Vraag

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 15:57

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Topicstarter
Komend van een Nokia C2, begon mijn smartphoneavontuur wat laat met de Samsung Galaxy S5 mini. Een telefoon die mij in het begin vooral goed beviel. Sinds de update naar Android 6 is het toestel zijn snelheid wel verloren. Een geheugen van 16 gig is inmiddels te krap en de accu moet tweemaal daags opgeladen worden. Tijd voor een nieuwe.

Ik zoek een?
Goede smartphone waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan.

Wat is je budget?
Rond de €300,- bij een Nederlandse retailer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dagelijks gebruik. Dat is uiteraard een ruim begrip, maar ik ben geen heavy user. Wat ik wel veel gebruik is Spotify en Bluetooth om verbinding met mijn headset in mijn motorhelm te maken en met diverse navigatiesystemen van auto's. Compatibiliteit met het laatste is een pré, want ik heb (als automonteur) veel te maken met incompatibiliteit tussen telefoon en auto. Als hier bekende issues mee zijn, valt 1 van de toestellen automatisch af.
De A8 wordt bij ons momenteel in de meest recente voertuigen ondersteund. Met de S5 mini heb ik nog geen problemen ondervonden. Een S9 toevallig wel, maar of het aan het exemplaar van de telefoon lag, of aan een app of geheugenkaartje van de gebruiker is onbekend.

Navigatie op de scooter is erg handig gebleken. Hierbij is een voordeel dat het toestel waterdicht is, maar ik kan er ook een diepvrieszak omheen doen als het regent.
Ook heb ik de S5 mini een aantal keer meegehad in een zwembad, met de kinderen. Foto's maken vanuit een diepvrieszak gaat niet.

Het stoort mij dat ik momenteel niet fatsoenlijk een game kan spelen. Ondanks een fabrieksreset is de telefoon gewoon te traag daarvoor.

Ik kijk geen films op de telefoon, dus dat is niet belangrijk.

De telefoon moet niet bij de eerste val al aan splinters zijn. Er zal wel een hoesje gebruikt gaan worden.

Het liefst moet de voorkant zo vlak mogelijk zijn. Rare eis? Voor de Galaxy A5 2016 van mijn vrouw is het een onmogelijke opgave gebleken om een screenprotector te vinden, vanwege de afgeronde zijkanten. Als je een passende vindt die over de gehele breedte gaat, blijkt het na een paar weken toch niet lekker te zitten, waardoor er een barst in de protector komt. |:(

Een goede camera is een pré, maar voor echt goede foto's pak ik liever de spiegelreflexcamera.

Bepaalde dingen gebruik ik niet. NFC, vingerafdrukscanner, enz.

Wat heb je zelf al gevonden?

Xiaomi Pocophone F1.
Voors:
-Plastic behuizing
-Goede reviews
-Accuduur
-Snelheid
-64 gig opslag

De laatste 3 zorgen er voor mij voor dat ik er over 2 jaar ook nog wat aan heb

Tegens:
-Het LCD scherm zou minder zijn
-Niet waterdicht

Samsung Galaxy A8

Voors:
-Beter scherm
-Waterdicht
-Gevestigd merk, dus voor het gevoel minder eng
-Camera's zouden beter zijn
-Bluetoothondersteuning in de auto

Tegens:
-Glazen achterkant.
-Minder snel

Een telefoon gaat bij mij in een slimarmor hoesje, of vergelijkbaar en wordt voorzien van een glazen screenprotector. Looks en feels van de achterkant geef ik niets om.
Ik ben redelijk zuinig op mijn spullen, maar een telefoon zit nou eenmaal in je broekzak en valt zo nu en dan eens uit je handen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het verstand zegt om te blijven bij Samsung, maar qua specs is de Xiaomi telefoon natuurlijk erg aantrekkelijk. Ik ben geen heavy user, dus heb ik die specs wel nodig? Is een strakker scherm een betere keuze als het toestel toch in een hoesje verdwijnt? Heb ik over 2 jaar nog steeds plezier van de A8, of loopt dat ding dan ook weer op z'n tenen?

Zijn er nog andere toestellen die aan mijn wensenpakket voldoen? Het liefst alle voordelen zonder de nadelen. ;)

n.b. Ik heb de reviews en topics van beide telefoons hier bekeken, maar over bluetooth lees ik bijvoorbeeld niets. Er zijn een hoop Tweakers die de Pocophone gekocht hebben. Zijn die nog steeds tevreden?

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Beste antwoord (via TheShadow op 22-12-2018 19:20)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Succes met je A7, een degelijke keuze, geniet er van!

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom een A8 en geen A6?

Oh, en de A series zijn minder waterdicht dan de S series. :)

[ Voor 56% gewijzigd door unezra op 19-12-2018 11:00 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:00:
Waarom een A8 en geen A6?

Oh, en de A series zijn minder waterdicht dan de S series. :)
Wat is het voordeel van de A6 tov de A8? In de reviews zie ik weinig voordelen. Hij zou traag zijn en, voor wat het waard is, niet waterdicht.
In de review van de Tweakers-redactie staat:
De processor en gpu zijn zwaar ondergemiddeld voor deze prijscategorie en dat resulteert in een telefoon die minder snel werkt dan veel concurrenten. De accuduur is aan de lage kant en de camera is ongeveer wat je voor deze prijs mag verwachten.
Bespaar ik daarmee een paar tientjes maar heb ik dan een telefoon die al snel op zijn tenen moet lopen?

Waar baseer je op dat de A series minder waterdicht zijn dan de S series?

• unezra

unezra

TheShadow schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:19:
[...]

Wat is het voordeel van de A6 tov de A8? In de reviews zie ik weinig voordelen. Hij zou traag zijn en, voor wat het waard is, niet waterdicht.
In de review van de Tweakers-redactie staat:
[...]
Bespaar ik daarmee een paar tientjes maar heb ik dan een telefoon die al snel op zijn tenen moet lopen?
Serieus!?

De A6 doet het hier doodleuk 4 dagen met 1 batterij en ja, hij is minder waterdicht dan de S8 maar daar is de prijs dan ook naar. Het ding kost €199,- als ik het zo snel zie.
Waar baseer je op dat de A series minder waterdicht zijn dan de S series?
S8: IP68 stof (volledig) en waterdicht
A6: Géén IP rating

https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/waterproof/

Ofwel, de A6 is officieel helemaal niet waterdicht, de S8 wel.

EDIT:
De A8 is overigens een ouder model dan de A6. :)

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1126231;1170479/

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 19-12-2018 12:28 ]

• ricom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:13
Mijn vriendin heeft pas de A8 aangeschaft en ik moet zeggen dat ik het een erg fijn toestel vind. Als ik de twee vergelijk zou ik persoonlijk voor Samsung gaan omdat ;
- Waterdicht IP68
- NFC(Ook al heb je hier geen behoefte aan, het kan er maar zijn)
- OLED scherm en dat zie je zeker terug
- Betere camera

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

xiaomi mi a2 is een goede keuze.
je kunt ook voor de poco. F1 gaan.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Poco is wel redelijk waterdicht volgens filmpjes op YouTube, regen is geen enkel probleem. Enkel een IP certificering kost geld dus veel budget telefoons ontberen deze maar hebben wel degelijk een zekere mate van waterdichtheid

• unezra

unezra

ricom schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:37:
Mijn vriendin heeft pas de A8 aangeschaft en ik moet zeggen dat ik het een erg fijn toestel vind. Als ik de twee vergelijk zou ik persoonlijk voor Samsung gaan omdat ;
- Waterdicht IP68
- NFC(Ook al heb je hier geen behoefte aan, het kan er maar zijn)
- OLED scherm en dat zie je zeker terug
- Betere camera
De A-series heeft geen IP certificering.
De S-series wel.

Dus wil je waterdicht, S-series kiezen. Is dat minder belangrijk, A-series.
(Ik vind zelf de A-series fijner, maar minder geheugen en minder waterdicht. Dus ben ik privé voor een S8 gegaan terwijl mijn werktelefoon een A6 is.)

• ricom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:13
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:04:
[...]

De A-series heeft geen IP certificering.
De S-series wel.

Dus wil je waterdicht, S-series kiezen. Is dat minder belangrijk, A-series.
(Ik vind zelf de A-series fijner, maar minder geheugen en minder waterdicht. Dus ben ik privé voor een S8 gegaan terwijl mijn werktelefoon een A6 is.)
Toch is de A8(2018) waterdicht, zie de website van Samsung of Coolblue onder Fysieke eigenschappen https://www.coolblue.nl/p...galaxy-a8-2018-zwart.html

• unezra

unezra

ricom schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:08:
[...]

Toch is de A8(2018) waterdicht, zie de website van Samsung of Coolblue onder Fysieke eigenschappen https://www.coolblue.nl/p...galaxy-a8-2018-zwart.html
Interessant, maar Samsung zelf zegt dit:
https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/waterproof/
IP Rating is available on Galaxy S9, S9+, Note8, S8, S8+, S7, and S7 edge.
Dus géén A-series.
Toch nog even hier gekeken:

https://www.samsung.com/n...y-a8-2018/SM-A530FZKDPHN/

En verdomd, daar staat wel IP68. Ze spreken zichzelf dus tegen. :(

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Dus valt de A6 af tegenover de A8. Ik zie er de voordelen niet van in, met als grootste nadeel niet waterdicht. Bovendien is de kostenbesparing minimaal.

• unezra

unezra

TheShadow schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:30:
Dus valt de A6 af tegenover de A8. Ik zie er de voordelen niet van in, met als grootste nadeel niet waterdicht. Bovendien is de kostenbesparing minimaal.
De A8 is 1.5x zo duur en tenminste 4 maanden ouder dan de A6.

A6 heeft een octacore CPU, de A8 een quadcore. Weet alleen niet of die quadcore niet sneller is dan de octacore.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Zojuist zie ik de Galaxy A7 voorbijkomen en zie daar ook een serieuze kandidaat in.

Voordelen:

-Zelfde processor als de A8
-Oledscherm
-3300mah batterij tov 3000 voor de A8
-Drievoudige camera. Geen must, lijkt mij echter wel leuk
-Ik zag m met een cashback van €50,- wat de prijs op bijna het niveau van de A6 brengt
-64 gig opslag

Nadeel:

-niet waterdicht.
-de reviews zijn niet sprakelend positief, maar ik vraag mij steeds af hoe belangrijk dit is. Een hoop van die reviews hebben het over benchmarks waar ik, met mijn gebruik, toch niets om geef. Ik lees overal dat de A8 ook snel zat is bijvoorbeeld.

Wat voor mij belangrijk is, is dat een telefoon een paar jaar mee moet, zonder na een jaar al op zijn tenen te moeten presteren.

Die A7 is, met de cashback en specs, wel erg aantrekkelijk geprijsd.

Ik las verder ergens dat de A7 niet bijzonder lang met de accu doet, maar hoe serieus is dat? De A8 zou 2 dagen meegaan en de accu van de A7 heeft meer capaciteit. Bovendien zal het apparaat toch praktisch elke dag aan het infuus gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door TheShadow op 19-12-2018 16:46 ]

• BOogyMAn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:08:
[...]

De A8 is 1.5x zo duur en tenminste 4 maanden ouder dan de A6.

A6 heeft een octacore CPU, de A8 een quadcore. Weet alleen niet of die quadcore niet sneller is dan de octacore.
De Exynos 7885 is een octa core

• unezra

unezra

BOogyMAn schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:05:
[...]
De Exynos 7885 is een octa core
Dan is de pricewatch kapot. :)

• BOogyMAn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05
unezra schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:23:
[...]

Dan is de pricewatch kapot. :)
Inderdaad... komt vaker voor ;)
TheShadow schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:47:
Het liefst moet de voorkant zo vlak mogelijk zijn. Rare eis? Voor de Galaxy A5 2016 van mijn vrouw is het een onmogelijke opgave gebleken om een screenprotector te vinden, vanwege de afgeronde zijkanten. Als je een passende vindt die over de gehele breedte gaat, blijkt het na een paar weken toch niet lekker te zitten, waardoor er een barst in de protector komt. |:(
De A8 heeft net zoals de A5 afgeronde zijkanten. Is inderdaad lastiger wat betreft screenprotector, maar niet onmogelijk. Ligt eraan wat je eisen zijn.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Voor die A5 is het mij niet goed gelukt, maar op een gegeven moment was ik er flauw van.
Wat ik nu voor de A8 en de A7 heb gezien, zijn er wel protectors te koop die aan de eisen voldoen. Ik kan aan de advertentie alleen niet zien of er zo'n laagje aan de binnenkant zit waardoor de protector helemaal op het scherm geplakt komt te zitten.

Overigens liet vandaag mijn zoon de S5 mini voor de zoveelste keer op de grond vallen. Het is de eerste glazen protector nog en die is nu, na ruim 2 jaar gebruik en tig keer vallen, volledig gebarsten. Het scherm is nog heel.

100% een bevestiging dat zo'n glazen protector werkt en noodzakelijk is.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Het is uiteindelijk de Galaxy A7 2018 geworden. Bedankt voor de tips en belangstelling.

• Ludwig005
  • Nu online

Ludwig005

TheShadow schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:26:
Het is uiteindelijk de Galaxy A7 2018 geworden. Bedankt voor de tips en belangstelling.
serieus? samsung.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
De Galaxy A7 is inderdaad een telefoon van de fabrikant Samsung.

• Ludwig005
  • Nu online

Ludwig005

@TheShadow zijn er geen betere alternatieven?

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Laat maar zien. Een telefoon van €230,- (na cashback) met 64 gig en 4 gig, amoled, midrange specificaties en een redelijke camera. Ik ben benieuwd waar je mee komt.

• Ludwig005
  • Nu online

Ludwig005

xiaomi mi A2 64GB
snellere cpu
geen oled maar een lcd
18:9
geen bloatware
onmiddelijk een upgrade naar android pie
vanaf 210 euro verkrijgbaar (zonder cashback)
camera een van de beste in zijn prijsklasse.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Thanks voor de info.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-11 18:00
Vind de keuze voor de A7 jammer, maar is waarschijnlijk hem geworden omdat die van samsung is...

Don't let perfect be the enemy of good.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
iCore schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:59:
Vind de keuze voor de A7 jammer, maar is waarschijnlijk hem geworden omdat die van samsung is...
Een antwoord als dit, zonder onderbouwing, vind ik dan weer jammer. Ik heb je ook niet zien reageren de afgelopen dagen. Ik heb duidelijk geschreven dat de A7 een serieuze kanshebber was.

Het speelt zeker mee dat ik de aanschaf van een Chinaphone nog even niet zie zitten. Bovendien heb ik bijvoorbeeld over de Pocophone F1 ook reviews gelezen die minder positief waren.
Men spreekt over bloatware bij Samsung, terwijl de mi ui (of hoe schrijf je dat) een boel mensen niet bevalt en ze meteen de telefoon gaan rooten. Daar begin ik niet aan.
Meteen een upgrade naar een nieuwere Android versie heb ik bij mijn S5 mini destijds het effect wel van gezien. Een telefoon die voor Android 4 was bedoeld, kreeg 5 en later werd het Android 6. Sinds die laatste 'upgrade' was de snelheid er volledig uit.
Je ontkomt er vast niet aan, maar een nieuwere Android-versie zie ik niet meteen als een voordeel.

De A8 wordt door de redactie met een nette review beloond. Alleen de aanschafprijs op het moment van release wordt als grootste nadeel genoemd.
Vergeleken met de A8 heeft de A7 meer wat mij persoonlijk aanspreekt en daarbij dezelfde processor.

Hadden jullie wat anders gekocht? Vast wel.
Heb ik een slecht toestel besteld? Ik ben van mening van niet.
Ludwig005 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:42:
xiaomi mi A2 64GB
snellere cpu
geen oled maar een lcd
18:9
geen bloatware
onmiddelijk een upgrade naar android pie
vanaf 210 euro verkrijgbaar (zonder cashback)
camera een van de beste in zijn prijsklasse.
Grootste minpunt is dat je er geen geheugenkaart in kunt stoppen. Is het toestel stuk, zijn al je foto's ook verloren. Op zich wel iets om over na te denken.

[ Voor 14% gewijzigd door TheShadow op 22-12-2018 14:05 ]

• Ludwig005
  • Nu online

Ludwig005

@TheShadow een backup maak je door de telefoon op de PC aan te sluiten en alles over te zetten
is nog veiliger dan dat in geval van diefstal.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-11 18:00
@TheShadow Excuus. Maar heb zelf nooit goede ervaringen gehad met de budget serie (of mid-range) van Samsung, vaak problemen gehad. (Ook mensen in mijn omgeving) dus reactie was iets te snel geplaatst.

Muiu is inderdaad niet het fijnste, maar vond op mijn RedMi 4X het helemaal niet zo aanwezig, paar basic apps, je kon thema's kiezen (zowel plus- als minpunt) maar maakte de telefoon niet perse slomer.

En mag ik vragen waarom je geen zin had in een "China" phone? Vanwege garantie of?

PS. Dat ik de afgelopen dagen minder heb gereageerd (ofzo?) Heeft toch helemaal niks te maken met mijn reactie? :?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • Beste antwoord

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Succes met je A7, een degelijke keuze, geniet er van!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
@iCore Je schreef alleen dat je de keuze jammer vond, terwijl je die mening niet onderbouwde. Ik ben blij dat je dat alsnog gedaan hebt.

Ik heb helemaal geen ervaring met een chinaphone. Een beetje hetzelfde als dat iedereen helemaal lyrisch is over een bepaald nieuw automerk. Kan best dat er een paar enthousiastelingen vol lof over praten, maar ik ken het niet. De Samsung-telefoons wel.
Veilige keuze? Ja.
De beste? Misschien niet.

Verder even goede vrienden hoor. Ik ben allang blij met wat tegengas, maar sta nog steeds achter mijn aankoop.

@Ludwig005 Dat is inderdaad het beste. Ik vergeet het regelmatig om dit bij te houden. Je zult, ondanks dat, net meemaken dat je toestel stuk gaat, terwijl je wel een week/maand aan foto's erop hebt staan waar je niets meer mee kunt.
De kans op een defect toestel schat ik hoger in dan de kans op diefstal.

@swhnld Bedankt! :)

Het toestel is inmiddels binnen. Het zal wel even wennen worden qua formaat, maar vooraf wist ik dat ik een groter toestel was. Het went vast wel. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TheShadow op 22-12-2018 19:20 ]

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Na de telefoon wat langer in gebruik te hebben, kan ik melden dat deze nog steeds uitstekend bevalt!

Pluspunten:
  • Accuduur. Aan het eind van de dag nog 50% over. Bij zeer intensief gebruik (2 uur navigatie en bluetooth tegelijk) soms bijladen.
  • Snelheid. Nog geen issues met mijn gebruik
  • Camera's. Normale camera maakt haarscherpe foto's, de groothoek een aanrader bij kleurrijke landschappen. Selfiecam met 'flits'. Kwam ik ook per ongeluk achter.
  • Slow-motion camera. Dit heeft een poosje volledig uitgezoomd gewerkt, maar tot mijn verdriet sinds Android 9 niet meer.
  • Het scherm. Werkelijk prachtig naar mijn mening
  • Intern geheugen. Ik heb de 64 gig nog niet met een kaartje uitgebreid
  • Vingerafdrukscanner op een prettige plek en werkt nagenoeg altijd
  • Onwijs veel waar voor het geld
Minpunten:
  • Ingezoomde slow-motion camera
  • Van mij had het toestel Android 8 mogen blijven vanwege de cameramogelijkheden (details)
  • Het toestel is alleen te gebruiken met een hoesje en een protector, maar dat raad ik voor elke telefoon aan
  • Gezichtsherkenning is traag. Niet heel storend, maar denk aan werken met handschoenen
  • Samsung zou eens een oplossing moeten bedenken voor het leeglopen van de accu op een bepaalde Wifi
  • Het is 2 keer gebeurd dat al mijn bluetooth-koppelingen verdwenen waren. Ik ga ervan uit dat dit met Android 9 te maken heeft en het gaat alweer een poosje goed.
Verder is het toestel volop in gebruik. Is ook al een paar keer gevallen en inmiddels aan zijn tweede protector bezig. Suisde door de auto in een bocht, vanuit het opbergvak onder de autoradio ergens op een scherp deel van het stoelframe.

Conclusie: Ik zou het toestel zo weer kopen. Zeer tevreden!

Pagina: 1