PC-upgrade: RAM of M.2 SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:39
Beste lezer,

Als kerstcadeau ben ik van plan om een nieuw computer onderdeel te kopen boven op mijn huidige computer (voor relevantie specs zie onderin post).
Momenteel heb ik dus een SSD van 240GB (Crucial, oud beestje) + 5TB aan HDD storage en 16GB aan RAM.

Ik gebruik mijn computer vooral voor coderen (in IDE's en text-editors), gamen en te internetten (met redelijk wat tabjes in Vivaldi (Chromium based, dus dat vreet RAM)). Mijn SSD zit al geruime tijd vol, en ik zit dan ook alles wat geinstalleerd wordt op mijn HDD's (die nog 2TB ruimte hebben), de slomere laadtijden heb ik geen problemen mee.

Ik merk vaak dat mijn RAM redelijk vol zit door de performance (van mijn pc) en dan zie ik in 'Taakbeheer' dat er best (70%+) wordt gebruikt. Het lagged/hapert niet ofzo maar het is gewoon te merken (kan het niet precies omschrijven). Overigens is het bekend dat Ryzen RAM vreet dus dit is niet zo gek.

Nu is de vraag: Is het het waard om in plaats van RAM (identiek setje aan wat ik nu al heb) een m.2 SSD (500GB plm Samsung) te kopen? Nu lijkt dit misschien een rare vraag omdat ik geen problemen heb met de laadtijden maar ik merkte toen ik naar 144hz overstapte merkte ik dat ik dat altijd al gemist had zonder ik dat doorhad, zelfde gold voor mijn mechanische toetsenbord.

Overigens scheelt het ongeveer 20 euro tussen de RAM en SSD en dit maakt mij niet uit.

Bedankt voor het lezen/antwoorden!

PS. Nu ik het zo terug lees; ik lijk op iemand met FOMO.

Huidige (relevante) specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 171,-€ 171,-
1Seagate Barracuda, 4TB€ 163,69€ 163,69
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16W€ 141,-€ 141,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,19

Beste antwoord (via lodu op 20-12-2018 17:24)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Simpel: SSD

Kijk naar de prijsontwikkeling. Ram is nog steeds 'duur', wel iets goedkoper dan een jaar terug, maar fors duurder dan 2 jaar geleden.
Die SSD is nu redelijk scherp geprijsd, die gaat echt niet ineens fors dalen. Hooguit komt er een nieuw model die dan weer duurder is.

Als je over 6 maanden jezelf nog een keer een cadeautje wilt geven... dan het geheugen. Het zou mij niks verbazen als de prijzen dan fors verder zijn gedaald.
(De economie vertraagd -> vraag neemt af, aanbod is nog aan het stijgen -> geheugen 'overschot' -> kopen!)

Alle reacties

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 13:35
Ludeau schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:51:
Beste lezer,

<knip>
Ik merk vaak dat mijn RAM redelijk vol zit door de performance (van mijn pc) en dan zie ik in 'Taakbeheer' dat er best (70%+) wordt gebruikt. Het lagged/hapert niet ofzo maar het is gewoon te merken (kan het niet precies omschrijven). Overigens is het bekend dat Ryzen RAM vreet dus dit is niet zo gek.

Nu is de vraag: Is het het waard om in plaats van RAM (identiek setje aan wat ik nu al heb) een m.2 SSD (500GB plm Samsung) te kopen?
<knip>
Ik denk dat een IDE onbewust nog best vaak dingen wegschrijft tussendoor, of zaken uitleest. Dit kan met een HDD merkbaar vertraagd aanvoelen t.o.v. een SSD. Ik zou persoonlijk een SSD nemen, je hebt dan meer snelle opslag tot je beschikking.

[ Voor 5% gewijzigd door NoepZor op 19-12-2018 20:13 . Reden: Fout gelezen welke Samsung drive 8)7 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ludeau RAM is niets mis mee. MX500 is stuk sneller en kun je als m.2 of 2.5" kopen beide zijn Sata.
verschil met NVMe is te duur en de snelheid merk je niet tov MX500. ik zou kijken wat je nodig hebt en OS, software en games er op zetten,en niet meer vanaf HD games spelen.(heb je het ram wel hoog ingesteld ?)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 19-12-2018 20:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:39
Hackus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:17:
@Ludeau RAM is niets mis mee. MX500 is stuk sneller en kun je als m.2 of 2.5" kopen beide zijn Sata.
verschil met NVMe is te duur en de snelheid merk je niet tov MX500. ik zou kijken wat je nodig hebt en OS, software en games er op zetten,en niet meer vanaf HD games spelen.(heb je het ram wel hoog ingesteld ?)
Ja ik heb m nu op 3000 mhz lopen, 3200 mhz crasht ie mee sinds de bios die ik erop heb gezet moet m dus nog eens upgraden

[ Voor 64% gewijzigd door lodu op 19-12-2018 21:00 . Reden: Vergeten de quote erin te doen ]

Acties:
  • Beste antwoord

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Simpel: SSD

Kijk naar de prijsontwikkeling. Ram is nog steeds 'duur', wel iets goedkoper dan een jaar terug, maar fors duurder dan 2 jaar geleden.
Die SSD is nu redelijk scherp geprijsd, die gaat echt niet ineens fors dalen. Hooguit komt er een nieuw model die dan weer duurder is.

Als je over 6 maanden jezelf nog een keer een cadeautje wilt geven... dan het geheugen. Het zou mij niks verbazen als de prijzen dan fors verder zijn gedaald.
(De economie vertraagd -> vraag neemt af, aanbod is nog aan het stijgen -> geheugen 'overschot' -> kopen!)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Poe, wel 70% gebruik van 16 GB geheugen, dat betekent dat er dus nog bijna 5 GB vrij is. En waar haal jij vandaan dat Ryzen geheugen vreet? Dat doet je browse/programmatuur, niet een CPU.

Het enige is dat een CPU per afzonderlijke taak =thread (Jip en Janneke/uitleg) geheugen nodig heeft, maar dat is bij iedere CPU met een gelijk aantal treads gewoon gelijk.

Waarschijnlijklijk wordt ergens in je software toch je hdd gebruikt. Die is nu niet far het traagste onderdeel tegenwoordig. Zorg dat die naar een ssd schrijft en de traagheid is weg. Ssd dus.
Pagina: 1