Budget "HiFi" set

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Goedemorgen allemaal :)

Sinds dit jaar heb ik een eigen appartement (63 vierkante meter) en op het moment luister ik alles met een Samsung soundbar + subwoofer. Kwaliteit is goed, maar ik zoek toch nog iets specifieks voor muziek.

Op het moment heb ik dit in gedachten:

- 2 front speakers: pricewatch: Boston Acoustics A 25 set (Zwart)
- Harman Kardon versterker: pricewatch: Harman Kardon Harman Kardon AVR 130 5.1

Nu vraag ik me af of de versterker wel genoeg power heeft. Ik zie bij vermogen namelijk 45 RMS staan en de A25 setje hebben 150 RMS.

Lever hier ik dus in op volume of is dat niet zo?

Ik ben niet van plan om nog center/achterspeakers aan te schaffen.

P.S. dit haal ik van marktplaats vandaan dus ik weet dat ze nieuw niet meer te koop zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Knamix op 20-12-2018 09:33 ]

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 08:19
Waarom ben je specifiek op zoek naar een 5.1 versterker, als je alleen 2 front speakers koopt?
Een goede stereo versterker is dan misschien een betere optie; mogelijk kan deze je subwoofer ook nog aansturen voor een 2.1 set-up.

• Knamix
Soeski schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:08:
Waarom ben je specifiek op zoek naar een 5.1 versterker, als je alleen 2 front speakers koopt?
Een goede stereo versterker is dan misschien een betere optie; mogelijk kan deze je subwoofer ook nog aansturen voor een 2.1 set-up.
Dat klopt inderdaad! Na mijn eerste post ben ik ook verder gaan zoeken.

Ik kwam bijvoorbeeld het volgende tegen:
https://www.bol.com/nl/p/...xQStPOA.1.10.ProductTitle

Ik weet alleen niet of de wattage genoeg zal zijn voor beide speakers om ze goed aan te sturen :(

(subwoofer ga ik waarschijnlijk niet aanschaffen)

[ Voor 3% gewijzigd door Knamix op 20-12-2018 10:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soeski
Het hangt ook van je budget af natuurlijk. Een goede 2-kanaals versterker mag best wat kosten; dit is een investering die je voor veel jaren gaat doen. Of niet natuurlijk, maar dan merk je al snel dat je na korte tijd meer wilt dan een versterker van 100 euro. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring in deze audio wereld; je bent aan het upgraden in kwaliteit en dan merk je pas wat er echt mogelijk is (en wat het allemaal kost), en dat je eigenlijk meteen een grotere stap had kunnen/willen maken. Of dat het resultaat van je keuzes niet is wat je hoopte...

Dat gezegd hebbende; speakers en een versterker gaan in principe lang mee, je wil zelf eerder wat nieuws dan dat het "slijt". Speakers kan je wel uitbreiden of vervangen als je meer gaat willen, maar een versterker is de basis van elke goede set-up. Een matige versterker met goede speakers gaat nog altijd maar een "ok" geluid geven. Een goede versterker met matige speakers natuurlijk ook. Stem dit dus een beetje op elkaar af en let ook op de tecnhniek; impedantie van je speakers en versterker b.v. (nominaal maar ook minimaal, gemeten in Ohms), maar ook het vermogen per kanaal. Als je echter een appartement hebt van 63m2 (je woonkamer zal dan 15-25m2 zijn?) dan heb je niet zoveel nodig om de ruimte te vullen qua geluidsvolume, maar dit zegt nog niks over de kwaliteit.
In de reviews van de Dynavox lees ik dat mensen de versterker met 4 en 8 Ohms speakers hebben gebruikt (je genoemde Boston Accoustics zijn 8 Ohm) en daarmee een zeer beperkt resultaat boeken qua wat er uiteindelijk uit je speakers komt qua geluid.
Dat het maximale vermogen van je versterker (25W) lager is dan het (maximale) vermogen van je speakers (50W) is niet echt probleem. Mogelijk moet je wel je versterkervolume wat hoger zetten voor films en kan er vervorming optreden in het geluid. Dit gebeurt pas bij 80% volume of hoger, maar dat zullen je speakers zelf mogelijk ook niet OK vinden.
Heel verhaal en welkom in deze bodemloze put-wereld van de audio :)
Je Boston Accoustic speakers zien er top uit en zijn prima producten. De versterker kan beter een beetje overbemeten zijn en degelijk; daar heb je langer plezier van. (Denon of HK zijn prima instapkeuzes).

• Knamix
Soeski schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:29:
Het hangt ook van je budget af natuurlijk. Een goede 2-kanaals versterker mag best wat kosten; dit is een investering die je voor veel jaren gaat doen. Of niet natuurlijk, maar dan merk je al snel dat je na korte tijd meer wilt dan een versterker van 100 euro. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring in deze audio wereld; je bent aan het upgraden in kwaliteit en dan merk je pas wat er echt mogelijk is (en wat het allemaal kost), en dat je eigenlijk meteen een grotere stap had kunnen/willen maken. Of dat het resultaat van je keuzes niet is wat je hoopte...

Dat gezegd hebbende; speakers en een versterker gaan in principe lang mee, je wil zelf eerder wat nieuws dan dat het "slijt". Speakers kan je wel uitbreiden of vervangen als je meer gaat willen, maar een versterker is de basis van elke goede set-up. Een matige versterker met goede speakers gaat nog altijd maar een "ok" geluid geven. Een goede versterker met matige speakers natuurlijk ook. Stem dit dus een beetje op elkaar af en let ook op de tecnhniek; impedantie van je speakers en versterker b.v. (nominaal maar ook minimaal, gemeten in Ohms), maar ook het vermogen per kanaal. Als je echter een appartement hebt van 63m2 (je woonkamer zal dan 15-25m2 zijn?) dan heb je niet zoveel nodig om de ruimte te vullen qua geluidsvolume, maar dit zegt nog niks over de kwaliteit.
In de reviews van de Dynavox lees ik dat mensen de versterker met 4 en 8 Ohms speakers hebben gebruikt (je genoemde Boston Accoustics zijn 8 Ohm) en daarmee een zeer beperkt resultaat boeken qua wat er uiteindelijk uit je speakers komt qua geluid.
Dat het maximale vermogen van je versterker (25W) lager is dan het (maximale) vermogen van je speakers (50W) is niet echt probleem. Mogelijk moet je wel je versterkervolume wat hoger zetten voor films en kan er vervorming optreden in het geluid. Dit gebeurt pas bij 80% volume of hoger, maar dat zullen je speakers zelf mogelijk ook niet OK vinden.
Heel verhaal en welkom in deze bodemloze put-wereld van de audio :)
Je Boston Accoustic speakers zien er top uit en zijn prima producten. De versterker kan beter een beetje overbemeten zijn en degelijk; daar heb je langer plezier van. (Denon of HK zijn prima instapkeuzes).
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)!

Heb even verder gekeken en ik kwam toevallig een wat oudere versterker tegen voor 40 euro (die ik destijds gecombineerd had met de Boston Acoustics en daar kwam een geweldig geluid uit).

Het gaat hier om de Marantz SR4200. Het enige waar ik nu tegenaan loop zijn de looks. Mijn woonkamer is vrij strak (glazen tafel en een zwart/grijs/wit interieur) en om dan zo'n oud ding bij mijn tv te plaatsen zie ik niet echt zitten.

Ik ga nog even verder kijken! Nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoord _/-\o_

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:05
Laat je niet bang maken door allerlei specificaties, elke versterker van de normale merken gaat die speakers prima kunnen aansturen. Sterker nog, als je geen zelfverklaarde audiofiel bent ga je het verschil tussen de versterkers ook echt niet horen. Enige waar wattage van de versterker effect op heeft is wellicht in de hogere regionen qua volume, maar bij normaal gebruik ga je simpelweg geen verschil horen.

[ Voor 51% gewijzigd door Malt007 op 20-12-2018 11:40 ]

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je alleen muziek wil afspelen zou ik geen 5.1 versterker aanschaffen, maar gewoon een eenvoudige stereo versterker. Ten eerste zijn deze (nieuw) ook goedkoper, maar belangrijker, door het ontbreken van al die home-cinema opties klinken ze vaak ook een stuk beter.

Ga je voor nieuw, kijk dan eens naar de eenvoudige instappers in de pricewatch, dan komen bijvoorbeeld deze twee 50W stereo versterkers naar voren.
Pioneer A 10K en de Onkyo A9010 die beide zijn krachtig genoeg om de Boston Acoustic speakers aan te sturen. Beide hebben genoeg ingangen, beide ook en phono ingang en de Onkyo zelfs een digitale input.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Je kunt ook nog overwegen om een set actieve speakers/studiomonitoren te nemen en hierop een simpele maar goede mediaspeler aansluiten. Dan heb je altijd een inputmogelijkheid vanaf smartphone, TV, etc. en heb je ook vaak in de mediaspeler App's zoals TuneIn o.i.d. om radio te luisteren.

Goede actieve speakers/monitoren van bijvoorbeeld JBL.
Een leuke mediaspeler van Sonos, Technisat, etc.

Of snuffel eens op de tweedehandsmarkt naar een complete Sonos set, dan heb je alles in een.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:05
Als je een beetje gebruik wilt maken van moderne opties als streamen vanaf je telefoon kan je juist wel beter een surround versterker kopen. Anders kan je er weer andere apparaten gaan aansluiten en zit je ook weer met eventuele afstandsbedieningen.

• Soeski
^^Zoals ik al zei; welkom in de audiowereld. :)
Heel veel manieren om te bereiken wat JIJ wil dus. Maar; wat jij precies wil is lastig te bepalen, en dan bedoel ik voor jezelf! Je wensen veranderen snel. Je zet een bepaalde set neer en dan wil je later toch 5.1. Je zet een set neer en dan mis je toch wel de Spotify koppeling of Bluetooth. Je zet een set neer en dan mis je toch wel de subwoofer. Je... enfin; je snapt me.
Maar je moet ook ergens beginnen en de reacties hierboven zijn goede adviezen. Pioneer, Onkyo, Denon, HK; allemaal prima apparaten. Sonos set is ook een optie, maar dit loopt wel snel in de papieren net als Denon HEOS; 2e hands kan een goede optie zijn.
Laat je ook niet afschrikken, je kan niet zo snel echt een foute keuze maken.
Succes met alles en laat weten waar je voor gekozen hebt!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Misschien wel belangrijk om even goed na te denken over wat je als audiobron gaat gebruiken. Een CD-Speler zal bij elke versterker wel lukken, een platenspeler kan soms al wat lastiger zijn en ook voor streaming-audio zijn er ook veel opties beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
Heb me keus kunnen maken voor een totaalbedrag van 180 euro.

- Boston Acoustics A26 (set)
- Norstone Piano Black stands
- Denon AVR-1707 versterker

Topic kan wat mij betreft op slot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Veel plezier ermee en laat weten hoe het klinkt, met name of je er echt vooruit op bent gegaan in relatie tot je huidige set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Soeski schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:48:
Veel plezier ermee en laat weten hoe het klinkt, met name of je er echt vooruit op bent gegaan in relatie tot je huidige set.
Ben er zeker op vooruit gegaan! helderheid van het geluid is vele malen beter dan mijn soundbar. lage tonen zijn voor mij nu ook voldoende en vullen de ruimte goed :)
Pagina: 1