• Paultjepower
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 09:08
Hallo,

Ik weet niet waar ik deze post het beste kan plaatsen maar dat wordt dan vanzelf wel aangepast.
Ik ben afgelopen week bestolen van mijn laptop in mijn eigen huis,zonder dat ik er ook maar ooit van gehoord had hoe ze dit doen.
Inmiddels ben ik daar dus wel achter en wil ik iedereen waarschuwen voor hetzelfde,en misschien ergens nog hopen dat ik mijn laptop nog op zie duiken,waar ik niet vanuit ga.
Het gaat om de volgende laptop.

MSI GT73VR 7RF TITAN PRO 4K

-Serienummer: K1612N0058075

Afgelopen maandag werd ik gebelt,gewoon niet onbekend ofzo over mijn advertentie van mijn laptop of hij diezelfde avond kon komen kijken (ik weet niet van welke advertentie hij uitging,de laptop stond op Marktplaats,Facebook Marktplaats en hier op Tweakers).
Diezelfde avond is deze oplichter die zichzelf Danny noemde en uit Budel kwam langsgeweest en wilde de laptop kopen,hij heeft hier zelfs een behoorlijke tijd binnen gezeten omdat ik de laptop nog moest leegmaken.
Maar ondertussen zou hij ook het bedrag (€2200) overmaken,wat ik heb zien gebeuren,waarna hij de laptop mee heeft genomen.
Nu zat hij zogenaamd bij de ABN en ik bij de RABO wat normaal 1 dag kan duren.
Maar je raad het al,er is helemaal niks overgemaakt en de 1e dag kreeg ik nog wel reactie op een sms maar dat is ook al verleden tijd en bellen heeft ook geen zin want je krijgt meteen voicemail...het is gewoon een prepaid nummer.
Ik heb ondertussen alles gedaan wat ik kon doen waaronder aangifte etc. Totdat een vriend van me
https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/10411/stuurde.
Dit is precies wat er gebeurd is,ik had er nog nooit van gehoord...maar het heeft me dus nu wel veel geld gekost :( :( :( .
Dus iedereen wees gewaarschuwd!!!
En voor diegene die zich met deze praktijken bezig houden hoop ik dat ze heel snel tegen de lamp lopen....of nog eens aanbellen.

Als iemand nog iets wil weten of misschien de laptop ergens tegenkomt,laat het me aub weten.

Groeten Paul

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Erg vervelend. Het schijnt dat er vaker gebruik wordt gemaakt van namaak apps. In het vervolg dus een betaalverzoek aanmaken. Dan krijg je een melding als er betaald is. Zal ook niet 100% waterdicht zijn, maar dan krijg je in ieder geval betrouwbare feedback.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

1 stel regel gebruiken.

Zonder boter, geen vis.
Aka. Geen geld mijn rekening( via eigen app zichtbaar) geen product

En ja. Geen probleem
Heb dit jaar 4 dingen verkocht. Pc, laptop, gsm en auto
3 kopers zaten niet bij de ING. En deze heb ik een betaal link gestuurd.
Binnen max 2 min had ik het geld via de tussenrekening op mijn rekening staan... ( Zaterdag, maandag. En 2x woensdag)

In elk geval Suc6 hier mee,. Hoop dat je er nog iets van te horen krijgt.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:05
Deze truc is niet nieuw, gewoon een fake app. Kan je zelf binnen 10m in elkaar flanzen. Simpele regel: geen geld tastbaar in mijn handen of op mijn rekening? Ga dan maar weer met lege handen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultjepower
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 09:08
Nee ik zag het vandaag pas voor het eerst,ik had er echt nog nooit eerder van gehoord maar het bestaat al langer ja.
Ik geloof niet dat ik hier nog iets van ga horen,en verzekeringstechnisch zal ik ook weinig kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet vooral wel aangifte te doen bij de politie. Ze zullen niet vanwege dit geval direct gepakt worden maar meestal doen ze het vaker en als ze dan gepakt zijn zijn alle aangiftes van belang. Het zorgt ervoor dat ze dan een groter probleem hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ietwat laat: ik heb de topictitel ontschreeuwd!!!!111!!`` ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 21:30

kodak

FP ProMod
Heb je bij het doen van aangifte ook het serienummer doorgegeven? Het apparaat staat jammer genoeg nog niet op https://www.stopheling.nl/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Altijd legitimatie vragen en of je een foto van de koper en zijn auto mag maken. Als hij daar moeite mee heeft gaat de koop niet door. Zo werkt dat hier tenminste, meestal liever cash geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:13
Nooit iets geven zonder dat het geld op je rekening staat. Je hebt er weinig aan, maar dat geld ga je naar alle waarschijnlijk niet weer zien, natuurlijk wel aangifte doen. Gewoon een betaalverzoek sturen vanuit je de app van je bank, waarna het geld direct op je rekening staat (op elke dag van de week).

[ Voor 76% gewijzigd door NotSoSteady op 26-12-2018 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ai, jammer te horen man. Dit is een dure les voor je geweest. Ik hoop (en neem eigenlijk aan) dat het merendeel van de bezoekers op Tweakers wel bekend is met deze vorm van oplichting.

Ook al zie je het misschien pessimistisch in, áltijd aangifte doen in dergelijke situaties. Houd ook goed Marktplaats en eventuele andere verkoopsites in de gaten. Mocht je jouw laptop ergens herkennen kan je dit doorgeven aan de politie (mits je aangifte hebt gedaan dus).

Succes met de afhandeling.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Henk007 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:22:
Altijd legitimatie vragen en of je een foto van de koper en zijn auto mag maken. Als hij daar moeite mee heeft gaat de koop niet door. Zo werkt dat hier tenminste, meestal liever cash geld.
An sich is dat nergens voor nodig. Gewoon in zulke gevallen altijd cash geld vragen of geld vóóraf over laten maken. En enkel via Tweakers nog dergelijke apparatuur gaan aanbieden. Via Facebook, Marktplaats e.d. zul je altijd tegen oplichters aanlopen. Via Tweakers is die kans veel kleiner in mijn ervaring.

Als diegene op komt halen en cash betaald, gewoon zijn sleutels als onderpand vragen, zodat hij geen tijd heeft om ver te kunnen komen en jij tijd hebt om het geld te tellen en te controleren.
Zo heb ik ooit van iemand wieldoppen overgenomen, ik ging dan overmaken (en de ander had godzijdank dezelfde bank als ik) en hij zag toen in een mum van tijd het geld op zijn rekening staan. In de tussentijd wilde hij wel als onderpand mijn autosleutels hebben. Vond het eerst wat gek, maar begrijpelijk wel.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2018 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
Wat een teringlijer die gast. Ik leef met je mee en dat hij er maar in mag stikken, in die laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Znorkus schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:35:
Wat een teringlijer die gast. Ik leef met je mee en dat hij er maar in mag stikken, in die laptop.
Laptop is allang weer doorverkocht, die mensen halen alleen zoiets uit, als ze zeker zijn dat ze het snel weer kunnen doorverkopen. De verdachte zal sowieso een valse naam en dergelijken gebruikt hebben, dus die wordt ook zo gauw niet gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2018 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 12:32

Falastine

Think about my signature...

Al die mensen die hier zeggen cash betalen.... Er zijn zoveel nepbrieven in omloop ik doe enkel nog met eigen bankverzoek werken. Zie video voor hoe professioneel die mensen tegenwoordig zijn er is veel nepgeld in omloop en op marktplaats. Wist niet hoe ik video hier kom plaatsen dus dan maar zo. Video komt van telegram heb ik gehoord.

https://vimeo.com/308235114

Ww: tweakers

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 18:38
Houd in ieder geval marktplaats, speurders en facebook in de gaten. Wie weet komt hij alsnog online. En uiteraard gelijk aangifte doen. Kan volgens mij zelfs digitaal ( https://www.politie.nl/aa...van-overige-diefstal.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CH4OS schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:36:
[...]
Laptop is allang weer doorverkocht, die mensen halen alleen zoiets uit, als ze zeker zijn dat ze het snel weer kunnen doorverkopen. De verdachte zal sowieso een valse naam en dergelijken gebruikt hebben, dus die wordt ook zo gauw niet gevonden.
Hoe je de verkoop en de betaling ook regelt, "een volle 100% zeker" zal het nooit worden. ;)
Of je nu cash afrekent, of het laat 'overmaken'.

Pas als het solide op je bankrekening staat en de overboeking niet meer ongedaan kan worden gemaakt begin je in veilig vaarwater te komen.
Of de bankgarantie ook opgaat bij driehoeksoplichting zit weet ik niet.

Wel kun je de vaart er aardig uithalen door legitimaties (meervoud) bij overdracht te vragen en als dat in je eigen huis gebeurt, kun je wijzen op een of meerdere camera's van je beveiliging, zowel binnenshuis als buiten.

Zo'n knul of dame heeft 'redelijk zeker' geen zin om minuten lang in goede lichtomstandigheden herkenbaar gefilmd te worden en daarna alsnog z'n slag te slaan.
Doet hij/zij dat dan alsnog, dan heb je in ieder geval solide bewijs en footage voor media en justitie & co. ;)

Laat ook nooit meerdere sportschoolgorilla's tegelijk binnen en zorg dat je zelf wel enige achtervang hebt.
Het kan raar lopen en dat blijkt ook maar weer uit dit topic.
UItermate vervelend allemaal, maar gezonde argwaan blijkt niet verkeerd te zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Falastine schreef op woensdag 26 december 2018 @ 04:12:
Al die mensen die hier zeggen cash betalen.... Er zijn zoveel nepbrieven in omloop ik doe enkel nog met eigen bankverzoek werken. Zie video voor hoe professioneel die mensen tegenwoordig zijn er is veel nepgeld in omloop en op marktplaats. Wist niet hoe ik video hier kom plaatsen dus dan maar zo. Video komt van telegram heb ik gehoord.

https://vimeo.com/308235114

Ww: tweakers
Inderdaad ... zelfs handje contantje is niet veilig meer.
Mijn buurman is voor 700€ het schip ingegaan, bij de verkoop van zijn electr. fietsen
Kwam een "keurig" stel 40ers langs, behulpzaam en beleefd.
Proefritje maken, eerst de man, daarna de vrouw, ze lieten hun autosleutel en handtas netjes in de keuken achter.
Na een kop koffie en korte onderhandeling over fietstassen 1400€ uitgeteld in briefjes van 50 en 20

Mijn buurvrouw zelfs nog gelachen "jullie hadden het ook kunnen overmaken hoor"
Ze vertelden dat ze het vers uit de pin hadden gehaald zojuist ....
Maar goed, alles klopte, en afscheid genomen, ik heb nog geholpen de fiets op het rek te plaatsen _/-\o_

De volgende dag ging buurman het geld storten, maar 12 briefjes van 50€ werden bij de balie afgekeurd in ingenomen.
Het was dat de medewerker hem kende, anders had hij vrolijk op het politiebureau mogen komen.
Op onze buitencamera stond het kenteken, en net een paar keer de gezichten.
Maar na de aangifte is er nog één contactpunt geweest, de personen hadden zelf ook aangegeven te goeder trouw geweest te zijn, en waren verder geen 'bekenden'
Dus geen vervolg, en geen geld / contactgegevens voor mijn buren
Telefoonnummer en email waren natuurlijk niet meer bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat een fijne maatschappij (je wil niet weten hoe ik over deze k maatschappij denk, niet alleen nu maar ook vroeger) waar we in leven. Ik had al met de ellende vroeger vaak al te maken wat heet 2dehands en marktplaats. Toen al was het drama met alles en vermijd ik deze sites wanneer ik dat enigzins kan.
Het spul is allang doorverkocht en het is zo balen maar daarom is een betaalverzoek heel goed. Contant bij grotere bedragen nooit aannemen want regelmatig zit er wel vals geld bij. Als consument ben je redelijk machteloos en zeker als het om contant en die nagemaakte apps gaat. Wat dat betreft ben ik blij dat ik een pinautomaat thuis heb als bedrijf zijnde want dat heeft toch wel iets meer zekerheid.
Zorg wel dat je aangifte doet, specifieke foto's hebt waarin bv krassen of andere zaken staat waaraan je heel misschien je laptop kan herkennen en voor de rest kan ik je niet meer dan sterke wensen met alles, alleen je moet er niet bij stilstaan en toch verder gaan en hoop voor je dat ze de laptop toch vinden. Als je nog ergens camerabeelden hebt of kenteken of iets waar je de persoon aan zou herkennen helpt het alleen de politie. Denk aan telefoon, jas, kleur haar, schoenen, stappen met lopen, auto, type persoon, etc.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2018 @ 05:23:
[...]

Pas als het solide op je bankrekening staat en de overboeking niet meer ongedaan kan worden gemaakt begin je in veilig vaarwater te komen.
Of de bankgarantie ook opgaat bij driehoeksoplichting zit weet ik niet.
Zodra een boeking binnen is op je eigen NL rekening kan deze niet meer worden teruggedraaid. Dat fabeltje blijft maar rondzingen. We hebben het hier niet over storneerbare incasso's.

Er zijn uitzonderingen zoals gerechtelijke bevelen maar zelfs dan wordt in 99,9% van de gevallen de gehele rekening bevroren en wordt er pas later bepaald wat er met de fondsen gebeurt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54
Ik merk ook dat aankopen vaak niet meer contant ga. Wat ik altijd doe is zijn of mijn laptop geen smartphone of tablet gebruiken en dan de desbetreffende site van de bank het bedrag overmaken. Uiteraard wel met de standaard controles of het de juiste site is. Tot op heden nog geen problemen gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 26-12-2018 08:50 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zoals eerder genoemd is cash ook zeker niet per definitie veilig. En degene die de optie geven dat de koper maar vooraf moet overmaken: Misschien vind je iemand die idioot genoeg is om dat te doen, maar wie zou hier daadwerkelijk een laptop van €2k kopen en daarbij vooraf het geld over te maken om dan alsnog op te halen? Dan ben je wel echt gek als je daarin mee gaat als koper.

Een betaalverzoek is veruit het veiligste. Punt is wel dat ik zie dat bij de Rabo bijvoorbeeld die tot €750 gaat. Geen idee of je er gewoon 3 tegelijk kan maken.

@Hari-Bo, tja dat gaat goed omdat veruit de meeste gewoon een simpele nep app gebruiken die ze kunnen downloaden. Maar in principe is het ook mogelijk op zijn laptop een nep site te hebben die er goed uit ziet.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 26-12-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kickje naar SF

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Sissors Website kan je controleren adhv of het adres wel valide is, SSL certificaat en eventueel nog even een DNS lookup. Het is hetzelfde als contant geld, zonder extra controle heb je nooit 100% zekerheid.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een poosje terug toch al uitgebreid in de media geweest? Volgens mij heeft Alberto Stegeman er zelfs een complete aflevering over gemaakt, waarin ze zo'n oplichtertje opsporen.

Ik verkoop geen hele dure spullen aan onbekenden. Duurste wat ik ooit verkocht heb was een bakfiets. 600 euro cash voor gekregen. Of het nep was? Geen idee, is gewoon opgegaan aan boodschappen. Ik accepteer ook geen briefjes groter dan 50 euro. Ik ga het geld toch niet storten. We geven het gewoon direct uit aan alles wat toevallig gekocht moet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als ik iets verkoop doe ik dat ook alleen nog maar met vooraf overmaken of contant betalen. Die laatste is natuurlijk makkelijk te controleren met een stift of het geld echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:02
En Tikkie, bunq.me of de betaalverzoek functie via de app van je eigen bank?

De koper betaald via iDEAL, jij hebt gelijk je geld.

[ Voor 64% gewijzigd door ^LuKKie^ op 26-12-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hari-Bo schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:21:
@Sissors Website kan je controleren adhv of het adres wel valide is, SSL certificaat en eventueel nog even een DNS lookup. Het is hetzelfde als contant geld, zonder extra controle heb je nooit 100% zekerheid.
Een DNS lookup zegt niets, enkel het IP adres krijg je dan, standaard althans. Geen idee welke andere records je ophaalt voor wat voor vorm van "validatie". Als je de ander eerst op eigen netwerk laat inloggen, kun je wellicht een eigen DNS-server draaien en dus zelf het domein naar elders laten verbinden.
^LuKKie^ schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:52:
En Tikkie, bunq.me of de betaalverzoek functie via de app van je eigen bank?

De koper betaald via iDEAL, jij hebt gelijk je geld.
Dan dus geen Tikkie gebruiken. Daar heb ik nog nooit direct geld (terug) door gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 26-12-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22
Ik kan je vertellen dat je geld kwijt bent.
Ik heb het zelfde gehad 1,5 jaar terug. Toen was het niet bekent, en waren al die opties qua betalen NIET beschikbaar..

Na aangifte, en wat onderzoek waren ze uitgekomen op een adres in A'dam, maar zijn niet heen geweest omdat er meerdere mensen op het adres waren ingeschreven..
En de zaak was toen gesloten door het OM.
Daarna voor de rechter gegooid, maar ze doen er niks mee, en is dus ook verwezen..

Die lui hebben gewoon vrij spel, en worden niet gepakt of uberhaupt een poging gedaan.
Dat er wat programma;s het werk voor de politie moet doen, zegt meer over de poltie dan over de programma's..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
CH4OS schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:56:
[...]
Een DNS lookup zegt niets, enkel het IP adres krijg je dan, standaard althans. Geen idee welke andere records je ophaalt voor wat voor vorm van "validatie". Als je de ander eerst op eigen netwerk laat inloggen, kun je wellicht een eigen DNS-server draaien en dus zelf het domein naar elders laten verbinden.
Toch wel deze controleer ik dan op me telefoon via het netwerk van de provider en eventueel de computer waar ik het geld op moet overmaken. Deze methode is niet waterdicht, maar door alle stappen creëer je wel een helder beeld of de desbetreffende site wel/niet valide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:56:
[...]
Dan dus geen Tikkie gebruiken. Daar heb ik nog nooit direct geld (terug) door gehad.
Klopt, ze houden het een dag (dat is het verdienmodel).

Maar volgens mij werkt Tikkie prima in dit soort situaties, toch?

Ik stuur Tikkie, koper betaalt het via iDeal. Dag later ontvang ik het van Tikkie.
Het valt toch niet meer terug te draaien door de koper, of wel? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om flauw te doen: maar bij afhalen zou ik altijd in cash laten betalen, dan weet je zeker of je het geld hebt. Die app kan ja ook nep zijn en geen daadwerkelijke overboeking doen. Daarom altijd wachten tot je het geld op je rekening hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:21:
En al die dingen zijn nietszeggend in principe als je het op de laptop van de andere persoon doet. Ik verwacht niet dat veel dat zouden gaan vervalsen, maar in principe is het allemaal mogelijk. En jij checkt serieus een DNS lookup? Dat je adres en certificaat checkt is één ding, maar DNS lookup? Hoeveel mensen staan het toe dat jij op hun laptop even commando's gaat invoeren waar ze niks van begrijpen?
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:19:
Niet om flauw te doen: maar bij afhalen zou ik altijd in cash laten betalen, dan weet je zeker of je het geld hebt. Die app kan ja ook nep zijn en geen daadwerkelijke overboeking doen. Daarom altijd wachten tot je het geld op je rekening hebt....
Niet om flauw te doen: Hoe helpt dat als iemand betaald met nep geld?

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 26-12-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:19:
Niet om flauw te doen: maar bij afhalen zou ik altijd in cash laten betalen, dan weet je zeker of je het geld hebt.
Wat moet je met 2200 euro aan cash? Een half jaar boodschappen doen (met elke keer gezeik van geld passen, wisselgeld, etc)?

Ik snap wel dat mensen zoiets graag overgemaakt zien. Een tientje cash, okee, dat kan je op de markt wel kwijt. Maar zodra het 20 euro of meer is zou ik er niet blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Kan je toch gewoon storten bij de bank??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 07:04

GforceNL

Out of memory....

Niemand hier ziet dat het twee verschillende banken zijn? Als de betaling maandag gedaan is, zul je de betaling pas donderdag hebben.

https://www.abnamro.nl/nl...r-tijdens-feestdagen.html

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:23:
Kan je toch gewoon storten bij de bank??
Ja, moet er wel toevallig een bankfiliaal in jouw stad zijn ;)
Ik ga liever niet met 2200 euro op zak op reis, thankyouverymuch :P

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 26-12-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Natuurlijk is het KMP als je op deze manier opgelicht wordt.
En uiteraard voelt het onrechtvaardig als je denkt dat de politie er niks mee doet.

Maar... enige nuancering is hier wel op z'n plaats! :Y
We hebben met z'n allen onze volksvertegenwoordigers gekozen en die bepalen onder andere dat er minder geld naar politie/justitie gegaan is. En dat lage prioriteitszaken gewoonweg minder aandacht krijgen.
Leuk? Nee zeker niet. Maar men moet nu eenmaal keuzes maken.

En dat het niet 'bekend' zou zijn dat er dit soort nep apps zijn... Mwah... Zelfs hier op tweakers werd er in 2016 (!) al voor gewaarschuwd.
Opgelicht via nep ING app
Programma's als 'Opgelicht' besteden hier ook al jaren aandacht aan. Keer op keer, met iedere keer weer goedgelovige slachtoffers en gewiekste boefjes. Triest, maar waar. :-(

'Die lui' worden wel degelijk gepakt; maar dan moet er wel voldoende aandacht op gevestigd zijn door meerdere aangiftes. (zie ook de diverse reportages van AVRO/Tros Opgelicht)
En als we met z'n allen denken dat er niks gebeurd en vervolgens geen aangifte doen, dan gebeurt er ook daadwerkelijk weinig. En zo is de negatieve cirkel rond.

Feit is en blijft; zowel vroegâh als nu kun je en zal je bedonderd worden. Alleen zijn de elektronisch mogelijkheden tegenwoordig heel consument/boefjes vriendelijk! En dat wilden we toch met z'n allen? O-) Al die leuke en hippe apps? Maar dat betekent nog niet dat je niet op je hoede moet zijn en je gezonde wantrouwen moet laten varen!

Zelfs in het gulden tijdperk (voor de jeugdigen onder ons, dat was de munt voor de EURO ;) ), kon je bedonderd worden op allerlei mogelijke manieren. Ook toen moest je opletten.
Alleen door een hoger niveau van sociale controle en fanatiekere koddebeiers werd er ook achter kleine boefjes aangezeten.

Dus nee; het is niet leuk als je slachtoffer bent van welke criminele activiteit dan ook.
En ja; er geldt ook (altijd al) een eigen onderzoeksplicht. Vergewis je er van of de voorgestelde transactie wel koosjer is. C.q. verifieer/bedenk hoe men je een pootje zou kunnen lichten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Paultjepower schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:11:
Nee ik zag het vandaag pas voor het eerst,ik had er echt nog nooit eerder van gehoord maar het bestaat al langer ja.
Ik geloof niet dat ik hier nog iets van ga horen,en verzekeringstechnisch zal ik ook weinig kunnen.
Zeker wel!

Om de pijn te verzachten: Je inboedelverzekering zal je laptop vergoeden (minus eigen risico) (als je een beetje doorzeurt) omdat dit valt onder diefstal. De "koper" heeft nl. jouw laptop meegenomen zonder te betalen, en de KIFID heeft eerder een uitspraak gedaan dat dit onder diefstal valt. Relevant verhaal uit eigen ervaring:

/b/: Echt nep geld: Opgelicht!

Mijn ervaring is wel dat verzekeraars niet staan te springen om je laptop te vergoeden, dus je moet een beetje pushen / zeuren.
4.5 Ten overvloede merkt de Commissie op dat de koopovereenkomst kan worden vernietigd door Consument wegens bedrog. Uit de houding van Consument tijdens het proces veronderstelt de Commissie dat Consument dit inderdaad wenst te doen. Omdat de vernietiging van de koopovereenkomst terugwerkende kracht heeft, zou nimmer sprake zijn geweest van een geldige titel en zou de eigendom van de telefoon nooit zijn overgegaan.
Er zijn dus al 2 ervaringen waarbij het wél vergoed werd. Dus hup, lekker de verzekering lastig vallen. Als ze moeilijk doen, gooi je de uitspraak van KIFID erbij. (Deze dus: https://www.kifid.nl/file...ak_2017-531__bindend_.pdf )

Als ze dan nog steeds moeilijk doen, geef je aan dat je het er niet mee eens bent en dreig je met contact opnemen met KIFID. Doen ze nog steeds moeilijk, neem je contact op met KIFID.

[ Voor 67% gewijzigd door Gamebuster op 26-12-2018 10:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Sissors schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:20:
[...]

En al die dingen zijn nietszeggend in principe als je het op de laptop van de andere persoon doet. Ik verwacht niet dat veel dat zouden gaan vervalsen, maar in principe is het allemaal mogelijk. En jij checkt serieus een DNS lookup? Dat je adres en certificaat checkt is één ding, maar DNS lookup? Hoeveel mensen staan het toe dat jij op hun laptop even commando's gaat invoeren waar ze niks van begrijpen?
Aannamens zijn gevaarlijk, en ja ik controleer dat ook ja. Laatst een wat gekocht en verkocht voor een paar duizend euro, dan doe ik dat liever extra ipv een topic hier hoeven te openen dat ik vermoedelijk naar mijn geld kan fluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie niet echt discussiewaarde in dit topic. Het gaat allang niet meer over de originele discussie, maar is meer een ervaringentopic geworden. Gezien die niet de bedoeling zijn in SF, gaat hier een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.