Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Vraag
Beste antwoord (via D_Jeff op 20-12-2018 20:39)
Maar wil je dan richten op public cloud (AWS, Azure, etc.) Of ook private cloud aanbieders? (En ja, ik weet dat dit zich niet zo makkelijk laat splitsen).
En wil je nog onderscheid maken tussen IaaS, PaaS en of SaaS?
Alle reacties
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Maar wil je dan richten op public cloud (AWS, Azure, etc.) Of ook private cloud aanbieders? (En ja, ik weet dat dit zich niet zo makkelijk laat splitsen).
En wil je nog onderscheid maken tussen IaaS, PaaS en of SaaS?
Lijkt me dat in een groot (public) cloud topic alles welkom is, van een lambda functie op AWS tot een hybrid Azure stack setup of een rant op Oracle cloud dat ze te duur zijn
De tijd dat cloud puur infra was ligt al heel lang achter ons
Zou me ook specifiek focussen op public cloudproviders. Private cloud is eigenlijk gewoon een hosted solution van een relatief kleine provider, de kans dat je mensen krijgt die met een public cloudproduct werken is stukken groter denk ik
Zou hem persoonlijk in IH zetten en dan een link van PNS er naartoe, uiteindelijk is het namelijk allemaal hosted
Ik zou op termijn wel een splitsing verwachten naar de diverse cloudproviders. En wellicht zelfs een uitsplitsing naar cloud infra en cloudproducten. Functionele splitsing ipv iaas/paas/saas. Want uiteindelijk is het de inrichting en wat je er op draait. Een data scientist bijvoorbeeld wil gewoon een vm in de cloud, die zal secure networking een worst wezen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb even geen actuele prijzen bij de hand maar het is al snel goedkoper om mee te liften op CSP-achtige licenties van een private aanbieder dan dat je je eigen licenties koopt en bepaalde zaken inricht bij een public aanbieder.
@D_Jeff Go for it; zal een flinke topicstart worden
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik heb wel eens iemand horen roepen dat wij alles in de cloud hebben, terwijl wat wij hebben iets is dat ik gewoon "colocation" noem. (We hebben 2 racks in datacenters met eigen apparatuur waarbij we enkel stroom, connectivity en rackspace huren.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Uiteraard kan dat. En als een private provider het niet als een packaged scalable service aanbiedt, kunnen ze het alsnog als (managed) Oplossing aanbiedenMAX3400 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:17:
@The Eagle vergeet je ook niet dat op een public cloud, bijvoorbeeld Azure, je alsnog vrij specifieke third-party vendor, closed-source, licensed zaken kan afnemen. Afhankelijk van je doel en infra, schurk je vrij dicht aan tegen wat sommige private clouds ook kunnen voorzien.
Kostenapect telt altijd mee. Maar dat zou imho niet iets zijn wat in een cloudtopic thuishoort. Die discussie heb je namelijk altijd en voor iedere hard of softwarecomponent, los van waar het draait. Die heb je bij on prem ook.Heb even geen actuele prijzen bij de hand maar het is al snel goedkoper om mee te liften op CSP-achtige licenties van een private aanbieder dan dat je je eigen licenties koopt en bepaalde zaken inricht bij een public aanbieder.
@D_Jeff Go for it; zal een flinke topicstart worden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik wil hierin eerst breed beginnen, vanwege het feit dat de cloudadaptie langzaam op stoom begint te komen. Het is >> nog << geen mainstream dingetje.Maar wil je dan richten op public cloud (AWS, Azure, etc.) Of ook private cloud aanbieders? (En ja, ik weet dat dit zich niet zo makkelijk laat splitsen).
Mocht door de draad heen blijken dat het teveel vervuiling oplevert, dan wil ik graag even een overlegmoment(-je) met de Mods voor een eventuele split.
Mijn gedachte gaat echter als eerst uit naar IaaS en PaaS.En wil je nog onderscheid maken tussen IaaS, PaaS en of SaaS ?
Zelfs hotmail uit 1999 (correct jaartal?) is al een SaaS ding te noemen, hiervoor zie ik liever iets aparts (valt natuurlijk over te discussiëren;) )
@MAX3400 Natuurlijk ga ik er voor, anders trap ik dit 'wolkje' niet open
De start zal kaal zijn, maar met hulp van jullie verwacht ik een juweeltje af te leveren
Edit: Waar ik kan schaamteloos een mooi formatje/sjabloon kopiëren voor de TS?
[ Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 20-12-2018 20:50 ]
Ik zou dat juist wel interessant vinden. Discussie daarover.The Eagle schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:48:
[...]
Kostenapect telt altijd mee. Maar dat zou imho niet iets zijn wat in een cloudtopic thuishoort. Die discussie heb je namelijk altijd en voor iedere hard of softwarecomponent, los van waar het draait. Die heb je bij on prem ook.
Het kostenaspect kan een van dé redenen zijn om te gaan voor cloud in deze of gene vorm en speelt iig een grote rol.
Dat is misschien generiek, maar er niet over praten past in een cloud topic ook niet vind ik.
Het Grote Cloud Topic - Deel 1
@unezra Kostenaspect wil ik zeker toestaan. Tijdens de diverse AWS/Azure cursussen is TCO echt een dingetje
----
Edit: @Equator Ik heb je toegevoegd als mede-auteur - Just in case
[ Voor 16% gewijzigd door D_Jeff op 20-12-2018 21:20 ]