel normaal dimt is dat je oplossing.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 20:50
Palomar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:31:
[...]

https://www.hornbach.nl/s...W-RC/6407585/artikel.html
Ik heb deze laatst gehaald, nog geen 40 euro. En de led lampen die eerst flikkerden kan ik nu helemaal tot standje bijna uit dimmen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:49
1) je trafo's naar 12V hebben vaak een minimum aangesloten vermogen nodig. Dit staat op de trafo zelf. Je hebt kans dat als je hieronder komt, de boel niet eens werkt (hier had ik een >20w trafo van het wastafelmeubel. Eén lampje stuk en ze deden het allebei niet. Kapot lampje vervangen en presto, weer licht).
Ik neem aan dat je niet 1 trafo/lampje hebt, maar een kring van 3-6. Spotjes zijn vaak 20W/st, dus trafo's van 60/120W zijn niet ongewoon. Die hebben vaak een minimum van ~1/3e van de max. Laat LED nou maar net aan het minimum komen. Dus je trafo op de minimale stand levert vaak al teveel voor de nieuwe lamp > lamp dimt niet.

2) Als je 12V trafo's hebt, hoor je een halogeen dimmer. Een reguliere dimmer dimt in principe alleen 230V bronnen fatsoenlijk. Ook dimmers dimmen terug naar een minimale hoeveelheid (vaak variërend van 20-50W). Wederom, teveel voor je LED-lampen. Bijkomend nadeel is dat traditionele dimmers geen nul (blauwe draad) hebben. Hierdoor kunnen LED-lampen nagloeien door lekstromen die een halogeenlamp niet aan de gang krijgen.

De reden waarom je huidige dimmer het 'prima' doet is omdat er nog een hoog genoege last op zit door de resterende 12V spots..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon proberen de ene dimmer is de andere niet. Ik heb thuis 2 led filement lampen op een dimmer en het werkt uitstekend. Het is inderdaad maar net hoever je terug wil dimmen, maar ik weet dat zelfs een LED dimmer niet zo goed is in het onderste deel (lees heel weiniglicht) Het minimum van een LED lamp is hoger als bij halogeen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je zult zowel de dimmer komen te vervangen als moeten kiezen voor dimbare leds.
Een andere optie is natuurlijk om gewoon een voorraad halo geen lampjes in te slaan. Bij mijn moeder ga ik iig niet meer het hele huis vol hangen met leds. De verwachting dat mijn moeder nog economisch voordeel gaat hebben van die lampjes is vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Señor Sjon schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:03:
1) je trafo's naar 12V hebben vaak een minimum aangesloten vermogen nodig.
Jij denkt aan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NLx0r0y.jpg

maar TS heeft

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7bJxXTM.jpg

en die laatste zijn rare beesten. Een transformator met een gloeilamp gedraagt zich niet als inductieve belasting, maar als een ohmse. Daarom werken goedkope traditionele dimmers ook prima, die hebben die hele transformator niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Koop iig niet de dimmer van de Action, die is bagger.

Er zijn overigens ook ledlampen die op een gewone dimmer werken. Ik weet niet aan welk kenmerk je dat kan zien maar ik heb Led lampem van Philips die prima werken op een normale dimmer, andere Ledlampen gaan op die dimmer knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:49
burne schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:23:
[...]

Jij denkt aan

[Afbeelding]

maar TS heeft

[Afbeelding]

en die laatste zijn rare beesten. Een transformator met een gloeilamp gedraagt zich niet als inductieve belasting, maar als een ohmse. Daarom werken goedkope traditionele dimmers ook prima, die hebben die hele transformator niet door.
Dat hoeft toch niet? Elektronische trafo's worden al heel lang gebruikt in plafonds vanwege het formaat. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
bolleh schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:20:
[...]

https://www.hornbach.nl/s...W-RC/6407585/artikel.html
Ik heb deze laatst gehaald, nog geen 40 euro. En de led lampen die eerst flikkerden kan ik nu helemaal tot standje bijna uit dimmen zonder problemen.
Klinkt goed, weet jij ook in combinatie met welke lampen je die dimmer gebruikt?
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:34:
[...]

Dat hoeft toch niet? Elektronische trafo's worden al heel lang gebruikt in plafonds vanwege het formaat. :)
Het zijn idd zulke kleine trafo's als het eerste plaatje in burne's post. Merk is Osram. Per spotje zit er zo'n trafo tussen die ergens tussen het plafond ligt. Kennelijk kunnen die gedimd worden door er een lager voltage naar te sturen.

Maargoed, zo te lezen gaat het dus ws. niet goed als alle lampen vervangen zijn door led. De 2 opties die ik hem dan zal voorleggen zijn:
1. Eén van de lampen halogeen laten (of meer indien nodig), zodat het totale vermogen hoog genoeg blijft voor de huidige dimmer (vind ik niet een hele nette oplossing, vooral als het gaat om energiebesparing, maar ok..)
2. Een nieuwe led-dimmer monteren in de wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Palomar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:59:
[...]
1. Eén van de lampen halogeen laten (of meer indien nodig), zodat het totale vermogen hoog genoeg blijft voor de huidige dimmer (vind ik niet een hele nette oplossing, vooral als het gaat om energiebesparing, maar ok..)
Een keer 50W en 19 keer 3W in plaats van 20 keer 50W lijkt me toch al een hele nette besparing.

Ik weet niet over hoeveel lampen het gaat en welk vermogen ze hebben, dus ik roep maar een getal.

Als je 20 elektronische trafo's en een dimmer weggooit voordat ze stuk gaan heeft dat natuurlijk ook een milieu-impact.

En die 48W warmte van die ene halogeenlamp zul je niet terugzien in de gasrekening, maar het heeft wel degelijk dat effect. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 20:50
[...]

Klinkt goed, weet jij ook in combinatie met welke lampen je die dimmer gebruikt?
Toevallig heb ik calex lampen maar deze dimmer is prima te gebruiken voor alle led lampen.
Ik zou hem overigens niet gebruiken icm een halogeenlamp, die gaat namelijk dan af en toe vanzelf aan en uit heb ik gemerkt, dus alles vervangen voor led spotjes. Helaas heb ik geen idee waar de trafo zit voor de spotjes in mijn keuken dus ik heb de gewone dimmer + halogeen lampen laten zitten. Sowieso zou ik alles vervangen door led, half half lijkt mij niet wenselijk en led is sowieso veel zuiniger dan halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:39:
[...]

Poor man's oplossing zou dan ook nog kunnen zijn om 1 van de spotjes in de kring halogeen te laten? (230V of trafo)
Dat is wat mijn electricien mij bevestigde. Ik zit in precies dezelfde situatie als die jij schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:21
Dit hebben wij gedaan om dezelfde reden. Allen led en 1 gloeilamp.
desmond schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:19:
[...]

Dat is wat mijn electricien mij bevestigde. Ik zit in precies dezelfde situatie als die jij schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:14
[...]

Ter info, dit is wat ik hier heb in de badkamer en keuken. In de keuken wel andere armaturen.
CurlyMo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Ook de Ikea dimbare led lampen werken hier prima op.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 22-12-2018 23:02 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07 15:21
Wel een paar gloeilampen op reserve inslaan. Er zouden er immers een aantal moeten overlijden in de levensduur van de LEDlampen ;)
Pagina: 1