Aanpak bijspijkeren scripting-talen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepijnS
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-09 20:42
Hallo Tweakers,

Ik ben al een lange tijd geïnteresseerd in het ontwikkelen van webapplicaties en ben daarom een opleiding gaan volgen welke zich richt op media en applicatieontwikkeling (MBO 4).

Gezien mijn kennis over PHP, SQL mocht ik het eerste jaar overslaan en ben ik gestart in het tweede jaar.
Tot mijn spijt merk ik weinig input; waar ik het meeste van leer zijn de Agile werkmethodieken die ik meekrijg.

De programmeerlessen gaan jammer genoeg nog veel over procedureel programmeren wat ik al enige jaren doe. Ik heb zelf de stap genomen om de principes van object georiënteerd programmeren te leren en nu ik daar naar mijn idee genoeg kennis over heb wil ik mijn eigen MVC framework gaan bouwen om te zien waar ik tegen aanloop en te zien hoe anderen dit opgelost hebben in hun frameworks.

Later wil ik de kant van beveiligingsonderzoek op, waar ik sinds ik deze opleiding mee ben begonnen mij niet meer heb beziggehouden; ik ben van mening dat ik eerst voldoende moet weten over programmeertechnieken.

De norm om af te studeren is het af kunnen leveren van een product. Of dit nou procedureel is gebouwd, of niet; het is allemaal prima :'(

Ik merk demotivatie op door de lage kwaliteitsnorm en wil daar eigenlijk verandering in brengen.
Mijn vraag is dan ook hoe ik dit op een goede manier aan kan pakken.

Mijn eigen plan is iets in deze trend:

- Ontwikkelen MVC framework
- Bijspijkeren C(++)
- Leren van Python
- SQL ontwikkeling trainen
- Front-end kennis bijspijkeren (omdat ik mij schuldig maak aan Bootstrap)
- Bijspijkeren wiskunde zodat ik daar op het HBO niet tegen aanloop

Ik hoor heel graag kritiek over dit plan :)
Gr

[ Voor 6% gewijzigd door PepijnS op 19-12-2018 16:17 ]

Beste antwoord (via PepijnS op 20-12-2018 09:24)

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 12:52
In principe is er genoeg lesstof online te vinden. Maar zoals andere al gezegd hebben: een MVC framework ontwerpen zou ik in eerste instantie laten. De rest van de punten lijken me allemaal prima, maar zorg voor wat focus. Een vast lesschema (en niet wat losse tutorials hier en daar) kan daarbij helpen. Hierboven wordt al Udemy genoemd, maar ook sites als edX en Coursera zou ik zeker eens bekijken. Daar maken nogal wat universiteiten hun materialen op beschikbaar, veelal gratis (vaak alleen audit dat wel). Zelf al een aantal zaken gevolgd daar en zo veel kunnen bijspijkeren. Ik zie bijvoorbeeld dat je Python en C(++) in je rijtje hebt staan. Op edX zijn daarvoor in ieder geval twee erg gedegen introducties voor te vinden. CS50x van Harvard (begint met C en eindigt met Python en wat SQL/JS) en de introductiecursus van MIT. Ook voor het bijspijkeren van wiskunde is er genoeg te vinden, bijvoorbeeld deze of deze. En als je denkt dat je de basis wat dat betreft al meer dan genoeg in de vingers hebt, zijn er op die sites ook meer dan genoeg vervolgen te vinden van doorgaans een best aardig niveau.

Uiteindelijk blijft hierin de tip van P1nGu1n wel belangrijk, neem niet te veel hooi op de vork. Maar aan de andere kant, van de lat te laag leggen worden de meeste mensen ook niet bepaald vrolijk. Dus misschien is iets van het bovenstaande wel net genoeg uitdaging :).

[ Voor 7% gewijzigd door Id3ntityX op 19-12-2018 22:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die laatste zou ik de meeste tijd insteken als je op het MBO zit. Ik had daar zelf de meeste moeite mee, het niveauverschil tussen MBO en HBO is echt heel groot. Verreweg het meeste van mijn tijd op het HBO heb ik aan wiskunde besteed wat ik na de opleiding voor 99% niet meer gebruik :(.

Verder zou je eens kunnen kijken op udemy.com, daar staan zeer veel goede en goedkope cursussen voor diverse talen. Wel even kijken voor een aanbieding, vaak kosten de meeste cursussen nog maar 12 euro.
https://www.udemy.com/courses/search/?src=ukw&q=python

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 13:22
Goed dat je jezelf wilt ontwikkelen en de lat hoger wilt leggen dan dat je opleiding hem legt!
PepijnS schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:14:Ik heb zelf de stap genomen om de principes van object georiënteerd programmeren te leren en nu ik daar naar mijn idee genoeg kennis over heb wil ik mijn eigen MVC framework gaan bouwen om te zien waar ik tegen aanloop en te zien hoe anderen dit opgelost hebben in hun frameworks.
Een heel MVC framework schrijven lijkt mij misschien wel wat té ambitieus. Daarnaast, wat wil je hiermee leren?
Mijn eigen plan is iets in deze trend:

- Ontwikkelen MVC framework
- Bijspijkeren C(++)
- Leren van Python
- SQL ontwikkeling trainen
- Front-end kennis bijspijkeren (omdat ik mij schuldig maak aan Bootstrap)
- Bijspijkeren wiskunde zodat ik daar op het HBO niet tegen aanloop
Is dit plan in chronologische volgorde?

Buiten of je het bovenstaande wel moet willen leren, zou ik wat dingen samen pakken:
  • MVC framework i.c.m. SQL en front-end. Voor het framework zal je waarschijnlijk toch SQL nodig hebben, en een front-end willen maken.
  • Python i.c.m. wiskunde, daar leent Python zich uitstekend voor en het combineren met programmeren maakt het IMO ook leuker dan droge stof.
Wel een tip: probeer nooit meerdere nieuwe dingen tegelijk tegelijk, dan kom je er niet meer uit en dat werkt demotiverend.

[ Voor 3% gewijzigd door P1nGu1n op 19-12-2018 16:47 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnS
@Ernemmer

Dit dacht ik inderdaad al, ik kom van de havo en dit verschil is extreem groot (lees: niet inleveren = jaar halen)
udemy kende ik alleen nog van naam, ik heb toegang tot Lynda. Is dit te vergelijken?

@P1nGu1n
Dit plan is niet in chronologische volgorde. Het zijn dan ook meer ideeën dan plannen ;-)

Dat over niet teveel tegelijk leren / doen heb je 100% gelijk in; ik herken mezelf er teveel in om naast schoolprojecten de lat te hoog te leggen voor verscheidene andere dingen.

Ik wil graag een (eenvoudig) MVC framework leren bouwen om dit begrip te masteren, evenals om toekomstig voor kleinere projecten te kunnen hergebruiken en dit te kunnen verbeteren.
Mijn twijfels gaan er nog naar uit om een bestaand framework te masteren of om dit pas te doen wanneer ik er zelf een op de voeten heb kunnen zetten..

Ik ga eens kijken naar de Mathematical functions van Python en of ik hier wat leerstof voor kan vinden op Lynda

Bedankt

[ Voor 79% gewijzigd door PepijnS op 19-12-2018 18:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 12:52
In principe is er genoeg lesstof online te vinden. Maar zoals andere al gezegd hebben: een MVC framework ontwerpen zou ik in eerste instantie laten. De rest van de punten lijken me allemaal prima, maar zorg voor wat focus. Een vast lesschema (en niet wat losse tutorials hier en daar) kan daarbij helpen. Hierboven wordt al Udemy genoemd, maar ook sites als edX en Coursera zou ik zeker eens bekijken. Daar maken nogal wat universiteiten hun materialen op beschikbaar, veelal gratis (vaak alleen audit dat wel). Zelf al een aantal zaken gevolgd daar en zo veel kunnen bijspijkeren. Ik zie bijvoorbeeld dat je Python en C(++) in je rijtje hebt staan. Op edX zijn daarvoor in ieder geval twee erg gedegen introducties voor te vinden. CS50x van Harvard (begint met C en eindigt met Python en wat SQL/JS) en de introductiecursus van MIT. Ook voor het bijspijkeren van wiskunde is er genoeg te vinden, bijvoorbeeld deze of deze. En als je denkt dat je de basis wat dat betreft al meer dan genoeg in de vingers hebt, zijn er op die sites ook meer dan genoeg vervolgen te vinden van doorgaans een best aardig niveau.

Uiteindelijk blijft hierin de tip van P1nGu1n wel belangrijk, neem niet te veel hooi op de vork. Maar aan de andere kant, van de lat te laag leggen worden de meeste mensen ook niet bepaald vrolijk. Dus misschien is iets van het bovenstaande wel net genoeg uitdaging :).

[ Voor 7% gewijzigd door Id3ntityX op 19-12-2018 22:13 ]

• PepijnS
Ik ga morgen een strakke planning maken voor mijzelf (vakantie :D).
Ontzettend bedankt alle drie!
De CS50 en MIT cursussen zien er netjes uit, die komen op de planning.
Udemy kijk ik vanavond even naar evenals naar coursera.

Een MVC framework ontwerpen laat ik nog even zitten.
Eerst ga ik C(++) / Python bijspijkeren en dan wiskunde en dan eventueel met genoeg tijd een eigen framework bouwen.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Heb zelf ook een MVC framework geschreven en raad het juist wel aan. Als je de interesse, tijd en de drive hebt: doen. Enorm leerzaam en het is één van de zaken die heel tof zijn als je het daadwerkelijk ziet functioneren (een goed lopende site op je eigen framework is best tof). Het hoeft ook niet enorm moeilijk te zijn en lang te duren. Een eenvoudige heb je zo gebouwd.

Wat ik zelf het meest aan heb gehad (en wat je ook op het HBO krijgt, maar niet enorm uitgebreid) zijn design patterns. Een goede en leuke site hiervoor is sourcemaking, met enorm veel code/praktijk voorbeelden. Veel andere boeken en sites zijn heel droog en theoretisch. Deze patterns kan je prima in je eigen MVC framework implementeren. Vaak zullen deze zaken wat abstract zijn en het doel kan in het begin onduidelijk zijn, maar als het kwartje eenmaal valt(vaak als je aan het bouwen bent) dan is het van onschatbare waarde.

Het leert je om echt object georiënteerd te denken en de patterns zijn te gebruiken in vrijwel alle programmeertalen. Ik zou zelfs zeggen dat de abstractere manier van denken je helpt op andere vlakken. Zo heb ik de concepten ook gebruikt bij het inrichten/optimaliseren van bepaalde bedrijfs/productie processen.

Als je al kennis hebt van PHP en graag aan de webkant werkt dan zou ik je eerder JavaScript aanraden om goed te leren. Een enorm krachtige en flexibele taal die goed aansluit op wat je al kan.

De lage kwaliteitsnorm van het mbo is logisch, maar maak daar juist gebruik van: maak iets wat je zelf tof vindt, waar je trots op bent en waar je misschien later nog wat mee kan doen. Je hebt de kans om lekker te hobbyen en daar een goed cijfer voor te krijgen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
PepijnS schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:27:
Ik ga morgen een strakke planning maken voor mijzelf (vakantie :D).
Ontzettend bedankt alle drie!
De CS50 en MIT cursussen zien er netjes uit, die komen op de planning.
Udemy kijk ik vanavond even naar evenals naar coursera.

Een MVC framework ontwerpen laat ik nog even zitten.
Eerst ga ik C(++) / Python bijspijkeren en dan wiskunde en dan eventueel met genoeg tijd een eigen framework bouwen.
https://www.udemy.com/python-3-course/
Deze cursus is nu gratis met onderstaande code.

PTFRRV

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2018 22:41 ]

Pagina: 1