Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

draagvermogen verdiepingsvloer bij benadering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• md65
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01-01 07:31
Hallo mede tweakers,

Sinds kort bewonen wij een knusse oude boerderij (18e eeuw) op het Franse platteland. Dat vergt veel energie vwb opknappen en onderhoud. Momenteel ben ik bezig met het herinrichten van een verdiepingsvloer en maak ik mij enigszins zorgen omtrent de draagkracht van deze vloer. Nu zou ik graag bij benadering willen weten welk gewicht deze vloer aan kan. Ik ben niet wiskundig aangelegd dus svp geen ingewikkelde formules :) Het gaat mij puur om een benadering van gewicht.

De uitgangspunten van de huidige ondersteuning;
-oppervlakte vloer 600 x 630 cm,
-over de lengte van 600 cm bevinden zich 2 draagbalken van eiken hout (bomen) van 34 x 29 cm (hxb),
-kruislings hierop balkjes van 10 x 10 cm, 30 cm hart op hart, 21 stuks over de 630 cm.

Wat kan deze ondersteuning aan gewicht veilig verdragen?

Ben benieuwd naar jullie reactie! Alvast hartelijk dank!

Alle reacties

• detonated
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:46
“Veilig” en “bij benadering” gaan m.i. in deze casus niet samen. Enkel een constructeur kan in mijn ogen “veilig benaderen”.

detonated wijzigde deze reactie 19-12-2018 19:35 (4%)

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Iva_Bigone

Te koop: diverse 3Dfx Voodoo

Allereerst, klinkt als een leuk project, gefeliciteerd!

Voordat je allerlei theoretische getallen in dit topic te zien krijgt, denk ik dat ook de staat van het hout meespeelt:
hout dat aangetast is door beestjes (houtworm/termieten) zal minder sterk zijn dan onaangetast hout.
Zijn er al testen uitgevoerd om dat vast te stellen, zoals de 'diagnostic termites'?
Of op vocht/rot?

En verder kunnen er er plekken zijn waar de balken bijv. scheuren vertonen.

Ik zou eerder een professional ter plekke de boel laten inspecteren en uitrekenen ;)

Te koop: diverse 3Dfx Voodoo VGA-kaarten

• md65
De balken zijn in goede conditie, niet aangevreten/geen houtrot.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Dat kan meer hebben dan dat jij erop wil zetten. Zeker vroeger werd er behoorlijk overgedimensioneerd gebouwd. Zou me geen zorgen maken. Als je over de vloer loopt beweegt deze dan of niet. Als je het geheel stijver minder gehorig en beweging wil maken kan je er nog een laag hout op schroeven. Wel bijvoorkeur dwars erop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
Je kan de balkenschuif invullen met de balken die je hebt om te kijken wat daar uit komt.

• md65
Waar vind ik de 'balkenschuif' :-) Orf?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:57
Balkenschuif kun je niets mee met dit soort tussenafstanden.
Het zijn stevige balken maar 2 stuks op 6 meter is natuurlijk niet veel.
Over hoe het gebouwd is/waar het voor bedoeld is kun je slechts aannames doen waar je verder niets aan hebt tenzij je de geschiedenis van het gebouw kent.
Het beste kun je toch een plaatselijke aannemer oid er even naar laten kijken, die kunnen met één blik wel ongeveer inschatten wat het is en aankan.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:06
Volgens mijn berekeningen hoef je bij de gebruikelijke nuttige belasting van 200kg/m2 niet bang te zijn. Dat kan de vloer, qua sterkte, makkelijk dragen.
Daarbij is de doorbuiging van de balklaag ca. 2 mm. De hoofdbalken hebben dan een doorbuiging van ca. 10 mm.
Mijn conclusie is dan ook, dat niet de sterkte een probleem is, maar de vraag welke doorbuiging je acceptabel vind. Daar zijn in de voorschriften eisen voor opgenomen, maar die heb ik niet bij de hand, want ik ben al een poosje uit het vak.

Soms ben ik bijna gelukkig

• DrogeR
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:38
Met een beetje stevig constructiehout (C24 kwaliteit) is de vloer conform de rekenregels prima als verdiepingsvloer bruikbaar (eigen gewicht zonder zware afwerking 60 kg/m² en veranderlijke belasting 175 + 50 (lichte wanden) = 225 kg/m² ).

Kortom, als hierboven ook aangegeven, waarbij ook de doorbuiging en zelfs de eigenfrequentie redelijk voldoet.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-02 20:51
JukeboxBill schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:51:
Volgens mijn berekeningen hoef je bij de gebruikelijke nuttige belasting van 200kg/m2 niet bang te zijn. Dat kan de vloer, qua sterkte, makkelijk dragen.
Daarbij is de doorbuiging van de balklaag ca. 2 mm. De hoofdbalken hebben dan een doorbuiging van ca. 10 mm.
Zou je ook kunnen terugrekenen/redeneren?
Tegenwoordig heb je van die mooie laser afstandsmeters en die kunnen erg nauwkeurig meten. Als je die onder zo'n balk zou zetten en dan kijkt hoeveel die zakt bij een belasting, kun je dan nog iets nuttig zeggen over de echte sterkte?

Ik denk dat aan bijvoorbeeld een badkuip die je vult met water, of als je toch een kudde vrienden op bezoek hebt, even allemaal op de weegschaal en dan op de vloer gaan staan.

• JukeboxBill
@TheGhostInc

Nee, vanuit de materiaaleigenschappen geredeneerd is doorbuiging afhankelijk van de elasticiteitsmodulus en sterkte wordt bepaald door de trek- en druksterkte van een materiaal.

Er is wel een relatie tussen doorbuiging en belasting, mits je het eigen gewicht van de constructie buiten beschouwing laat.
Bij verdubbeling van de belasting verdubbeld ook de doorbuiging. Bij een houten vloer kom je redelijk weg met deze relatie, omdat het eigen gewicht relatief weinig bijdraagt aan de totale belasting. Bij een betonnen vloer gaat dat al gauw mank omdat het eigen gewicht vaak meer is dan de nuttige belasting.

[ter aanvulling]
Het is natuurlijk wel mogelijk om de vloer zo ver te belasten, totdat de doorbuiging plotseling sterk toe gaat nemen. Dan weet je het uiterste draagvermogen, maar dan is de maximum trek- en/of druksterkte in het materiaal overschreden en zal de vloer ook niet meer teruggaan in de oorspronkelijke stand als de belasting wordt weggenomen. De vloer is dan zogezegd bezweken en is dus niet meer bruikbaar.
In testopstellingen is dat een gebruikelijke methode, maar kan je niet zinvol toepassen bij een constructie die in gebruik moet blijven.

JukeboxBill wijzigde deze reactie 20-12-2018 00:23 (83%)

• md65
Dank voor jullie reacties!
Er liggen reeds een aantal vloerlagen op de omschreven balklaag. Het begint met de oorspronkelijke bakstenen eerste laag. Daaroverheen liggen 3 lagen OSB plaat (18 mm) + een laminaatvloer (8 mm).
Een gedeelte van de vloer (4 m2) is uitgespaard (trapgat) dan resteert 34 m2 vloeroppervlak. Als ik de bestaande vloerlagen bij benadering bereken kom ik op ca. 1.250 kg. Inmiddels is er een badkamer geplaatst (op 8 m2 vloeroppervlak) waarvan ik het gewicht aan materialen (tegels/wanden/sanitair) bereken op ca. 750 kg. De balklaag heeft dus een continue belasting van ca 2.000 kg. Verder blijft het een open ruimte (slaapkamer + omschreven badkamer). Er komt een 2 persoons bed te staan + wat 'interieur-aankleding'.
Uit de reacties maak ik op dat de balklaag geen probleem heeft met dit bij benadering berekende gewicht(?)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 06:23
md65 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 07:07:

Uit de reacties maak ik op dat de balklaag geen probleem heeft met dit bij benadering berekende gewicht(?)
Dat maak ik ook op uit de reacties. Ik zou er alleen geen waarde aan hechten. Niets ten nadele van bovenstaande welwillende tweakers, maar niemand hier heeft de situatie daadwerkelijk gezien. Met alleen een beetje wiskunde en een balkenschuif ben je er niet. Als je het zeker wil weten regel je bezoek van iemand die er verstand van heeft.

• JukeboxBill
@md65 Wat bedoel je met bakstenen eerste laag?

Zoals ik al aangaf, sterkte is niet maatgevend. De vloer kan, wat dat betreft, nog wel veel meer hebben, vooropgesteld dat het hout van goede kwaliteit is.
Doorbuiging is maatgevend, dus de stijfheid van de vloer is van belang. De 3 lagen OSB dragen aanzienlijk bij aan de stijfheid, vooral als de platen elkaar overlappend zijn aangebracht en voldoende zijn doorgeschroefd op de balken.
En die stijfheid kan je zelf beoordelen. Hoe voelt de vloer aan als je er overheen loopt, staat alles op de vloer mee te trillen.

@leecher : Ik heb er echt wel verstand van, hoor! Maar je hebt gelijk, als TS absolute zekerheid wil hebben, dan kan advies van een deskundige ter plaatse wel nuttig zijn.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:44
md65 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:29:

De uitgangspunten van de huidige ondersteuning;
-oppervlakte vloer 600 x 630 cm,
-over de lengte van 600 cm bevinden zich 2 draagbalken van eiken hout (bomen) van 34 x 29 cm (hxb),
-kruislings hierop balkjes van 10 x 10 cm, 30 cm hart op hart, 21 stuks over de 630 cm.

Wat kan deze ondersteuning aan gewicht veilig verdragen?
Hierbij een snelle inschatting:

De hoofdbalken delen de vloer in 3 stukken, elk 2,1m breed De 10x10 liggertjes spannen dus steeds ca 2,1 m, h.o.h. 300

Ligger 10x10 kunnen ca 440 kg/m2 hebben
Hoofdliggers kunnen ca. 200 kg/m2 hebben

Dus 200 kg/m2, lokaal kan de belasting wat hoger zijn, als op andere locaties de last lager is.
Woonbelasting is normaal 175 kg/m2.

Voor eiken zal de toelaatbare last nog wat hoger liggen.

Uitwerking:

LIGGERS 10x10
Algemene gegevens
B x H [mm] : 100 x 100 Sterkteklasse : C18
Overspanning [mm] : 2100 Klimaatklasse : I
Opleglengte [mm] : 50 Belastingsduur [jaar] : 50
H.o.h. afstand [mm] : 300 Min. eigenfreq. [Hz] : 3
Beschot sterkteklasse: C18
Dikte beschot [mm] : 12 E0;ser;rep x I [Nm] : 1296

Permanente belastingen Grep
EG balklaag : 0.40
Scheidingswanden : 0.10
Extra belasting : 0.20
Totaal [kN/m²] : 0.70

Veranderlijke belastingen
Prep [kN/m²] : 4.40
Psi [ - ] : 0.40
Frep [kN] : 3.00
Frep oppervlak [m²] :0.10 x 0.10
Reductiefactor r : 0.58

Resultaten (maatgevende combinaties) eis u.c.
Geconc. belasting frm (25) m;0;d = 8.92 < 13.83 [N/mm²] 0.64
Geconc. belasting frm (54) v;d = 0.62 < 1.42 [N/mm²] 0.44
Geconc. belasting frm (23) c;90;d = 0.92 < 3.12 [N/mm²] 0.30

Verdeelde belasting Ubij = 6.23 < 6.30 [mm] 0.99
Verdeelde belasting Ueind = 6.94 < 8.40 [mm] 0.83

Resonantie : eerste eigen frequentie = 11.2 > 3.0 [Hz] 0.27

Ligger 340x290
Algemene gegevens
B x H [mm] : 340 x 290 Sterkteklasse : C18
Overspanning [mm] : 6000 Klimaatklasse : I
Opleglengte [mm] : 100 Belastingsduur [jaar] : 50
H.o.h. afstand [mm] : 2520 Min. eigenfreq. [Hz] : 3 (Opm h.o.h. afstand 2 * 2,1 *0,6)
Beschot sterkteklasse: C18
Dikte beschot [mm] : 12 E0;ser;rep x I [Nm] : 1296

Permanente belastingen Grep
EG balklaag : 0.40
Scheidingswanden : 0.10
Extra belasting : 0.20
Totaal [kN/m²] : 0.70

Veranderlijke belastingen
Prep [kN/m²] : 2.00
Psi [ - ] : 0.40
Frep [kN] : 3.00
Frep oppervlak [m²] :0.10 x 0.10
Reductiefactor r : 1.00

Resultaten (maatgevende combinaties) eis u.c.
Verdeelde belastingfrm (25) m;0;d = 9.14 < 12.75 [N/mm²] 0.72
Verdeelde belastingfrm (54) v;d = 0.39 < 1.42 [N/mm²] 0.28
Verdeelde belastingfrm (23) c;90;d = 0.85 < 3.12 [N/mm²] 0.27

Verdeelde belasting Ubij = 21.74 < 18.00 [mm] 1.21
Verdeelde belasting Ueind = 26.53 < 24.00 [mm] 1.11

Resonantie : eerste eigen frequentie = 5.5 > 3.0 [Hz] 0.54

• verjager
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Berekend ziet er uit als uitvoer van Technosoft rekenprogrammatuur 😎

Uitgangspunt is dus max 60 kg/m2 aan gewicht van de vloer zelf.

• JukeboxBill
@MeTooPV Je hebt hoogte en breedte van de hoofdliggers verwisseld.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:44
JukeboxBill schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:12:
@MeTooPV Je hebt hoogte en breedte van de hoofdliggers verwisseld.
Je hebt gelijk, dan gaat de toelaatbare last naar zo'n 300 kg/m2

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:45
Sterkteklasse is ook D30 voor eiken, dus dan wordt de uitvoer nog positiever. Je vloer is meer dan sterk zat. De aandachtspunten zijn meestal de koppen dien in de muren steken. Zijn die nog goed?

Bekijk mijn blog!

• md65
_Piwi_ schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:34:
Sterkteklasse is ook D30 voor eiken, dus dan wordt de uitvoer nog positiever. Je vloer is meer dan sterk zat. De aandachtspunten zijn meestal de koppen dien in de muren steken. Zijn die nog goed?
Je bedoelt de uiteinde van de hoofdbalken in de muren? Die zien er op het oog goed uit en steken elk zo'n 40 cm in de muur.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:45
md65 schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:45:
[...]

Je bedoelt de uiteinde van de hoofdbalken in de muren? Die zien er op het oog goed uit en steken elk zo'n 40 cm in de muur.
Ok top, bij balken in buitenmuren is dat vaak namelijk een zwakke plek ;)
Hou trouwens in je achterhoofd dat vroeger daar balen hooi e.d. werden opgeslagen. Een paar meubels kan die vloer dus heus wel dragen ;) Mocht het teveel veren kun je platen gebruiken. Mocht je het niet vertrouwen schakel dan een constructeur in die even komt kijken en duw hem een paar tientjes in de haden ;)

Bekijk mijn blog!

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True