Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LED Lampen flikkeren icm dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Er zijn al heel wat gesprekken rond dit onderwerp, maar toch heb ik nog geen antwoord op mijn probleem kunnen vinden. Hier komt ie:
Er zijn 6 LED lampen aangesloten op een dimmer. Wanneer wij deze aan doen is er meestal geen probleem, echter na een tijdje (+- 30min) beginnen deze hevig en onregelmatig te flikkeren, na een minuutje stopt dit en meestal gebeurt het dan later weer.
Technische gegevens:
- 6x Calex led lampen, 4w per stuk
- Calex 176372 RC Inbouwdimmer 230V (LED 70W), lamp profiel 1

Als het goed is hebben we niet te maken met lek stroom (was één van de zaken die ze in de winkel al opperden).

Waar kan ik mijn probleem verder nog zoeken?

Bij voorbaat dank!!

Alle reacties

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-11 00:20
Ik heb zoiets gehad met een klik-aan, klik-uit dimmer. Bleek dat de dimmer niet geschikt was. Kun je de dimmer omruilen? Dan weet je zeker dat het niet de dimmer is.

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11 09:09
Als het goed is staat er op de dimmer een soort van watt bandbreedte. Als je daar buiten valt, te weinig of te veel, kan de dimmer gaan knipperen.
Je zou bijvoorbeeld ook een led kunnen vervangen voor een gloeilamp, zodat je binnen de bandbreedte valt.

Bij mij was de oplossing een nieuwe dimmer bij een speciaal zaak. Was wel een dure oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door routier_lub op 19-12-2018 12:30 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17

de Peer

under peer review

Ik heb het ook gehad en bij mij waren het de TF/CAB signalen die gebruikt worden om de lantaarnpalen op straat aan en uit te laten gaan. Weet je zeker dat het onregelmatig is of is er toch een patroon te ontdekken?

Bij mij zat de oplossing in verhuizen ;-), daarna nooit meer last van gehad met dezelfde lampen+dimmers (KAKU).

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

LED's knipperen altijd maar dan zodanig dat wij het geknipper niet zien en het dus lijkt alsof ze permanent branden. Ik gok dat je het probleem in de dimmer moet zoeken, of de LED's zijn niet geschikt om gedimd te worden. Als de lampen knipperen en je draait aan de dimmer gaat het dan weg?

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:45
Calex adviseert haar eigen dimmer bij de Calex lampen. Zijn het filament led lampen? Er bestaat ook een Dimstabilisator voor led lampen. Bijvoorbeeld Tradim heeft deze.

Heb je ook het afstelproces helemaal goed doorlopen?
Na veilige installatie, de lamp inschakelen door de druk/draai knop in te drukken. Zet de draaiknop op minimum waarde door de draaiknop helemaal linksom te draaien. Door middel van de schuifschakelaar kan de gewenste start lichtsterkte (bij laagste dim stand) worden ingesteld (profiel stand 1, 2, 3 of 4). Door de knop helemaal rechtsom te draaien, wordt de maximum lichtsterkte bereikt. Indien het lichtbeeld van de (led) lamp stabiel is (van minimum tot maximum lichtsterkte) en als het regelbereik bevredigend is, dan is het juiste profiel voor de toegepaste (led) lamp gevonden.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Verwijderd

Topicstarter
gron74 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:43:
Ik heb zoiets gehad met een klik-aan, klik-uit dimmer. Bleek dat de dimmer niet geschikt was. Kun je de dimmer omruilen? Dan weet je zeker dat het niet de dimmer is.
Het zou de juiste dimmer moeten zijn. Hebben er al drie verschillende gehad. Deze is van hetzelfde merk, voor LED en ook voor deze sterkte... Het kan uiteraard aan de kwaliteit dimmer liggen.
routier_lub schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:27:
Als het goed is staat er op de dimmer een soort van watt bandbreedte. Als je daar buiten valt, te weinig of te veel, kan de dimmer gaan knipperen.
Je zou bijvoorbeeld ook een led kunnen vervangen voor een gloeilamp, zodat je binnen de bandbreedte valt.

Bij mij was de oplossing een nieuwe dimmer bij een speciaal zaak. Was wel een dure oplossing.
Als het goed is moet deze bandbreedte juist zijn (heb er drie gehad, en dat was 1 van de problemen van de vorige). Het kan uiteraard liggen aan het merk van de dimmer, wat echter ook raar zou zijn, omdat het hetzelfde merk is als de lampen...
de Peer schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:54:
Ik heb het ook gehad en bij mij waren het de TF/CAB signalen die gebruikt worden om de lantaarnpalen op straat aan en uit te laten gaan. Weet je zeker dat het onregelmatig is of is er toch een patroon te ontdekken?

Bij mij zat de oplossing in verhuizen ;-), daarna nooit meer last van gehad met dezelfde lampen+dimmers (KAKU).
Ja, daar las ik net al dingen over, interessant! Ze hebben het in veel artikelen er over dat dit rond 22u is. Bij ons is het echter op willekeurige tijden.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:00:
LED's knipperen altijd maar dan zodanig dat wij het geknipper niet zien en het dus lijkt alsof ze permanent branden. Ik gok dat je het probleem in de dimmer moet zoeken, of de LED's zijn niet geschikt om gedimd te worden. Als de lampen knipperen en je draait aan de dimmer gaat het dan weg?
Interessant. Gaat even weg, maar komt dan terug. Knipperen is misschien niet het goede woord trouwens. Het is eerder in niveau sterk omlaag en omhoog (alsof er een spook passeert 😀)
wodkabuikje schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:00:
Calex adviseert haar eigen dimmer bij de Calex lampen. Zijn het filament led lampen? Er bestaat ook een Dimstabilisator voor led lampen. Bijvoorbeeld Tradim heeft deze.

Heb je ook het afstelproces helemaal goed doorlopen?

[...]
Ik heb een Calex dimmer. Waar kan ik vinden of het filament led lampen zijn? Ik ken dit niet.
Ik ga meer opzoeken over die dimstabilisator.

Het afstelproces had ik al doorlopen op eigen houtje, echter niet met een handleiding. Ga er dus nog eens mee aan de slag!

Dank voor alle tips tot nu toe!!! Ik ga er mee aan de slag.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:44:
Interessant. Gaat even weg, maar komt dan terug. Knipperen is misschien niet het goede woord trouwens. Het is eerder in niveau sterk omlaag en omhoog (alsof er een spook passeert 😀)
Bij mij was het op elk half uur en elk heel uur (precies) en heel af en toe tussendoor ook dacht ik. Misschien was het wel iets anders. Een of andere grote installatie in de buurt die elk half uur aanslaat ofzo. Ik heb het nooit opgelost gekregen in ieder geval, ook niet door plaatsing van capacitors etc..

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:44
Ik heb dit ook. LED inbouw spots op 220v en een dimmer bij dezelfde zaak gekocht welke speciaal voor deze LED lampen geschikt is. Het dimt prima tot ±20% maar af en toe na een tijdje gaat hij toch een beetje knipperen qua intensiteit.
Dit verdwijnt ook weer vanzelf en komt ook weer onregelmatig terug.
Ik heb ook reeds verschillende dimmers geprobeerd maar allemaal hebben ze hetzelfde.
Misschien zit het in de elektronica van de LEDs of in het net, geen idee.
Ik heb ermee leren leven.
Pagina: 1