Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben werkzaam als developer. Ik heb al 4 jaar een vast contract. Mijn visie strookt niet met die van het bedrijf. Ik heb de laatste 3 jaar hard gewerkt en ook met name aan mijn eigen kennis niveau, waardoor ik intern heel veel verbeteringen zie, cursussen geef en dat ook de kwaliteit van producten omhoog gaan. Dit strookt meestal niet met het niveau van de andere developers in het team en dit is een reden dat mijn werkgever mij wil detacheren. Maar wel detacheren met als doel dat ik na 2 maanden, als het bevalt, daar in dienst ga.

Voor deze detachering moet ik C++ bijleren. De taal is niet zo moeilijk, maar met name de omgeving daar heb ik weinig tot geen ervaring mee. Ook de frameworks die worden gebruikt daar heb ik geen ervaring mee. Al met al heb ik zelf weinig zin om binnen zeer korte tijd, waar ik ook veel zelfstudie voor nodig heb, C++ en met name de omgeving ervan bij te moeten leren. Daarop heb ik beweerd dat als ik gedetacheerd moet worden, het dan wel een passende oplossing is die aansluit bij mij expertise.

Lang verhaal kort. Mijn werkgever wilt mij detacheren met als doel dat ik over 2 maanden weg ben. Als mijn werkgever toch wilt dat ik weg ben, heb ik voorgesteld dat we dan het contract beeindigen met wederzijds goedvinden, hetgeen mij recht geeft op een WW uitkering. Nu is mijn werkgever daar niet happig op.

Mijn vraag: is het toegestaan mij te detacheren met als doel dat ik over 2 maanden weg ben of is er dan sprake van een situatie waarin de werkgever eigenlijk van het contract af wilt en zou er dan ook overleg moeten zijn over opzegging met wederzijds goedvinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:08:
Als mijn werkgever toch wilt dat ik weg ben, heb ik voorgesteld dat we dan het contract beeindigen met wederzijds goedvinden, hetgeen mij recht geeft op een WW uitkering.
Dit is in ieder geval niet waar, met wederzijds goedkeuring geeft juist geen recht op een uitkering.
Dat is alleen als je ontslagen wordt.
Maar maakt jou dat wat uit?
Zo te lezen heb je zo een nieuwe baan, dan heeft het hebben van een uitkering toch geen prio?

Het is me niet helemaal duidelijk wat je werkgever nu wil.
Wat ik eruit haal is dat hij nog een paar maanden wat aan je wil verdienen voordat je weg gaat, dit in tegenstelling tot wederzijds goedkeuren van einde contract waar dat niet het geval is.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Greyfox schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:15:
[...]

Dit is in ieder geval niet waar, met wederzijds goedkeuring geeft juist geen recht op een uitkering.
Zo te lezen heb je zo een nieuwe baan, dan heeft het hebben van een uitkering toch geen prio?

Wat ik eruit haal is dat hij nog een paar maanden wat aan je wil verdienen voordat je weg gaat, dit in tegenstelling tot wederzijds goedkeuren van einde contract waar dat niet het geval is.
Hij heeft een vast contract.

Z'n werkgever is gewoon op zoek naar een manier om
- meer geld aan hem te verdienen
- hem op z'n bek te laten gaan, zodat ze een ontslagreden hebben

Zolang TS niets terug ziet in salaris van dat detacheringswerk zou ik er ook voor bedanken. Want waarschijnlijk mag je na twee maanden dan op projectbasis of tijdelijk contract verder. Terwijl ie nu gewoon een vast contract heeft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:34
Is het geen optie om gewoon op je huidige plek door te blijven werken en op zoek te gaan naar een nieuwe baan?

Volgens mij kan je werkgever je niet dwingen een andere functie te gaan vervullen en dan kan je over een paar maanden ook gewoon lekker weg.

Voor jou veel minder stress en jammer voor je werkgever dat die niet nog een paar maanden kan cashen op jouw kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philip Ross schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:20:
Is het geen optie om gewoon op je huidige plek door te blijven werken en op zoek te gaan naar een nieuwe baan?

Volgens mij kan je werkgever je niet dwingen een andere functie te gaan vervullen en dan kan je over een paar maanden ook gewoon lekker weg.

Voor jou veel minder stress en jammer voor je werkgever dat die niet nog een paar maanden kan cashen op jouw kwaliteiten.
Geen idee. Ik kan aangeven dat ik er weinig in zie en dat het een andere functie is. Maar het bedrijf heeft aangegeven mij tijd te willen geven om c++ bij te leren. Ze zijn best wel enthousiast, met name kennis over Agile, TDD etc.

Ik heb al een voorstel van een ander bedrijf. Maar waar ik zelf al met al naar op zoek ben is een maand of twee maanden rust. En als het kan een passende ontslagvergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 09:10
Volgens ziet je werkgever dat je niet bij hem op je plek bent en probeert hij je naar een andere baan te begeleiden. is dit niet overlegd door hem met jou?

Er zijn zat redenen waarom een werkgever dit doet, en in de meeste gevallen met goede intenties. Wat hij je dus eigenlijk biedt is een baanwissel, waarbij jij geen (weinig) risico loopt. Je krijgt, als ik het goed begrijp een 2 maanden proeftijd bij dat bedrijf onder je huidige vaste contract. Bevalt het niet op de nieuwe plek mag je weigeren en heb je nog steeds je contract/baan...

Maar ik neem aan dat de werkgever dit allemaal zo besproken heeft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee, je vaste contract zal moeten worden omgezet in een "nieuw" contract. Dit nieuwe contract heeft een bepaalde looptijd, onderhandeld tussen jou, werkgever en eindklant, dat er een intentie is tot overname binnen x maanden.

Voor zover ik weet kan jouw werkgever niet even tussendoor fietsen dat je maar gedetacheerd wordt en dat de eindklant je dan (gratis??) mag overnemen. De arbeidsvoorwaarsen bij eindklant kunnen zowel positief als negatief uitvallen.

Dergelijke deta-vast constructies vallen of staan met het aanbod van de eindklant naar werknemer; laatstgenoemde mag een aanbod afwijzen en is dan gewoon nog steeds in dienst bij werkgever.

Het is, wat mij betreft, een hele dubbele situatie en ik zou er eerst maar heeeel goed over nadenken welke vastigheden je waar hebt/ krijgt en welke overbrugging / vergoeding daar aan vastzit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marber schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:28:
Volgens ziet je werkgever dat je niet bij hem op je plek bent en probeert hij je naar een andere baan te begeleiden. is dit niet overlegd door hem met jou?

Er zijn zat redenen waarom een werkgever dit doet, en in de meeste gevallen met goede intenties. Wat hij je dus eigenlijk biedt is een baanwissel, waarbij jij geen (weinig) risico loopt. Je krijgt, als ik het goed begrijp een 2 maanden proeftijd bij dat bedrijf onder je huidige vaste contract. Bevalt het niet op de nieuwe plek mag je weigeren en heb je nog steeds je contract/baan...

Maar ik neem aan dat de werkgever dit allemaal zo besproken heeft,
Klopt maar ik zit hier voor mijn gevoel wel op mijn plek. En in dat c++ zie ik niets. Hetgeen mij de optie zoiezo geeft om bij dit bedrijf weg te gaan, maar dan ligt de intentie bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:29:
Nee, je vaste contract zal moeten worden omgezet in een "nieuw" contract. Dit nieuwe contract heeft een bepaalde looptijd, onderhandeld tussen jou, werkgever en eindklant, dat er een intentie is tot overname binnen x maanden.

Voor zover ik weet kan jouw werkgever niet even tussendoor fietsen dat je maar gedetacheerd wordt en dat de eindklant je dan (gratis??) mag overnemen. De arbeidsvoorwaarsen bij eindklant kunnen zowel positief als negatief uitvallen.

Dergelijke deta-vast constructies vallen of staan met het aanbod van de eindklant naar werknemer; laatstgenoemde mag een aanbod afwijzen en is dan gewoon nog steeds in dienst bij werkgever.

Het is, wat mij betreft, een hele dubbele situatie en ik zou er eerst maar heeeel goed over nadenken welke vastigheden je waar hebt/ krijgt en welke overbrugging / vergoeding daar aan vastzit.
Ik krijg niets meer of minder. Zelfde salaris e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zoek zelf iets en wordt ZZP'r.
Steek lekker de centen die je werkgever in zijn zak steekt zelf in je zak.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
Dus samen gevat, werkgever wil van je af en probeert dit op een nette manier te doen. Jij wil die kant niet op. In dat geval kan jezelf wat anders zoeken of dit overleggen met je werkgever.

Blijven is ook een optie, maar daarvoor zou ik heel goed met werkgever praten, want hij is in de modus dat jij vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:29:
[...]

Klopt maar ik zit hier voor mijn gevoel wel op mijn plek. En in dat Java zie ik niets. Hetgeen mij de optie zoiezo geeft om bij dit bedrijf weg te gaan, maar dan ligt de intentie bij mij.
Dan moet je misschien bij je werkgever aan geven dat je het aanbod op prijs stelt maar dat je geen interesse hebt in java en de frameworks die ze daar gebruiken.

Of je blijft onder je huidige contract bij huidige werkgever werken en gebruikt zijn tijd om je in te leren in wat dat andere bedrijf nodig heeft en gaat dan onder huidige contract daar twee maanden werken en dan kan je altijd nog beslissen daar wel of niet te gaan werken. Maar dan dus ook afspreken met huidige baas dat je terug kan komen als het niet bevalt.

Moet je werkgever wel mee akkoord gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Greyfox schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:15:
[...]

TS MOET NIET zijn WW laten vervallen (en zich dus NIET met wederzijds goedkeuren het contract laten onbinden). Zoek gewoon iets anders en als je iets hebt, dan zeg je je contract op.

Waarom?

Je nieuwe baan kan je niet bevalen of het kan om wat voor reden toch lastiger zijn om ergens aan de gang te gaan voor een net salaris etc.

Ook het hele detacheringsverhaal, hoezo zou je er aan mee werken? zoek gewoon iets van je eigen keuze, de economie loopt als een tierelier en als enigszins redelijke developer heb je zo een job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marber schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:32:
Dus samen gevat, werkgever wil van je af en probeert dit op een nette manier te doen. Jij wil die kant niet op. In dat geval kan jezelf wat anders zoeken of dit overleggen met je werkgever.

Blijven is ook een optie, maar daarvoor zou ik heel goed met werkgever praten, want hij is in de modus dat jij vertrekt.
Ik wil best met wederzijdsgoedvinden het contract beeindigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:34:
[...]

Dan sta je dus met lege handen, geen baan, geen WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
[...]
Volgens mij moet je, als ik zo tussen de regels doorlees. Moet je zelf aan de sollicitatie-bak. Voorstel/aanpak is erg netjes van werkgever, maar daar hoef jij niet in mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Op zich kan dat met behoud van ww-uitkering, maar let er dan wel op dat er de beëindingsovereenkomst wordt opgenomen dat je niet verwijtbaar bent. En iets van 'verschil van inzicht tussen werknemer en werkgever' blabla. En zo zijn er nog wat dingetjes waar je eigenlijk gewoon een arbeidsrechtsadvocaat voor nodig hebt (uiteraard op kosten v/h bedrijf).

Maar die advocaat zou ik dan eerst eens bevragen over de gang van zaken, want lijkt me niet dat je werkgever je weg kan werken. Detachering is sowieso iets wat niet zomaar mag denk ik onder je huidige contract.

Puntje bij paaltje: win echt advies in ipv bij Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

[...]

Dat hoeft niet, je kunt gewoon opzeggen en over een maand ben je weg naar een andere werkgever.
Het enige voordeel van wederzijds is dat je op een goede manier afscheid van elkaar neemt, en wellicht dat je eerder weg kunt.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wil je vooral graag twee maanden met ww rust houden?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
Een ww uitkering is niet bedoeld om een sabbatical te financieren. Waarschijnlijk krijgt jouw werkgever ook geen toestemming om jou te ontslaan want daarvoor moet hij een geldige reden hebben. Verder moet hij zich aan een opzegtermijn van 3 maanden houden en jou een transitievergoeding betalen.

Maar als je werkgever besloten heeft jou weg te krijgen door je op een Java deta-vast opdracht te zetten terwijl je geen Java wilt doen, dan moet je hem vertellen dat dat niet jouw ambitie heeft. Misschien kan hij een deta-vast opdracht zoeken die beter aansluit bij jouw expertise en wensen.

Anders is de optie blijven zitten waar je zit en zelf solliciteren als je weg wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door green944 op 19-12-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:52:
Wil je vooral graag twee maanden met ww rust houden?
Vooral dit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Marber
Dan moet je vrij nemen, of onbetaald verlof. Of zelf ontslag nemen en zorgen voor een baan over twee maanden. De WW is niet bedoeld om iemands vrije dagen te betalen, en je werkgever hoeft dat ook niet te doen.

Word hier zels een beetje boos van. Jij wil vrij en wil dat organiseren op een manier zodat het je niets kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Dat is helaas alleen mogelijk als jouw werkgever jou ontslaat wat niet gaat gebeuren.

Als je vrijwillig opstapt krijg je (in mijn ogen terecht) niets.

Dus of neem onbetaald die 2 maanden rust of werk gewoon door terwijl je een nieuwe baan zoekt. (of als je veel vakantiedagen over hebt neem die allemaal op en dan heb je betaald rust).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:50
Daar is de WW niet voor. En zoveel rust heb je ook weer niet in de WW, zolang je geen nieuw werk in het vooruitzicht hebt. En zodra je dat wel hebt, dan mag je vrijwel altijd de 1e van de maand weer beginnen.

Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn is een ontslagvergoeding als ze je graag kwijt willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marber schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:00:
[...]

Dan moet je vrij nemen, of onbetaald verlof. Of zelf ontslag nemen en zorgen voor een baan over twee maanden. De WW is niet bedoeld om iemands vrije dagen te betalen, en je werkgever hoeft dat ook niet te doen.

Word hier zels een beetje boos van. Jij wil vrij en wil dat organiseren op een manier zodat het je niets kost.
Weet je waar ik boos van wordt, keihard werken al die tijd, 50 uur per week maken en dat er iemand die misschien zelf in de WW of bijstand zit mij gaat bekritiseren omdat ik 1 maand WW wil nemen, max 2. Zodat ik daarna weer 5 jaar keihard aan de bak kan en ff wat rust tussen de overgangen heb. Ik betaal vooralsnog 1000 euro belasting per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:03:
[...]

Weet je waar ik boos van wordt, keihard werken al die tijd, 50 uur per week maken en dat er iemand die misschien zelf in de WW of bijstand zit mij gaat bekritiseren omdat ik 1 maand WW wil nemen, max 2. Zodat ik daarna weer 5 jaar keihard aan de bak kan en ff wat rust tussen de overgangen heb. Ik betaal vooralsnog 1000 euro belasting per maand.
Wat een vooroordelen. WW is voor mensen die onverwacht hun baan kwijtraken.

Als je al jaren 50 uur werkt kan je prima op eigen kosten vrij nemen en hoef ik met mijn 40 uur werk niet jouw luie reet te onderhouden voor 2 maanden.

Je hebt toch vakantiedagen om rust te nemen? Gebruik die dan.

Het zijn hier gewoon hard werkende mensen die kritiek hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marber
[...]

Volgens mij was ik in mijn reactie redelijk netjes. Maar ik vind het van de zotte dat iemand de WW gebruikt om vakantie te nemen. Daar is die simpelweg niet voor en daar betaal ik mijn hele leven geen belasting voor.

De WW is een vangnet voor ontslag buiten schuld. Niet voor vakanties. Meldt je dan ziek als je overwerkt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Persoonlijk vindt ik het allemaal een onduidelijk verhaal en heb het idee dat jij en jouw huidige werkgever elkaar niet begrijpen.

Wat betreft die WW, iedereen betaald belasting en je kiest er zelf voor 50 uur per week te werken. Dus nee WW is er niet voor even vakantie te nemen, daar heb jij als het goed is vakantie dagen voor opgebouwd. Daarnaast 50 uur per week zijn hoogstwaarschijnlijk minimaal 10 overuren, deze zou je ook niet kunnen laten uitbetalen en weer opnemen als vakantiedagen.
Marber schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:10:
[...]
Volgens mij was ik in mijn reactie redelijk netjes. Maar ik vind het van de zotte dat iemand de WW gebruikt om vakantie te nemen. Daar is die simpelweg niet voor en daar betaal ik mijn hele leven geen belasting voor.

De WW is een vangnet voor ontslag buiten schuld. Niet voor vakanties. Meldt je dan ziek als je overwerkt bent.
Exact dit...

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 19-12-2018 17:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philip Ross schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:08:
[...]

Wat een vooroordelen. WW is voor mensen die onverwacht hun baan kwijtraken.

Als je al jaren 50 uur werkt kan je prima op eigen kosten vrij nemen en hoef ik met mijn 40 uur werk niet jouw luie reet te onderhouden voor 2 maanden.

Je hebt toch vakantiedagen om rust te nemen? Gebruik die dan.

Het zijn hier gewoon hard werkende mensen die kritiek hebben.
Klopt ik ben zo lui man... echt... en daar moet jij voor dokken.. of heb ik er misschien zelf voor betaald in die 12 jaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marber
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:10:
[...]

Klopt ik ben zo lui man... echt... en daar moet jij voor dokken.. of heb ik er misschien zelf voor betaald in die 12 jaar?
Nee daar heb je niet voor betaald. Dan had je maar in een tijdsspaarfonds moeten investeren of in een dikke spaarrekening.

[ Voor 0% gewijzigd door Marber op 19-12-2018 17:12 . Reden: domme spelfout weggehaald, stomme duitse laptop ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:10:
[...]

Jij wil hier gratis geld ontvangen omdat je graag wat rust wil. Klinkt mij als iemand die lui is. Als je echt zo hard gewerkt hebt heb je toch spaargeld en vakantiedagen? daar kan je makkelijk die 2 maanden mee overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philip Ross schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:12:
[...]

Jij wil hier gratis geld ontvangen omdat je graag wat rust wil. Klinkt mij als iemand die lui is. Als je echt zo hard gewerkt hebt heb je toch spaargeld en vakantiedagen? daar kan je makkelijk die 2 maanden mee overbruggen.
Starbucks die krijgt gratis geld... die hoeven geen belasting te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:13:
[...]

Andere discussie oftwel drogreden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:13:
[...]

En wat heb ik daar mee te maken?

Jij wil ook geld uit een potje dat niet bedoeld is voor vakanties zodat jij lekker op vakantie kan gaan. Een potje waar ook mensen als ik aan meebetalen. Ik vind het prima om belasting te betalen voor een vangnet voor mensen die ontslagen worden maar niet zodat jij lekker op vakantie kan.

Ik ben het overigens wel 100% met je eens dat bedrijvne als starbucks aangepakt moeten wroden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marber schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:14:
[...]

Andere discussie oftwel drogreden
Je kan je afvragen of belasting betalen überhaupt wel gezond is. Dus geen drogreden. Ik streef een carrière na en dat doe ik door veel zelfstudie .e.d. en hard te werken. Dan gebruik ik die maand ook voor zelfstudie, minstens. Dan kan iemand mij met z'n bijdehante smoeltje voor alles en nog wat uitmaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:16:
[...]

Je kan je afvragen of belasting betalen überhaupt wel gezond is. Dus geen drogreden. Ik streef een carrière na en dat doe ik door veel zelfstudie .e.d. en hard te werken. Dan gebruik ik die maand ook voor zelfstudie, minstens. Dan kan iemand mij met z'n bijdehante smoeltje voor alles en nog wat uitmaken...
nog steeds een drogreden. Want het gaat hier over waarom jij niet gebruik zo mogen maken van geld dat bedoeld is voor mensen die ontslagen worden.

maar jij begon hier met mensen voor van alles uitmaken. Wij zeiden alleen dat je geen recht had op WW omdat dat nou zo eensmaal afgesproeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
Dan kan iemand mij met z'n bijdehante smoeltje voor alles en nog wat uitmaken...
Volgens mij heeft niemand hier je nog ergens voor uitgemaakt. En wordt er geprobeerd met argumenten je te overtuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je werkt zo hard maar je baas wil je wel na twee maanden weg hebben? Dat je vijftig uur werkt daar ben je zelf bij.

Hou de eer aan jezelf, zoek iets anders, moet eitje zijn in deze markt en neem tussen de twee periodes maandje vrij op eigen kosten.

WW gebruiken kost je alleen maar als je het in de toekomst echt nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:24:
Je werkt zo hard maar je baas wil je wel na twee maanden weg hebben? Dat je vijftig uur werkt daar ben je zelf bij.

Hou de eer aan jezelf, zoek iets anders, moet eitje zijn in deze markt en neem tussen de twee periodes maandje vrij op eigen kosten.

WW gebruiken kost je alleen maar als je het in de toekomst echt nodig hebt.
Daar ben ik zelf bij. Het gaat erom er wordt door een aantal bijstandsfiguren gezegd dat ik lui ben. Ik denk dat jou antwoord het meest objectieve antwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toch jammer dat ik hier net serieus op gereageerd heb. Neem gewoon ontslag dan als je niet wilt werken. Prima toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Enige manier waarop jij WW gaat krijgen is als je werkgever je ontslaat. Iets wat hij niet zal doen vermoed ik.
En wat heb je met al die overuren gedaan die je hebt opgebouwd (10 per week? das elke maand dat je gewerkt hebt dus een week extra vrij of een hoop extra centen op de spaarrekening).
Volgens mij kan je prima die paar maanden overbruggen zonder WW.

offtopic:
overigens lok je de felle reacties zelf uit, ook je opmerking dat tweakers hier, die jou nota benen helpen bij je vraag te beantwoorden, uit te maken voor bijstandsfiguren.
Verder heb je de discussie al zo ver van je oorspronkelijke vraag laten ontsporen door je opmerkingen dat je je vraag niet meer beantwoord gaat krijgen voor het slotje er is vermoed ik :Y)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:30:
Toch jammer dat ik hier net serieus op gereageerd heb. Neem gewoon ontslag dan als je niet wilt werken. Prima toch.
Ik wil inderdaad niet werken. Ik ga ontslag nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:50
Ben dan wel geen mod, maar zullen we weer ontopic gaan i.p.v. op de man? (van twee kanten)

WW is een zogeheten volksverzekering. Je hebt de afgelopen jaren inderdaad betaald, maar voor een verzekering die uitkeert in bepaalde gevallen. Vooral onvoorzien (e.g. reorganisatie/faillissement) of onbedoeld (aflopen jaarcontract) werkeloosheid. Of als de arbeidsrelatie stuk gelopen is.
En die laatste situatie, die kàn je afsluiten d.m.v. een ontslag met wederzijds goedkeuren. Maar die wordt wel degelijk getoetst door het UWV. Dus als er geen lang lopen conflict met je werkgever bestaat is dat op dit moment dus geen optie.

Maar zoals ik al kort aangaf in mijn vorige post, je kàn evengoed tot een ontslag met wederzijds goedkeuren komen met daarbij een afscheidspremie. Dat is overleggen flink onderhandelen met je werkgever.
Of je twee maanden mee krijgt, dat kan ik niet beoordelen. Daarna is er zonder goede rede tot ontbinding van het contract geen recht op WW.

We hebben geen informatie van je over het hoe en waarom je werkgever deze detavast constructie heeft bedacht. Hoe is de relatie, hoe staat 't bedrijf ervoor etc.

Waar het op lijkt, is dat je werkgever je op dit moment ook liever ziet gaan dan komen. Maar zoals altijd met zo min mogelijk kosten. Daarom willen ze je begeleiden van werk naar werk. Daar hoef je overigens niet per definitie aan mee te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 19-12-2018 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

MrMonkE schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:31:
Zoek zelf iets en wordt ZZP'r.
Steek lekker de centen die je werkgever in zijn zak steekt zelf in je zak.
Lijkt me een van de minst goede adviezen die je iemand kunt geven die, als ik het zo tussen de regels door lees, ook nog eens redelijk overwerkt is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PROnline schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:40:
Ben dan wel geen mod, maar zullen we weer ontopic gaan i.p.v. op de man? (van twee kanten)

WW is een zogeheten volksverzekering. Je hebt de afgelopen jaren inderdaad betaald, maar voor een verzekering die uitkeert in bepaalde gevallen. Vooral onvoorzien (e.g. reorganisatie/faillissement) of onbedoeld (aflopen jaarcontract) werkeloosheid. Of als de arbeidsrelatie stuk gelopen is.
En die laatste situatie, die kàn je afsluiten d.m.v. een ontslag met wederzijds goedkeuren. Maar die wordt wel degelijk getoetst door het UWV. Dus als er geen lang lopen conflict met je werkgever bestaat is dat op dit moment dus geen optie.

Maar zoals ik al kort aangaf in mijn vorige post, je kàn evengoed tot een ontslag met wederzijds goedkeuren komen met daarbij een afscheidspremie. Dat is overleggen flink onderhandelen met je werkgever.
Of je twee maanden mee krijgt, dat kan ik niet beoordelen. Daarna is er zonder goede rede tot ontbinding van het contract geen recht op WW.

We hebben geen informatie van je over het hoe en waarom je werkgever deze detavast constructie heeft bedacht. Hoe is de relatie, hoe staat 't bedrijf ervoor etc.

Waar het op lijkt, is dat je werkgever je op dit moment ook liever ziet gaan dan komen. Maar zoals altijd met zo min mogelijk kosten. Daarom willen ze je begeleiden van werk naar werk. Daar hoef je overigens niet per definitie aan mee te werken.
Het is een heel lang verhaal. Het komt erop neer we zouden hoger en beter, en ik ging hoger en beter maar de rest niet. En dat heeft aan beide kanten voor problemen gezorgd en verwachtingen die verbroken zijn en mensen die niet meer met elkaar praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:00:
[...]
Het is een heel lang verhaal. Het komt erop neer we zouden hoger en beter, en ik ging hoger en beter maar de rest niet. En dat heeft aan beide kanten voor problemen gezorgd en verwachtingen die verbroken zijn en mensen die niet meer met elkaar praten.
Maar dan klopt de conclusie toch dat je werkgever van je af wil?

Ik vind je proberen te begeleiden naar nieuw werk an-sich best een nette oplossing. Het kan zelfs de voor jou voordeligste zijn, als je namelijk ontslagen word omdat jij het in hun ogen onmogelijk voor jezelf hebt gemaakt en ze winnen dat, sta je op straat zónder WW én met een slecht verhaal bij een nieuwe werkgever.

Hoe dan ook zou ik je rechtsbijstandsverzekering bellen (ik hoop dat je die hebt) en ook hen om advies vragen. Voor je het weet heb je een arbeidsconflict waar je vanwege je emotionele betrokkenheid bij het verhaal, er beter aan doet bepaalde zaken uit handen te geven.

Blijft, misschien is het gezien deze omstandigheden beter om een paar maanden verlof te nemen en rustig te zoeken naar ander werk. Ik ben het eens met mensen dat de WW niet bedoeld is om als jij niet verder wil, jou een maand gratis verlof te geven. (Ander alternatief is dat je werkgever je vrij stelt gan werk maar dat staat wat minder goed op je CV.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:13:
[...]

Maar dan klopt de conclusie toch dat je werkgever van je af wil?

Ik vind je proberen te begeleiden naar nieuw werk an-sich best een nette oplossing. Het kan zelfs de voor jou voordeligste zijn, als je namelijk ontslagen word omdat jij het in hun ogen onmogelijk voor jezelf hebt gemaakt en ze winnen dat, sta je op straat zónder WW én met een slecht verhaal bij een nieuwe werkgever.

Hoe dan ook zou ik je rechtsbijstandsverzekering bellen (ik hoop dat je die hebt) en ook hen om advies vragen. Voor je het weet heb je een arbeidsconflict waar je vanwege je emotionele betrokkenheid bij het verhaal, er beter aan doet bepaalde zaken uit handen te geven.

Blijft, misschien is het gezien deze omstandigheden beter om een paar maanden verlof te nemen en rustig te zoeken naar ander werk. Ik ben het eens met mensen dat de WW niet bedoeld is om als jij niet verder wil, jou een maand gratis verlof te geven. (Ander alternatief is dat je werkgever je vrij stelt gan werk maar dat staat wat minder goed op je CV.)
Nou of mijn werkgever van me af wilt, lastig te zeggen. Hij ziet in dat de situatie onhoudbaar is en qua kennis verschil verwacht hij niet dat het gat gedicht wordt in de komende jaren en er onvrede blijft ontstaan over aanpak van projecten. En ik ben iemand die blijft leren ook in eigen tijd en de rest doet dat simpelweg niet. Ik ben in mijn ogen niet verwijtbaar, in tegendeel.

Mijn rechtsbijstand zal ik overwegen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:19:
[...]
Nou of mijn werkgever van me af wilt, lastig te zeggen. Hij ziet in dat de situatie onhoudbaar is en qua kennis verschil verwacht hij niet dat het gat gedicht wordt in de komende jaren en er onvrede blijft ontstaan over aanpak van projecten. En ik ben iemand die blijft leren ook in eigen tijd en de rest doet dat simpelweg niet. Ik ben in mijn ogen niet verwijtbaar, in tegendeel.
Je werkgever wil je een detavast constructie aanbieden bij een andere werkgever. Dat doen ze niet omdat ze nog 5 jaar met je door willen.

Je geeft zelf ook aan dat er mensen niet meer met elkaar praten en dat jij daar direct of indirect oorzaak van bent.

Ik denk dat dat ruim voldoende signalen zijn om de conclusie te mogen trekken dat je werkgever van je af wil, maar dat op een schijnbaar nette manier (begeleiding, geen ontslag) wil doen. Ja, dat kan voor de werkgever goedkoper zijn, het is vooral heel netjes als ik het zo lees. (Maar, slag om de arm, ik ken niet alle details, enkel wat je hier schrijft en mijn interpretatie daarvan.)

Verwijtbaar werkloos is niet een conclusie die jij kan trekken, maar je werkgever en het UWV / de rechter. Die situatie wil je ver van blijven. Je zit dan écht plots met lege handen (geen WW) en het is een slecht verhaal bij een toekomstige werkgever. Mocht die situatie zich voordoen, kies dan eieren voor je geld en opt voor een vaststellingsovereenkomst, zodat je recht hebt op WW. (Maar dat is zéker werk voor een jurist en niet iets dat je op eigen houtje moet doen.)
Mijn rechtsbijstand zal ik overwegen mocht dat nodig zijn.
Ik zou dat niet overwegen maar ze morgen direct bellen. Al is het maar om te weten waar je juridisch staat en dat alvast in gang te hebben gezet. In het beste geval escaleert het niet, in het slechtste geval escaleert het volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

OP: vervelende situatie! Zo te zien ben je er behoorlijk emotioneel bij betrokken!

Om terug te komen op je eerste vraag (maar ook een beetje wat je daarna allemaal vertelt): als je in zo'n verhaal mee zou willen gaan dat jouw werkgever wat anders voor je zoekt, dan vind ik dat voor de werknemer zeker een eenmalige oprotpremie waard. Zéker als je een vast contract inwisselt voor een tijdelijk. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld de helft van de transitievergoeding die de werkgever anders kwijt zou zijn. Daarnaast weet je niet wat je oude werkgever krijgt voor het aanbrengen van jou bij de nieuwe werkgever (zo cynisch moet je zijn).

Als jouw huidige werkgever niet een volledig arsenaal aan middelen heeft ingezet om weer tot een werkbare situatie te komen (externe bemiddeling, coaching, etc.) en daar ook niet schriftelijk over gecommuniceerd heeft naar jou toe, acht ik de kans dat een rechter oordeelt dat jouw werkloosheid verwijtbaar zou zijn zéér klein. Dat geldt nog eens des te meer als jij jouw zaak ook onderbouwen kunt.

Al met al zou ik misschien eerder aansturen op outplacement (waarbij je eventueel -gedeeltelijk- vrijgesteld wordt van werkzaamheden). Vaak zit daar ook een component in van profielen maken om jezelf te leren kennen, en wat psychologische elementen, waardoor je behoed wordt om fouten uit het verleden niet nog eens te maken. Daar heb je in principe je hele leven iets aan. Let er op dat je een bureau neemt waar je je zelf prettig bij voelt en waar je zelf leert om nieuw werk te vinden dat goed bij je past.

Verder zou ik waken voor oneigenlijk gebruik van de WW (die een werknemersverzekering is, beide worden niet uit belastingen betaald maar uit opgebrachte premies), want rust is geen magisch middel dat jarenlange frustratie vanzelf afbouwt. Daar zul je mee aan de slag moeten.

Ik wens je veel wijsheid en hoop voor je dat de zaak niet juridiseert, want uit ervaring weet ik dat beide partijen er vaak niet zoveel mee opschieten, behalve frustratie, spanning en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Het klinkt haast alsof je denkt tegen een burnout aan te zitten en die twee maanden wilt opladen om daarna weer dezelfde malaise in te gaan maar bij een ander bedrijf.
Misschien handig voor jezelf om bij je volgende werkgever ook gelijk minder uren te maken?
Je kan natuurlijk ook gewoon naar je baas gaan en zeggen dat je de komende maanden niet meer zoveel overuren gaat maken en dat hij maar extra mensen moet aannemen om de klus te klaren.

En als je serieus bent over die structurele 50 uren per week, kijk ook eens of je dan niet boven de wettelijke maximum werktijden zit:
http://www.arbeidstijdenwet.nl/arbeidstijdenwet/

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drooger schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:18:
Het klinkt haast alsof je denkt tegen een burnout aan te zitten en die twee maanden wilt opladen om daarna weer dezelfde malaise in te gaan maar bij een ander bedrijf.
Misschien handig voor jezelf om bij je volgende werkgever ook gelijk minder uren te maken?
Je kan natuurlijk ook gewoon naar je baas gaan en zeggen dat je de komende maanden niet meer zoveel overuren gaat maken en dat hij maar extra mensen moet aannemen om de klus te klaren.

En als je serieus bent over die structurele 50 uren per week, kijk ook eens of je dan niet boven de wettelijke maximum werktijden zit:
http://www.arbeidstijdenwet.nl/arbeidstijdenwet/
Ik heb dit structureel gedaan. Wellicht niet 50 uur werken, maar met zelfstudie e.d. erbij toch zeker voor de afgelopen 3 jaar. Ik kan dit prima volhouden maar het is de situatie die is ontstaan waardoor ik het gevoel heb dingen niet te kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 22:28
Even een relevante vraag;

wat voor developer ben je nu?
Oftewel welke programmeertaal beheers je goed?

Overigens iemand 2 maanden detacheren en vervolgens daar in dienst gaan... mag je raden wie daar aan verdient :O

[ Voor 35% gewijzigd door Valandil op 19-12-2018 19:37 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Valandil schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:34:
Even een relevante vraag;

wat voor developer ben je nu?
Oftewel welke programmeertaal beheers je goed?
Mijn expertise is PHP. OO talen gaan me makkelijk af. Maar het is in dit geval de omgeving en frameworks waar ervaring me ontbreekt voor andere talen. Focus is met name geweest patterns, principles, process, DDD, TDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet aan beginnen. Na twee maanden uit dienst, nieuw contract bij andere partij die je, onder het mom van een proefperiode, alsnog er uit wipt. Beetje doemscenario maar er zijn zelfs bedrijfjes speciaal voor deze constructie...

Wederzijds goedvinden, vaststellingsovereenkomst met vrijstelling van arbeid en dan rustig wat anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 22:28
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:38:
[...]

Mijn expertise is PHP. OO talen gaan me makkelijk af. Maar het is in dit geval de omgeving en frameworks waar ervaring me ontbreekt voor andere talen. Focus is met name geweest patterns, principles, process, DDD, TDD.
Als je toch een nieuwe taal moet leren zou ik eerder kiezen voor Java voor backend of JavaScript voor frontend.

Met deze constructie heb je het niet zelf in de hand en persoonlijk vind ik regie over mijn eigen carrière een van de belangrijkste aspecten

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:12
jij ziet toch zelf ook wel dat dit niks meer wordt bij je huidige club? je schrijft dat jij als enige studeert en je ontwijkelt en de rest achterblijft. kan zo zijn, kan ook arrogantie van jouw kant zijn, niet te zeggen op afstand.

het komt iig niet meer goed in je huidige cluppie zo te horen, dus ik raad je aan dit af te sluiten en op zoek te gaan naar wat je dan wilt en ergens anders te beginnen. developpers willen ze momenteel overal hebben dus das mazzel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Valandil schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:55:
[...]

Als je toch een nieuwe taal moet leren zou ik eerder kiezen voor Java voor backend of JavaScript voor frontend.

Met deze constructie heb je het niet zelf in de hand en persoonlijk vind ik regie over mijn eigen carrière een van de belangrijkste aspecten
Javascript heb ik me in verdiept het afgelopen jaar... maar wat bedoel je dat het aanbod binnen PHP te klein is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Nu ja, uitmaken. Je geeft het zelf als feit weer. Je bent feitelijk gewoon een fraudeur als je dit zo wil regelen.

In het begin had ik nog medelijden met je, maar als dit je instelling is....dan gun ik je dat hele detacherings verhaal.

Boehoe, meneer werkt hard, en studeert zelf. Guess what: dat doen wel meer mensen. En die maken dan geen gebruik van zaken die er niet voor hen zijn!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49
met dit gedrag snap ik wel dat een werkgever topicstarter net zo min wil hebben als wij hem hier
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.