Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Xthemes.us
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-10 14:08
Hallo,

M'n vriendin heeft een nieuwe PC kast aangeschaft en is van de NZXT Phantom naar een NZXT H500. De oude kast had een fancontroller, de nieuwe niet. We hebben alle hardware overgezet en ditmaal de fans direct op het moederbord aangesloten (er is immers geen fancontroller in deze nieuwe kast). Nu geeft dit enkel een probleem - ze draaien allen constant op 100% wat een behoorlijk lawaai geeft.

Het moederbord is een Asrock H97 Pro4 met zowel 3 als 4 pins aansluitingen.
Hier is het stukje over fan-headers uit de handleiding:

Wat er op lijkt te hinten dat zowel 3 als 4 pins fans beide via het moederbord aan te passen moeten zijn qua snelheid.

Het moederbord heeft de volgende fanaansluitingen:
  • pwr_fan (3 pin)
  • cpu_fan1 (4 pin)
  • cpu_fan2 (3 pin)
  • cha_fan1 (4 pin)
  • cha_fan2 (4 pin)
Het idee was om 2x 3-pins front-intake fans op de chasis fanheaders aan te sluiten. Een 3pins outtake op de pwr_fan aan de bovenkant. En ik realiseer me nu net dat de 3-pins CPU fans op de 3-pins cpu_fan2 waarschijnlijk een beter idee is dan op 4-pins cpu_fan2. (Dat is iets om uit te proberen zodra er tijd is om weer wat dingen uit te proberen).

Het probleem is dus dat alle fans op 100% lijken te draaien ter alle tijden. Wat we al hebben gedaan (zonder success).
  • EUFI fan profielen op silent mode gezet
  • EUFI fan profielen op customize -> custom fan curve die nooit boven de 60% geraakt
  • ASRock A-tuning utility geinstalleerd en daar fan profielen op silent gezet
  • Speedfan geinstalleerd en geconfigureerd (na ASRock A-tuning te hebben geuninstalled en een reboot)
    • Automatic fan-speed » enabled in het hoofdscherm
    • Onder advanced de fans op 'manual' gezet
    • Onder configure » fancontrol voor elke fan een nieuwe entry met custom curve (CPU < 60°c dan fan op 20% en nooit boven de 60%) aangemaakt
De CPU is overigens slechts een i5-4690 (non K) en zit meestal rond de 30 nog wat graden idle en 40-50 graden onder load.

Wat ik nog wil uitproberen.
CPU-fan op de 3-pin aansluiten.
4-pin PWM fan uit een andere kast aansluiten om te zien of PWM-fans zich wel aan laten sturen.

Iemand die nog andere suggesties heeft? Want het ziet er naar uit dat we of
A ) Nieuwe PWM fans moet kopen als die zich wel aan laten sturen via het moederbord.
of
B ) Een fancontroller kopen om de situatie zoals in de oude kast te hebben.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Alle reacties

• DrSmith
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:12

DrSmith

is terug bij af

3 pin fans zijn nooit PWM maar moeten via de power/voltage optie worden aangestuurd. Staat dat goed ingesteld in het BIOS?

DrSmith wijzigde deze reactie 20-12-2018 12:47 (3%)

Verbing weirds language

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:26
Je kan inderdaad meestal kiezen of het moederbord ze aanstuurt als PWM of Non PWM fans. Ik gok dat die instelling nu verkeerd staat

Woont in Helsinki

• Xthemes.us
Hoort dit niet automatisch te geschieden aan de hand van of er überhaupt een 4de pin aangesloten is? Ik kan niet echt een optie vinden om dit enablen/disablen.

Ik zal de BIOS eens updaten en kijken of ik daarna (out of the box of met het vinden van settings) geluk heb.

[edit]
Helaas pindakaas, ook na een BIOS update is er geen fan voltage control optie te vinden.

Xthemes.us wijzigde deze reactie 20-12-2018 21:24 (15%)

• Xthemes.us
De 3 pins CPU-fan op de 3 pins CPU fan header aansluiten was wel een slim idee.. die zat verstopt onder de grote heatsink van de cpu-koeler zelf. Toen maar een 140mm PWM uit een systeemskast die niet wordt gebruikt op het moment overgezet (Alpenföhn Wing Boost 2 iirc) en uiteindelijk nog een BeQuiet Pure Wings aangeschaft om als intake fan dienst te doen.
Beetje jammer dat een moderne kast wordt verkocht met fans die te oud zijn voor dit moederbord om aan te sturen.

Lijkt erop dat alle 4 pins headers geen 3-pins kunnen aansturen. En van de 2 drie-pins connectors is er slechts ééntje die te regelen valt (de CPU-fan).

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True