Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Troubleshooting] TV/Beamer aansluiting via UTP verlenging

Pagina: 1
Acties:

• Yailen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-08 18:14
Beste Tweakers,

Ik hoop op jullie advies en kennis voor het volgende probleem.
Op mijn werk hebben we 11 vergaderzalen waarin verschillende beamers en TV's hangen. Recent hebben wij het gebouw gerenoveerd en hebben we de kabels weggewerkt in de muur en vloer, wat de uitstraling ten goede komt.

We hebben laptops met VGA en laptops met HDMI aansluitingen, daarnaast hebben we oude TVs en beamers en 4 nieuwe TV's, de Samsung UE55MU6100.

We gebruiken de volgende verbindingen om de Laptop aan te sluiten op de TV/Beamer:
  • Adapter VGA -> HDMI voor de laptops met een VGA aansluiting
  • HDMI kabel van 2 meter (is het startpunt voor laptops met HDMI aansluiting
  • HDMI bus
  • HDMI extender via netwerkkabel (2x UTP zonder 5v DC). De sender zit onder de vergadertafel, vervolgens gaat gaat de 1ste set UTP kabels in de vloerpot, vanuit daar gaat een 2de set UTP kabels tot achter de TV/Beamer.
  • TV of Beamer
De resultaten van de opstelling:
Deze werkwijze werkt voor alle 11 vergaderzalen mits getest op een laptop met VGA aansluiting.
Deze werkwijze werkt voor 7 vergaderzalen getest op een laptop met HDMI aansluiting. In de 4 vergaderzalen waar het niet werkt hangt sinds vorige maand de nieuwe TV Samsung UE55MU6100.

Nog wat details/testen:
  • Er is geen stroom getrokken naar de vergadertafels omdat dit niet nodig is (leek), zodoende kunnen we geen gebruik maken van HDMI extenders met 5v DC adapters. Tenzij we nog eens hierin investeren natuurlijk.
  • Bij het testen hebben we ook geprobeerd om de laptop direct op de HDMI extender via netwerkkabel aan te sluiten, ook dit werkte niet. Het probleem zit dus niet in de 2m HDMI kabel en de HDMI bus.
Onze voorlopige probleemstelling:
Mijn gevoel zegt mij dat de VGA adapter het AV signaal versterkt waardoor deze de TV wel bereikt, wat dus zou betekenen dat het HDMI signaal uit de laptop onvoldoende is. Aan de andere kant bereikt hetzelfde signaal wel de beamers en oude TV's maar kan de nieuwe TV het niet verwerken.

Heeft iemand tips / ervaring hiermee om ons verder te helpen naar een oplossing? _/-\o_

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik ken het probleem. Je moet beide kanten die USB aansluiting benutten en power geven aan de extenders!

Ik heb een vaste (thuis) en mobiele setup om films te kijken. Voor mobiele doeleinden heb ik de volgende schakels: mediaplayer/laptop ---> extender (Sender) ---> UTP kabel ---> Extender (receiver) -> projector (+ portabel scherm)

De UTP kabel tussen de extender is een CAT6 SFTP van 10 meter lang (langer heb ik niet nodig). Ik moet eerst beide extenders via USB power geven. Nadat de extenders actief zijn en de lampjes niet meer knipperen, kan ik de UTP kabel pas aansluiten. Zonder power op 1 van de extenders (receiver of sender) werkt het gewoonweg niet.

Op een forum had ik gelezen dat de netwerkpoort actief moet zijn om een HDMI handshake signaal te verwerken. Of het technisch zo is, weet ik niet, maar door in deze volgorde de spullen aan te sluiten werkt het bij mij in ieder geval wel.

Je kan het testen door op je vergadertafel tijdelijk een elektriciteit verlengsnoer aan te leggen en beide extenders van stroom te voorzien. Of, als je TV een USB output heeft, stroom te pakken vanaf die poort. Mijn kleine beamer geeft echter te weinig stroom af, zodat de USB functie niet werkt.

Kleine tip: Test ook even met verschillende netwerkkabel. Volgens de fabrikant zou mijn extender moeten werken tot 60 meter met UTP kabel. Mijn 1ste speciaal gekochte met 25 meter netwerkkabel deed het echter niet ... :?

Mooooooeeeee......

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom is er niet gewoon een HDMI kabel door de muur getrokken? Met 10 verloopjes is het vragen om problemen en eigenlijk een wonder dat er iets werkt.

[ Voor 42% gewijzigd door Sethro op 22-12-2018 18:49 ]