Seat Leon diesel of benzine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Allen! Ben even benieuwd naar jullie mening omtrent het volgende:

Mijn Opel Astra uit 2005 op benzine en 150k op de teller is aan vervanging toe. Met een kleine tik in de motor brengt deze nog zo'n 1500-2000 euro op.

Ik heb m'n zinnen gezet op een Seat Leon ST uit 2014-2015. Al mee gereden, vind het een fijne en mooie auto. Ik wil graag full options.

Belangrijk voor deze vraag is dat ik maar 15000 km per jaar rijd. Voornamelijk kortere afstanden.

Een Leon uit 2014 op benzine met 90k op de teller, full options, kost rond de 14 á 15000 euro.
Een Leon uit 2014 op diesel met 120k op de teller, full options, kost rond de 11000 euro.

Dezelfde auto, andere motor en + 3500,- verschil.
Wegenbelasting is de diesel 600 euro duurder per jaar.

Ik wil de auto zo'n 4 a 5 jaar rijden.

Ik hoef eigenlijk nog niet eens te kijken naar brandstofkosten en -verbruik te kijken, waarin een diesel natuurlijk ook goedkoper is. Een simpel rekensommetje verteld me dat een diesel goedkoper voor me is over de 4/5 jaar dat ik de auto rijd, ook al rijd ik maar 15000 km per jaar.

Hoe denken jullie hierover? Zie ik iets over hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door roelvandew op 19-12-2018 12:10 ]

Alle reacties

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-11 10:54

Mimiix

Professioneel Prutser

roelvandew schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:07:
Hoe denken jullie hierover? Zie ik iets over hoofd?
Ik zou vooral naar de toekomst kijken. Op dit moment is de diesel allicht goedkoper. Maar met het oog op weren van diesels uit steden(https://www.milieuzones.nl/) en ook het feit dat het in het buitenland ook steeds meer gebeurd (https://www.ad.nl/buitenl...or-dieselrijder~afda9603/) denk ik dat je daar eerder rekening mee moet houden.

Daarnaast, door deze maatregelen, willen minder mensen een diesel en daalt de restwaarde aanzienlijk. Dit laatste argument geld natuurlijk niet als je hem op wilt rijden.

Nu is het allicht verstandig, maar met het oog op de toekomst kun je beter een benzine pakken.

Edit: gekeken naar de huidige stand, vermoed ik ook dat als je hem 4/5 jaar rijd(=60/75k) later, er ook wat groter onderhoud aan komt. Dit drukt natuurlijk de restprijs nog meer.

Echter rijd die diesel natuurlijk veel leuker dan die benzine(sneller koppel). Als het je waard is, waarom niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Mimiix op 19-12-2018 12:15 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Hmm klopt, de diesel auto zal sneller afschrijven. Het betreft een Euro 5 auto die nu nog overal mag komen.
Wellicht dat dit over een jaar of 4/5 (?) anders zal zijn.

Die 3500 euro verschil op dit moment is wel fijn voor de portemonnee.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Als je door die diesel meer denkt te kunnen sparen t.o.v. verlies restwaarde t.o.v. de benzine, doen.
Hoeveel dat verlies wordt, is een gok.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voor korte stukken zou ik voor een hybride gaan, korten stukken zijn sowieso redelijk funest voor een auto omdat hij dan niet lekker op temperatuur kan komen. Zaken als bijvoorbeeld de uitlaat zullen veel sneller roesten.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 13:31

Barrycade

Through the...

4 a 5 jaar rijden is dus 3000 meer wegenbelasting met de diesel en is je initiële voordeel dus uitgesmeerd over 5 jaar. Daarnaast is een diesel ook duurder in onderhoud. In ieder geval jaarlijks APK, is de distributie riem duurder. Korte stukjes met een moderne diesel vindt de motor / roetfilter niet lekker. Duurdere verzekering En daarnaast dus waarschijnlijk hogere afschrijving.
Weet je zeker dat diesel zo vriendelijk lijkt afgezien van de lagere aanschaf waarde?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09
Je kan natuurlijk ook even kijken wat Duitsland te bieden heeft. Kan bij dergelijke wagens zeker lonen!

Verwijderd

Brilsmurfffje schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:46:
Voor korte stukken zou ik voor een hybride gaan, korten stukken zijn sowieso redelijk funest voor een auto omdat hij dan niet lekker op temperatuur kan komen. Zaken als bijvoorbeeld de uitlaat zullen veel sneller roesten.
Vind het hybride advies zeker niet slecht maar als je een diesel 1x per week een flinke rit laat rijden dan zijn korte ritjes niet zo'n probleem. Zolang je de roetfilter maar de gelegenheid geeft te regenereren.

Ik stond 2 maanden geleden voor dezelfde keuze met een Mito. Ik rijd iets meer dan jou maar ook veel korte ritten (20km enkele reis naar het werk). Ik heb voor een diesel gekozen maar wel met het idee dat ik de auto oprijd zodat de afschrijving niet heel relevant meer is (en de wegenbelasting valt een stuk lager uit dan bij jouw Leon).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2018 13:07 ]

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11 11:25

Falastine

Think about my signature...

Lekker naar duitsland heb je dezelfde auto vol pakket met minder km en goedkopere prijs incl invoeren.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 16:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Modellen van 2014 hebben al lang die problemen meer. Verstuivers vervangen? Wat een onzin, als je een model koopt met 120k op de teller dan hoef je je daar verlopig geen zorgen over te maken, idem voor het roetfilter. Het is ook niet zo dat de TFSI blokken heilig zijn

Ja diesel zal misschien harder afschrijven maar zoals je al zegt scheelt het nu al 4000 in de aanschaf dat maakt een hoop zoniet alles goed ten opzichte van de afschrijving. En een benzine met 2 ton op de teller ligt ook niet zo lekker in de markt zeker niet als het zo'n downsize model betreft.

Daarnaast moet je je altijd afvragen hoelang je in de auto gaat rijden, de komende jaren zou ik me niet druk maken over verboden in steden zeker niet als je een model met euro6 motor koopt. Je hebt het zelf over 4-5 jaar ik denk dat je dan geen zorgen over een verbod hoeft te maken.

En wat vind je lekkerder rijden?

[ Voor 32% gewijzigd door Chaoss op 21-12-2018 23:12 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 12:28
No brainer. Benzine. 15.000 km/jaar met oplopende milieubelastingen en in de toekomst een moeilijk verkoopbare TDI, milieuzones, mogelijke “verplichte castratie” van de TDI’s die de emissie-mod nog niet hebben gedaan, pak de benzine.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-11 14:06
t_captain schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:23:
No brainer. Benzine. 15.000 km/jaar met oplopende milieubelastingen en in de toekomst een moeilijk verkoopbare TDI, milieuzones, mogelijke “verplichte castratie” van de TDI’s die de emissie-mod nog niet hebben gedaan, pak de benzine.
Idd alleen al wegens al die regels omtrent Diesel, bij voorbaat al geen diesel meer pakken. Met jou gebrek aan KM/'s is Diesel überhaupt geen optie.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 12:28
Zeker met moderne (direct ingespoten turbo) benzinemotoren. Het verschil in verbruik is al een stuk gedaald.

15 jaar geleden reed een Golf op benzine pakweg 1:12 a 1:14. Met de huidige TSI blokken is dat 1:14 - 1:17. Een TDI liep toen misschien 1:18-1:20 en nu 1:20-1:22, dat verschil is dus flink gekrompen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 21:33
Met 15k / jaar zou ik voor benzine gaan.

Diesel is een grote gok. Ik zit met 30k/jaar al te kijken naar benzine.

Een beetje recente benzine doet 1:16, een diesel 1:20. Dat verschil merk je wel, maar er staat een hogere wegenbelasting tegenover.

Ik had toevalllig laatst het nog in een excel gezet. Met 15k/jaar en een auto van 1200kg is diesel 400 eur per jaar duurder dan benzine.

Dan reken ik nog niet mee
- Lage restwaarde van een diesel tegen 2023
- Hogere accijns op diesel in 2023
- Verboden in steden
- Vakantieritjes naar veel landen waar de dieselprijzen duurder/gelijk aan benzine zijn
- Onderhoudskosten van diesel-specifieke dingen als EGR en roetfilters (Zeker met 15k zijn het korte ritjes - vind een diesel minder leuk)

Enige reden om nu WEL diesel te nemen
- Je gaat nooit naar plekken met (toekomstige) dieselverboden
- Restwaarde interesseert je niet
- Je vind diesel comfortabeler rijden
- 500 eur/jaar meer kwijt zijn is niet belangrijk

Wat betreft olieverbruik van die vag auto's op 500km.. Dat was bij de 1.8 blokken een bekend probleem. Maar elk merk heeft wel modellen/blokken met bekende kwaaltjes. Da's gewoon een kwestie van goed vooronderzoek doen.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:18 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

t_captain schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:28:
Zeker met moderne (direct ingespoten turbo) benzinemotoren. Het verschil in verbruik is al een stuk gedaald.

15 jaar geleden reed een Golf op benzine pakweg 1:12 a 1:14. Met de huidige TSI blokken is dat 1:14 - 1:17. Een TDI liep toen misschien 1:18-1:20 en nu 1:20-1:22, dat verschil is dus flink gekrompen.
Op papier ja in de praktijk valt het tegen. Ik heb een 1.4tfsi gehad die moest op papier 1:17 halen in de praktijk was dat 1:13-14. Met een diesel is het veel gemakkelijker om in de buurt van de fabrieksopgave te komen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Korte ritjes en diesel gaan niet samen.
Dat levert alleen maar ellende op.
Een dieselmotor moet je het liefst altijd goed warm rijden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1