Ben ik de enige die amper verschil ziet tussen TV's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe TV. De huidige voldoet op zich prima maar ik wil graag een maat groter. Nu heb ik behoorlijk wat reviews gelezen (GoT, Rtings.com en What HiFi) en daarbij een aantal zaken geleerd:
- OLED geeft het mooiste beeld
- FALD / QLED zou beter beeld moeten geven dan een gewone LED LCD
- Een VA paneel geeft beter contrast
- Een IPS paneel heeft betere kijkhoeken

Van daaruit een aantal modellen opgezocht, allen rond een budget van 1000-1250 euro. Geld is het probleem niet maar veel meer aan een TV uitgeven vind ik zonde van het geld. Een aantal opties op mijn short list:
- pricewatch: LG OLED55C8PLA Zwart
- pricewatch: Samsung UE55NU8000 Zwart
- pricewatch: Samsung QE55Q7F (2018) Zwart
- pricewatch: Sony KD-55XF9005 Zwart
- pricewatch: LG 55SK8500PLA Zwart
- pricewatch: Philips 55PUS8503 Zilver

Vervolgens naar de Media Markt gegaan om de TV's in het echt te bekijken. Wat me op viel was dat OLED er echt anders uit ziet. Zwartwaarden zijn super maar het scherm spiegelt ook behoorlijk. Doet me een beetje denken aan een glanzend scherm bij een laptop.

Bij alle andere TV's vind ik het beeld over het algemeen mooi er uit zien en zie ik zeer weinig onderscheid. Dat zal ook aan de opstelling liggen en het demo materiaal natuurlijk. Maar verschillen tussen maximale helderheid SDR/HDR of motion of judder zie ik niet. Ook niet bij mijn huidige TV, terwijl een vriend van me deze week zei dat hij duidelijk judder zag.

Dit maakt me bijna denken dat ik beter op het aspect prijs kan kopen omdat ik beeldkwaliteit verschil toch niet ervaar. Wat ik me nu afvraag is of ik de enige ben die blijkbaar het verschil maar amper ziet tussen verschillende TV's? Ik zou los van de LG OLED de Sony XF9005 nemen omdat die de beste reviews krijgt maar niet omdat ik die nu beduidend mooier beeld vind geven dan de andere TV's. Ook kijk ik bewust naar de Philips vanwege een mooie aanbieding momenteel maar lees ik dat de helderheid zeer matig is. Vraag me dus af of ik dat ga zien en als vervelend ga ervaren :+

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 19-12-2018 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je gaat bij de Media Markt nooit een fatsoenlijk vergelijk uitvoeren.

Het pijnpunt van LCD modellen is kijkhoek en zwartwaarden. Kijkhoek kun je duidelijk testen (ga maar eens ergens anders dan midden voor zo'n Q7F of XF9005 staan. Zwart wordt dan al snel grijs.

Maar zwartwaarden ga je in een TL zaak als Media Markt nevernooit zien. Ik vond de high-end Sony's in een winkel met wat dimmer licht al snel totaal door de grond zakken. Blooming (lichte vlakken zorgen voor grijstinten in vlakken die zwart horen te zijn), slechte kijkhoek, kleur die uit het beeld wegtrekt in een hoek.

Het verschil ga je vooral merken thuis op de bank, met de lichten gedimd. Als je zelf ook alleen TV kijkt in een heel heldere omgeving, dan ga je de verschillen minder merken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tja toen de beeldbuis vervangen werd door LCD en daarna door dunner + zuiniger intresseerde mij dit nog .. nu irriteer ik me eerder aan de 9000 opties en apps en losse tv tuner/ netflix /youtube app ..
Daarnaast moet je internet verbinding ook "snel" genoeg zijn voor goeie kwaliteit tv stream(s) zodat het niet downscaled naar een lagere kwaliteit ..
Het is niet alsof ik veel blueray / dvd nog uberhaupt bekijk en als dat zo is irriteer ik me weer aan het schijfje wat er in geduwd moet worden ..
O en dan 7.1 surround sound .. ik hoor het verschil toch amper, 3d zie ik niet ..

ik denk dat 55" redelijke grote is misschien eerder te klein anno nu, maar goed de rest komt neer op welke content kijk je

Richt je trouwens ook op de diverse mogelijkheden / service menu's per merk ... mijn philips is gelimiteerd in firmware en "service menu" (extra kleur instellingen enzv) met je short list is het wellicht waard om te zoeken op hack's / mods / tweaks enzv .per toestel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Aghanim Aankoopadvies doen we in CEA. Topic die kant op geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 16:22
Jeroenneman schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:36:
Dit. Veel te veel licht en de daar uit voortkomende reflecties. Bovendien lijkt mediamarkt een speciale deal te hebben met Samsung. Hun producten staan allemaal beter, ruimer en soms met mooier licht tentoongesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het verschil ga je vooral merken thuis op de bank, met de lichten gedimd. Als je zelf ook alleen TV kijkt in een heel heldere omgeving, dan ga je de verschillen minder merken.
Betekent dan wel dat het erg lastig vergelijken is in de praktijk omdat het niet echt lukt meerdere toestellen thuis naast elkaar te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat je wél kan reviewen bij de MM is de menu, SOC snelheid, en dat soort zaken. Zappen/TV kijken zal je niet lukken, maar misschien de netflix app wel. Heb zelf een LG OLED C7 en het app ecosysteem is gewoon echt fijn (kan zonder moeite media vanaf m'n NAS aftrekken, alles uiteraard bekabeld), en dankzij CI+ is zelfs klassiek TV (wat ik amper kijk) erg goed te doen.

De beeldkwaliteit? Tsja, dan ga ik toch naar reviewers toe. Ik ben een PC-gast en iemand als Linus spreekt mijn taal. Verder is er natuurlijk de review pagina hier. Veel user reviews zijn gewoon crap, maar zo af en toe zit er een tussen die ook kleurmetingen doet, en anders staat dat wel op andere sites.

Puur voor wat ik wou echter (ook in het donker TV kijken) wou ik de OLED. En die relfectie? Boeit me niet zo, de TV staat van het raam af en ik merk het amper als hij aan staat. In het donker een HDR serie kijken is echter een beleving...

Ik hoop dat dit je helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Aghanim schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:01:
[...]

Betekent dan wel dat het erg lastig vergelijken is in de praktijk omdat het niet echt lukt meerdere toestellen thuis naast elkaar te hebben.
Zeker waar, maar wat je wel kunt testen in zoals vernoemd de snelheid van bijvoorbeeld menu's. Zitten de aansluitingen een beetje makkelijk?

Qua beeldkwaliteit kun je ook nog eens naar een TV speciaalzaak gaan, in plaats van reclameboer Media Markt. Dat is wel echt de meest slechte omgeving om een TV te beoordelen.

PlatteTV doet het wat dat betreft in de shops echt veel beter, in ieder geval die in omgeving Nijmegen. Daar heb je soms ook een OLED direct naast een high-end LCD staan. Je ziet dan veel beter verschil.

Maar anyway, als je zelf al zegt weinig waarde te hechten aan beeldkwaliteit: ga gewoon voor de goedkoopste, die toch een beetje snel reageert op de afstandsbediening. Ik hecht bijvoorbeeld bijzonder weinig waarde aan goed geluid (itt beeld), dus ik heb op Coolblue een van de goedkoopste 5.1 sets gekocht, naast een OLED. Dat is qua verhouding natuurlijk compleet bizar, maar ik heb er persoonlijk geen last van.

Jij mag er naar kijken, dus als jij al aangeeft dat je eigenlijk niet zulke hoge eisen stelt, dan zou ik lekker het geld in je zak steken, en een goedkoop model kopen. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Klopt helemaal. Ik was toevallig gisteren in de media markt en alle TVs laten hele korte, zwaar geoptimaliseerde demo's zien. Deze content wordt gefilmd met bizar dure camera's en achteraf ook grondig bewerkt, zodat kleuren van je beeld spatten en elke vorm van motion gemanipuleerd is.
Het pijnpunt van LCD modellen is kijkhoek en zwartwaarden.
Ik vind de kijkhoek en zwartwaarden van VA panelen behoorlijk goed. Een contrast rond de 1:3000 is meer dan prima voor redelijk diep zwart. IPS heeft uiteraard nog betere kijkhoeken, maar een contrast van 1:1000 is om te huilen. Ik kan er in ieder geval niet naar kijken. Ik ga er hierbij wel van uit dat je bank voor de tv staat en je niet tv kijkt vanaf de zijkant, dan zijn kijkhoeken van een paneel ineens een stuk belangrijker. Anders krijg je al snel met color shift te maken.

Voor mij ligt het grootste pijnpunt in de backlight van LCD. Uniformiteit is altijd belabberd, bepaalde delen van het scherm zijn lichter dan de rest. Verder heb je altijd backlightbleeding en bijv IPS glow.

Ik heb een paar maanden een €1000 55" Panasonic gehad met VA paneel. Zwart was behoorlijk zwart en ook de kijkhoeken waren prima. Ik heb hem echter na een paar maanden toch maar verkocht en een OLED gehaald, puur omdat ik de edge-lit verlichting zeer storend vind. Als je in een film bijv. een ster aan de donkere hemel zag, dan zat er helemaal een witte gloed en streep omheen wat met local dimming niet weggepoetst kan worden. Er zitten veel te weinig leds in een LCD tv, zelfs bij een FALD backlight. OLED dimt per pixel en daar kan het nooit tegenop natuurlijk.

Als TS niet extreem veel verschil ziet dan zou ik voor een leuke VA tv gaan in het midden segment. QLED moet je, gezien de prijs, altijd links laten liggen naar mijn mening. Hij wordt nog wel eens aangeraden als je veel daglicht in huis hebt, maar OLED is zoveel mooier dat ik zelfs dan een OLED zou halen :)

Maarja misschien is het een idee om eens een andere tv winkel te bezoeken, eentje waar je wat 'echter' kan vergelijken. Het blijft een lastige beslissing.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 19-12-2018 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

stin00 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:26:
[...]

Klopt helemaal. Ik was toevallig gisteren in de media markt en alle TVs laten hele korte, zwaar geoptimaliseerde demo's zien. Deze content wordt gefilmd met bizar dure camera's en achteraf ook grondig bewerkt, zodat kleuren van je beeld spatten en elke vorm van motion gemanipuleerd is.

[...]

Ik vind de kijkhoek en zwartwaarden van VA panelen behoorlijk goed. Een contrast rond de 1:3000 is meer dan prima voor redelijk diep zwart. IPS heeft uiteraard nog betere kijkhoeken, maar een contrast van 1:1000 is om te huilen. Ik kan er in ieder geval niet naar kijken.

Voor mij ligt het grootste pijnpunt in de backlight van LCD. Uniformiteit is altijd belabberd, bepaalde delen van het scherm zijn lichter dan de rest. Verder heb je altijd backlightbleeding en bijv IPS glow.
Klopt, ik had misschien anders moeten formuleren. Met zwartwaarden bedoelde ik eigenlijk zwartweergave. En dan kom je inderdaad op de punten die jij ook aanhaalt: glow, bleeding, blooming, slechte uniformiteit. Dan kan je wel op 1 pixel een goede zwartwaarde halen, maar op een heel scherm heb je dan nog steeds grijze vlakken, halo's om lichte objecten, gewoon prut dus.

Ik geniet echt iedere dag weer van OLED. Zelfs als ie binnen twee jaar burn-in zou ontwikkelen, dan is het nog steeds dubbel en dwars iedere euro waard. Het enige waar ze nog aan moeten sleutelen is de weergave van snelle beelden. Het OLED paneel is daar eigenlijk "te snel" voor met schakelen, waardoor je iedere oneffenheid ziet. Hopelijk kunnen we dat binnenkort effectief oplossen met nog betere algoritmes en snellere SoC's.

Pagina: 1