iPhones met iCloud lock in V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Ik zie in V&A dat er iPhones te koop staan met een zgn. 'iCloud lock'.

Dit betekent dat het toestel nog aan een Apple account van iemand hangt. Ik heb al meerdere keren een melding hiervan gedaan, de kans is immers groot dat het een gestolen toestel betreft! Anders zou je als verkoper die koppeling met je Apple-account wel even verbreken toch?

Ik zie echter dat de betreffende advertenties gewoon online blijven staan :S

Het lijkt mij niet dat Tweakers mogelijk heling van gestolen toestellen wil faciliteren, waarom blijven deze advertenties er dan toch op staan?

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 19-12-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

inb4 "nee, het kunnen ook toestellen zijn waarvan de mensen het wachtwoord zijn vergeten, niet per definite gestollen toestellen"

V&A en regels? O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Fietsbel op 19-12-2018 14:19 ]

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 08:03
Stiekem toch al best een aantal keer gehad dat mensen uit mijn kennissenkring hun iPhone resetten omdat deze naar een ander familielid gaat, en dan tegen het iCloud lock aanlopen en het wachtwoord niet meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:02

MsG

Forumzwerver

ThinkPadd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:11:
Anders zou je als verkoper die koppeling met je Apple-account wel even verbreken toch?
Het merendeel van de mensen met een Apple heeft hier niet eens weet van. Ik ben hier ook al eens tegenaan gelopen en ook komt bijvoorbeeld weleens uit iBood-boxen dat soort gelockte spul.

Dat je voor de de veiligheid dit preventief weert op Tweakers kan een keuze zijn, maar zomaar even de aanname doen "icloud lock == gejat spul" gaat me een beetje te ver.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MsG schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:29:
[...]

Het merendeel van de mensen met een Apple heeft hier niet eens weet van.
[...]
Dat snap ik, maar ik bedoel hier de advertenties waar specifiek in de omschrijving staat dat er een iCloud lock aanwezig is. Dan ben je als verkoper dus op de hoogte dat je eigenlijk een onbruikbaar toestel verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-06 15:29
ThinkPadd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:36:
[...]

Dat snap ik, maar ik bedoel hier de advertenties waar specifiek in de omschrijving staat dat er een iCloud lock aanwezig is. Dan ben je als verkoper dus op de hoogte dat je eigenlijk een onbruikbaar toestel verkoopt.
Onbruikbaar als telefoon. Bruikbaar om te recyclen. Batterij kan nog goed zijn. Scherm zonder barsten etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

ThinkPadd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:36:
[...]

Nou ja dat is dan toch aan de koper om wel of niet te kopen? Genoeg advertenties met defect spul, dan gaat "Dan ben je als verkoper dus op de hoogte dat je eigenlijk een onbruikbaar toestel verkoopt." toch ook op?

Waar ben je nu precies tegen? Het preventief niet toestaan van gelockte i-apparaten vind ik een redelijker argument dan dat je geen kapotte spullen zou morgen verkopen. Heb ook weleens een gebrickte router gekocht en weer ge-unbrickt. Zolang de koper weet wat hij koopt (het staat gewoon in de advertentie) zie ik daarin geen probleem.
ThinkPadd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:39:
[...]

Als het een gestolen toestel betreft dan valt het nog steeds onder heling. En naar mijn idee moet je dit soort advertenties niet willen toestaan, tenzij de verkoper aannemelijk kan maken (met een factuur o.i.d.) dat het wel degelijk een eigen toestel is.
Omgekeerde bewijslast zijn Tweakers vaak niet zo'n fan van.

[ Voor 42% gewijzigd door MsG op 19-12-2018 14:42 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Torac schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:37:
[...]

Onbruikbaar als telefoon. Bruikbaar om te recyclen. Batterij kan nog goed zijn. Scherm zonder barsten etc?
Als het een gestolen toestel betreft dan valt het nog steeds onder heling. En naar mijn idee moet je dit soort advertenties niet willen toestaan, tenzij de verkoper aannemelijk kan maken (met een factuur o.i.d.) dat het wel degelijk een eigen toestel is.
MsG schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:39:
[...]
Waar ben je nu precies tegen?
[...]
Dat Tweakers mogelijk faciliteert in het verkopen van gestolen hardware.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 19-12-2018 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Gestolen hardware of "zou eventueel gestolen kunnen zijn"?

Je trekt de i-cloud-lock = gestolen veel te scherp. Ik kan ook een laptop stelen en deze te koop zetten. Moet ik daar ook omgekeerd bewijzen dat deze niet gestolen is? Pas bij een redelijke verdenking zou ik ingrijpen als ik Tweakers was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Dus als ik wel spullen jat maar ze werkend verkoop op V&A en geen bon kan overleggen, is het ook heling maar minder opvallend voor de scherpe lezers in V&A.

Ik snap zeker de obvious=obvious constatering voor bepaalde advertenties maar zie tegelijkertijd andere advertenties die ook "99.9999% onmogelijk" legaal kunnen zijn waar niet tegen opgetreden wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

SuBBaSS

-has Ryzen

[...]

[...]

Dat Tweakers mogelijk faciliteert in het verkopen van gestolen hardware.
Dit ja.
Hoewel: als de bezitter de aankoopfactuur nog heeft, dan zou de icloud lock er ook niet meer op hoeven zitten.
In dit geval is het gewoon shady.
En dat mensen dit hier als 'kapotte toestellen voor onderdelen zien' is wel heel vergezocht.
Die lock is er niet voor niets, dit is geen hardware-defect maar een anti-diefstalvoorziening.
En jammer dan voor de gebruiker die dit meemaakt, maar is een dure les (en doe je maar 1x lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

In onderstaande quote heeft een user het over een manier om te kijken of een toestel een diefstalslot heeft. De link doet het niet meer maar misschien bestaat er nog steeds zoiets?
Lejavh schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:02:
Probeer deze niks eens: https://www.icloud.com/activationlock/
Hier kan je nagaan of de telefoon is voorzien van een "Diefstalslot".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Er zijn al genoeg topics (niet VA gerelateerd) voorbij gekomen omtrent het beruchte iCloud-lock om denk ik toch wel een preventief standpunt in te kunnen nemen als V&A zijnde.

Heck, die topics worden dan gesloten omdat er niet kan worden vastgesteld of de TS de geldige eigenaar is. Dan lijkt het me naief om dan wel dergelijke toestellen elders op de website toe te staan..

Het is in alle gevallen op zijn minst shady.

[ Voor 31% gewijzigd door eric.1 op 19-12-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-05 14:59
Het is ook lichtelijk irritant van Apple om deze icloud lock zo te maken dat deze na een factory reset nog steeds actief is. Om hem compleet te verwijderen, moet je eerst via settings de 'find my phone' functie uitzetten en daarna een factory reset.

Ze hadden het ook kunnen maken dat je bij een factory reset je je apple-id in moet vullen ter verificatie.
Dan bij het in gebruik nemen van de 'schone' telefoon moet je weer inloggen met je id en zo ben je weer gekoppeld aan je account.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vooviro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2021
shadvet schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:54:
Het is ook lichtelijk irritant van Apple om deze icloud lock zo te maken dat deze na een factory reset nog steeds actief is. Om hem compleet te verwijderen, moet je eerst via settings de 'find my phone' functie uitzetten en daarna een factory reset.

Ze hadden het ook kunnen maken dat je bij een factory reset je je apple-id in moet vullen ter verificatie.
Dan bij het in gebruik nemen van de 'schone' telefoon moet je weer inloggen met je id en zo ben je weer gekoppeld aan je account.
Lichtelijk irritant voor diefjes ja, systeem wat Apple gebruikt zorgt voor geen enkele mogelijkheid dat de iPhone gebruikt kan worden als hij gestolen is, dat je je wachtwoord vergeet of vergeet dit uit te zetten... tja wie zijn probleem is dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-05 14:59
Als je je telefoon met een pincode hebt gelocked, en je hebt je apple ID nodig om een factory reset uit te voeren dan hebben dieven er net zo weinig aan.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooviro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2021
shadvet schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:10:
Als je je telefoon met een pincode hebt gelocked, en je hebt je apple ID nodig om een factory reset uit te voeren dan hebben dieven er net zo weinig aan.
Niet echt, er zijn genoeg bugs in elke IOS versie dat je dit kan omzeilen de pincode, wordt wel elke keer ge update.
Pagina: 1