Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
De topictitel is een beetje vaag, maar het gaat om het volgende.

Mijn vriendin heeft een nieuwe baan aangeboden gekregen. Ze willen graag dat ze per 1 januari begint. Maar dan hadden ze de vacature eerder moeten plaatsen.

Bij haar huidige werkgever (jaarcontract) wil ze zo snel mogelijk weg. In het CAO staat een opzegtermijn van 2 maand en opzeggen gaat per de eerste van elke maand. Dat betekend dat het op 1 januari ingaat en ze per 1 maart kan beginnen bij haar nieuwe werkgever. Dat vind de nieuwe werkgever te lang duren.
Ze heeft bij haar oude werkgever aangeven dat ze haar baan op wil en wil praten over de opzegtermijn, maar ze blijven maar ze geven telkens die 2 maand opzegtermijn aan.
Ze staat er nu precies tussenin en wil het zo goed mogelijk oplossen allemaal.

Nu is het zo dat haar huidige werkgever per 1 januari 2019 wordt overgenomen door een nieuwe partij. Is het niet zo dat ze kan aangeven dat ze geen arbeidscontract wil met deze partij en dat haar huidige contract dan op 31 december komt te vervallen?

Bij haar huidige werkgever is het CAO heilig wat betreft plichten medewerker. Dat er ook in staat dat ze 10 werkdagen in plaats van de avond ervoor haar werkrooster hoort te ontvangen vergeten ze dan even...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Mijn vorige werkgever is wel tig keer overgenomen door een andere partij: maar voor de arbeidscontracten van werknemers veranderd er dan eigenlijk niks. Zou wat zijn als dat wel zo was, dan hoeven ze maar een nieuwe investeerder te zoeken als ze van de helft van het personeel af willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 13:30
Overname van het bedrijf valt onder rechtsopvolging van de arbeidsovereenkomst. Ze is dus gebonden aan de twee maanden opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:35
Ze heeft in ieder geval het geluk dat ze kan opzeggen. je komt ook vaak genoeg tegen dat een contract voor bepaalde tijd door geen van beide partijen voortijdig opgezegd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 14:37
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:11:
De topictitel is een beetje vaag, maar het gaat om het volgende.

Mijn vriendin heeft een nieuwe baan aangeboden gekregen. Ze willen graag dat ze per 1 januari begint. Maar dan hadden ze de vacature eerder moeten plaatsen.

Bij haar huidige werkgever (jaarcontract) wil ze zo snel mogelijk weg. In het CAO staat een opzegtermijn van 2 maand en opzeggen gaat per de eerste van elke maand. Dat betekend dat het op 1 januari ingaat en ze per 1 maart kan beginnen bij haar nieuwe werkgever. Dat vind de nieuwe werkgever te lang duren.
Ze heeft bij haar oude werkgever aangeven dat ze haar baan op wil en wil praten over de opzegtermijn, maar ze blijven maar ze geven telkens die 2 maand opzegtermijn aan.

Nu is het zo dat haar huidige werkgever per 1 januari 2019 wordt overgenomen door een nieuwe partij. Is het niet zo dat ze kan aangeven dat ze geen arbeidscontract wil met deze partij en dat haar huidige contract dan op 31 december komt te vervallen?

Bij haar huidige werkgever is het CAO heilig wat betreft plichten medewerker. Dat er ook in staat dat ze 10 werkdagen in plaats van de avond ervoor haar werkrooster hoort te ontvangen vergeten ze dan even...
Op welke manier wordt haar werkgever 'overgenomen'?

Mij lijkt dat het lastig wordt onder die twee maanden opzegtermijn uit te komen; dat is op zich natuurlijk ook helemaal geen gekke eis. Dat de werkgever zich niet aan alle bepalingen in de CAO houdt is helaas geen reden om zelf ook te gaan cherry picken. Heeft ze misschien vrije dagen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
olivier5 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:25:
[...]

Op welke manier wordt haar werkgever 'overgenomen'?

Mij lijkt dat het lastig wordt onder die twee maanden opzegtermijn uit te komen; dat is op zich natuurlijk ook helemaal geen gekke eis. Dat de werkgever zich niet aan alle bepalingen in de CAO houdt is helaas geen reden om zelf ook te gaan cherry picken. Heeft ze misschien vrije dagen over?
Vast niet gezien onze wetgever de werkgever verplicht om maar 5 dagen mee te kunnen nemen naar het nieuwe jaar... Rest zal uitbetaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weet je wat de zorgen zijn van de werkgever? Als je dat weet kun je misschien andere oplossingen aandragen die die zorgen weg kunnen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nog vakantie dagen, overuren etc die opneembaar zijn?

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:51
Waarom vindt de nieuwe werkgever dat te lang duren?
Over 2 maanden is ze niet meer interessant? Zou leuk zijn als je dan een tijdelijk contract hebt...

Gewoon aangeven dat het 2 mnd is met misschien een weekje speling ivm vrije dagen. Met als belangrijkste argument dat ze het werk goed over wil dragen. Dan weet de nieuwe werkgever ook dat ze dat bij een volgende stap ook waarschijnlijk netjes zal doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rdfeij schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:28:
[...]

Vast niet gezien onze wetgever de werkgever verplicht om maar 5 dagen mee te kunnen nemen naar het nieuwe jaar... Rest zal uitbetaald worden.
Is dit zo? Ik kan 80 uur meenemen :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik dacht dat de opzegtermijn max. een maand mocht zijn bij een contract voor bepaalde tijd. Daar zal ik me dan in vergissen. Wat staat daar letterlijk over in de cao?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik snap dat nooit zo goed van de oude werkgever, als iemand weg wil, wat ga je doen? Hem/haar verplichten dat hij/zij op kantoor komt zieken?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Dennism schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:41:
[...]

Is dit zo? Ik kan 80 uur meenemen :o
Hmz. Schijnbaar heb ik vage dingen in mijn hoofd hangen...

https://www.fnv.nl/themas...n/vakantiedagen-meenemen/

Morgen eens gaan kletsen met de baas....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olivier5
rdfeij schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:28:
[...]

Dit is niet juist. Zie art. 7:640a BW voor de wettelijke vakantiedagen; voor de bovenwettelijke geldt die bepaling niet eens.

Een relevante vraag kan nog zijn wat de opzegtermijn van de werkgever is volgens de geldende overeenkomst/CAO.

[ Voor 12% gewijzigd door olivier5 op 19-12-2018 20:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
BCC schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:45:
Ik snap dat nooit zo goed van de oude werkgever, als iemand weg wil, wat ga je doen? Hem/haar verplichten dat hij/zij op kantoor komt zieken?
Nee, ik zou verwachten dat beide partijen zich netjes aan de gemaakte afspraken houden. Als je dan enkel "nog kan zieken" als werknemer vraag ik me eigenlijk af of je nieuwe werkgever je wel zou moeten willen hebben, wat ga je daar dan doen als je je verveeld en weg wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08
Heb je een link naar de geldende CAO?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:17

servies

Veni Vidi Servici

MrAngry schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:53:
Heb je een link naar de geldende CAO?
Idd, welke CAO gaat het om...
Wettelijk gezien is het 1 maand.
Ik kan me zo snel niet voorstellen dat een vakbond (die de CAO uitonderhandelt met de werkgevers etc) dat recht van een werknemer verkwanselt...

[ Voor 4% gewijzigd door servies op 19-12-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@MrAngry , @Reinier, de CAO: https://www.fnv.nl/site/a...ropvang-cao_2018-2019.pdf

In haar contract wordt ook naar dit artikel verwezen bij opzegging:
Artikel 3.6 Beëindigen arbeidsovereenkomst
Bij dit artikel hoort een overgangsregel voor werknemers die op 1 januari 1999 45 jaar of ouder waren
(zie bijlage 3, artikel 2).
1. Opzegging geschiedt schriftelijk en onder opgave van redenen tegen de eerste dag van de
kalendermaand.
2. De opzegtermijn bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd bedraagt voor werkgever
en werknemer 2 maanden. In individuele gevallen kan, bij werknemers hoger dan in schaal 12
ingeschaald, in de arbeidsovereenkomst een opzegtermijn van 3 maanden worden
afgesproken voor zowel werkgever als werknemer.
3. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege op het tijdstip genoemd
in de arbeidsovereenkomst zonder dat daartoe opzegging is vereist.
4. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan tussentijds worden opgezegd. In dat geval
geldt zowel voor werkgever als werknemer een opzegtermijn van 2 maanden.
5. De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege op de dag dat de AOW-gerechtigde leeftijd
wordt bereikt, tenzij werkgever en werknemer anders overeenkomen.
6. Als de werknemer na een signaal uit continue screening als bedoeld in artikel 3.5.3 geen
nieuwe VOG kan overleggen zal de werkgever stappen ondernemen die gericht zijn op
beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Ze heeft een jaarcontract welke afloopt op 31 augustus. Ze werkt er nu 3,5 maand, 18-24 uur per week. Het aantal resterende dagen zal niet veel zijn aangezien 27, 28 en 31 dec vrij is en november nog een dag vrij is geweest.

Het is niet netjes, maar wat wil je anders? Ik heb ook gezegd van, draai de situatie om en vraag je nieuwe werkgever hoe hun zouden reageren. Ik lees er dit over: https://www.arbeidsrechte...rgang-verkoop-onderneming
Verzet tegen de overname

Een medewerker kan zich verzetten tegen het ontstaan van een arbeidsovereenkomst met de overnemer (de nieuwe werkgever). De werknemer moet dan duidelijk doen blijken dat hij afziet (afstand doet) van zijn recht om van rechtswege een arbeidsovereenkomst met de overnemer te krijgen. Door het verzet tegen de overname, ontstaat er tussen de medewerker en overnemer geen arbeidsovereenkomst op het moment van de overname (overdracht / verkoop), op welk moment wel het arbeidscontract met de overdrager eindigt. Het verzet tegenover de overname brengt de medewerker over aan de overdrager (of de overnemer), bij voorkeur schriftelijk. Uit de verklaring moet duidelijk blijken dat de medewerker er voor kiest om de arbeidsovereenkomst te beëindigen in plaats van bij de overnemer in dienst te treden. Onvoldoende is het, als de medewerker aangeeft bezwaren te hebben tegen de overname, omdat daaruit nog niet blijkt of hij liever kiest voor het einde van de arbeidsovereenkomst.

[ Voor 29% gewijzigd door Binnetie op 19-12-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:17

servies

Veni Vidi Servici

uit de CAO:
De opzegtermijn bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd bedraagt voor werkgever
en werknemer 2 maanden. In individuele gevallen kan, bij werknemers hoger dan in schaal 12
ingeschaald, in de arbeidsovereenkomst een opzegtermijn van 3 maanden worden
afgesproken voor zowel werkgever als werknemer
Dit lees ik op https://ontslag.nl/opzegg...rknemer-die-wil-opzeggen/
Een werknemer die zijn arbeidsovereenkomst wil opzeggen zal meestal een opzegtermijn van een (1) maand in acht moeten nemen. Dit is namelijk de wettelijke opzegtermijn voor een werknemer, ongeacht de lengte van het dienstverband.

Toch is het mogelijk dat een werknemer aan een langere opzegtermijn gebonden is. In een arbeidsovereenkomst of een eventuele CAO kan namelijk afgeweken zijn van deze wettelijke opzegtermijn. Daarnaast is het niet altijd mogelijk om een contract voor bepaalde tijd op te zeggen.

Opzegtermijn in arbeidsovereenkomst
Er kan in de arbeidsovereenkomst een bepaling staan op grond waarvan de werknemer een langere opzegtermijn in acht moet nemen. Een dergelijke bepaling is alleen toegestaan als de werkgever tenminste de dubbele opzegtermijn ten opzichte van de werknemer in acht neemt. Bovendien mag de opzegtermijn van de werknemer nooit langer zijn dan zes maanden.

De volgende bepaling is dus toegestaan:

‘De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt drie maanden. De opzegtermijn voor de werkgever bedraagt zes maanden.’

In dat geval zal de werknemer dus een opzegtermijn van drie maanden in acht moeten nemen. De volgende bepaling is echter niet toegestaan:

‘De opzegtermijn voor de werkgever en de werknemer bedraagt drie maanden.’

Omdat deze bepaling niet is toegestaan, is de werknemer er niet aan gebonden. Voor deze werknemer geldt de gewone wettelijke opzegtermijn van een (1) maand.
Tja....
Dan komt er ook nog eens bij dat het een contract van je vriendin voor bepaalde tijd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08
Tja, die shit in de CAO is wel for real. Daar heeft ze wel voor getekend. De nieuwe werkgever kan dat allemaal te laat vinden etc, maar die zitten waarschijnlijk(?) in dezelfde CAO, dus die zouden moeten weten hoe het werkt.
Ze zou de nieuwe eventueel tegemoet kunnen komen door vast 16 uur per week voor ze aan de slag te gaan. Is dat wellicht een optie?

[ Voor 22% gewijzigd door MrAngry op 19-12-2018 21:06 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Als ik het zo snel zie regelt die CAO alleen wat voor contracten voor onbepaalde tijd, wat vrij gebruikelijk is.

Bij bepaalde tijd is opzeggen in principe alleen mogelijk als er een opzeg beding is opgenomen of ontbinding met wederzijds goedvinden. Dit beding is er gezien de laatste post van TS, maar dus wel met 2 maand opzeg termijn.

Mogelijk kan je nog wat met het feit dat normaal gesproken de opzegtermijn voor de werkgever het dubbele moet zijn van die van de werknemer, maar ik weet niet of dat ook bij bepaalde tijd van toepassing is. Of misschien met dat verzet tegen overname. Al kan ik me voorstellen dat dit laatste mogelijk een juridische procedure met zich mee zal brengen die langer duurt dan de 2 maand uitzingen.

[ Voor 51% gewijzigd door Dennism op 19-12-2018 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41

Bejit

Svenska Faderland

Ehm, dit is ook op een andere manier te regelen.

Als de nieuwe werkgever wil dat ze eerdere begint, kan die werkgever de oude werkgever schadeloos stellen door 2 maand salarissen over te maken.

Anders heeft de nieuwe werkgever maar geduld.

Bron: https://www.arbeidsrechte...e-onbepaalde-tijd-ontslag
Dennism schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:11:
Als ik het zo snel zie regelt die CAO alleen wat voor contracten voor onbepaalde tijd, wat vrij gebruikelijk is.

Bij bepaalde tijd is opzeggen in principe alleen mogelijk als er een opzeg beding is opgenomen of ontbinding met wederzijds goedvinden.
QFT, anders wordt nog veel duurder geintje.

Je vriendin moet zich niet onder druk van nieuwe werkgever zetten. Ze gaan akkoord anders basta.

[ Voor 41% gewijzigd door Bejit op 19-12-2018 21:12 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
De kinderopvang; daar is al een tekort aan personeelsleden. Logisch dat ze haar aan de twee maanden opzegtermijn houden. Is dus kwestie van pech voor de nieuwe werkgever.

Tevens vind ik het bijzonder dat je vriendin in 3,5 maand al van werkgever wil veranderen nadat ze een jaarcontract heeft getekend? Weinig loyaliteitsgevoel? Is de nieuwe werkgever ook kinderopvang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@MrAngry daar hebben we over nagedacht. Maar dan werkt mijn vriendin 5 dagen en ik ook. Onze dochter zal dan 1 dag naar mijn ouders moeten en 4 dagen naar de opvang. Dat is echt pittig.
Ze heeft er voor getekend, dat is zo. Als je zegt bij een kinderdagverblijf dat je 1 maand wilt dan moet je heel stevig in je schoenen staan om dat naar 1 maand te krijgen.

Vind het ook maar apart, de nieuwe werkgever had de vacature veel eerder moet plaatsen. Deze werd eind november geplaatst en 4 december was de sluitingsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:00:
@MrAngry , @Reinier, de CAO: https://www.fnv.nl/site/a...ropvang-cao_2018-2019.pdf

[...]

Ze heeft een jaarcontract welke afloopt op 31 augustus. Ze werkt er nu 3,5 maand, 18-24 uur per week. Het aantal resterende dagen zal niet veel zijn aangezien 27, 28 en 31 dec vrij is en november nog een dag vrij is geweest.

Het is niet netjes, maar wat wil je anders? Ik heb ook gezegd van, draai de situatie om en vraag je nieuwe werkgever hoe hun zouden reageren. Ik lees er dit over: https://www.arbeidsrechte...rgang-verkoop-onderneming

[...]
Over die overgang van onderneming het volgende: het is dus maar zeer de vraag of dat van toepassing is. Vandaar mijn vraag naar hoe de werkgever wordt overgenomen. Wisselen bijvoorbeeld enkel de aandelen van eigenaar, dan is geen sprake van overgang van onderneming in deze zin.

Dit nog los van de vraag hoe 'netjes' het is om die regeling eigenlijk te misbruiken om onder de opzegtermijn uit te komen. Aan de andere kant is die ook wel erg lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:16:
@MrAngry daar hebben we over nagedacht. Maar dan werkt mijn vriendin 5 dagen en ik ook. Onze dochter zal dan 1 dag naar mijn ouders moeten en 4 dagen naar de opvang. Dat is echt pittig.
Ze heeft er voor getekend, dat is zo. Als je zegt bij een kinderdagverblijf dat je 1 maand wilt dan moet je heel stevig in je schoenen staan om dat naar 1 maand te krijgen.

Vind het ook maar apart, de nieuwe werkgever had de vacature veel eerder moet plaatsen. Deze werd eind november geplaatst en 4 december was de sluitingsdatum.
Hohoho, niet zo snel schuld verschuiven naar nieuwe werkgever.

Heeft je vriendin uberhaupt wel gemeld wat haar opzegtermijn was voor haar werk tijdens haar sollicitatie?(Of is er niet gevraagd tijdens het solliciteren?)
olivier5 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:18:
[...]

Over die overgang van onderneming het volgende: het is dus maar zeer de vraag of dat van toepassing is. Vandaar mijn vraag naar hoe de werkgever wordt overgenomen. Wisselen bijvoorbeeld enkel de aandelen van eigenaar, dan is geen sprake van overgang van onderneming in deze zin.

Dit nog los van de vraag hoe 'netjes' het is om die regeling eigenlijk te misbruiken om onder de opzegtermijn uit te komen. Aan de andere kant is die ook wel erg lang..
Nee voor bepaalde tijdscontracten geldt meestal dat ze uberhaupt niet op te zeggen zijn. 2 maanden is helemaal niet gek.

[ Voor 32% gewijzigd door Bejit op 19-12-2018 21:20 ]

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
President schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:13:
Tevens vind ik het bijzonder dat je vriendin in 3,5 maand al van werkgever wil veranderen nadat ze een jaarcontract heeft getekend? Weinig loyaliteitsgevoel? Is de nieuwe werkgever ook kinderopvang?
Toch niet wat je zocht? Kan toch? Dan zoek je wat anders, simpel. Ergens tegen je zin blijven zitten is voor niemand goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:19:
[...]
Toch niet wat je zocht? Kan toch? Dan zoek je wat anders, simpel. Ergens tegen je zin blijven zitten is voor niemand goed.
Ben ik zeker met je eens, echter is in zo'n geval op kunnen zeggen in 2 maand bij een contract voor bepaalde tijd best schappelijk. En dit had ze natuurlijk van te voren kunnen weten door even het contract na te lezen voor te gaan solliciteren zodat je richting een potentiële nieuwe werkgever ook duidelijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
President schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:13:
De kinderopvang; daar is al een tekort aan personeelsleden. Logisch dat ze haar aan de twee maanden opzegtermijn houden. Is dus kwestie van pech voor de nieuwe werkgever.

Ze is met een mooie worst binnengehaald, maar na 2 weken klopte er helemaal niks meer van die mooie woorden:
- op zondagavond 20.00 uur ontvang je het rooster voor die week. Voor haar regelmatig dat ze 6.45 uur moest beginnen
- verlofvragen was standaard zelf vervanging regelen
- Zwem BSO, je zit met veel kinderen in een zwembad. Geen duidelijkheid over aansprakelijkheid werkgever
- Ik kijk de hele week tegen een 30-tal halve liter flessen die moeten worden afgewassen met de hand en moeten drogen. Stoot je er 1 om dan ligt alles door de keuken
- elke avond gezeur op de groepsapp om laatste roosterzaken recht te breien
- veel onvrede en verloop
- etc etc.

Diverse malen aangeven een gesprek te willen, maar telkens zoet houden met mooie woorden. Ze heeft aangegeven dat ze op korte termijn graag zag dat de ergernissen zouden worden bekeken. Maar daar was ineens de overname en kreeg ze te horen dat ze volgend jaar met de nieuwe werkgever moest praten.

Haar huidige werkgever doet niet zoveel meer, die heeft de buit binnen en verwijst naar de nieuwe werkgever om het met hun te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:11:
Geef even de tijdslijnen aan. Als ze gisteren haar brief heeft ingeleverd kan een werkgever best nog even 'pissed off' zijn. Dat duurt soms even.
Ook belangrijk is om HR even goed uit te vragen. Soms zijn managers wat 'bang' om iets fout te doen, 'stom' de regels volgen is dan makkelijker. Als HR dan 'rugdekking' geeft is het al goed.

Als laatste, het heeft geen zin om te zieken, maar het is ook niet gek dat iemand geen 2 maanden meer rond wil lopen.
Je kunt best bij HR wat druk zetten. Dat je het niet ziet zitten om 2 maanden te blijven 'rondhangen', dat je collega's lekker gaat maken met je nieuwe job, etc.
Belangrijk is dat je dan niet gaat dreigen, dat gaat altijd fout, maar dat je uitlegt dat het niet in hun belang is om jou daar 'vast te houden', dat je al in gedachten bent vertrokken.
Maar!!! dan moet er geen capaciteitsprobleem zijn. Als je hard nodig bent gaat dat niet snel werken. Dan liever een half gemotiveerde persoon dan niemand.

En misschien zijn het gewoon eikels, hoewel die nieuwe werkgever niet veel beter klinkt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Bejit, er is niet naar de opzegtermijn gevraagd. Huidige en nieuwe werkgever hebben dezelfde CAO.
@olivier5, van wat ik weet is dat de huidge werkgever (een echtpaar) is begonnen met 50 kinderen, dit is hun boven de pet gegroeid naar 325 kinderen. Er had veel meer personeel moeten komen.
Ze zijn op zoek gegaan naar een overnamekandidaat. Deze neemt de hele opvang over, het echtpaar stopt en draagt alles over. De naam van de opvang veranderd ook.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Voor de medewerkers 'zou er niks veranderen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 21:46
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:22:
[...]
Ze is met een mooie worst binnengehaald, maar na 2 weken klopte er helemaal niks meer van die mooie woorden:
- op zondagavond 20.00 uur ontvang je het rooster voor die week. Voor haar regelmatig dat ze 6.45 uur moest beginnen
- verlofvragen was standaard zelf vervanging regelen
- Zwem BSO, je zit met veel kinderen in een zwembad. Geen duidelijkheid over aansprakelijkheid werkgever
- Ik kijk de hele week tegen een 30-tal halve liter flessen die moeten worden afgewassen met de hand en moeten drogen. Stoot je er 1 om dan ligt alles door de keuken
- elke avond gezeur op de groepsapp om laatste roosterzaken recht te breien
- veel onvrede en verloop
- etc etc.
Kijk goed na in zowel contract als CAO wat de werkzaamheden inhouden en wanneer die werktijden zijn. Laat je vriendin aan HR melden dat ze de afspraken nakomt, maar dan ook niet meer dan dat.

Wat doen bijv. die flessen bij jullie thuis? En kan ze wel verplicht worden om de groepsapp buiten werktijd bij te houden?
En ben je wel zelf verantwoordelijk om vervanging te regelen of is dat eigenlijk de werkgever, mits je het maar op tijd meldt?

Eventueel uiteindelijk soepel zijn naar directe collega's kan natuurlijk wel, maar richting leiding/management alleen dat doen wat binnen het werk past op de tijden dat het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:22:

Haar huidige werkgever doet niet zoveel meer, die heeft de buit binnen en verwijst naar de nieuwe werkgever om het met hun te regelen.
Dan doe je dat toch. Ga daar mee praten om zo snel mogelijk weg te kunnen wegens demotivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:28:
@Bejit, er is niet naar de opzegtermijn gevraagd. Huidige en nieuwe werkgever hebben dezelfde CAO.
@olivier5, van wat ik weet is dat de huidge werkgever (een echtpaar) is begonnen met 50 kinderen, dit is hun boven de pet gegroeid naar 325 kinderen. Er had veel meer personeel moeten komen.
Ze zijn op zoek gegaan naar een overnamekandidaat. Deze neemt de hele opvang over, het echtpaar stopt en draagt alles over. De naam van de opvang veranderd ook.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Voor de medewerkers 'zou er niks veranderen'.
Nemen ze een bedrijf over (bijvoorbeeld door de aandelen in de BV over te nemen) of zit het net iets anders in elkaar? Want overdragen klinkt anders dan overnemen en dat kan wel eens belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
TheGhostInc schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:24:
[...]

Geef even de tijdslijnen aan. Als ze gisteren haar brief heeft ingeleverd kan een werkgever best nog even 'pissed off' zijn. Dat duurt soms even.
Ook belangrijk is om HR even goed uit te vragen. Soms zijn managers wat 'bang' om iets fout te doen, 'stom' de regels volgen is dan makkelijker. Als HR dan 'rugdekking' geeft is het al goed.

Als laatste, het heeft geen zin om te zieken, maar het is ook niet gek dat iemand geen 2 maanden meer rond wil lopen.
Je kunt best bij HR wat druk zetten. Dat je het niet ziet zitten om 2 maanden te blijven 'rondhangen', dat je collega's lekker gaat maken met je nieuwe job, etc.
Belangrijk is dat je dan niet gaat dreigen, dat gaat altijd fout, maar dat je uitlegt dat het niet in hun belang is om jou daar 'vast te houden', dat je al in gedachten bent vertrokken.
Maar!!! dan moet er geen capaciteitsprobleem zijn. Als je hard nodig bent gaat dat niet snel werken. Dan liever een half gemotiveerde persoon dan niemand.

En misschien zijn het gewoon eikels, hoewel die nieuwe werkgever niet veel beter klinkt. :X
De HR wordt bij de huidige werkgever gedaan door de directeur. Ze heeft vandaag te horen gekregen dat ze is aangenomen en heeft vandaag ook aangegeven dat ze een nieuwe baan heeft aangeboden gekregen en zo snel mogelijk weg wil. De directeur/HR persoon reageerde eind van de middag dat het 2 maanden opzegtermijn is, maar dat ze het met de nieuwe overname partij moet bespreken. Die persoon die de HR doet geeft ook aan dat de opzegtermijn 2 maand is.

Het gaat om het capaciteitsprobleem, ze krijgen vacatures niet ingevuld enzo.

Zal wat zijn, straks beland je tussen wal en schip en heb je geen baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Als de huidige werkgever niet mee wil bewegen dan zijn er maar 2 opties, meer is er eigenlijk niet te bespreken:
1. Tijd uitzitten
2. Toekomstige werkgever (Of je vriendin zelf) maakt 2 maand salarissen over naar oude werkgever.

Contract opzeggen onder mom van nieuwe werkgever is vrij kansloos en loopt risico op een rechtszaak.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@celshof, die punten zijn besproken en gingen ze aanpakken, maar telkens wordt ze met een kluitje het riet in gestuurd. Uiteindelijk is bij mijn vriendin de maat vol en zoekt ze wat anders. Dat heeft ze ook aangegeven, dat ze zo vrij is om wat anders te zoeken als er geen structurele oplossingen komen.

Wat betreft overname, alles wordt overgenomen (niet overgedragen, zoals ik zei). De nieuwe overnamepartij is een grote landelijke kinderopvang organisatie die dit soort 'kleine' kinderopvang bedrijfjes met 1 vestiging overnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:37:
@celshof, die punten zijn besproken en gingen ze aanpakken, maar telkens wordt ze met een kluitje het riet in gestuurd. Uiteindelijk is bij mijn vriendin de maat vol en zoekt ze wat anders. Dat heeft ze ook aangegeven, dat ze zo vrij is om wat anders te zoeken als er geen structurele oplossingen komen.

Wat betreft overname, alles wordt overgenomen (niet overgedragen, zoals ik zei). De nieuwe overnamepartij is een grote landelijke kinderopvang organisatie die dit soort 'kleine' kinderopvang bedrijfjes met 1 vestiging overnemen.
Ze is gaan praten, maar blijft kennelijk gewoon de dingen doen. Daar moet ze mee stoppen.
Niet in het contract of CAO? Niet uitgevoerd. Groepsapp? Staat op stil en wordt alleen tijdens werktijden bekeken. Flessen mee naar huis en daar nog schoonmaken? Ze kopen maar lekker een vaatwasser op de opvang en dan kan het tijdens werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:33:
...Zal wat zijn, straks beland je tussen wal en schip en heb je geen baan.
Dat is uiteraard heel vervelend, alleen heeft jouw vriendin hier natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid voor.

De twee maanden zijn vrij duidelijk, ik zou mijn energie zetten op het zoeken naar creatieve oplossingen (part time werken, vrije dagen gebruiken, betalen, of een combinatie van dit soort zaken) en hopen dat beide werkgevers willen meebewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Roenie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:41:
[...]
Dat is uiteraard heel vervelend, alleen heeft jouw vriendin hier natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid voor.

De twee maanden zijn vrij duidelijk, ik zou mijn energie zetten op het zoeken naar creatieve oplossingen (part time werken, vrije dagen gebruiken, betalen, of een combinatie van dit soort zaken) en hopen dat beide werkgevers willen meebewegen.
Dat klinkt leuk, maar hou er rekening mee dat je vanwege de loonheffingskorting een heel kalender jaar minder netto gaat verdienen bij je nieuwe werkgever. Uiteraard krijg je met belasting teruggaaf wel weer terug.

En na een jaar moet je ook zelf aangeven om loonheffingskorting weer aan te zetten.

Systeempje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Bejit schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:45:
[...]

Dat klinkt leuk, maar hou er rekening mee dat je vanwege de loonheffingskorting een heel kalender jaar minder netto gaat verdienen bij je nieuwe werkgever. Uiteraard krijg je met belasting teruggaaf wel weer terug.

En na een jaar moet je ook zelf aangeven om loonheffingskorting weer aan te zetten.
Of je zet hem bij de huidige WG per 1 januari alvast uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoeveel uur staat er eigenlijk in haar contract? Is het nog een optie om beide uren te minimaliseren en dan de banen naast elkaar te doen? En evt met vakantiedagen wat te overbruggen?

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 19-12-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Bejit schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:45:
[...]

Of je volgt de tip van @Pizza_Boom of je gebruikt de korting op het moment dat je contract bij de huidige werkgever eindigt. Daarbij, dat is de slechts de uitvoering.

Belangrijker is dat de vriendin van de TS kijkt naar de mogelijkheden om er uit te komen. Een welles nietes discussie over de duur van de opzegtermijn schiet niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:37:
De nieuwe overnamepartij is een grote landelijke kinderopvang organisatie die dit soort 'kleine' kinderopvang bedrijfjes met 1 vestiging overnemen.
Ga daarmee praten en leg het probleem alvast voor dat ze toch op hun bord gaan krijgen na de overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
Het gaat erom met wie ze een arbeidsovereenkomst heeft. Is dit een BV, bijvoorbeeld, en wordt dit een andere BV? Of blijft het dezelfde? Daar hangt het o.m. van af.

De vraag blijft natuurlijk of je de ovo-regeling zo moet willen inzetten! Daar zou ik goed over nadenken. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een redelijke oplossing, door te overleggen met beide werkgevers, vakantiedagen slim in te zetten en alvast wat uren bij de nieuwe werkgever te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Roenie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:51:
[...]
Of je volgt de tip van @Pizza_Boom of je gebruikt de korting op het moment dat je contract bij de huidige werkgever eindigt. Daarbij, dat is de slechts de uitvoering.

Belangrijker is dat de vriendin van de TS kijkt naar de mogelijkheden om er uit te komen. Een welles nietes discussie over de duur van de opzegtermijn schiet niet echt op.
True.

Kans is groot dat vriendin gewoon 2 maanden uit moet zitten als er een tekort is aan personeel.
Als ze eerder wilt vertrekken dan wordt het afkopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Bejit op 19-12-2018 21:57 ]

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Sethro schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:46:
Hoeveel uur staat er eigenlijk in haar contract? Is het nog een optie om beide uren te minimaliseren en dan de banen naast elkaar te doen? En evt met vakantiedagen wat te overbruggen?
Binnetie in "Nieuwe baan, opzegtermijn en bedrijfsovername, snel weg" beide contracten zijn 18-24 uur. Maar ivm onze dochter is dit haast niet te doen.

@all ik heb haar aangegeven dat ze in gesprek moet gaan over mogelijkheden. Het is lastig met de feestdagen voor de deur en de drukte in de overname. De nieuwe werkgever kent hetzelfde CAO en ze kan dan zeggen: ik kan per 1 maart beginnen, lukt het eerder dan hoor je dat zo spoedig mogelijk.
Bij de opvang die haar huidige werk overneemt hebben ze een grote poule van medewerkers en tig locaties in de buurt, misschien ze iemand tijdelijk het werk voor m'n vriendin kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je citeert regels van contracten voor onbepaalde tijd. Je vriendin heeft een contract voor bepaalde tijd.
Dus dan gelden andere regels. Vraag is dus ook of ze tussentijds kan opzeggen met een jaarcontract (contact voor bepaalde tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Blik op de toekomst:

Ik hoop dat je vriendin nu in haar nieuwe contract slechts 1 maand opzegtermijn laat beschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Binnetie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:00:

"Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan tussentijds worden opgezegd. In dat geval geldt zowel voor werkgever als werknemer een opzegtermijn van 2 maanden."
Deze bepaling is zoals eerder aangegeven niet toegestaan. De termijn voor de werkgever moet als deze afwijkt van één maand altijd dubbel zo lang zijn als van de werknemer. Dat staat hier niet en daarmee vervalt deze bepaling en is de opzegtermijn dus één maand.

Behalve bij CAO's. Blijkbaar. OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Het meest effectieve hier is: gaat de arbeidsovereenkomst over naar een andere partij? Is dit een overgang van onderneming of worden er aandelen in de BV overgedragen (en de arbeidsovk staat op naam van de BV).

Indien er sprake is van een overname van alle assets/activa (en dus geen aandelen) en de nieuwe partij gaat hetzelfde doen geldt in beginsel dat de werknemers mee over gaan. Tegen die overdracht kan je je verzetten en eindigt je arbeidsovereenkomst dus. Ik zie hier geen termijn aan verbonden in eerste instantie. Ik zou wel snel doen indien het voorgaande juist is. Bij een bedrijfsovername, overgang van onderneming, kan je je verzetten daartegen. 1 januari 2019 zal een datum zijn die de koop sluit maar de levering kan later worden afgesproken. Weet even niet uit mn hoofd. Wanneer houdt jouw werkgever er effectief echt mee op? Wat is er aan de werknemers medegedeeld?

Pas op met opzeggen nu! Want dat vervalt denk ik het bovengaande en kan je die niet meer intrekken en gehouden zijn aan een opzegtermijn (welke dan wettelijk is zoals hiervoor besproken)

Binnetie in "Nieuwe baan, opzegtermijn en bedrijfsovername, snel weg" beide contracten zijn 18-24 uur. Maar ivm onze dochter is dit haast niet te doen.

@all ik heb haar aangegeven dat ze in gesprek moet gaan over mogelijkheden. Het is lastig met de feestdagen voor de deur en de drukte in de overname. De nieuwe werkgever kent hetzelfde CAO en ze kan dan zeggen: ik kan per 1 maart beginnen, lukt het eerder dan hoor je dat zo spoedig mogelijk.
Bij de opvang die haar huidige werk overneemt hebben ze een grote poule van medewerkers en tig locaties in de buurt, misschien ze iemand tijdelijk het werk voor m'n vriendin kunnen doen.
[/quote]

lees dit nu. je contract gaat over naar een andere partij. Nieuwe werkgever? per 1 maart beginnen? Dat is niet de bedoeling indien aandelen worden overgenomen dan blijf je gewoon indienst. Het lijkt hier op een overgang van onderneming en zou dat aankaarten voordat je opzegt. Die opzegging kan je niet meer intrekken eenzijdig!

[ Voor 40% gewijzigd door LucyLG op 30-12-2018 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dit snap ik dus niet: de nieuwe werkgever weet donders goed wat de opzegtermijn is. Dus:
1. Ze plaatsen een vacature met sluitingstermijn van 4 december, waarna gesprekken volgen. Dat wil dus zeggen dat ze op zijn vroegst iemand op 18 december een aanbod kunnen doen.
2. Ze eisen van de nieuwe medewerker dat die per 1 januari begint ondanks dat ze weten dat er in de CAO een opzegtermijn van 2 maanden staat? :?

Eerlijk gezegd: ik zou tegen je vriendin zeggen om lekker te blijven zitten waar ze zit en nog even verder te zoeken naar een meer realistische werkgever...

Mocht ze toch aan de slag willen bij de nieuwe werkgever, moet ze daar duidelijk maken dat ze aan de CAO gehouden wordt en dus per 1 maart kan beginnen. Gezien de enorme vraag naar personeel in de sector waar ze in zit zullen ze daar niet blij mee zijn, maar wel mee akkoord gaan.
Niet hun probleem jouw probleem maken! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pietervs op 31-12-2018 14:08 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
AcIDeR schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:07:
Blik op de toekomst:

Ik hoop dat je vriendin nu in haar nieuwe contract slechts 1 maand opzegtermijn laat beschrijven?
Opzegtermijn staat in de CAO, dus daar zal niemand van af gaan wijken. En is ook niet echt nodig meestal, want "ik heb al een baan en een opzegtermijn van 2 maanden" zou voor de meeste werkgevers geen probleem moeten zijn. Zeker niet als ze in een markt zitten met een tekort aan arbeidskrachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:33
Waarom zou ze niet gewoon blijven als de boel wordt overgenomen. Nieuw management en hr maken waarschijnlijk korte metten met alle problemen als inroosteren, thuis nog werk doen etc.? Misschien het afwachten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:30

macnerd

No Apples please :-)

Ik snap dat niet, dat er blijkbaar thuis nog dingen gedaan moeten worden (bv flesjes uitwassen). Dat is werk waar de werkgever blijkbaar niet voor wil betalen maar wel eist dat het gedaan wordt.
Bij sommige banen hoort overwerk erbij (zonder extra loon), maar daar wordt dan ook een fatsoenlijk salaris uitbetaald.

Zoals al door anderen gezegd: proberen al bij de nieuwe werkgever te beginnen (zo minimaal mogelijk, maar zodat die werkgever tevreden is), bij de oude werkgever zo minimaal mogelijk. Voor het kind tijdelijk meer opvang bij bv opa & oma regelen (is maar voor een paar weken).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kinderopvang, de nieuwe branche waar net als in de thuiszorg veel word ingespeeld op het gevoel van de werknemer als het gaat over werktijden, schoonmaken flessen thuis, theedoeken/handdoeken wassen thuis, roostering, luiers kopen, toezicht met te weinig personeel en met minimale handhaving in de papieren ipv praktijk/onverwacht langslopen.

Daarnaast is er iets bij vrouwen dat ze niet zo reageren als mannen als het gaat om tegengas richting de werkgever, terwijl ze alle reden hebben om dit wel te doen omdat er veel vraag is naar hun specialisme.

Maar goed even verder on-topic, topicstarter zijn partner moet denk ik even de rit uitzitten van 2 maanden en dit ook melden bij haar nieuwe werkgever. Er is nogmaals veel vraag naar mensen in de opvang met de juiste papieren en dat zorgt ervoor dat de nieuwe werkgever gewoon even moet wachten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1