Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Hallo

Ik heb momenteel een Nikon D3300 camera met de kitlens.
Deze wordt puur zakelijk gebruikt voor het maken van productfoto's (website, witte achtergrond foto's) en social media foto's. Het zijn foto's op korte afstand en nooit veraf.

De Nikon maakt best ok foto's, maar niets bijzonder. Foto's zijn redelijk "plat". Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een stap hoger. Maar mijn ervaring hiermee is vrij beperkt. Waar moet ik naar upgraden? Of kom ik weg met een andere lens?
Budget +/- 900,- Euro

Ik ben echt een beginner. Ik weet de basis functies (bv als in wat het diafragma doet) van de camera en ben nu aan het experimenteren om betere foto's te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Productfoto's is nou niet echt iets waarbij je een hele dikke camera en lens voor nodig hebt. Social media en website is wel weer heel breed.

Kun je wat beter beschrijven/uitleggen wat je nu mist want 'plat' is best vaag. Bedoel je dat er weinig scherpte diepte is? Dat kun je makkelijker oplossen met een lens met een groot diafragma bv. F/1.8.

Anders wellicht een optie om wat tijd/energie/€€€ in cursussen te steken?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
De website foto's zijn relatief simpel, met witte achtergrond. En zijn niet het probleem.
De foto's die ik nu maak voor social media/website zijn echter een beetje "zielloos" ik weet niet de juiste term.

Dit is een voorbeeld van foto's die wij ongeveer willen maken.
https://thumbs.dreamstime...ective-focus-34568709.jpg

Tijd/energie/$$ stoppen in cursussen is zeker een goed idee.
Ben nu vooral bezig met het lezen en youtube. Hoewel een echte cursus ook geen kwaad kan. Maar daar heb ik momenteel de tijd niet voor.

In mijn zoektocht naar dit soort foto's. Kwam ik inderdaad al tegen dat mensen een F/1.8 aanraden.
Zoiets dus?
https://www.kamera-expres...channable=e13909.MTAzMDQ0

[ Voor 15% gewijzigd door timskiej op 19-12-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Die lens heeft geen focusmotor wat betekent dat je dat handmatig moet doen. Ik weet niet of je camera de mogelijkheid heeft van focus peaking. In dat geval zou je deze lens kunnen overwegen. Met name als je geen (snel) bewegende onderwerpen of achtergronden hebt zou je m.i. wel zonder autofocus kunnen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Deze zou het wel moeten hebben
En volgens een aantal reviews ook een stuk beter.

https://www.kamera-expres...zUxNTA&zoek=nikon%2050mm&

[ Voor 5% gewijzigd door timskiej op 19-12-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
Ik weet niet hoe je nu foto's maakt (als in, welke stand). Maar je zou hem eens in A-stand (apperture priority) kunnen zetten en handmatig met het draaiwieltje je diafragma (apperture) open kunnen zetten, Dat is, een zo laag mogelijke waarde kiezen. Dan kun je eens kijken of het al "genoeg" is. f/1.8 is lang niet altijd nodig. Verder, om het effect goed te krijgen (al maakt het met een witte achtergrond niet echt uit, dan kun je het object ook verder van de achtergrond af zetten. Hoe groter de afstand van het object tot de eerstvolgende objecten, des te vager je achtergrond al wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door GENETX op 19-12-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ik schiet nu voornamelijk in de A-stand inderdaad.
Heb de lens in mijn laatste link gekocht. Ben benieuwd. Als ik reviews mag geloven is het verschil t.o.v. de kit lens erg groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@timskiej Niet om het een of 't ander, maar die voorbeeldproductfoto (dreamstime) die je plaatste heeft niet zo veel te maken met een fabeltastisch dure camera en/of superkostbaar glaswerk.
Maar vooral met specifieke belichting en handige Photoshop skills... >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:50
Eens met @ehtweak. Belichting doet ontzettend veel met een foto, sterker nog, het principe van een foto is het vastleggen van licht.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
timskiej schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:57:
Deze zou het wel moeten hebben
En volgens een aantal reviews ook een stuk beter.

https://www.kamera-expres...zUxNTA&zoek=nikon%2050mm&
Met die lens heb je idd AF. Zelf heb ik de andere (kost 2e hands 50-70€). 10 Jaar geleden bestond die Af-S lens nog niet. Ik denk dat beide vergelijkbaar goed zijn. De lensconstructie van de Af-s heeft een element meer en de lens is iets groter/zaarder.
De reviews zeggen me weinig, omdat ze overwegend van beginners stammen, en soms puntenaftrek voor de ontbrekende AF op D3xxx/D5xxx kamera's in de waardering vloeit.

Deze https://www.kamera-expres...af-s-40mm-f-2-8g-dx-micro lens was nog een goed alternatief geweest voor de produktfoto's. Macro is geschikt voor details, waar je met de 50mm niet dichtbij genoeg komt (min. 45cm scherpstelafstand!).

Nu moet je leren met geringe scherptediepte te werken en de belichting van je objecten te optimaliseren. Dat wordt veel oefenen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Vanoverdegrens op 20-12-2018 08:54 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin met een statief kopen zet je diafragma eens open en kijk eens wat meer naar je belichting. Investeer eventueel in een 50mm lens. Ga oefenen doe ervaring op een andere camera is niet de oplossing, die vindt je vooralsnog bij jezelf. Later kan je dan nog naar een andere camera

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1