Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sarkci
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-01-2023
Mijn computer geeft sinds een paar dagen bij het opstarten een zwart scherm, zelfs voordat de bios nog weergeven wordt. De computer is al wel bijna 6 jaar oud, dus ik sluit niet uit dat hij het gewoon begeven heeft, maar ben benieuwd of ik er kan achter komen waarom hij niet meer start zodat ik:
  1. Misschien alsnog het probleem kan verhelpen.
  2. Kan overwegen een onderdeel te vervangen in plaats van een nieuwe computer te kopen.
Ik heb al geprobeerd alle hardware te verwijderen die niet nodig zou zijn, maar dat heeft het niet verholpen.

Als het goed is is nu alleen de voeding, de power button en CPU nog aangesloten op het moederbord. Het beeld is met DVI-D en VGA aangesloten op mijn monitor, als ik het met mijn laptop test werken de kabels en monitor prima.

Wat nu gebruikt wordt is:
Moederbord - ASRock B75 Pro3-M
CPU - Intel i5 3570k
Voeding - XFX Pro550W

Ik heb dus al verwijderd:
DVD-brander
SSD
HardDisk
Grafische kaart
2x RAM
Alle USB poorten
Mic/Koptelefoon

Alvast bedankt :)

Edit: De CPU-Fan begint wel te draaien en het moederbord geeft een geluidje, maar verder gebeurt niks.

[ Voor 4% gewijzigd door Sarkci op 19-12-2018 12:17 ]

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Check de batterij eens, kan leeg zijn (knoopcel op het moederbord).

• Sarkci
Dank voor de reactie! Alleen helaas, de batterij zojuist vervangen, maar niks is verandered

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Sarkci schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:15:
Mijn computer geeft sinds een paar dagen bij het opstarten een zwart scherm, zelfs voordat de bios nog weergeven wordt. De computer is al wel bijna 6 jaar oud, dus ik sluit niet uit dat hij het gewoon begeven heeft, maar ben benieuwd of ik er kan achter komen waarom hij niet meer start zodat ik:
  1. Misschien alsnog het probleem kan verhelpen.
  2. Kan overwegen een onderdeel te vervangen in plaats van een nieuwe computer te kopen.
Ik heb al geprobeerd alle hardware te verwijderen die niet nodig zou zijn, maar dat heeft het niet verholpen.

Als het goed is is nu alleen de voeding, de power button en CPU nog aangesloten op het moederbord. Het beeld is met DVI-D en VGA aangesloten op mijn monitor, als ik het met mijn laptop test werken de kabels en monitor prima.

Wat nu gebruikt wordt is:
Moederbord - ASRock B75 Pro3-M
CPU - Intel i5 3570k
Voeding - XFX Pro550W

Ik heb dus al verwijderd:
DVD-brander
SSD
HardDisk
Grafische kaart
2x RAM
Alle USB poorten
Mic/Koptelefoon

Alvast bedankt :)

Edit: De CPU-Fan begint wel te draaien en het moederbord geeft een geluidje, maar verder gebeurt niks.
Stop eens 1 stick ram in slot a1

• Sarkci
Helaas ook geen succes, met allebei de sticks individueel in slot A1 een keer gebprobeerd

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:23
Klinkt als de voeding. Heb je een andere om te testen?

Neem ook deze even door Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik lees dat je de video kaart ook hebt losgekoppeld, en je de monitor op on - board videokaart hebt aangesloten? In de Bios kan de optie "on - board videokaart uitschakelen" misschien nog aangevinkt zijn.
Verder alle kabels goed aangedrukt op je mobo? Je zal niet de eerste zijn die zich toch nog even op zijn voorhoofd slaat.
Heb je Clear CMOS ook al geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door peteroff op 24-12-2018 07:45 ]

• Sarkci
Thanks voor de hulp weer!

Heb helaas geen andere voeding omdaarmee te testen. De fans/cooling van de voeding en CPU draaien wel, dus er wordt wel iets aan stroom doorgegeven.

Ik zal de kabels nog een keer openieuw aansluiten als ik thuis ben, maar vermoed dat die allemaal goed zitten, aangezien de computer opeens stopte met werken zonder dat ik de maanden daarvoor iets aangepast heb aan hardware/apparatuur. Zeker de kabel van mobo naar scherm zou niet het probleem moeten zijn, heb die namelijke meerdere keren op twee verschillende schermen gestest, met zowel DVI als VGA.

Het scherm blijft zwart, dus ik kan niet in de BIOS settings nakijken, maar ik neem aan dat bij het wisselen van de knoopcel batterij op de mobo dit ook als clear CMOS heeft gewerkt?

• chim0
Het is niet je monitor. Probeer nou maar een andere voeding.

• peteroff
  • Niet online
Heb je een lampje op je toetsenbord die het doet? (caps Lock indrukken), heeft je optische muis rood licht van onderen? Plug je telefoon is aan met de usb.. gaat je telefoon dan in de oplaadmodus?

Ik weet vrijwel zeker dat je grafische kaart de geest heeft gegeven. Nu probeer je beeld te verkrijgen via het moederbord. Alleen dat gaat niet zomaar, daar moet je eerst even langs de bios om dat te kunnen inschakelen. En laat nu dat laatste een beetje lastig zijn zonder beeld.
Als je de CMOS reset zonder de grafische kaart in je computer heb je de kans dat de instelling voor on-board graphics weer wordt geactiveerd. Dan kan je weer vrolijk verder.. Vergeet daarna niet om de Bios weer van een recente update te voorzien.
Het kan natuurlijk nog steeds de voeding zijn die niet helemaal ze ding meer doet, maar dat lijkt me stug als blijkt dat mobo, vent, muis en toetsenbord nog worden voorzien van spanning.

[ Voor 4% gewijzigd door peteroff op 25-12-2018 08:39 ]

• chim0
@peteroff Lijkt me stug met die i5 3570k want die heeft geen geïntegreerde GPU.

Overigens zie ik nu pas een foutje in de specificaties van TS. Er staat een Intel processor en een AMD moederbord. Dit kan natuurlijk nooit dus wat is het nou?

En een PC kan nog steeds aangaan terwijl de voeding kapot is. Maar goed, TS moet gewoon eens beginnen met een andere voeding en videokaart testen. Ik weet alleen niet hoe makkelijk hij aan andere onderdelen kan komen.

• peteroff
  • Niet online
chim0 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:15:
@peteroff Lijkt me stug met die i5 3570k want die heeft geen geïntegreerde GPU.

Overigens zie ik nu pas een foutje in de specificaties van TS. Er staat een Intel processor en een AMD moederbord. Dit kan natuurlijk nooit dus wat is het nou?

En een PC kan nog steeds aangaan terwijl de voeding kapot is. Maar goed, TS moet gewoon eens beginnen met een andere voeding en videokaart testen. Ik weet alleen niet hoe makkelijk hij aan andere onderdelen kan komen.
? weet je zeker dan je nu geen foutje maakt? AMD?

i5-3570K met Intel HD Graphics 4000
B75 Pro3-M met Supports Intel Core™ i7 / i5 / i3 /....

Volgens mij zoals ik beschrijf is dat het meest voorkomende probleem die je eerst kan oplossen zonder hardware te gaan proberen/ aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door peteroff op 25-12-2018 09:31 ]

• chim0
peteroff schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:25:
[...]

? weet je zeker dan je nu geen foutje maakt? AMD?

i5-3570K met Intel HD Graphics 4000
B75 Pro3-M met Supports Intel Core™ i7 / i5 / i3 /....
We zullen het maar op de feestdagen houden. Verkeerde topics door elkaar aan het halen geloof ik. Excuus! 8)7
Volgens mij zoals ik beschrijf is dat het meest voorkomende probleem die je eerst kan oplossen zonder hardware te gaan proberen/ aanschaffen.
In het geval van de videokaart wel. In het geval van de voeding wordt het een iets lastiger verhaal.
Pagina: 1