Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Hoi allemaal,

Mijn Panasonic TZ100 heeft, afgezien van stof in de lens zelf, het afgelopen vakantie in meer of minder mate begeven. De hoeveelheid stof die in de lens is gezogen heeft ervoor gezorgd dat bij het uitzetten van de camera de lens niet meer helemaal terug schuift in de camera, waardoor elke keer bij het uitgaan van de camera ik de camera moet "meehelpen" om helemaal terug in de camera te gaan. Iets wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de mechanica van de lens.

Mijn vraag derhalve, zijn er nog partijen die voor een redelijke prijs de lens en sensor schoonmaken van een premium compact camera? De camera is nog maar 2 jaar oud (helaas krijg je nooit garantie op stof)...

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
Je kan proberen de stof er met een stofzuiger uit te zuigen.
Door een plastic flesje doormidden te knippen kan je een adapter maken die over de lens heen gaat. Doe wat plakband over de scherpe kant van de doorgesneden plastic fles om beschadigingen te voorkomen. Zet de stofzuiger op te laagst stand en zoom de lens in en uit terwijl de stofzuiger aan staat.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat je de kosten niet wilt betalen hiervan, de camera moet echt uit elkaar. De kosten lopen dan zo hard op dat vervangen goedkoper is. Je kan het bovenstaande proberen maar veel kans geef ik het niet.
Hoe krijg je zoveel stof in je camera? In een zandstorm gestaan?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Panasonic geeft doorgaans wel garantie op stof op de sensor van de TZ100. Heb al een paar klanten gehad die daar last van hadden en dat Panasonic onder coulance 1x de sensor schoonmaakte. Of ze dat ook doen bij de lens, weet ik niet. Maar ik zou, mits je überhaupt nog garantie hebt (binnen 2 jaar na aankoop) even bij je winkel langsgaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• MindcrimeNL
Sorry voor de late reactie, nogal druk met de feestdagen geweest...

@Universal Creations Helaas heb ik de camera in augustus 2016 gekocht, dus de twee jaar garantie is voorbij.

@Frogmen De camera heeft inmiddels de stormwinden op de steppes van Patagonië, het woestijnzand van Iran, de koude wind in de Rocky Mountains en de hitte en stof in Myanmar gezien. Dan kun je wel proberen de camera zo goed mogelijk te beschermen, maar stof en zand kruipt uiteindelijk overal in.

@JoStad Ik had al last van kleine stofdeeltjes in de lens voor de vakantie (door de andere vakanties) en toen heb ik de stofzuiger/plastic fles techniek al geprobeerd. Had weinig effect toen. Maar toen had ik nog geen problemen met het in/uit zoomen van de lens.

Een nieuw exemplaar (of andere premium compact) halen vind ik wel een behoorlijke afschrijving op een camera van bijna 700 EUR destijds in twee jaar... Want deze is niet meer verkoopbaar in de huidige toestand... Dus ik was benieuwd of iemand een prijsindicatie weet, want als het inderdaad richting de 300-400 EURO gaat voor schoonmaken dan heb ik al bijna een nieuwe...

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Stof die een lensmechaniek doet vastlopen??? Ik denk dat TS een verkeerde diagnose stelt...
Er zal vast wel wat stof inzitten, maar voor het vastlopen heb je toch echt wel meer nodig hoor.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@MindcrimeNL Dat zijn inderdaad wel omstandigheden die slopend zijn voor iedere niet weather sealed camera. Zou bij vervanging hier dus zeker naar kijken of op zoek naar een onderwater behuizing voor dit soort omstandigheden. Wel mooie reizen :-)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MindcrimeNL
@Icephase Tja, ik heb al wat eerdere travelzooms gehad van Panasonic, daar had ik tot nog toe alleen last van vastlopende shutters (wat ik zelf makkelijk kon schoonmaken) en een heel klein beetje stof in de lens zelf. Echter als ik DPR lees zie ik toch wel wat mensen die in het verleden last hebben gehad van dit euvel door stof bij de TZ / LX series. En dat kan ik me ook wel voorstellen. Wat denk jij dan wat eventueel de oorzaak is? Bij mijn weten is het toestel echt nooit hard gevallen, maar hij heeft echt wel (helaas) de nodige keren stof gevreten...

@Frogmen Ja, die reizen waren gaaf! ;) Een onderwater behuizing is bijna even duur als het toestel zelf en maakt alles weer een stuk lomper, dan had ik ook een bridge (grotere body) kunnen kopen en dat is juist wat ik niet wil. Die heeft mijn vriendin al (met meer zoom) en ik wil zelf niet met zo een ding gaan slepen.

Ik weet dat ik dan het risico loop op dit soort dingen, had alleen gehoopt dat dit niet zo snel zou gebeuren. Dit toestel heeft echt wel wat eerder stof verzamelt dan mijn vorige TZ camera's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
Ter informatie:
Volgens de reparatie dienst (Tech Repair in dit geval) zal de lens moeten worden vervangen. De totale kosten van de reparatie is zo'n 215 EUR.
Aangezien er op dit moment geen beter alternatief is en kost een nieuwe TZ100 / TZ200 nog steeds 480 / 640 EUR, laat ik hem repareren. Hopelijk gaat ie in ieder geval weer een aantal jaartjes mee...
Pagina: 1