Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Niet eens met ventilatieplan installateur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WouterV85
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11-02 20:02
Beste Tweakers,

Wij zijn momenteel bezig met de bouw van ons huis een bungalow en nu hebben we het volgende ventilatieplan.
https://puntoo.nl/ventilatie_schets_dd_10-12-2018.jpg

Zoals je ziet zijn in het gedeelte naar de woonkamer nu 3 ventilatiekanalen getekend en nog een 4de in het kantoor ernaast (waarvan de schuifdeur eigenlijk altijd open zal staan)
In de woonkamer zelf is geen ventilatiekanaal getekend. De ruimtes met een rode omlijning hebben tevens een hoger plafond 330 en de overige ruimten 270.

Volgens de installateur is het niet nodig om in te woonkamer zelf een ventilatiekanaal te maken.
Nu vraag ik mij echter af of het niet slim is om toch een ventilatiekanaal te maken in de woonkamer en er dan 1 weg te halen in het gedeelte naar de woonkamer.
Anders zitten er 4 ventilatiekanalen dichtbij elkaar (geeft dit geen geluidsoverlast/lucht stroom overlast?) en is de doorstroming dan wel optimaal naar de woonkamer zelf. Wat je echter ook niet wil is dat je last hebt van luchtstromen in de woonkamer.

zie onderstaande tekening.
( A ) zou dan verdwijnen en hier komt ( B ) voor in de plaats.
https://puntoo.nl/ventilatie_schets_dd_20-12-2018.jpg

Wat is jullie mening hier over? en hebben jullie nog tips / op of aanmerkingen over de overige kanalen?
Heel veel dank alvast!

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Is de keuken open t.o.v. de woonkamer? Uitgaande van geel als toevoer en groen als afvoer zie ik wel een grote voorkeur van de installateur voor het inblazen bij deuren. Welk systeem gaat hij toepassen? Welke luchtstromen gaan er door een kanaal?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WouterV85
Ja de keuken is open t.o.v de woonkamer, woonkamer plafond is overigens 330 en keuken 270.
Geel is toevoer en groen is afvoer. het wordt een WTW systeem. Wat betreft de luchtstromen heb ik geen idee kun je aangeven wat je hier mee bedoeld?

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17-02 14:03
'luchtstromen' wordt de hoeveelheid lucht per uur mee bedoeld.

Ik ben zelf ook nog in de ontwerpfase van de WTW bezig, geen ervaring daarin...maar ik ga wel alles zelf aanleggen.

In mijn woonkamer/ open keuken wil ik een aparte WTW met zeer ruime overcapaciteit, die bij geschakeld kan worden voor als de kamer vol is met visite of...als de aardappelen eens flink aanbranden... :P
De enigste binnendeur in die ruimte wordt nagenoeg luchtdicht d.m.v. tochtstrippen en een valdorpel, zodoende is het niet nodig deze ruimte lucht technisch in te regelen.
Inblaas roosters in de woonkamer en uitblaas/ afzuig roosters boven de keukenkasten, zo wordt de hele ruimte optimaal ververst.

• WouterV85
Dankje frisianstar.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening over deze 2 verschillende Haakse instort bochten.

waar deze een betere flow heeft maar meer knijpt

en deze een mindere flow heeft maar niet knijpt.

Welke van de 2 zouden jullie aanraden en waarom?

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is er geen kv waarde (weerstand) opgegeven van beide? Zou degene nemen met betere flow. In die haakse staat de lucht stil in de bocht.

• WouterV85
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True