Op zoek naar Access point / Switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HaMaHe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04-2023
Tip gevraagd:

Ik heb op dit moment boven op zolder een oude Linksys WRT160nl staan.
Kabel van onder naar boven getrokken.
Ziggo router staat op 192.168.192.1
Linksys op 192.168.192.2 en staat in Bridge mode

Alles werkt prima, maaaarrrrr......
Linksys is natuurlijk zo traag als wat.
Dus wil ik die vervangen voor een goede, snelle router (ook met het oog op de XBOX die op zolder staat).
Goede prijs/kwaliteit natuurlijk.

Hebben jullie tips welke router ik daarvoor zou kunnen inzetten?
Ik had een Linksys WRT32X gezien, maar die kan kennelijk niet in Bridge mode.

Ik heb deze post eerder ergens anders geplaatst, maar daar zat ik verkeerd, afgaande op een reactie op mijn post.

-edit-: op verzoek van moderator: mijn budget is 160€ max

alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door HaMaHe op 22-12-2018 11:09 . Reden: Verzoek van mod, omdat de discussie zich naar prijs verplaatste. ]

Beste antwoord (via HaMaHe op 22-12-2018 11:12)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HaMaHe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:17:
Super!!! Dank voor de tips....
Is het trouwens nodig om DFS te hebben?
Dat heeft de Ziggo WiFi booster niet, maar die van KPN wel.
DFS wil je bij meerdere AP's in huis (en met je modemrouter meegeteld is dat hier het geval) absoluut. Die van Ziggo had het bij introductie niet, maar ondertussen al ruim een jaar wel. Oude info dus.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dus je nieuwe router is alleen nodig op zolder, moet wired & WiFi daar doorgeven en zit bridged naar Ziggo?

Pak een Asus 66U of 68U, een Netgear 6000 of 7000 of iets dergelijks. Tweedehands 50 tot 150 Euro, gok ik.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Waarom wil je bridge mode? Je ziggo modem staat als router te werken. Waarom wil je dan een router bridgen?
Zo'n apparaat heet dan gewoon een switch

En als je alleen poortjes en wifi nodig hebt, een beetje fatsoenlijke wifi router nemen en gewoon als AP configureren (Wan poort niet gebruiken). Dan is het gewoon een switch met accesspoint. Dus wat @MAX3400 ook zegt :)

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 19-12-2018 21:48 ]

• HaMaHe
Ik ben zó in de war... hahaha
Blijkt dat wat ik me herinnerde van de config, helemaal niet klopt.
Router boven staat in cascading: kabel van Ziggo zit in één van de LAN-poorten.

Het doel is inderdaad poortjes en WiFi: boven staan een XBOX en een Computer.
De WiFi haalt de zolder bij lange na niet.
Ik wil daarom een sterke WiFi router en GBit LAN.
Kan dat met de Asus 66U / 68U en met de Netgear 6000 / 7000 ook?
Doe ik dan de UTP kabel die van beneden komt, gewoon in één van de LAN poorten en zet ik de DHCP uit?
In dat geval, zijn dan de ASUS en Netgears goede routers qua prijs/kwaliteit?
Kan datzelfde dan ook met de Linksys WRT32X? Heb ik ook goede dingen over gelezen.

Hoe kan ik zien welke routers hier überhaupt geschikt voor zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door HaMaHe op 19-12-2018 22:13 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Kijk in de Tweakers pricewatch onder "Modems en routers" (categorie: Modems en routers) en vink "Ethernet 1 Gbps" aan (categorie: Modems en routers). Kies een apparaat, klik op "Kenmerken" en je ziet welke eigenschappen dat apparaat heeft.

Maar, om je zinnig advies te kunnen geven, hebben we wel iets meer informatie nodig:

- Je wilt een "sterke WiFi router". Wat bedoel je? Een sterk WiFi signaal? Zo ja, waarom, als het ding alleen de zolder moet bedienen, zo groot zal je zolder toch niet zijn? En wanneer noem jij een signaal "sterk"?
- Wat is je budget? Dit kan kan je alles van een paar tientjes tot een paar honderd euro kosten....
- Ik neem aan dat je zowel 2.4 GHz als 5 GHz WiFi wilt? Wat voor clients gaan allemaal gebruik maken van de WiFi?
- Hoeveel UTP poorten heb je uberhaupt nodig? Wat gaat er allemaal aangesloten worden nu en in de toekomst?
- etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-12-2018 22:37 ]

• HaMaHe
Ik ben echt superblij met jullie hulp.

Ik heb op dit moment op zolder (die inderdaad niet zo groot is :-) ) één XBOX staan. Hier komt mogelijk nog één bij. Tevens staat er een PC. In principe zouden de XBOX'en bekabeld aangesloten kunnen worden, maar liever niet.
Waarom een sterk WiFi signaal? Omdat de Ziggo Horizon de 1ste verdieping erg slecht bereikt (mogelijk door de betonnen vloer) en ik daarom met de extra router op zolder ook de eerste verdieping wil bereiken.
Stel dat ik de twee XBOX'en draadloos wil verbinden, is het dan nodig om een triband (2x5GHz) te hebben?

Als laatste zou ik mogelijk de NAS ook nog naar zolder willen verplaatsen. Dat zou dan idealiter zijn:
- 2 x XBOX via WiFi
- 1 x PC via UTP
- 1 x NAS via UTP

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HaMaHe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:06:

Het doel is inderdaad poortjes en WiFi: boven staan een XBOX en een Computer.
De WiFi haalt de zolder bij lange na niet.
Ik wil daarom een sterke WiFi router en GBit LAN.
Kan dat met de Asus 66U / 68U en met de Netgear 6000 / 7000 ook?
Doe ik dan de UTP kabel die van beneden komt, gewoon in één van de LAN poorten en zet ik de DHCP uit?
Wat je dus wilt is een access point (AP) met meerdere Ethernetpoorten. Die doen out-of-the-box wat je wilt zonder dat je moet kloten met routerfuncties die je niet nodig hebt uitzetten.

Goedkoopste opties zijn van KPN ("WiFi versterker") en Ziggo ("WifiBooster via een Internetkabel"). Beide hebben 5 poorten, goede WiFi en werken gelijk zoals je wilt. Die van KPN kost EUR 50, die van Ziggo EUR 60. Prestaties zijn nagenoeg gelijk aan een Asus RT-AC68U/Netgear R7000 (de KPN heeft exact zelfde chipset, die van Ziggo een vergelijkbare van een andere vendor).

Oslik blyat! Oslik!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Je Xbox moet je zoiezo bedraad aansluiten en dan zou zelfs je 100mbit Linksys snel zat moeten zijn!

PVO

• HaMaHe

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat dacht je van dit setje?

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 105,95€ 105,95
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 134,22€ 134,22
1Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 104,-€ 104,-
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,17

Ok, kost bij elkaar wel zo'n slordige €430 (ik reken even €15 voor wat UTP), maar daarna wil je ook niks anders meer.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• HaMaHe
ocf81 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:35:
Wat dacht je van dit setje?

Ok, kost bij elkaar wel zo'n slordige €430 (ik reken even €15 voor wat UTP), maar daarna wil je ook niks anders meer.
Dat is nogal wat..... dan ga ik in eerste instantie toch maar liever voor een Ziggo of KPN WiFibooster

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
HaMaHe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:50:
[...]
Dat is nogal wat..... dan ga ik in eerste instantie toch maar liever voor een Ziggo of KPN WiFibooster
Dat lijkt me ook meer dan voldoende voor jouw situatie :). Mensen hier op het forum zijn nogal gek op Ubiquity (en het schijnt ook inderdaad prima materiaal te zijn), maar dat lijstje is echt overkill om jouw probleem op te lossen.

En om jouw vraag te beantwoorden: DFS zorgt ervoor dat je wat meer banden beschikbaar hebt op 5 GHz. Als je veel gebruik maakt van 5 GHz WiFi en/of het ook op 5 GHz al wat drukker is in je buurt, kan dat nuttig zijn, maar waarschijnlijk zul je niet direct een verschil merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 20-12-2018 00:14 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als simpel alternatief maar wel met WiFi AC kan ik je een Ubiqiti Aircube aanraden kost rond de 80 euro prima AP maar heeft ook 4 utp poorten waarvan er dus 3 voor extra apparaten zijn. Simpel van opzet maar doet wat hij moet doen bij mij naar volle tevredenheid.

@ocf81 Ben je autoverkoper ofzo? Sorry maar je advies is leuk en goed bedoeld maar als iemand een AP en switch nodig heeft nogal overdreven. Bedenk ook de impact bij een familie als je alles gaat monitoren.

[ Voor 28% gewijzigd door Frogmen op 20-12-2018 08:52 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Aangezien je bij Ziggo zit zou ik geen KPN versterker nemen maar gewoon dat ding van Ziggo.
Die KPN kun je niet (of moeilijk) de firmware van updaten als je KPN niet als provider hebt.

Ik dacht eigenlijk dat die Ziggo versterker wel DFS deed, maar heel veel mis je daar niet aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

In het algemeen zou ik zeggen dat het stand-alone gebruiken van een AP natuurlijk een optie kan zijn, maar dat de toegevoegde waarde van een geïntegreerd systeem de prijs meer dan waard is. Eerlijk gezegd ben ik geen fan van die 'boosters'. Ze doen het, maar ze schreeuwen de hele buurt bij elkaar. Het maakt je zeker geen goede buur. De kwaliteit van een geïntegreerd systeem betaalt zichzelf uit in significant minder hoofdpijn. Je kan natuurlijk ook voor Cisco gaan, maar dat is nog veel duurder. Maar misschien ligt het aan mijn bubble. Een groot deel van de mensen die ik ken heeft een ubiquiti systeem of zit er aan te denken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HaMaHe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:17:
DFS wil je bij meerdere AP's in huis (en met je modemrouter meegeteld is dat hier het geval) absoluut. Die van Ziggo had het bij introductie niet, maar ondertussen al ruim een jaar wel. Oude info dus.

Oslik blyat! Oslik!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:De hele prijsdiscussie is behoorlijk offtopic en de TS heeft daar niks aan. Daarom heb ik die berichten verwijderd. Daarnaast kan je zelf wel een hoop geld (over) hebben voor netwerk apparatuur, maar dat ligt voor andere heel anders.

@HaMaHe nu we het toch over budget hebben, zou je dat even willen toevoegen aan je OP? Verder heb ik even je titel aangepast, aangezien je op zoek bent naar een Access point en niet naar een router.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 21-12-2018 13:38 ]

• HaMaHe
Allen: bedankt voor de goede adviezen en info.
Ik heb gekozen voor een Ziggo AP. Voldoet aan al mijn wensen. En als ik in de toekomst nog ‘ns wil hobbyen, kan ik ook de firmware nog vervangen.
Pagina: 1