Excel - hoe bedrag toekennen op basis van 3 criteria's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01
Wil graag Excel automatisch een bedrag toekennen op basis van een score van een winkel.

Excel

Ieder winkel kan een bedrag verdienen op basis van een score en categorie.
Voorbeeld: winkel 123 heeft 100 punten gescoord met categorie Service. Het bedrag dat ze hebben verdiend is 100 euro.

Hoe kan ik het bedrag automatisch toekennen op basis van winkel, score en categorie?

Beste antwoord (via ChiMan op 21-12-2018 15:43)

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 07:54
Ik zou het op onderstaande manier oplossen. Dan houd je in een aparte tabel controle over het bedrag dat je wilt toekennen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hlqpic8.jpg

Echter lijkt uit jouw tweede reactie dat je per winkel ook nog een ander bedrag hebt? Dan kun je met een hulpkolom (of rij in dit geval) gewoon een extra criterium aan de opzoektabel toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oi5ubwjhez9.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Atanamir op 20-12-2018 08:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er ontbreekt info over de structuur, daardoor valt er geen antwoord te geven. Ik kan nu weinig anders zeggen dan: 'precies zoals je het op papier zou doen'.

Geef ajb meer concrete info over hoe je dat bedrag zou moeten bepalen. En ook welke formules je hebt geprobeerd / waar je vastloopt. Zo zul je ongetwijfeld VZ al hebben geprobeerd (want komt voor in vele Excel-topics en zelfs in de alg. policy in CSA).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:53

g0tanks

Moderator CSA
Eens met hierboven dat er nog veel informatie mist.

Waar komt nu bijvoorbeeld dat bedrag van €100 vandaan? Welk bedrag hoort bij een score van 99 voor Kwaliteit?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Duidelijk!

Winkel 123

Service
100 = 100 euro
95-99 = 75 euro
90-94 = 50 euro

Kwaliteit
100 = 90 euro
95-99 = 60 euro
90-94 = 40 euro

Winkel 456

Service
100 = 75euro
95-99 = 50 euro
90-94 = 25 euro

Kwaliteit
100 = 80 euro
95-99 = 50 euro
90-94 = 30 euro

Ik heb verschillende IF forumule's geprobeerd en websites maar helaas nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmm 3 criteria ..

criteria 1) score van x (0?) tot 100 (?)
criteria 2) winkel x.y.z ???? hoe kan je dit als criteria bestempelen ?
criteria 3) categorie ?? idem dit is geen criteria ..

ik denk dat je het anders moet vertellen .. Een winkel kan op basis van x aantal categorie-en een totaal bedrag verdienen. en de score bepaald in welk "range" de winst is.

Je kan met verticaal.lookup of horizontaal.lookup in een tabel kijken welke punten een gekoppeld bedrag erbij hoort.. dit zou ook nog op basis van categorie(en) zijn ..

En zoals ik het begrijp wil je wellicht een gemiddelde of totaal bedrag/prijs per winkel ?

Wat je doet is een geneste IF statement met daarin de lookup formule, en om het slepen van formules makkelijker te maken moet je de cel verwijzingen "vast zetten" door een $ voor de rij en/of kollom te zetten (bv A1 zou $A$1 kunnen zijn in formules)
ChiMan schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:50:
Duidelijk!

Winkel 123

Service
100 = 100 euro
95-99 = 75 euro
90-94 = 50 euro

Kwaliteit
100 = 90 euro
95-99 = 60 euro
90-94 = 40 euro
Het word al lastiger als je punten per winkel met 10 man gelijk is als met 300 man, dan ga je de berekening al enorm complex maken ..
En ook als je "service" of "kwaliteit" per winkel verschilt tja dan kan je nu al beter stoppen,

voor nu kan je beter een tabel maken met bv het aantal punten (0 tot 100 blijkbaar) en per categorie de waarderings factor of valuta .. dat doe je op een andere spreadsheet..

Vervolgens test je met verticaal of horizontaal opzoeken formule op basis van punten of je een waarde terugkrijgt.

als dat werkt ga je kijken hoe je geneste formule werkt

[ Voor 32% gewijzigd door vso op 19-12-2018 16:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 07:54
Ik zou het op onderstaande manier oplossen. Dan houd je in een aparte tabel controle over het bedrag dat je wilt toekennen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hlqpic8.jpg

Echter lijkt uit jouw tweede reactie dat je per winkel ook nog een ander bedrag hebt? Dan kun je met een hulpkolom (of rij in dit geval) gewoon een extra criterium aan de opzoektabel toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oi5ubwjhez9.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Atanamir op 20-12-2018 08:46 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26
Inderdaad met lookup waarbij je de score matrix op een ander blad al definieert en dan de score laat vergelijken met de matrix zodat de waarde opgehaald kan worden. In het geval van 3 criteria zul je dus 3 score matrixen hebben. Vervolgens kun je dan weer de 3 criteria onderling wegen.voor een totaalscore.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 20-12-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Het werkt!!!

Dank voor jullie input!
Dit gaat me heel veel tijd schelen :)
Pagina: 1