Krachtstroom aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1156752

Topicstarter
Hallo,

Ik weet niet of ik hier goed zit met deze vraag maar ik zou anders niet weten waar ik het moet plaatsen.

Ik heb in mijn woning een perilex wcd in de keuken die is aangesloten op een 2 fase kookgroep. Aangezien ik binnenkort een fornuis wil kopen, en deze een vermogen heeft van 10.8kw, heb ik een 3 fase aansluiting nodig. Ik heb zelf niet veel verstand van dus om dit aan te passen ga ik een electricien inhuren. Alleen zou ik nu willen weten wat er in de meterkast aangepast zou moeten worden en hoeveel dit ongeveer gaat kosten. De groepenkast is wel een 3 fase groepenkast die is aangesloten op 3x25a. Op de hoofdschakelaar staat 40a. Er zitten 3 2 polige aardlekschakelaars in de groepenkast. Er zitten in totaal 4 normale groepen in de groepenkast + de 2 fase kookgroep.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is, als het handiger is om foto's erbij te plaatsen dan hoor ik dat graag. Ik weet dat er genoeg op het internet hierover te vinden is alleen snap ik de meeste forums niet helemaal en zou ik graag info willen over mijn situatie.

Beste antwoord (via Anoniem: 1156752 op 20-12-2018 00:13)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:26
Er zitten 3 2 polige aardlekschakelaars in de groepenkast. Er zitten in totaal 4 normale groepen in de groepenkast + de 2 fase kookgroep.
Je 2 polige kookgroep vervalt.
Als de kookgroep als enige op een aardlekautomaat zit, dan vervalt deze aardlekautomaat ook.
Je huidige 2p aardlek zijn niet bruikbaar voor een drie fasen krachtgroep. Maar wel voor de resterende groepen.
Je plaatst één nieuwe 4p aardlek plus één nieuwe 4p B16 automaat, of een aardlekautomaat.
Zoals @Jorn eerder heeft gelinkt.

En dan is het van belang dat je het juiste kortsluitvermogen in kA kiest etc. etc. Laat dat maar over aan je electricien, dat hangt af van je hoofdzekeringen/automaten.

Als bij het vervallen van automaten dus 4 of meer module breedtes (18mm) vrij komen, dan heb je geluk! Dan past daar een aardlekautomaat in. Zo niet, dan dient er een huisje bij te komen.
Ik weet dat je de nul van een andere aardlek kan doorlussen
Je mag niet eeuwig doorlussen. Zeker met een kookgroep zou ik hierbij opletten.
Bij twijfel, zwaarste last als eerste, of niet doorlussen.

edit: prijs
100 euro voor je automaat. 100 euro voor het plaatsen. Beetje wisselgeld voor de auto?
Geen fortuin in ieder geval.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 19-12-2018 21:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 17:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Enkele bedrijven bellen voor een offerte. Stuur na het gesprek een bevestiging met wat fotootjes van de toestand en klaar weer.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 13:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

1. Liander even bellen hoeveel vermogen er maximaal geleverd kan worden op basis van jouw meter.
2. Bedrijven bellen voor een offerte voor het trekken van kabels en het aanpassen van jouw groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:16
ik heb vorig jaar m'n meterkast om laten zetten van 1x40 Ampere naar 3x25 Ampere voor een sauna. Enexsis heeft de nieuwe aansluiting gemaakt en een lokale elektricien heeft de meterkast aangepast omdat hier een nieuwe hoofdschakelaar en aardlek in moest.

Als ik je verhaal goed begrijp heb jij al een 3x25 aansluiting. Volgens mij hoeft er dan alleen een krachtgroep in je meterkast toegevoegd te worden. Wellicht moet je ook even controleren of er al een geschikte kabel richting je keuken loopt?

Zoals DeBolle al aangaf, als je er zelf niet al te handig mee bent is een paar foto's maken en hiermee offertes op vragen zeker geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord Jaap. Ik heb inderdaad al een 3x25 aansluiting. Er zit nu een 2 fase fornuisgroep in dus ik neem aan dat er 2 fase draden en 2 nul draden naar de perilex lopen. 1 van de nul draden zal dan volgensmij vervangen moeten worden door een derde fase draad. Verder had ik ergens gelezen dat er voor krachtstroom een 4 polige aardlekschakelaar geplaatst moet worden, ik weet niet zeker of dit klopt. De 2 fase fornuisgroep die er nu in zit is aangesloten op een 2 polige aardlekschakelaar. Waarom moest jouw hoofdschakelaar en aardlekschakelaar vervangen worden? Ik zal binnenkort ook contact opnemen met een electrician.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13
Als er nu een 5x2.5mm2 kabel naar de kookgroep loopt kan deze waarschijnlijk opnieuw gebruikt worden, als er losse draden in buis zitten moet er inderdaad een blauwe draad voor een bruine vervangen worden.
De kookgroep moet vervangen worden voor een 3fase B16 automaat.
Een aardlekschakelaar is niet verplicht omdat het nieuwe wcd niet voor algemeen gebruik door leken is, echter kan het ook geen kwaad wel een aardlekschakelaar te plaatsen en wordt dit meestal ook wel gedaan.
Ook kun je kiezen voor een B16 3fase aarlekautomaat, bijvoorbeeld deze https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Jorn, het is nu allemaal een stuk duidelijker. Laatste vraag wat ik nog heb, het is misschien een domme vraag maar moet de hoofdschakelaar ook vervangen worden? Hier staat 40a op, hoeft deze niet vervangen te worden voor een 63a hoofdschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
Anoniem: 1156752 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:56:
Bedankt Jorn, het is nu allemaal een stuk duidelijker. Laatste vraag wat ik nog heb, het is misschien een domme vraag maar moet de hoofdschakelaar ook vervangen worden? Hier staat 40a op, hoeft deze niet vervangen te worden voor een 63a hoofdschakelaar?
Je hebt een 3x25A aansluiting. Waarom zou je een 3x63A hoofdschakelaar nodig hebben?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05 20:44
Jorn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:32:
Als er nu een 5x2.5mm2 kabel naar de kookgroep loopt kan deze waarschijnlijk opnieuw gebruikt worden, als er losse draden in buis zitten moet er inderdaad een blauwe draad voor een bruine vervangen worden.
De kookgroep moet vervangen worden voor een 3fase B16 automaat.
Een aardlekschakelaar is niet verplicht omdat het nieuwe wcd niet voor algemeen gebruik door leken is, echter kan het ook geen kwaad wel een aardlekschakelaar te plaatsen en wordt dit meestal ook wel gedaan.
Ook kun je kiezen voor een B16 3fase aarlekautomaat, bijvoorbeeld deze https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
Draad vervangen is niet nodig. Je mag een bruine draad als nul gebruiken als je duidelijk aan beide zijden afplakt met blauwe tape EN de draad 1 geheel is en dus nergens is opgelast en andersom (dus blauwe draad zwart aftapen). Of je het wilt is een tweede maar vervangen hoeft niet per se.
Dit aftapen mag NIET met groen/gele oftewel de aarddraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:05
Vervangen (verzwaren) hoofdschakelaar is niet nodig omdat je onder de 40A blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties RocketKoen & Matthijs. Jullie hebben gelijk, domme vraag, ik snap nu dat de hoofdschakelaar max 40a kan schakelen per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar betekent dat dan dat een aardlekschakelaar die is aangesloten op een fase draad van 25a, 25a kan leveren per groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 1156752 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:49:
Maar betekent dat dan dat een aardlekschakelaar die is aangesloten op een fase draad van 25a, 25a kan leveren per groep?
Nee, van die zin klopt niks :P
Een fase draad van 25A bestaat niet
Een aardlekschakelaar levert geen stroom.

Een aardlekschakelaar verbreekt alleen de verbinding als hij een te hoge lekstroom meet.
Op de aardlekschakelaar zit wel een maximale stroom. Dat is de maximale stroom die de schakelaar kan onderbreken. Als je bijvoorbeeld 50A op een 25A aardlekschakelaar zet en hij gaat open, dan blijft de stroom vrolijk lopen (en is je schakelaar kapot). Je moet die dus altijd combineren met zekeringsautomaten.
En een aardlekschakelaar heeft een klasse (in mA). Die bepaalt bij welke lekstroom de schakelaar open gaat. Om elektrocutie te voorkomen wil je bijvoorbeeld 30mA hebben. Wil je alleen tegen brand beschermen dan is 500mA ook prima (al mag dat volgens mij niet meer in woningen).

Let wel op dat je 3 fase groep achter een 3 fase (+N) aardlek moet zitten. En je achter die aardlek geen gewone groepen mag zetten.
Eventueel kun je een aardlekautomaat overwegen. Dat is een aardlekschakelaar en automaat in 1.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
Anoniem: 1156752 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:19:
Bedankt voor jullie reacties RocketKoen & Matthijs. Jullie hebben gelijk, domme vraag, ik snap nu dat de hoofdschakelaar max 40a kan schakelen per fase.
Gezien het onderwerp lijkt het me prima om vragen te blijven stellen, beter iets meer dan iets minder ervanaf weten. RocketKoen heeft t al goed toegelicht :)

Het is altijd goed om te blijven realiseren waar bepaalde onderdelen tegen beveiligen, of voor dienen. Een hoofdschakelaar dient om de boel (in één handeling) spanningsloos te maken. Deze schakelt dus ook alle fases en de nul (afh van het toegepaste systeem). Een installatieautomaat beschermt de installatie tegen te hoge stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg Koen, ik snap het helaas alleen half. Stel ik laat deze krachtgroep in de kast zetten: https://www.elektramat.nl...HaAhedP7l2zxoCbO4QAvD_BwE

Welke aardlekschakelaar zou ik hiervoor dan nodig hebben? Voor de duidelijkheid, onderin mijn meterkast hangt een kastje met 3 hoofdzekeringen van 25a. Vanaf hier lopen 3 zwarte draden en 1 blauwe draad naar de hoofdschakelaar. Via de hoofdschakelaar lopen de 3 zwarte draden elk naar 1 aardlekschakelaar (3 intotaal). 2 van de aardlekschakelaars beveiligen intotaal 4 normale groepen en de laatste aardlekschakelaar is verbonden met de 2 fase 16a kookgroep. Ik weet dat ik veel vragen stel, alleen wil ik voordat ik de electricien bel ook weten waar ik het over heb en zelf snappen wat er precies in de meterkast aangepast moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 1156752 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:09:
Bedankt voor je uitleg Koen, ik snap het helaas alleen half. Stel ik laat deze krachtgroep in de kast zetten: https://www.elektramat.nl...HaAhedP7l2zxoCbO4QAvD_BwE

Welke aardlekschakelaar zou ik hiervoor dan nodig hebben? Voor de duidelijkheid, onderin mijn meterkast hangt een kastje met 3 hoofdzekeringen van 25a. Vanaf hier lopen 3 zwarte draden en 1 blauwe draad naar de hoofdschakelaar. Via de hoofdschakelaar lopen de 3 zwarte draden elk naar 1 aardlekschakelaar (3 intotaal). 2 van de aardlekschakelaars beveiligen intotaal 4 normale groepen en de laatste aardlekschakelaar is verbonden met de 2 fase 16a kookgroep. Ik weet dat ik veel vragen stel, alleen wil ik voordat ik de electricien bel ook weten waar ik het over heb en zelf snappen wat er precies in de meterkast aangepast moet worden.
Als je de krachtgroep die je linkt wilt plaatsen, moet deze aardlek ervoor komen:
https://www.elektramat.nl...-aardlekschak4p-40a-30ma/
Je sluit daar de 3 zwarte + 1 blauwe draad op aan (meestal kun je dat doorlussen van de andere aardlekschakelaars).

Je kan ook een aardlekautomaat nemen:
https://www.elektramat.nl...s-203nc-b16-0-03-ala-3pn/
Dan heb je geen losse aardlekschakelaar nodig. Het is wel duurder. Maar vooral handig als 2 losse niet in je groepenkast passen.

De 1 fase aardlekschakelaar waar nu je fornuis groep op zit kun je eruit halen. Die heeft geen nut meer als de fornuisgroep weg is.
Optie 2 is om hem te laten zitten en je fornuisgroep te vervangen door enkele 1 fase automaten. Die dan voorlopig nog nergens op aangesloten worden. Dat is handig voor in de toekomst. Bijvoorbeeld als je zonnepanelen neemt of een extra groep wilt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Koen, ik snap het nu. Ik weet dat je de nul van een andere aardlek kan doorlussen, dat heb ik nu namelijk ook. Maar is het dan ook de bedoeling dat de andere 2 zwarte draden die nu op 2 andere aardlekschakelaars die niet aangepast gaan worden wordt doorgelust om alle 3 de L polen aan te kunnen sluiten?

Bedankt voor je reactie Matthijs, ik had je reactie eerder niet gezien... :S

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1156752 op 19-12-2018 21:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Er zitten 3 2 polige aardlekschakelaars in de groepenkast. Er zitten in totaal 4 normale groepen in de groepenkast + de 2 fase kookgroep.
Je 2 polige kookgroep vervalt.
Als de kookgroep als enige op een aardlekautomaat zit, dan vervalt deze aardlekautomaat ook.
Je huidige 2p aardlek zijn niet bruikbaar voor een drie fasen krachtgroep. Maar wel voor de resterende groepen.
Je plaatst één nieuwe 4p aardlek plus één nieuwe 4p B16 automaat, of een aardlekautomaat.
Zoals @Jorn eerder heeft gelinkt.

En dan is het van belang dat je het juiste kortsluitvermogen in kA kiest etc. etc. Laat dat maar over aan je electricien, dat hangt af van je hoofdzekeringen/automaten.

Als bij het vervallen van automaten dus 4 of meer module breedtes (18mm) vrij komen, dan heb je geluk! Dan past daar een aardlekautomaat in. Zo niet, dan dient er een huisje bij te komen.
Ik weet dat je de nul van een andere aardlek kan doorlussen
Je mag niet eeuwig doorlussen. Zeker met een kookgroep zou ik hierbij opletten.
Bij twijfel, zwaarste last als eerste, of niet doorlussen.

edit: prijs
100 euro voor je automaat. 100 euro voor het plaatsen. Beetje wisselgeld voor de auto?
Geen fortuin in ieder geval.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 19-12-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Jeroen. Ik heb inmiddels inderdaad begrepen dat de 2p kookgroep en de 2p aardlek waar de 2p kookgroep op is aangesloten vervallen en daarvoor in de plaats een 4p krachtgroep en 4p aardlek komen. Alleen als je die 2 andere fase(?) draden die nog op 2 andere aardlekschakelaars zijn aangesloten niet kan/mag doorlussen, hoe zou dan de nieuwe 4p aardlekschakelaar of 4p aardlekautomaat aangesloten moeten worden? Want dan houd je maar 1 fase draad over van de oude 2p aardlek die daar zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
2p = 2 polig, dus één Fase (L1) en één Nul (N)

4p = 4 polig, dus drie Fasen (L1, L2, L3) en één Nul (N)

In je drie-fasen groepenkast komen vanaf de drie hoofdzekeringen (van de netbeheerder) vier draden (L1, L2, L3 en N) plus een aardedraad binnen. Deze mag je naar een aantal aardlekautomaten / installatieautomaten verbinden. Dit moet echter wel onder specifieke voorschriften wbt aderdiameter, soepele draad moet voorzien zijn van passende adereindhulsen etc.
Doorlussen is hierin een beetje een vaag begrip in mijn optiek, er mag wel het een en ander, maar je moet wel (veel) kennis van het materiaal hebben. Beste laat je dit door een erkend installateur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijke taal Matthijs. Ik ga zeker een erkende elektricien inhuren om dit klusje te doen. Eigenlijk zijn al mijn vragen nu wel beantwoord behalve het stukje hoe de aardlekautomaat aangesloten zou moeten worden op 3 fasen. Als iemand dit nog leest die weet hoe een erkende electricien dit zou doen dan hoor ik dat nog graag.

Antwoord op de edit van Jeroen: Met de informatie die ik tot nu toe heb gekregen zat ik ook aan ongeveer €200~€250 te denken. Ik heb gister via de mail een offerte aangevraagd bij een electricien waarbij ik alleen had aangegeven dat de kast wel op 3 fasen is aangesloten en er al wel een perilex in de keuken zit die is aangesloten op 2 fase aangezien ik toen nog niet echt wist wat er aangepast zou moeten worden. Hij stuurde mij vandaag een mail terug dat het plaatsen van een krachtgroep incl. BTW en alle andere kosten ongeveer €450 zou gaan kosten wat ik al aan de hoge kant vond door de info die ik vandaag heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
1 van je zwarte fase draden is sowieso vrij. De andere 2 moeten doorgelust worden van de 2 1f ALS (voor de schakelaar) . Of 2 extra draden in de hoofdschakelaar (na de schakelaar) , meestal is daar ook plek voor 2 draden per pool.

De aderdikte is als het goed is al berekend op 25A. De hoofdschakelaar blijft 25A, dus doorlussen is geen enkel probleem.

Voor een elektricien is dit een uurtje werk + materiaal + voorrijkosten.
Maar het uurtarief kan door schaarste best hoog zijn nu. Of hij rekent er op dat de huidige groepenkast geen ruimte heeft, dat scheelt een hoop in materiaal kosten. Of hij verwacht ook een nieuwe draad naar je perilex te moeten trekken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aha, dat is het antwoord waar naar zocht.

Dus als ik het nu goed begrijp, de 2 fase kookgroep en 2p ALS gaan eruit, er wordt een 40a 4p aardlekautomaat geplaatst. De 2 2p ALS worden doorgelust aan de 4p of er komen 2 nieuwe draadjes vanaf de hoofdschakelaar. Als het klopt wat ybos zegt dat je 1 van de 2 nul draden die nu naar de perilex loopt kan gebruiken als derde fase draad als je deze goed aan beide kanten afplakt met een zwart stukje tape dan hoeft er geen nieuwe kabel getrokken te worden en als dit niet klopt dan moet er 1 nul draad vervangen worden voor een derde fase draad?

Ik wist eerst helemaal niet dat er iets bestond als een aardlekautomaat. Pas toen meerdere mensen erover begonnen in de reacties, waaronder jij Koen, ben ik gaan kijken wat dat precies is en eigenlijk komt zo'n aardlekschakelaar wel beter uit. De huidige 2p ALS van de kookgroep zit nu onder de kookgroep in de groepenkast, links daarvan zitten de andere 2 2p ALS en helemaal links zit de 4p hoofdschakelaar. Rechts van de ALS van de kookgroep zit de beltrafo. Voor de rest zijn er in de onderste rij geen lege plekjes meer. In de bovenste rij zitten 2 groepen helemaal links, daarnaast 2 lege plekjes, daarnaast weer 2 groepen, dan weer 2 lege plekjes, daarnaast de kookgroep en daarnaast weer 2 lege plekjes. Dat zou dan dus betekenen dat de beltrafo naar de bovenste rij (ergens aan de linker kant) verplaatst zou moeten worden om plaats te maken voor een 4p ALS. Nu ik af weet van die aardlekautomaat is dat probleem opgelost aangezien deze gewoon in de plaats kan komen van de kookgroep en de 2 lege vakjes ernaast. Voor de rest zijn het lose draden die vanaf de kookgroep naar de perilex lopen en geen 5x2.5mm2 kabel. Dus als dat afplakken niet mag zal er toch een draad vervangen moeten worden. Bedankt voor de duidelijke uitleg Koen. Ik hoop dat ik alles goed heb begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Volgens mij klopt je verhaal. Die 2 lege plekjes zijn ook logisch omdat er maximaal 4 automaten op 1 ALS mogen. Er is dus rekening mee gehouden dat er later makkelijk groepen bij gemaakt kunnen worden.

TheS4ndm4n#1919

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 1156752 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:09:
de laatste aardlekschakelaar is verbonden met de 2 fase 16a kookgroep.
Ooh lekker. Als je dan in de huidige situatie een 7,4 kW kookplaat langdurig op max. gebruikt gaat je hoofdzekering er uit.

Als je het netjes wilt doen qua kleuren een bruine en een blauwe ader er uit en een zwarte (wel in 2.5mm^2) en een grijze er bij naar de Perilex.

In je meterkast die kookgroep eruit en een 4P aardlekautomaat er in.

Vanaf de hoofdschakelaar kan het dan aangesloten worden met Y-draadbruggen. Twee draden in een duo adereindhuls in de hoofdschakelaar en dan het ene eind naar de 2P aardlekschakelaar en dan het andere eind naar de 4P aardlekautomaat. Of alles per stuk naar onderen op een aansluitblok, dat kan ook. Gebruik je Y-draadbruggen dan krijg je zo'n alsmaar doorgeluste blauwe nuldraad in de meterkast.

Kan zijn dat in je huidige kast er al wel kamrails van vier modules breed in zitten met dopjes op de vrije plekken. Als je dan alle 2P aardlekschakelaars ook wilt benutten heb je daar ook kortere kamrails nodig. Maar dat is allemaal materiaal uit de categorie van een euro per deel.

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Kabeltjekabel. Over die hoofdzekering die er uit kan springen, ik weet niet zeker of dat klopt. Je komt met een 7.4kw kookplaat net met 40 watt meer uit dan je eigenlijk kan gebruiken. Ik heb een tijdje geleden gelezen dat je opzich wel een kookplaat van 7.4 kan aansluiten op 2 fasen perilex. Ik weet niet hoe dat zit met als je hem voor een langere tijd op volle vermogen aan laat staan. Daarom zou ik zelf als ik zou kiezen voor een kookplaat, nooit een kookplaat van 7.4kw nemen omdat je altijd een risico hebt. Ik zou gewoon een kookplaat nemen van 7.3kw of minder.

Over het aansluiten van de aardlekautomaat, bij mijn is de nul draad al doorgelust. Hij loopt van de hoofdschakelaar, naar de eerste 2p ALS, vanuit de eerste 2p ALS naar de tweede ALS en vanuit de tweede ALS naar de derde. Ik snap wat je bedoelt met het aansluiten van de aardlekautomaat, maar ik neem aan dat de erkende elektricien wel de benodigde spullen heeft om zo'n aardlekautomaat aan te kunnen sluiten. Mij maakt het echt niks uit of het wordt doorgelust, of er 2 nieuwe draden worden aangesloten op de hoofdschakelaar als er nog 2 vrije polen zijn, of er gebruik wordt gemaakt van die Y-draadbruggen of dat de 2 fase draden worden gesplitst op een aansluitblok. Als het maar werkt.

Volgensmij heb ik geen kamrail? Ik ben hier niet bekend mee, zit dit standaard in een groepenkast en hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dat als ik die 2p ALS die dan vrijkomt van de kookgroep ook wil gebruiken?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 1156752 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 01:48:
Bedankt voor je reactie Kabeltjekabel. Over die hoofdzekering die er uit kan springen, ik weet niet zeker of dat klopt. Je komt met een 7.4kw kookplaat net met 40 watt meer uit dan je eigenlijk kan gebruiken. Ik heb een tijdje geleden gelezen dat je opzich wel een kookplaat van 7.4 kan aansluiten op 2 fasen perilex. Ik weet niet hoe dat zit met als je hem voor een langere tijd op volle vermogen aan laat staan. Daarom zou ik zelf als ik zou kiezen voor een kookplaat, nooit een kookplaat van 7.4kw nemen omdat je altijd een risico hebt. Ik zou gewoon een kookplaat nemen van 7.3kw of minder.
Euh, volgens mij heb jij het over iets anders. 7400 vs 7300; dat is allemaal hetzelfde en gaat gewoon eindeloos goed op een 2x16 groep. Ik heb het over dat je kookgroep op op dezelfde fase van je hoofdaansluiting zit. Dat is dus 32A versus 25A hoofdzekering. Dat is niet zo netjes.

Hier had gewoon vanaf het begin al een krachtgroep in moeten zitten.
Volgensmij heb ik geen kamrail? Ik ben hier niet bekend mee, zit dit standaard in een groepenkast en hoe bedoel je dat precies?
Kamrails zijn van die vorkjes waarmee je makkelijk meerdere automaten met elkaar verbind. Dat is makkelijker / goedkoper / neemt minder ruimte in dan met draad doorlussen. Je hebt ze in verschillende lengtes. Het kan zijn dat je automaten per fase op een 4-moduuls kamrail zitten. Als je dan de boel wilt verschuiven moet je andere kamrails hebben. Maar dat heeft de elektriciën ook wel bij zich.
Bedoel je dat als ik die 2p ALS die dan vrijkomt van de kookgroep ook wil gebruiken?
Lijkt me wel dat je dat wilt? Op elke aardlek twee groepen en dan totaal nog twee plekken vrij.

• jeroen3
Anoniem: 1156752 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:35:
Dus als ik het nu goed begrijp, de 2 fase kookgroep en 2p ALS gaan eruit, er wordt een 40a 4p aardlekautomaat geplaatst.
Dat denk ik niet, want je hebt 25A hoofdzekeringen. Dus maximaal 25A van een sneller type dan je hoofdautomaat of zekering. Een 40A 0.03A aardlekschakelaar kan wel.
Dat heeft er mee te maken dat je bij een kortsluiting alleen de laatste automaat wilt trippen, en niet de hoofdzekering. Dit heet selectiviteit.

Je hoofdschakelaar (die draaiknop) is geen beveiliging is, alleen een scheider.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 20-12-2018 10:20 ]

Topicstarter
Antwoord op kabeltjekabel: ik weet zelf niet hoe dit zit maar hoe zit dat dan met normale groepen? Stel ik heb een ALS aangesloten op 1 fase (wat ik nu heb) met 4 groepen van 16a, dan heb je toch ook 4x16a en dat komt ook ver boven die 25a uit.

Die kamrails klinkt wel handig maar ik laat dit over aan de electricien. Misschien vindt die met kabeltjes doorlussen handiger of juist met een kamrail.

Ik heb nu 3 2p ALS waarvan 1 alleen is aangesloten op de kookgroep die er dus uit gaat. Naast dit heb ik nog 4 andere normale groepen, dus beide andere ALS zijn aangesloten op elk 2 groepen. Die derde ALS is dus eigenlijk niet bruikbaar als er een krachtgroep in komt. Deze kan ik onbedraaf laten zitten als er een aardlekautomaat in komt.

Antwoord op Jeroen: ik volg je helaas niet helemaal, ik heb gister gezien in de reacties dat een aardlekautomaat wel kan. Ik heb volgensmij wel een foutje gemaakt, ik zei 40a aardlekautomaat maar volgensmij moet ik een 16a aardlekautomaat hebben. Kan dit wel? Zoniet, kan je me dan in beginners taal uitleggen waarom dit niet kan en ik een losse 4p 40a ALS en losse 4p krachtgroep moet?

Mijn hoofdschakelaar is geen draaiknop, ik weet niet of dit enig verschil uitmaakt. Het is een 4 modules brede blok met 1 lange hendel over de hele breedte.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Anoniem: 1156752 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:00:
Antwoord op kabeltjekabel: ik weet zelf niet hoe dit zit maar hoe zit dat dan met normale groepen? Stel ik heb een ALS aangesloten op 1 fase (wat ik nu heb) met 4 groepen van 16a, dan heb je toch ook 4x16a en dat komt ook ver boven die 25a uit.
Dat is niet helemaal het zelfde. Je hoeft er namelijk niet vanuit te gaan dat meerdere groepen tegelijkertijd overbelast worden, die kans is nihil. Zolang de bovenliggende groep 1,6x zo zwaar is als de groepen eronder, mag je er vanuit gaan dat je genoeg marge hebt zodat bij kortsluiting van één groep, alleen die ene groep eruit vliegt.

De kookgroep van 2x16A, telt echter als één groep van 32A áchter een groep van 25A. Gezien dit één groep is en er ook één apparaat aan hangt, heb je wel degelijk kans dat ze (bij een defect van de kookplaat) beiden tegelijk overbelast worden. En dan vliegt dus gewoon die 25A zekering daarvoor eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Aah op die manier. Ik snap het. Het verschil met een 4p krachtgroep in combinatie met een 4p ALS is dan dus dat 3x16=48a (als het ik het goed heb begrepen) wordt verdeeld over 3 fases van elk 25a wat uitkomt op 3x25=75a. Aangezien die 48a minder is dan 75a en wordt verdeeld over de 3 fases is dit wel veilig. Laat me het weten als ik iets fout heb begrepen. Bedankt voor je reactie David.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
Volgens mij zit je inmiddels aardig op het goede spoor. En je electricien kan je ook nog weer toelichten waarom hij bepaalde keuzes maakt / adviseert. Succes!

Topicstarter
Ik denk dat ik inmiddels door al jullie goede hulp inderdaad al aardig op het goede spoor zit. Ik ga aankomende dagen even contact opnemen met verschillende elektriciens, kijken wat de beste keuze is en wat het voordeligst is. Bedankt voor je feedback Matthijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klein probleempje. Ik heb contact gehad met een lokale electricien en nu blijkt het dat de bovenste rij in mijn groepenkast een busboard rail is. Aangezien er geen 4p aardlekautomaten, aardlekschakelaars en krachtgroepen voor gemaakt worden, wordt het plaatsen van een krachtgroep of aardlekautomaat al een stuk lastiger. Bovendien, al zouden deze gemaakt worden, de busboard die er nu inzit is 1 fase. De electricien gaf mij aan dat de enige optie dan een uitbreidingskast zou zijn. Er zou dus plaats gemaakt moeten worden op de onderste rij als ik geen uitbreidingskast wil. Als het moet dan moet het maar ik weet ook niet zeker of ik daar plek voor heb vlak naast de huidige groepenkast. Ik zat te denken of er nog andere manier zijn om dit op te lossen en daarbij kwam ik op deze oplossing:

Ik heb 4 normale 16a groepen die zijn verdeeld over 2 2p ALS. Op 1 ALS mogen 4 groepen. Als de 2 middelste groepen helemaal links bij de 2 andere groepen worden gezet en dus alle groepen aangesloten zijn op 1 ALS. Dan kan er naast de 2p ALS die er al uit gaat van de fornuisgroep, nog een ALS uit. Hierdoor zijn er dan 4 modules vrij op de onderste rij waar dan een aardlekautomaat kan komen. Als dit kan & mag, dan zou dit wel wat werk en kosten besparen.

Ik bedenk me nu tijdens het typen ook nog een 2de oplossing. Ik zie net op internet dat er ook busboard beltrafos's worden gemaakt. Kan ik de huidige beltrafo (die nu op de onderste rij zit naast de ALS van de fornuisgroep die eruit gaat) laten vervangen voor een busboard beltrafo? Hierdoor zouden er dan 4 modules vrij zijn.

Als 1 van deze oplossingen kan en er komt een aardlekautomaat op de onderste rij, dan moeten de draden die naar de perilex lopen, ook een aantal centimeter langer zijn. Er zit wel een lus in elke kabel maar stel dat de kabels niet lang genoeg zijn, moeten ze dan allemaal vervangen worden of is daar een simpele oplossing voor? Iets om de draden te verlengen.

Ik heb vandaag mijn groepenkast nagemaakt in een schema, dan kunnen jullie zelf zien hoe de kast er nu uitziet en wat ik bedoel. Dit is de eerste keer dat ik zo'n schema heb gemaakt dus excuus als het een beetje onduidelijk is: http://imgur.com/GvHQdfw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
Gezien je nieuwe topic hier een slotje op aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe doe ik dat? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
Door een topicreport te maken ('rapporteer') boven het reactieveld :)
Pagina: 1