Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Budgetlaptop: Chromebook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag leden,

ik wil een laptop aan gaan schaffen waar louter de volgende dingen mee gedaan gaan worden:

- Online video's kijken via YouTube, Netflix en soortgelijke diensten.
- Facebook
- E-mailen
- Internetbrowsen

That's it :D.

Geen tekstverwerking, geen games, geen programma's installeren.

Letterlijk alles wat er mee gedaan moet kunnen worden kan dus via de browser.

De laptop hoeft niet meegenomen te worden dus gewicht e.d. zijn niet van belang.

Het budget dat ik in gedachte heb is max. €600 maar dat is dan ook het absolute maximum; hoe lager de aanschafprijs hoe beter.

Gezien het gegeven dat het afspelen van video's de hoofdtaak zal zijn die de laptop uit moet gaan voeren is het scherm van zeer groot belang. Ik heb dus besloten dat de resolutie van het scherm van de laptop minimaal 1920x1080 moet bedragen en geen TN-paneel mag hebben.

Veelal krijgt men te horen dat de dingen die ik met de laptop wil gaan doen door vrijwel iedere laptop gedaan moeten kunnen worden.

Het ding is echter dat ik in het verleden meerdere malen Windows PC's heb aangeschaft, zowel desktops als laptops, variërend van enkele honderden euro's tot ruim duizend die de grootst mogelijke moeite hadden met de meest eenvoudige taken. En als ze wel gewoon goed functioneerden was het maar net de vraag wanneer er vertraging ging optreden.

Ik overweeg dus sterk om een Chromebook te kopen gezien het feit dat Chrome OS veel gelimiteerder is en op veel minder verschillende apparaten hoeft te draaien waardoor ik het vermoeden heb dat een Chromebook veel sneller, soepeler en stabieler zal lopen dan een Windowslaptop met een vergelijkbare prijs.

De Acer Chromebook Spin 15 bijvoorbeeld lijkt me uitermate interessant.

Alle ervaringen en adviezen zijn meer dan welkom.

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:01
Koop een ipad dan ben je er ook.

Cloud ☁️

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 09:54
Als dat de enige zaken zijn waar je het voor gaat gebruiken, dan raad ik je inderdaad een Chromebook aan.
De mijne gebruik ik nu enkele jaren, nog altijd met veel plezier. Het voldoet ook volledig aan al je wensen en eisen (en nog veel meer dan dat).

Updatebeleid is goed en na een paar jaar gebruik is mijn Chromebook nog altijd heel snel. Persoonlijk zou ik wel kijken voor minimaal een 15 inch scherm en Full HD, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. De Acer Chromebook Spin 15 is natuurlijk een interessant apparaat maar kost dan ook 550 euro.

Deze twee zijn ook prima:
pricewatch: Acer Chromebook 15 CB515-1H-C1VS
pricewatch: Acer Chromebook 15 CB515-1HT-C1W7

Ook afhankelijk of je een Chromebook met bijvoorbeeld touchscreen wil, welk materiaal etc.

Verwijderd

Topicstarter
Tablet is onpraktisch om allerlei redenen waarvan het kleine scherm de voornaamste is.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Voor €600 heb je een *prima* full-blown Windows laptop die een stuk diverser is dan een Chromebook.
Ik zou die keuze heroverwegen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Topicstarter
Audiowaste schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:15:
Als dat de enige zaken zijn waar je het voor gaat gebruiken, dan raad ik je inderdaad een Chromebook aan.
De mijne gebruik ik nu enkele jaren, nog altijd met veel plezier. Het voldoet ook volledig aan al je wensen en eisen (en nog veel meer dan dat).

Updatebeleid is goed en na een paar jaar gebruik is mijn Chromebook nog altijd heel snel. Persoonlijk zou ik wel kijken voor minimaal een 15 inch scherm en Full HD, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. De Acer Chromebook Spin 15 is natuurlijk een interessant apparaat maar kost dan ook 550 euro.

Deze twee zijn ook prima:
pricewatch: Acer Chromebook 15 CB515-1H-C1VS
pricewatch: Acer Chromebook 15 CB515-1HT-C1W7

Ook afhankelijk of je een Chromebook met bijvoorbeeld touchscreen wil, welk materiaal etc.
De twee Chromebooks waar je naar linkt zien er allebei goed uit. Eén van de redenen dat ik aan de Chromebook Spin zat te denken is vanwege het feit dat ik die daadwerkelijk heb getest in de Mediamarkt en ik erg onder de indruk was van het mooie scherm, de speakers en het Macbookwaardige trackpad. In deze Chromebook lijkt sprake te zijn van hetzelfde scherm, speakers en trackpad, klopt dat? Wat echter ook een groot pluspunt is aan de Spin is de snelheid en wat de processor betreft verschilt ie wel van de andere twee Chromebooks maar hoe groot zijn deze verschillen en kunnen ze een belemmering vormen voor de genoemde taken, nu of over een aantal jaar?

Het touchscreen en het scharnier waarmee je de Spin in verschillende modi kunt gebruiken zijn niet van belang.

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:20:
Voor €600 heb je een *prima* full-blown Windows laptop die een stuk diverser is dan een Chromebook.
Ik zou die keuze heroverwegen.
Dat bedrag is echt het absolute maximum en als ik voor iets meer dan de helft een Chromebook kan kopen die alle genoemde taken goed uitvoert is het zonde om meer uit te geven. De vraag is uiteraard wel of een Chromebook de genoemde dingen ook daadwerkelijk goed kan uitvoeren. Welk voordeel levert Windows an sich in deze casus echter op?

• unezra

unezra

Ik vraag me vooral af wat een Chromebook toe voegt als je voor vér onder je budget al een prima volwaardige Windows machine hebt:

pricewatch: Asus F540LA-DM1247T

Dat ding kost €389,- en da's dus dik €200 onder je maximale budget.

Het grootste voordeel is dat mocht je later toch meer willen met dat ding, je niet vast zit aan ChromeOS. Zo'n i3 is echt meer dan zat voor wat jij er mee wil en W10 gaat als de brandweer.

Ik twijfel alleen even of 'ie wel een IPS paneel heeft. (Maar er is ook zat ver onder je budget dat dat sowieso wél heeft. )

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:30:
Ik vraag me vooral af wat een Chromebook toe voegt als je voor vér onder je budget al een prima volwaardige Windows machine hebt:

pricewatch: Asus F540LA-DM1247T

Dat ding kost €389,- en da's dus dik €200 onder je maximale budget.

Het grootste voordeel is dat mocht je later toch meer willen met dat ding, je niet vast zit aan ChromeOS. Zo'n i3 is echt meer dan zat voor wat jij er mee wil en W10 gaat als de brandweer.

Ik twijfel alleen even of 'ie wel een IPS paneel heeft. (Maar er is ook zat ver onder je budget dat dat sowieso wél heeft. )
Windowslaptops zijn zoals ik in de OP aangaf notoir onbetrouwbaar gebleken. Ik heb momenteel een Lenovo Yoga met SSD en i5 maar dat ding had vanaf minuut één moeite met de meest eenvoudige dingen, video kijken is amper te doen terwijl dat ding wel gewoon in de bbg heeft gestaan. Het lijkt me dan niet dat een laptop met hetzelfde OS maar slechtere specs daar verbetering in gaat brengen.

Ik weet nu al 100% zeker dat er later niet meer mee gedaan hoeft te worden omdat ik daar al andere apparaten voor heb.

Ik wil best een Windowslaptop kopen als dat echt de betere optie is maar dan moet er wel echt een goede reden voor zijn en die is er vgm niet.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 12:12
Ik zou toch ook wel adviseren om voor een Windows machine te gaan ipv een Chromebook... iedereen die ik ken die het met een Chromebook hebben geprobeerd liepen uiteindelijk toch tegen wat beperkingen aan op een Chromebook omdat ze bepaalde applicaties wilden gebruiken en hebben uiteindelijk alsnog een Windows laptop aangeschaft.

Die Asus die @unezra adviseert is zo op het eerste gezicht een leuke deal... ga er overigens maar vanuit dat er voor dat geld zeker geen IPS paneel in zit... er zal waarschijnlijk zelfs een paneel inzitten wat enigszins kan tegenvallen. Ook is de CPU die erin zit inmiddels al 4 generaties oud... zal voor basic taakjes niet veel uitmaken, maar wilde het toch even noemen... maar goed, wat verwacht voor dat geld ;)

Ik zou bijvoorbeeld deze willen aanraden... cpu is toch weer 2 generaties jonger

pricewatch: Lenovo V130-15IKB 81HN00DYMH

@Verwijderd Lijkt mij in jouw geval dat die Yoga een probleem geval is... lijkt mij zeer stug dat die machine problemen heeft met het afspelen van video's van een beetje kwaliteit. Dat kan niet met de CPU of Windows te maken hebben gehad... ik gebruik een "oude" laptop met een Celeron processor als mediaspeler aan de tv en die speelt alles af... Netflix, Plex, videos lokaal... loopt prima.

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 19-12-2018 17:51 ]

• unezra

unezra

Niet onaardig bedoeld, maar als Windows laptops onbetrouwbaar zijn in jouw handen, doe je hoogstwaarschijnlijk zélf iets fout. (EDIT: Er even vanuitgaande dat je niet toevallig net één rotte Windows laptop hebt gehad met hardware problemen en daarop je oordeel baseert over Windows laptops.)

Ik vraag me af of je wel meer waar krijgt voor je geld bij aanschaf van een Chromebook. Zo'n ding lijkt mij in alle opzichten extreem beperkt.

Je betaald voor de hardware, het OS is maar een héél klein deel van de kosten. Hooguit tientjes. Daar ga je het verschil niet uit halen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 19-12-2018 18:27 . Reden: Zie (EDIT: *) ]

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:47:
Niet onaardig bedoeld, maar als Windows laptops onbetrouwbaar zijn in jouw handen, doe je hoogstwaarschijnlijk zélf iets fout. (EDIT: Er even vanuitgaande dat je niet toevallig net één rotte Windows laptop hebt gehad met hardware problemen en daarop je oordeel baseert over Windows laptops.)

Ik vraag me af of je wel meer waar krijgt voor je geld bij aanschaf van een Chromebook. Zo'n ding lijkt mij in alle opzichten extreem beperkt.

Je betaald voor de hardware, het OS is maar een héél klein deel van de kosten. Hooguit tientjes. Daar ga je het verschil niet uit halen dus.
Is een optie maar lijkt me sterk gezien mijn meerdere Macbooks, iMac, meerdere phones etcetera het allemaal goed doen. Heb overigens een zakelijke PC van tien jaar oud die goed functioneert maar daar staat Windows 7 op. De Lenovo heeft vanaf minuut één niet gefunctioneerd dus zou niet weten hoe dat aan mij zou liggen. Hetzelfde is van toepassing op een HP desktop van tien jaar terug die destijds meer dan duizend heeft gekost. Het is dus niet zozeer dat Windows per definitie slecht functioneert maar meer dat het van tevoren niet te zeggen is.

• unezra

unezra

Mac is een dusdanig ander ecosysteem, dat dáár geen problemen mee hebben niets zegt over of je wel of geen problemen met Windows hebt. Al was het alleen al omdat er een stuk minder virussen en malware voor Mac is.

Mijn vermoeden is dat je met die Lenovo gewoon pech hebt gehad, brakke hardware kan altijd, ook bij Mac. Als het brakke hardware is, daar heb je garantie voor. Het kan ook zijn dat je onvoorzichtig bent geweest en malware hebt binnen gehaald.

Ik gebruik nu denk ik een jaar of 25 diverse smaken Windows en ja, ik heb ook wel eens issues gehad. Meestal te herleiden naar brakke hardware of brakke drivers. Een enkele keer zelf onvoorzichtig geweest. Verder opvallend weinig issues, ook op kantoor waar we maximaal 100 virtuele WIndows 7 desktops draaiend hebben gehad. (Nu zijn dat er nog 50.)

W10 zelfde laken een pak, ik heb thuis meerdere W10 desktops draaien, op kantoor nog eens 2 (laptop en PC) en dat draait *prima*.

Ik ben serieus bang dat je reden om NIET voor Windows te gaan dus de verkeerde is. Je hebt 2 slechte ervaringen, die mogelijk te herleiden zijn naar malware of brakke hardware en daarop baseer je je keuze niet voor Windows te gaan.

Volgens mij wil je voor ChromeOS gaan om de verkeerde reden. Niet omdat je ChromeOS zo veel fijner gaat vinden, maar omdat je 2 slechte ervaringen hebt met Windows. Daar zou ik de keuze niet op baseren.

Je laptop gaat niet heel veel goedkoper zijn bij gelijke specs (want die hardware is even duur) en je beperkt jezelf nu en in de toekomst gigantisch door NIET voor Windows te gaan.

• Casper0901
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-11 18:49
Zelf vind ik de acer r13 erg fijn in gebruik, de toetsen hadden wel wat meer weerstand mogen bieden,
voor de prijs vind ik dat echter niet zo erg

• Audiowaste
MicGlou schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:44:
Ik zou toch ook wel adviseren om voor een Windows machine te gaan ipv een Chromebook... iedereen die ik ken die het met een Chromebook hebben geprobeerd liepen uiteindelijk toch tegen wat beperkingen aan op een Chromebook omdat ze bepaalde applicaties wilden gebruiken en hebben uiteindelijk alsnog een Windows laptop aangeschaft.
Er zijn maar bitterweinig beperkingen waar ik tegenaan gelopen ben in de 2,5 jaar dat ik mijn Chromebook gebruik. Eigenlijk maar één sinds ik hem heb: ik kon geen verbinding maken met de Cisco VPN van het werk (al was hij daar niet voor bedoeld). Verder ben ik nooit ergens tegenaan gelopen qua beperkingen, in ieder geval niet waar ik de Chromebook voor gebruik.

Waar Partizaan de laptop voor wil gebruiken, is een Chromebook gewoon echt prima. Daarnaast vraag ik mij af of de mensen die een Windows laptop aanraden zelf wel een Chromebook hebben gebruikt voor een langere tijd?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 12:12
Audiowaste schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:09:
[...]

Er zijn maar bitterweinig beperkingen waar ik tegenaan gelopen ben in de 2,5 jaar dat ik mijn Chromebook gebruik. Eigenlijk maar één sinds ik hem heb: ik kon geen verbinding maken met de Cisco VPN van het werk (al was hij daar niet voor bedoeld). Verder ben ik nooit ergens tegenaan gelopen qua beperkingen, in ieder geval niet waar ik de Chromebook voor gebruik.

Waar Partizaan de laptop voor wil gebruiken, is een Chromebook gewoon echt prima. Daarnaast vraag ik mij af of de mensen die een Windows laptop aanraden zelf wel een Chromebook hebben gebruikt voor een langere tijd?
Jij loopt in de manier waarop je er gebruik van maakt tegen weinig beperkingen aan... en dat is prima, maar dat betekent niet dat er genoeg anderen zijn die net wat meer, of veel meer willen met een laptop en dan voldoet een Chromebook simpelweg niet.

• Audiowaste
MicGlou schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:25:
[...]
Jij loopt in de manier waarop je er gebruik van maakt tegen weinig beperkingen aan... en dat is prima, maar dat betekent niet dat er genoeg anderen zijn die net wat meer, of veel meer willen met een laptop.
Ongetwijfeld dat anderen wel tegen beperkingen aanlopen. Al heb je sinds de Play Store beschikbaar is nog veel meer opties om de Chromebook te gebruiken.

Maar de TO geeft aan dat hij hem voor Youtube, Netflix, mailen en browsen wil gebruiken. Daarbij geeft hij aan dat het hier voor 100% bij blijft. Hij gaat hem zelfs niet gebruiken voor tekstbewerking, al is dat uiteraard geen probleem met een Chromebook. Ik zie dan ook geen enkele reden om hem geen Chromebook aan te raden.

Een Chromebook met exact dezelfde hardware als een Windows laptop, zal velen malen beter presteren. Puur omdat het OS amper/geen resources gebruikt.

• Galopoo28
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 08:20
Beste allemaal

Ik gebruik nu 6 jaar chromebook en tot mijn groot genoegen loop ik nergens tegenaan wat niet kan.
Doe niet aan gamen maar wel zware reken zaken en werkt perfect. >:)
Voor de gemiddelde gebruiker prima te doen zeker voor digibeten opslag geweldig.
En snel opgestart. _/-\o_

• hans013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-10 11:50
Met veel verbazing lees ik alle reacties hier...

Voor jullie beeldvorming: ik zit zelfs in python te programmeren op mijn chromebook.

Doordat een chromebook tegenwoordig een complete linux distributie heeft in zijn gecontroleerde omgeving is nagenoeg alles mogelijk op een chromebook.
Pagina: 1