Is clean install zinvol na 6 jaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 21:13

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Ik heb een i7-2600K @4.0 GHz, 16 Gb DDR3 1666 Mhz, een samsung SSD 840 EVO (250 Gb, ongeveer 60% beschikbaar) en twee Sata schijven. Draai windows 10 home. Alles loopt in principe prima.

Nu vraag ik me af: is het zinvol om na 6 a 7 jaar weer eens een clean Windows 10 install te doen? Ga ik daar echt iets van merken?
Ik vind het eerlijk gezegd een hoop gedoe (niet zozeer windows, maar wel alle software) dus ik wil alleen twee dagen opofferen als het me wat op gaat leveren.
Hebben jullie ervaringen / advies / tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:00
Jazeker

Er blijft altijd oude rommel en instellingen achter die er niet 1 2 3 uit krijgt.
Het doet je PC echt goed om eens helemaal vers te installeren.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, ik betwijfel het. Windows 10 is al erg goed in de huishouding, een verse install kan juist initieel zelfs trager zijn. Ik denk niet dat je er veel winst uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
@Clavat Dat begrijp ik, hoewel ik veel 'rommel' installeer (en de-installeer) op mijn Sata-schijf ipv SSD.
Wat betekent 'het doet je PC goed'? Wordt ie merkbaar/meetbaar sneller?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vroeger, de tijd van Win98 en Win2000 had ik geloof ik om de paar maanden wel weer een nieuwe installatie lopen op m'n PC. Gewoon omdat dat OS een stuk minder stabiel liep na verloop van tijd.
Met Windows 10 is dat wel een stuk minder geworden heb ik het idee. Als alles goed loopt, en je tegen een reinstall opziet zou ik 't gewoon lekker zo laten. Je bent stiekem toch weer een tijdje bezig met alles installeren en tweaken naar je eigen zin.

Dit merkte ik toen ik een paar weken terug m'n nieuwe PC installeerde, en nu nog dingetjes tegenkom die ik nog effe moet installeren. Als je dus geen klagen hebt zou ik 't lekker zo laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clavat
Toch blijven er regitry key's en errors instaan die achterblijven.

Een herinstal is misschien in eerste instantie iets trager lijkt het door het alles opnieuw indexeren.
Maar dit is na een paar dagen ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 10:19
Aangezien je al een SSD hebt en op windows 10 werkt denk ik dat je het eigenlijk niet zo gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Clavat schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:24:

Een herinstal is misschien in eerste instantie iets trager lijkt het door het alles opnieuw indexeren.
En dat is niet op te lossen met een grondige registry clean en defrag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41
De tijd van herinstallaties en grote snelheidswinsten is naar mijn idee passe sinds windows 7.

De enige overweging om dit een enkele keer te doen is als ik onoverkomelijke fouten tegenkom als gevolg van restanten van oude programma's inderdaad of bugs die erin geslopen zijn. Als je systeem verder prima functioneert zou ik hem lekker laten lopen...je kan je tijd nuttiger besteden :)

Er valt overigens wat te zeggen voor het dak repareren als de zon schijnt. Maar in mijn ervaring is het binnen nu en 5 jaar waarschijnlijker dat je moederbord de geest geeft dan dat je opeens BSOD's gaat krijgen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je weet dat een gemiddelde registry tussen de 8 & 12 MB aan "plain tekst" is, denk ik niet dat het veel uitmaakt dat er 2000 entries zouden bestaan die niet meer relevant zijn.

Oftewel, lekker interessant; wat Windows niet meer relevant vindt, wordt vaak ook niet aangeboden als "optie".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is zeker waar. Maar ik betwijfel of je dat heel erg gaat merken als je die niet meer hebt. Windows 10 werkt wat dat betreft een flink stukje soepeler dan eerdere versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:09
Maar vormen die ook een probleem, of is het gewoon een paar nutteloze bytes die ze in beslag nemen...

Ik zou het lekker laten. je gaaft al aan geen problemen te hebben, dus waarom zou je? Zoalng je geen weirde errors hebt zie ik het nut van een format echt niet.

Al moet ik wel zeggen dat ik een computer tegenwoordig ook in no time up en running heb (-3 uur). Sneller, meer parallel installeren en het internet dat je helpt. In de tijd van Windows 98 was dat wel anders met vele reboots en het zoeken van de juiste CD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Mijn pc heeft ook al jaren geen clean install gehad. Alles werkt goed en snel. Dus waarom zou ik? Idd een hoop werk om alles weer opnieuw in te stellen qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 10:47
Denk dat het probleem minder merkbaar is geworden als je op een SSD werkt.

Zo is mijn Windows 10 map ook alweer 45 GB. Tevens zit er ook vaak verborgen troep in je user profile onder AppData. Die wordt echt nooit opgeschoond.
Als je ooit een keer een videotje hebt bewerkt dan kan het zijn dat daar opeens een paar GB rondzwerven.
Programma's die je ooit hebt geïnstalleerd maart nooit gebruikt die blijven ook rondzweven. Of achtergrondprocessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

MAX3400 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:30:
[...]

Als je weet dat een gemiddelde registry tussen de 8 & 12 MB aan "plain tekst" is, denk ik niet dat het veel uitmaakt dat er 2000 entries zouden bestaan die niet meer relevant zijn.
Dat is het hele punt. De overhead is hetzelfde maar PC's zijn veel sneller geworden. In het XP tijdperk waren er zat PC's met maar 32 of 64MB geheugen. Dan stop je het register niet even helemaal in het geheugen. Nu praten we over gigabytes geheugen en processoren die 10 keer sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
Maar hoe zit het dan met de versie upgrades van Windows?
Dus van bijv 17 naar de 18 reeks?

Je gooit de windows.old map wel weg met de opruiming e.d.
Maar toch blijft hier onderhands meer achter dan je daadwerkelijk zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:37

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Gewoon doen wij kunnen niet inschatten wat voor troep je ervan hebt gemaakt.
Is je computers trager geworden, ja dan heeft het zin.

Je kan in Windows 10 een refresh doen van je installatie. Dit doet een soort van clean install maar je kan bestanden programma's laten staan.

Diskcleanup zal oude installaties en troep ook deels moeten verwijderen.

[ Voor 12% gewijzigd door NLKornolio op 19-12-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
NLKornolio schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:49:
Gewoon doen wij kunnen niet inschatten wat voor troep je ervan hebt gemaakt.
Is je computers trager geworden, ja dan heeft het zin.

Je kan in Windows 10 een refresh doen van je installatie. Dit doet een soort van clean install maar je kan bestanden programma's laten staan.

Diskcleanup zal oude installaties en troep ook deels moeten verwijderen.
Ok, die optie kende ik nog niet. Dus wel een clean windwos install, maar met behoud van de programma's en instellingen? Levert dat ook wat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-09 19:22
Ik denk dat het er vanaf hangt wat je doet met je systeem.

Nadat ik met HyperV heb zitten spelen had ik 10 netwerk adapters.
Zulk soort dingen zullen je systeem veel meer beïnvloeden dan office gebruik.

Mijn PC is altijd merkbaar sneller na een herinstall.

Vergeet je drivers niet te installeren.

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

com2,1ghz schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:38:
Denk dat het probleem minder merkbaar is geworden als je op een SSD werkt.

Zo is mijn Windows 10 map ook alweer 45 GB. Tevens zit er ook vaak verborgen troep in je user profile onder AppData. Die wordt echt nooit opgeschoond.
Als je ooit een keer een videotje hebt bewerkt dan kan het zijn dat daar opeens een paar GB rondzwerven.
Programma's die je ooit hebt geïnstalleerd maart nooit gebruikt die blijven ook rondzweven. Of achtergrondprocessen.
appdata kun je opschonen via diskcleaner, werkt vrij aardig.
of je maakt alleen een nieuw account aan.
Maar tenzij je die paar gb echt nodig hebt, schiet je daar ook vrij weinig mee op.
je pc word er niet sneller van.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
NLKornolio schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:49:...
Je kan in Windows 10 een refresh doen van je installatie. Dit doet een soort van clean install maar je kan bestanden programma's laten staan
...
Is het behouden van programma's niet beperkt tot UWP applicaties? Volgens mij worden Win32 applicaties verwijderd bij een refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Die registry errors is pure marketing buzz van die cleanup-tools. Daar heeft Windows echt geen last van.

Puur als je echt upgrade na upgrade hebt uitgevoerd (bijvoorbeeld van Win 7 of 8.1 naar Windows 10) zou ik een verse installatie doen maar anders (en je een beetje common sense hanteert) hoef je je echt geen zorgen te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 19-12-2018 10:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
Tegenwoordig is bij elk grote Windows 10 upgrade al een "clean" install van het OS.
Dus veel zin heeft het niet meer.

1 tip blijf weg bij 3e party tools, ze "cleanen" nog wel eens teveel zeg maar.
Opruimen kan het beste met Windows schijfopruiming.

Wat je ermee doet kunnen wij niet inschatten, kan zinvol zijn maar ook weer niet.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2018 11:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Clavat schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:48:
Je gooit de windows.old map wel weg met de opruiming e.d.
Maar toch blijft hier onderhands meer achter dan je daadwerkelijk zou willen.
Bewijs het maar... Ik ben ondertussen van 1507 naar 1809 gegaan. Heb dus alle minor & major upgrades gekregen. Heb geen seconde een herinstallatie gedaan. Machine is geen seconde "trager".

Maar ja, ik dan werkzaam in de ICT en draai mijn eigen cleanup / servicing scripts. Of dat beter / slechter is dan andere (ingebouwde) tools, dat weet ik niet. Maar ondertussen draai ik al bijna 3.5 jaar dezelfde installatie en die Windows-directory is niet groter dan 23GB.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 19-12-2018 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mijn huidige test-laptop is oorspronkelijk geleverd met Vista, geupgrade naar 7 en vervolgens naar W10 insider.
De laatste insider build wilde echter niet installeren en de voorlaatste was op 14 december j.l. verlopen. Toen heb ik er een frisse 1809 op gezet. Qua performance zijn er geen merkbare veranderingen opgetreden. Op de (ondertussen) SSD is 20 GB meer vrije ruimte, though

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

"if it works, don't fix it!" :P

Ofwel; als jij nu tevreden bent met je systeem, ga het dan niet herinstalleren.

Bij mijn oudere Win8 laptop deed ik na 3 jaren ook een herinstal, en ik merkte niks in snelheid van het systeem. Dat was vroeger met Win XP wel anders waar een systeem na een paar echt even opnieuw geïnstalleerd moest worden. Mijn inziens is een herinstal van Win10 alleen relevant als je huidige install problemen heeft, zoals een virus of als een systeem van eigenaar wisselt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
Als het je puur om ruimte winning gaat:
- Schijfopruiming.
- Pagefile verkleinen <1gb (afhankelijk van je werkgeheugen, hier 16gb, uitzetten kan rare zaken geven).
- Systeembeveiliging/herstel, verkleinen of uit.

- Binnen de Windows folder, winsxs kost aardig wat schijfruimte(clean baar maar met risico,s).
https://docs.microsoft.co...lean-up-the-winsxs-folder

Vervuiling met een beetje snelle SSD maakt amper nog uit (behalve ruimte), "vroegah" met een harddisk was dit wel anders.

Windows is hier nog net zo snel, als net na een verse installatie, niet merkbaar, hier zit een NVME SSD in.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 19-12-2018 12:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:46
Windows 10 is pas 3.5 jaar oud. Na 6 jaar zou er ook nog wat pre-Windows 10 oude meuk op je PC kunnen staan die de boel minder efficiënt kan laten lopen. Een clean install zou dan kunnen helpen.

Een fris en schoon user profile vind ik persoonlijk ook altijd weer erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je tijd over hebt is het wel te doen, maar het is met Windows 10 niet echt nodig. Enige wanneer je af en toe een herinstall moet doen wanneer je CCCleaner, o&o shutup en andere optimalisatie tools verkeerd gebruikt, die maken meer kapot dan dat ze voordeel opleveren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
slow whoop schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:35:
Windows 10 is pas 3.5 jaar oud. Na 6 jaar zou er ook nog wat pre-Windows 10 oude meuk op je PC kunnen staan die de boel minder efficiënt kan laten lopen. Een clean install zou dan kunnen helpen.

Een fris en schoon user profile vind ik persoonlijk ook altijd weer erg fijn.
Verrek, je hebt gelijk, oorspronkelijk stond er W7 op. Nu heb ik een OEM versie van windows op de SSD staan. Is dat dan niet ook een W7 versie? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:46
Adjo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:03:
[...]

Verrek, je hebt gelijk, oorspronkelijk stond er W7 op. Nu heb ik een OEM versie van windows op de SSD staan. Is dat dan niet ook een W7 versie? 8)7
Je Windows 7 key doet het ook gewoon als nu Windows 10 van scratch wilt installeren. Zelf 2 maanden geleden ook nog gedaan met een 7 jaar oude laptop.

Edit: Gewoon Windows 10 downloaden en installeren met de key die je nu gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door slow whoop op 19-12-2018 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 07:15
Geinig, ik heb ongeveer dezelfde PC als TS: uit hetzelfde jaar en specs komen aardig overeen. Na Windows 7 overgestapt op Windows 10 en vorig jaar maar eens een clean install gedaan.

De voordelen:
- Ruimt lekker op
- Gevoel van een schone, frisse werkplek
- Geen onnodige troep in je register van software die je allang niet meer gebruikt.

De nadelen:
- Je bent altijd langer bezig dan je denkt met herinstallen van programmaatjes
- De PC werd er echt niet sneller van. Ook niet trager, maar zeker niet sneller.

Ofwel: Leuk klusje voor de kerstvakantie als je er veel zin in hebt, maar voor de snelheid hoef je het niet (meer) te doen. Dat was bij de voorgaande Windows-versies wel anders ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:18
Adjo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:29:
[...]

En dat is niet op te lossen met een grondige registry clean en defrag?
Defrag moet je juist niet doen een SSD, dat verkort nl. de levensduur van je schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 14:12
Persoonlijk zou ik na 6/7 jaar wel even een schone instalatie doen, en wel om de volgende reden;

Ik heb recentelijk een herinstall moeten doen op mijn laptop wegens raar gedrag (processor ging naar 70% terwijl ik idle was) - hierdoor heb ik ruim 40gb extra vrij gekregen op mijn "schone" SSD (ik dacht er niet al te veel rotzooi op te hebben, blijkbaar had ik het mis). Buiten dit extraatje loopt de laptop toch een stukje soepeler, ik ga ervan uit dat dit ook bij jou het geval is.

Voorafgaand alles downloaden wat ik erop wilde hebben (VC+ meuk, browser, alle drivers etc.)
Dat in een recovery map gegooit op de 2e schijf en schone installatie gedaan.

Totaal werk is ongeveer 2 tot 3 uur afhankelijk hoeveel je wilt installeren.

Voor mij zeker de moeite waard.

Uiteindelijk ligt de bal bij jou natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik zet in principe een keer per jaar een systeem Image op de laptop. Waarom een clean install?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00

MsG

Forumzwerver

En die ongeldige keys merk je bij het opstarten? Mijnsinziens zit al die oppoetserij enorm tussen de oren bij ons Tweakers. Zeker sinds het SSD-tijdperk gaat de snelheid niet meer echt achteruit. Zorg vooral dat je de onnodige opstartende programmatuur en services een beetje in de perken houdt. Een ongeldige entry in een of andere database (Windows registry) ga je echt niet merken hoor :).
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:50:
Persoonlijk zou ik na 6/7 jaar wel even een schone instalatie doen, en wel om de volgende reden;

Ik heb recentelijk een herinstall moeten doen op mijn laptop wegens raar gedrag (processor ging naar 70% terwijl ik idle was) - hierdoor heb ik ruim 40gb extra vrij gekregen op mijn "schone" SSD (ik dacht er niet al te veel rotzooi op te hebben, blijkbaar had ik het mis). Buiten dit extraatje loopt de laptop toch een stukje soepeler, ik ga ervan uit dat dit ook bij jou het geval is.

Voorafgaand alles downloaden wat ik erop wilde hebben (VC+ meuk, browser, alle drivers etc.)
Dat in een recovery map gegooit op de 2e schijf en schone installatie gedaan.

Totaal werk is ongeveer 2 tot 3 uur afhankelijk hoeveel je wilt installeren.

Voor mij zeker de moeite waard.

Uiteindelijk ligt de bal bij jou natuurlijk.
Windows 10 installeert nieuwere Windows 10-subversies alsof het nieuwe OS'en zijn, inclusief een Windows.old map van > 20GB. Wat dat betreft gewoon eens af en toe Schuifopruiming -> Systeembestanden opschonen.

[ Voor 44% gewijzigd door MsG op 19-12-2018 16:20 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 113% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Msconfig - Computer opstarten - Geadvanceerde opties en daar processors op 'max' zetten is ook wel een tip.
Dat is max geheugen. Voor processor moet je bij geavanceerde energie instellingen zijn. Dat kun je wel op 100 zetten maar dat lijkt niet nodig te zijn en verbruikt ook nog eens meer electriciteit.

''De maximale processorstatus staat bij mij op dit moment op 60% en zo heb ik mn 990X van 3,47 GHz op 2 GHz lopen, meer is niet nodig in windows en ik spaar er energie en geld mee uit.''
https://nl.hardware.info/...et-gebruik-v-d-pc.263967/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Er zijn mogelijk paar andere voordelen. Zelf heb ik gemerkt dat bij het telkens upgraden van Windows 10 zoveel mogelijk instellingen worden overgenomen voor compatibiliteit. Gek genoeg worden netwerk shares instellinge zonder ww elke keer gereset. Maar voordelen zijn er ook bij nieuwe installatie. Namelijk het opnieuw instellen na de laatste kennis van bv powermanagement. Laatste gaf bij mij veel beter presterend systeem. (Laptop jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je nou voordat je begint iets te doen een goede image maakt van de opstart/windows schijf.
Van de overige schijven maak je een goede backup.

Dan kun je herinstalleren en eens kijken of het voor jezelf beter werkt.

Bevalt het dan niet of kan je een set van een applicatie niet meer vinden oid dan kun je altijd makkelijk terug.

Het is namelijk van tevoren niet te zeggen hoe "goed" je windows installatie is.
De ene krijgt het voor elkaar 10 tallen programmaatjes automatisch te laten opstarten, terwijl de ander het systeem perfect onderhoud en schoonhoudt.

Ik heb het laatst geprobeerd. Bij mij was er geen winst/verlies merkbaar.
Trouwens ongeveer een vergelijkbaar systeem. Ook een i7-2600K 16G + Evo.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08
Adjo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:07:
Ik heb een i7-2600K @4.0 GHz, 16 Gb DDR3 1666 Mhz, een samsung SSD 840 EVO (250 Gb, ongeveer 60% beschikbaar) en twee Sata schijven. Draai windows 10 home. Alles loopt in principe prima.

Nu vraag ik me af: is het zinvol om na 6 a 7 jaar weer eens een clean Windows 10 install te doen? Ga ik daar echt iets van merken?
Ik vind het eerlijk gezegd een hoop gedoe (niet zozeer windows, maar wel alle software) dus ik wil alleen twee dagen opofferen als het me wat op gaat leveren.
Hebben jullie ervaringen / advies / tips?
Je geeft aan dat alles al prima loopt. Ik zou het gewoon niet doen. In de tijd van Windows 98/XP deed ik het regelmatig. Slibte na verloop van tijd dicht en werk merkbaar traag.

Tegenwoordig hebben we systemen met genoeg geheugen en SSD. Sinds ik een SSD in mijn laptop heb en windows 10 draai blijf het ding topsnel en zonder problemen.

Pas als je problemen krijgt, of je systeem traag werkt, zou ik een clean install doen. Tot die tijd systeemopruiming e.d.

• MAX3400

MAX3400

8mile13 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:50:
[...]

''De maximale processorstatus staat bij mij op dit moment op 60% en zo heb ik mn 990X van 3,47 GHz op 2 GHz lopen, meer is niet nodig in windows en ik spaar er energie en geld mee uit.''
https://nl.hardware.info/...et-gebruik-v-d-pc.263967/
Ohja, verbruik en geld... Even grofstoffelijk een berekening: als je elke dag van het jaar iets "zwaarders" met je PC doet gedurende 4 uren per dag en daardoor stijgt je verbruik (aan het stopcontact) met 50W, kost je dat op jaarbasis ongeveer €15.

Misschien moet je geen PC van pak 'm beet €1200 kopen en 'm dan terugklokken als je die €15 op jaarbasis niet wil / kan missen.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Ben ik het mee eens, als de pc echt traag voelt of bepaalde dingen raar doet zou ik herinstalleren.
Mijn pc bijvoorbeeld heeft kapot geheugen gehad waardoor dingen corrupt zijn gegaan, ik heb ze wel gerepareerd maar hij blijft traag. Daarnaast wil de laatste update maar niet werken. Ik ga hem volgende week herinstalleren.

• MsG

MsG

Forumzwerver

MAX3400 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:28:
[...]

Ohja, verbruik en geld... Even grofstoffelijk een berekening: als je elke dag van het jaar iets "zwaarders" met je PC doet gedurende 4 uren per dag en daardoor stijgt je verbruik (aan het stopcontact) met 50W, kost je dat op jaarbasis ongeveer €15.

Misschien moet je geen PC van pak 'm beet €1200 kopen en 'm dan terugklokken als je die €15 op jaarbasis niet wil / kan missen.
Het verschil is echt wel meer dan 50 watt als je al die terugklokkerij en eco dingen uitzet. Hetzelfde voor oneindig doorrenderen met een videokaart terwijl je allang meer frames hebt dan wat je beeldscherm aankan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MAX3400

MAX3400

MsG schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:18:
[...]

Het verschil is echt wel meer dan 50 watt als je al die terugklokkerij en eco dingen uitzet. Hetzelfde voor oneindig doorrenderen met een videokaart terwijl je allang meer frames hebt dan wat je beeldscherm aankan.
Ongetwijfeld is het verschil anders; dat je voorbij gaat aan mijn berekening, is ook wat anders. Feit: elke 50W verschil (zo dan???) bij 4 uur per dag, kost/scheelt op jaarbasis slechts enkele tientjes.

Oftewel, en daar reageerde ik op; iemand koopt een "dikke" CPU met een TDP van 130W, gaat dan terugklokken voor enkele tientjes verschil (verder niet gemeten / bewezen door betreffende persoon). Koop dan een goedkopere CPU ofzo. Allemaal geneuzel in de marge.

Of ben ik nou simpel; je koopt een 3.4GHz CPU en gaat dan maximaal 2GHz draaien. Koop dan een 2GHz CPU.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 20-12-2018 09:26 ]

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Dank voor alle tips en meedenken. Ik laat het voorlopig zo en blijf netjes opruimen. Zoals gezegd, het systeem loopt soepel en start snel op (ik hou mijn opstartbestanden altijd erg opgeruimd, alleen het noodzakelijke). Bovendien: 150Gb vrij op een SSD opstartschijf van 232 Gb, dat betekent dat het met de onnodige programma's ook wel meevalt.

Ik lees dat met name mensen met laptops voordeel ervaren. Ik heb het over mijn desktop, da's denk ik toch een ander verhaal (meer power).

Daarnaast heb ik slechte ervaringen met image en terugzetten (was nog wel in de tijd van ghost, geef ik toe). Dus daar durf ik niet helemaal op te vertrouwen.

Programma's herinstalleren is een hoop werk, met name de (e-mail)instellingen en drivers vond ik altijd een hoop gedoe... Nee, ik ga mijn kerstvakantie anders besteden.

• MsG

MsG

Forumzwerver

MAX3400 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:24:
[...]

Ongetwijfeld is het verschil anders; dat je voorbij gaat aan mijn berekening, is ook wat anders. Feit: elke 50W verschil (zo dan???) bij 4 uur per dag, kost/scheelt op jaarbasis slechts enkele tientjes.

Oftewel, en daar reageerde ik op; iemand koopt een "dikke" CPU met een TDP van 130W, gaat dan terugklokken voor enkele tientjes verschil (verder niet gemeten / bewezen door betreffende persoon). Koop dan een goedkopere CPU ofzo. Allemaal geneuzel in de marge.

Of ben ik nou simpel; je koopt een 3.4GHz CPU en gaat dan maximaal 2GHz draaien. Koop dan een 2GHz CPU.
Ja je bent te simpel in de redenering. Stel je wilt voor een bepaalde taak die kracht kunnen benutten, dan wil je helemaal geen zwakkere cpu. Tegelijkertijd betekent dat dat je niet hoeft dat die processor aldoor op z'n volledige staat staat te ronken. Overigens staat dit bij elke computer nagenoeg standaard goed, alleen op Tweakers zetten sommigen dat soort energiezuinigheid uit. Mijn processor idlet op 1.6 GHz in Windows. Merk ik niks van en is vele malen meer dan 'een paar tientjes' als ik die aldoor op de volle 4.5 GHz liet stampen. Ook videokaarten klokken tegenwoordig al jaren van zichzelf terug, gelukkig maar. Maar het moedwillig uitzetten van dat soort besparing heb ik nog nooit begrepen hier.

• 8mile13
MAX3400 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:28:
[...]

Mijn post ging specifiek over processor, blijkbaar hoeft die niet op meer dan 60% te staan. Stel dat kost je maar 15 euro per jaar dan is dat toch weggegooid geld.
Pagina: 1