Vervangen Frontspeakers en Center

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Vervanging Center en Front Speakers

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
500-600 maar liever richting de 500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Films en Series vooral.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Op het moment bezit ik een Onkyo HTR-548 versterker met de volgende speakers:
Front: Magnat 1011501 90 DB 30HZ-20Khz 200 Watt 4-8 ohm
Center: Kef 2005.2 88DB 120Hz-20Khz 100 Watt 8 Ohm
Surround: Jamo C93 88DB 45Hz-24Khz 120/240 Watt 6 Ohm
Sub: Onkyo SKW-538 Kan ik weinig over vinden

Nu zit ik er aan te denken om me fronts en center te vervangen. Maar zit ik hele erg in dubio met wat. Ivm de vrouw des huizes moeten ze wit zijn en vind ik dit stiekem ook niet erg. Nu begrijp ik dat je front het beste van het zelfde merk zijn en daar zit nu precies het probleem.

Ik heb me oog namelijk (ivm het budget) op de Teufel Ultima 40 MK2 wit laten vallen. Echter is volgens mij de bijhorende center daar zwaar ondermaats. Deze heeft namelijk een bereik van 90Hz-20Khz en dat gaat problemen geven denk ik met mij woofer die het beste klinkt als de crossover op 80Hz staat. Het gaat dan om de Teufel ultima 40 C MK3.

Nu zie ik dat bv de Dali Zensor Vokal voor iets meer, 199 euro tegenover de 180 van de Teufel, op te pikken is. Deze heeft een stuk beter matchende specificaties ten opzichte van de Ultima 40 MK2 zuilen dan de center van Teufel zelf namelijk 47Hz-26.5KHz. Alleen een volledige Dali Zensor front set (Vokal + Zensor 5) is buiten het budget op het moment en aangezien ze eruit gaan zal ik ze hoogstwaarschijnlijk ook niet op een later tijdstip kunnen aanschaffen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

De reden dat ik me Front + center wil vervangen is omdat de Kef zwaar ondermaats is ten opzichte van de andere speakers en vaak zo hol klinkt als een speaker in een blikje. De Magnats zijn ook aan vervanging toe niet omdat het geluid slecht is (in tegendeel met zijn 35 jaar komt er nog super geluid uit) maar gewoon omdat ze niet mooi meer zijn en omdat de vrouw des huizes graag witte speakers zie staan zodat ze minder opvallen.

Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen. De matchende Teufel center nemen zodat heel de voorkant van 1 merk is en dan accepteren dat me crossover richting de 100 Hz moet (kan ze helaas niet in stellen per kanaal tenzij ik speakers op Large ga zetten) waardoor de zuilen dus op large moeten zodat ze gaan doen wat ze horen te doen (en niet afgekapt worden door het filter). Of de zuilen combineren met de Dali Zensor Vokal en accepteren dat er geluidsverschil in kan zitten. Dit laatste heb ik nu natuurlijk ook en dat is soms best vervelend aangezien de Magnats een heel stuk zuiverder voller en helderder klinken, maar de Dali is natuurlijk van een compleet andere klasse als de Kef dus misschien dat dit minder storend is. Als laatste de optie is hopen dat de Zensor 5 nog in de aanbieding gaan komen en ik ze voor een zelfde bedrag op kan pikken als de Teufels.

De Teufels vindt ik persoonlijk kwa design mooier dan de Zensor 5 of 7 (met beschermdoek ervoor).

Wat adviseren jullie?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Alle reacties

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
Lastige keuze. Je zou ook nog even op ibood kunnen kijken vandaag, daar staan o.a. witte quadral argentum speakers (fronts en center) die mooi in je prijsklasse vallen.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
J kunt na de wharfedale diamond 220 kijken, de witte is iets duurder dan de zwarte maar 2 speakers en een center nog steeds onder de 500 (de prijs voor de fronts word netjes per paar gegeven ipv per stuk).
Ik weet niet hoe de center klinkt, maar de fronts klingen erg goed. Met grill zien ze er ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
Bedankt voor de informatie, ik ga eens kijken naar beide opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:46
De muur in dezelfde kleur schilderen als de Magnat speakers. dan vallen de speakers ook niet meer op. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
Dat frequentiebereik is geen harde grens, onder die 90hz zal ook gewoon geluid uit de center speaker komen, hetzij op een iets lager volume. Voor de volledigheid zouden fabrikanten altijd aan moeten geven hoe ze dat bereik bepalen, maar dat wordt helaas niet altijd gedaan. Er is geen standaard voor iig.

Zo'n bereik wordt bepaald door alle frequenties met eenzelfde volume af te spelen en te meten op welk volume deze daadwerkelijk weergegeven worden. Er zijn altijd afwijkingen en de mate daarvan bepaald het bereik. Als er bijvoorbeeld +/-3db wordt gehanteerd, dan zullen de frequenties onder die genoemde 90hz zo'n 3db lager liggen dan het gemiddelde van de frequenties daarboven. Het kan echter ook zijn dat de fabrikant 6db of zelfs 12db hanteert, dat geeft op papier een veel ruimer (en onbruikbaar) bereik. De meeste zichzelf respecterende hifi merken gebruiken 3db.
bereik 3db
Dit is een voorbeeld van hoe het (waarschijnlijk) werkt bij een subwoofer. Bij een speaker werkt het vergelijkbaar.

Die meting wordt gedaan onder ideale omstandigheden. Een woonkamer is alles behalve ideaal, geluiden op dergelijke frequenties worden versterkt en gedempt door onvermijdelijke reflecties en daaruit voortkomende staande golven. Het kan dus zomaar zijn dat in de woonkamer op de primaire luisterpositie nog een piek zit op 80hz, en/of een dip op 90hz, terwijl het 50cm naar links of rechts net andersom is. Dan zegt dat opgegeven bereik dus al niets meer.

Daarbij kun je je ook afvragen of de center-track wel dergelijke frequenties zal bevatten. Het is hoofdzakelijk voor spraak en wat achtergrond-muziek en effecten. Mocht dat wél zo laag gaan, verwacht ik eigenlijk niet dat de frequenties tussen 80-90hz weg zullen vallen. Ook de sub kan namelijk nog prima wat weergeven boven de 80hz en je hebt ook nog de frontspeakers die vaak ook de achtergrond muziek en effecten weergeven.

Dat is allemaal theorie, je weet het pas zeker als je het in de praktijk test. Als ik me goed herinner heeft Teufel een fijn beleid en kan je de speakers ook na 4 (of 6 of 8 ) weken nog retourneren. Het enige wat het je dan kost is tijd, maar dat betaald zich terug.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 22-12-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
LA-384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:59:
Dat frequentiebereik is geen harde grens, onder die 90hz zal ook gewoon geluid uit de center speaker komen, hetzij op een iets lager volume. Voor de volledigheid zouden fabrikanten altijd aan moeten geven hoe ze dat bereik bepalen, maar dat wordt helaas niet altijd gedaan. Er is geen standaard voor iig.

Zo'n bereik wordt bepaald door alle frequenties met eenzelfde volume af te spelen en te meten op welk volume deze daadwerkelijk weergegeven worden. Er zijn altijd afwijkingen en de mate daarvan bepaald het bereik. Als er bijvoorbeeld +/-3db wordt gehanteerd, dan zullen de frequenties onder die genoemde 90hz zo'n 3db lager liggen dan het gemiddelde van de frequenties daarboven. Het kan echter ook zijn dat de fabrikant 6db of zelfs 12db hanteert, dat geeft op papier een veel ruimer (en onbruikbaar) bereik. De meeste zichzelf respecterende hifi merken gebruiken 3db.
[Afbeelding: bereik 3db]
Dit is een voorbeeld van hoe het (waarschijnlijk) werkt bij een subwoofer. Bij een speaker werkt het vergelijkbaar.

Die meting wordt gedaan onder ideale omstandigheden. Een woonkamer is alles behalve ideaal, geluiden op dergelijke frequenties worden versterkt en gedempt door onvermijdelijke reflecties en daaruit voortkomende staande golven. Het kan dus zomaar zijn dat in de woonkamer op de primaire luisterpositie nog een piek zit op 80hz, en/of een dip op 90hz, terwijl het 50cm naar links of rechts net andersom is. Dan zegt dat opgegeven bereik dus al niets meer.

Daarbij kun je je ook afvragen of de center-track wel dergelijke frequenties zal bevatten. Het is hoofdzakelijk voor spraak en wat achtergrond-muziek en effecten. Mocht dat wél zo laag gaan, verwacht ik eigenlijk niet dat de frequenties tussen 80-90hz weg zullen vallen. Ook de sub kan namelijk nog prima wat weergeven boven de 80hz en je hebt ook nog de frontspeakers die vaak ook de achtergrond muziek en effecten weergeven.

Dat is allemaal theorie, je weet het pas zeker als je het in de praktijk test. Als ik me goed herinner heeft Teufel een fijn beleid en kan je de speakers ook na 4 (of 6 of 8 ) weken nog retourneren. Het enige wat het je dan kost is tijd, maar dat betaald zich terug.
Bedankt voor een goede uitleg. Ik heb een gok gedaan en uiteindelijk toch voor de Dali Zensor Vokal gegaan en zal op een later tijdstip kijken of de Zensor 5 nog te krijgen is of de teufels moeten weer naar de 300 de paar schieten.

De reden voor de Dali is dat hij maar 199 was bij hifi klubben en ik vond dat hij op papier de betere was en ik dat die 10 euro meer het wel waard vond. En zoals ik het nu hoor tijdens het kijken van wat films series en muziek heb ik voor mijn gevoel de juiste keuze gemaakt.

Vooral na een nieuwe audyssey run waar hij de crossover naar 40 hz (misschien te laag maar ik geef het een kans) gooide werd ik helemaal weg geblazen door heel me set. Het heeft nog nooit zo goed geklonken. Bass midden hoog en spraak alles komt perfect samen. Dus voorlopig laat ik de magnats nog even staan tot er een Goede deal voor of de Zensor 5 of Ultima 40 voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 19:12
Kijk is naar de q acoustics 3020i en de 3090ci center. Vrouw des huizes vind ze mooi Er uit zien. En ze klinken voor de prijs meer dan prima! Bij Nieuwkoop zul je precies 500 kwijt zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:12
hier ook een setje 3020 en 3090c (eerste type).
Hoogglans wit en zowel met als zonder frontjes er mooi om te zien!
Pagina: 1