Vraag

• detrois03
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-04 22:25
Goedemiddag!

Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor want ik ben redelijk ten einde raad.

Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een Windows (10) computer na 12 jaar op een Mac te hebben gewerkt. Puur voor 3D rendering aangezien Apple daar mijlenver mee achterloopt.

Maar nu merk ik dat de helderheid van mijn beeldscherm zichzelf constant aanpast aan wat er te zien is.
Heel irritant, en zeker wanneer ik bezig ben in Photoshop met contrast en kleurlevels.

Heb al in mijn instellingen gekeken maar zie nergens iets waar ik dit kan aanpassen.

Iemand hier een oplossing voor?

Moederbord: MSI MEG X399 Creation
CPU: AMD Ryxen TR4 2950x
RAM: CORSAIR Vengeance LPX 64GB kit (4 x 16GB) DDR4 3200MHz
GPU: 2x 1080 ti
POWER: CORSAIR HXi-reeks HX1200i
CPU-koeler: NZXT X62
SSD: SAMSUNG 1TB 970 EVO M.2 NVME
Display: DELL Ultrasharp U2715H

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb al in mijn instellingen gekeken maar zie nergens iets waar ik dit kan aanpassen.
Welke instellingen; Microsoft heeft er nogal veel.

Heb je je Windows powerplan al bekeken? Heeft de Dell niet stiekem een lichtsensor en/of bijbehorende drivers?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://support.microsoft...-change-screen-brightness
Op sommige pc's kan Windows de helderheid automatisch aanpassen op basis van de huidige lichtomstandigheden. Om erachter te komen of uw pc dit ondersteunt, zoekt u onder Beeldscherm-instellingen onder Helderheid en kleur het selectievakje Helderheid automatisch aanpassen als het licht verandert op en selecteert u het vakje vervolgens om deze functie te kunnen gebruiken. Met deze automatische instelling is uw scherm altijd leesbaar, waar u ook bent. Ook al gebruikt u deze instelling, dan kunt u nog steeds de schuifregelaar Helderheid wijzigen verplaatsen om het helderheidsniveau af te stemmen.
In drie tellen gevonden via een zeer handige website (voeg hem toe aan je bookmarks) www.google.nl

Try SCE to Aux

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Lijkt mij meer een optie van je monitor. Heb je daar bijvoorbeeld dynamisch contrast of iets dergelijks aan staan?

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 18:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Dynamic contrast in je monitor al uitgeschakeld? https://www.dell.com/comm...t-in-the-OSD/td-p/5077392

PS; 30 seconden google werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detrois03
Ha allen,

dank voor alle reacties. Vanwege drukte heb ik er een tijdje niet in kunnen duiken maar al het onderstaande is geprobeerd zonder enig resultaat. Hieronder alles wat ik al heb geprobeerd:

- PowerPlan's gecheckt.
- Dell scherm gecheckt op opties en drivers.
- NVIDIA Drivers uninstalled en opnieuw geinstalleerd.
- NVIDIA Control Panel optie op Full Dynamic Range gezet ipv Limited.
- Alles up to date.

Ik frustreer me dus nog steeds helemaal dood.

Volgende dingen zijn mij wel opgevallen:

- Het automatische aanpassen van de helderheid/contrast begint zodra ik Photoshop of Cinema 4D start.
Zolang deze programma's uitstaan heb ik er geen last van. Wat dus betekend dat, het opstarten ervan dus iets in werking zet.

- Bij 'Device Manager' heb ik onder het kopje 'Display Adaptors' beiden drivers van de grafische kaarten uninstalled. En de 'Microsoft Basic Display Adapter' geinstalleerd. Met als gevolg dat het probleem is verholpen. Echter werkt alles dan een stuk trager in Photoshop en C4D, en sommige opties helemaal niet.

De Octane renderer in C4D kan ik dan bijvoorbeeld helemaal niet gebruiken omdat die dan de NVIDIA GPU niet kan vinden.

Dus ook dat is geen oplossing. Er is dus een conflict tussen mij NVIDIA Drivers / GPU's en de basis van Windows zelf.

Hopelijk heeft iemand hier een oplossing voor? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

detrois03 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:29:
..maar al het onderstaande is geprobeerd..
Waarom het bovenstaande dan niet?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je lijkt inderdaad de al gegeven tips te negeren (auto brightness / dynamic contrast). Maar:

Het gebeurt dus alleen als je specifieke applicaties opent? Ik zou dan denken aan https://www.nvidia.com/object/profiles.html of vergelijkbare functie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detrois03
DukeBox schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:33:
[...]

Waarom het bovenstaande dan niet?
Sorry, was even vergeten dat mijn nieuwe bericht onderaan kwam te staan. Al het BOVENSTAANDE is dus al geprobeerd. Dus geen van de gegeven tips heb ik genegeerd, ze werken alleen allemaal niet. Dus dank voor de reacties, maar geen oplossing.

In de Nvidia Control Panel heb ik ook lopen sleutelen per programma zonder resultaat. Dit is vergelijkbaar met wat jij aankaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Volgens mij is dit "probleem" een functie van Windows 10 die zich adaptive brightness noemt.
Hier of hier vind je hoe je dat uitschakelt. En hier wat uitgebreidere aanpak als het niet werkt.

[ Voor 36% gewijzigd door Masimo op 18-03-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkePlof
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-04-2023
Kijk eens in de BIOS-settings van je PC, Daar kan je de light-sensor van het beeldscherm uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@DikkePlof Dat is alleen bij laptops zo.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ImNotnoa schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:52:
Schermhelderheid wijzigen in Windows - Microsoft Ondersteuning

[...]

In drie tellen gevonden via een zeer handige website (voeg hem toe aan je bookmarks) www.google.nl
Die hele laatste zin is zo ontzettend overbodig,

zelf gebruik ik windows en mac vrijwel naast elkaar en ik moet zeggen dat heel wat zaken voor mac gewoon anders vooral meer geintegreerd worden uitgevoerd...

op een iMac heb je volgens mij niet eens een OSD-menu tewijl dit bij windows vaak de defacto manier is van het instellen van je scherm-helderheid. maar zelfs als je scherm degelijke (in het os) features wel ondersteunt zitten ze totaal anders... het is dus niet gek dat iemand zich dat niet goed realiseert...

een opmerking over zet google in je favoriten is gewoon overbodig, had die moeite liever gestoken in het noemen van de 3 nuttigste searchqueries zodat die persoon er de volgende keer zelf wat makkelijker uitkomt...

" zoek de volgende keer eens op. > helderheid auto aanpassen win11". klinkt toch gewoon 1000x beter dan. hee. mongool doe es zelf google ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DikkePlof schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:43:
Kijk eens in de BIOS-settings van je PC, Daar kan je de light-sensor van het beeldscherm uitschakelen.
Dank, maar ik vermoed dat het probleem na drie jaar wel opgelost is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.