DD / DTS audio van Sony A8F TV doet het niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Situatie
Tv: Sony A8F
Receiver: pioneer vsx1018
Aan elkaar aangesloten via optische kabel

Media player op TV: Android, Kodi 17
Media file: dolby digital en dts sources gebruikt.

Instellingen: ik heb de TV zo ingesteld dat de optical out moet worden gebruikt.

Probleem: geluid blijft stereo, krijg het niet op dts of DD.

Gewenste situatie: dts en / of DD audio via versterker.

Ter info, de versterker heeft het eerder perfect gedaan maar dat was met een andere opstelling (mediabox met Kodi die eerst met HDMI naar receiver liep, daarna alleen beeld naar TV).

Ik heb me suf gezocht en allerlei instellingen geprobeerd in zowel Kodi, de tv als op de receiver.
Graag jullie hulp.

I was born intelligent - education ruined me

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
Het zou natuurlijk zo kunnen dat je TV over optisch geen 5.1 kan uit sturen maar alleen stereo.
Wat is de reden dat je nu via optisch wil gaan werken als het via HDMI altijd gewerkt heeft?

De beste manier is van de Kodi box HDMI uit -> vsx1018 HDMI --> TV HDMI, of eventueel rechtstreeks naar de TV en dan HDMI(ARC) gebruiken.

In de handleiding staat:
DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)
Digitale optische aansluiting (tweekanaals lineaire PCM: 48 kHz 16 bits, Dolby Digital, DTS)

[ Voor 80% gewijzigd door Equazor_ op 20-12-2018 15:43 ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
heb je gebruiker 'expert' geselecteerd en dts passtrough aangevinkt bij geluidsinstellingen in kodi ? @mistaoutlaw

[ Voor 21% gewijzigd door Farabi op 20-12-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Thanks voor jullie reacties!
Equazor_ schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:39:
Het zou natuurlijk zo kunnen dat je TV over optisch geen 5.1 kan uit sturen maar alleen stereo.
Wat is de reden dat je nu via optisch wil gaan werken als het via HDMI altijd gewerkt heeft?
Mijn setup is veranderd. Ik heb de mediabox niet meer.
De beste manier is van de Kodi box HDMI uit -> vsx1018 HDMI --> TV HDMI, of eventueel rechtstreeks naar de TV en dan HDMI(ARC) gebruiken.
Dat snap ik, maar mijn receiver heeft helaas geen ARC ondersteuning.
In de handleiding staat:
DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)
Digitale optische aansluiting (tweekanaals lineaire PCM: 48 kHz 16 bits, Dolby Digital, DTS)
Precies, daarom dacht ik dat het toch moet kunnen.
Hamazaki schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:43:
heb je gebruiker 'expert' geselecteerd en dts passtrough aangevinkt bij geluidsinstellingen in kodi ? @mistaoutlaw
Ja, dat heb ik gedaan.
Helaas geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-10 23:03
Als ik de Sony site goed begrijp, speelt de tv geen 5.1 af via de optical out: https://www.sony.com/elec...r-65a8f/articles/00027069
Dit probleem gaat dan wel over geen geluid, maar bij "possible causes" staat "Your TV isn't set to a digital channel, or playing content that is encoded in 5.1 audio".

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
@Peenutzz dank voor je reactie. Op basis daarvan is mijn conclusie ook dat de tv het niet ondersteunt.
Ik ben maar voor een nieuwe Mediaplayer gegaan die het wel allemaal ondersteunt (Shield TV).
En ook maar een nieuwe receiver, want de oude was de bottleneck (geen 4K ondersteuning en weinig HDMI poorten.
Had ik maar geen nieuwe 4k tv moeten kopen.... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 22:19
Nja, Sony en Android TV is ook niet echt je-van-het. Ik heb een vroeg (2015) model ervan gehad en dat was gewoon een groot drama. Daar werd zelfs gesleuteld met het geluid tussen updates door. Toen de TV lanceerde met Android 5 was alles redelijk prima, maar werd DTS gesloopt met de update naar Android 6. Sony kon er helaas niets aan doen, al leek het alleen om een verkeerde configuratie te gaan in de software.

Momenteel zit ik op Philips en Android TV. Ook dat is niet 100% ok, maar werkt vooralsnog veel beter dan Sony. Hier heb je natuurlijk nu niets meer aan, maar misschien voor de toekomst wel een aardige referentie.
Pagina: 1