Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi (groot) nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JulianvanAalst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-08 21:30
Beste mensen,

Een tijdje geleden ben ik een topic gestard met een vraag over vpn. Het netwerk is inmiddels helemaal overgegaan van een tijdelijke situatie naar een permanente situatie.

Het netwerk draaid vrij stabiel maar er moeten nog een paar kleine probleempjes opgelost worden.

So het meest vervelende probleem op dit moment is dat de roaming tussen de acces points soms niet helemaal goed gaat. Je stream van youtube of netflix word onderbroken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Drie keer een eap 225
Een keer een eap 245
Een server met daarop omada controller

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al met verschillende instellingen geprutst. Alleen dit mocht niet baten.

Is er iemand die toevallig een idee heeft waar ik zou kunnen beginnen met het oplossen van dit probleem?

Alle reacties

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben echter geen TP-Link expert dus misschien heb ik het mis maar:
Als ik de AP specs zo bekijk is dat wel het gedrag wat ik ervan verwacht...

als je geen onderbrekingen wilt dan wil je seamless roaming, en dat is een ietwat andere prijsklasse ook.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

lier

MikroTik nerd

JulianvanAalst schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:39:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Drie keer een eap 225
Een keer een eap 245
Een server met daarop omada controller

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al met verschillende instellingen geprutst. Alleen dit mocht niet baten.
Kan je in ieder geval de settings die je gebruikt hier posten? Wordt er iets gelogd op de controler? Duurt het opnieuw aanmelden (te) lang? Met welke instellingen heb je geprutst?

Roaming is niet zo heel spannend, seamless roaming is én een hele andere prijsklasse én totaal niet nodig (voor gebufferde zaken).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JulianvanAalst
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ybe2qkfd.06.59.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r2xrwm6xtdfyi.07.34.png

Ik heb bij de instellingen van advanced settings wat geprutst, deze heb ik weer veranderd naar default. Af en toe valt de verbinding ook weg terwijl de signaal sterkte wel goed is.

De channels staan op auto

Op de controller word gelogd denk ik?

[ Voor 48% gewijzigd door JulianvanAalst op 19-12-2018 10:15 ]

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-11 11:16
Begin eens met de channels fixed te zetten en (indien mogelijk) je tx power aan te passen (iets van low voor 2.4Ghz en medium/high voor 5Ghz). Geen idee waar dat zit voor de TP-link, heb nl wat anders hangen :)
Mocht dat niet helpen, start met het meten van je Wifi signaal op zowel 2.4 als 5Ghz.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• JulianvanAalst
Welke channels is het advies om te gebruiken?

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 17:05
Hang ter vanaf welke er veel gebruikt wordt in je omgeving.

Gebruik zelf mijn telefoon om te scannen.

Don't trust an atom, they make up everything.

• JulianvanAalst
Welke app gebruik je daarvoor? Ik heb een iphone...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De channels staan op auto
Allicht handig om aan te geven hoe ze dan exact staan (zowel kanaalnummer als kanaalbreedte per band).

Bovendien is op basis van je beschrijving nog maar de vraag wat er exact fout gaat. Je neemt aan dat het een roamingprobleem is, maar het kan ook gevolg zijn van band steering, of van RF-omstandigheden (kortstondige verstoring).

Sluit die zaken een voor een uit.

Oslik blyat! Oslik!

• JulianvanAalst
En wat is daarbij een handige plan van aanpak? Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen

Ik zie nu dat veel van de acces points op de zelfde kanalen staan automatisch..

[ Voor 31% gewijzigd door JulianvanAalst op 19-12-2018 11:17 ]

• JulianvanAalst
Wat is een handige app voor ios om channels te scannen?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:00

FreakNL

Well do ya punk?

Even terug naar de basis, wat gaat er nou precies mis en hoeveel last heb je daarvan? Wie gaat er nou al lopend een youtube filmpje kijken? Dat doe je zittend op de bank. Probeer je niet een probleem op te lossen wat in de praktijk helemaal geen probleem is?

Spotify kan ik me nog iets bij voorstellen (met je oordopjes in door het huis wandelen), maar youtube en netflix? Waarom moet dat al lopend?

Ik heb 2 access points thuis (apple) en ik heb daar qua roaming niks voor ingesteld maar ik heb nou niet het idee dat ik iets mis. Als ik op bed lig of op de studeerkamer zit, zit ik meestal op AP2, Beneden en in de tuin op
AP1... Waar en wanneer hij overschakelt en hoelang dat duurt? Geen idee...

/edit
Zie dat je nog meer problemen hebt, dat had ik even gemist. Ga inderdaad met je kanalen kloten. Wat je ook nog kan proberen is 2.4 en 5ghz scheiden middels aparte SSID's... Heb ik ook gedaan, devices die het aankunnen zet ik op 5ghz, die 2.4ghz band is hier overvol...

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 20-12-2018 15:06 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JulianvanAalst schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:00:
Wat is een handige app voor ios om channels te scannen?
Niet.

iOS is dermate dichtgetimmerd dat je bijna geen nuttige informatie over interferentie eruit kunt halen.

Doe het eerder handmatig: stel de kanalen een voor een in en doe drie speedtests achter elkaar op de zelfde plek. Neem de middelste waarde en noteer die. Pak dan volgend kanaal.

Dat geeft je - op dat moment - een goed beeld van wat goed werkt. Maar eigenlijk geloof ik hier niet zo in als oplossingsrichting: als in de 2.4GHz een bepaald kanaal overvol is, zitten ze al snel allemaal te vol. Het ene moment zal de ene het drukst zijn, vijf minuten later de ander. Als dat zo is moet je gewoon de 2.4GHz mijden, punt.

Band steering klintk mooi, maar als je overal 5GHz dekking hebt (geen sinecure, ook niet met meerdere goede AP's, aangezien 5GHz minder goed dekt dan 2.4GHz), ben je beter af met twee verschillende SSID's, eentje voor 5GHz-only, de andere 2.4GHz-only. Vervolgens 5GHz-capable apparaten *alleen* met de 5GHz laten verbinden.

Oslik blyat! Oslik!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
JulianvanAalst schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:54:
Welke channels is het advies om te gebruiken?
voor 2,4Ghz wil je alleen 1.6.11 gebruiken i.v.m overlapping van e andere channels.

Afbeeldingslocatie: https://media.arubanetworks.com/blogs/2410i3E1F4CCB87ADEF1E.png

Voor 5Ghz Zo hoog mogelijk en de grootste bandbreedte, zolang je apparaten deze kanalen/bandbreedte ook aankunnen

[ Voor 89% gewijzigd door HKLM_ op 20-12-2018 16:31 ]

Cloud ☁️

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
Volgens mij duurt het ook vaak vrij lang voordat een (android) mobiele telefoon gaat roamen.

Naar mijn ervaring heeft vooral Android er een handje van om het roamen zo lang mogelijk uit te stellen.

• JulianvanAalst
Helaas is heb ik geen overall 5ghz dekking. Vandaar dat ik met bandsteering werk.
Zelfs al aan de andere kant van de woonkamer ben ik mijn 5ghz signaal kwijt .

Ik zal de optie om per kannal te gaan scannen naar de snelheid eens proberen. Kijken hoever ik daarmee kom

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
JulianvanAalst schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:11:
Helaas is heb ik geen overall 5ghz dekking. Vandaar dat ik met bandsteering werk.

Ik zal de optie om per kannal te gaan scannen naar de snelheid eens proberen. Kijken hoever ik daarmee kom
Je hebt 4 AP's en kunt geen dekkende 5ghz krijgen in je huis?
Of is het een kasteel?

Voor IOS kun je de airport app gebruiken om je wifi te scannen.
Welke clients gebruik je allemaal en met welke heb je de meeste problemen?

[ Voor 12% gewijzigd door Shaggie_NB op 20-12-2018 20:00 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JulianvanAalst schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:11:
Dan is er iets goed mis.

Ofwel band steering is op hol geslagen, danwel heb je de AP zodanig weggestopt dat er geen signaal meer in- of uit komt.

Oslik blyat! Oslik!

• JulianvanAalst
Shaggie_NB schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:37:
[...]

Je hebt 4 AP's en kunt geen dekkende 5ghz krijgen in je huis?
Of is het een kasteel?

Voor IOS kun je de airport app gebruiken om je wifi te scannen.
Welke clients gebruik je allemaal en met welke heb je de meeste problemen?
Zoals ik zei gaat het om een groot nieuwbouwhuis dat helemaal vol zit met beton. Thanks voor de tip voor de app.

Ik ervaar problemen met apple producten. Iphone , macbook ipads. Ook dat spotify wegvalt bijvoorbeeld.

• JulianvanAalst
dion_b schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:29:
[...]

Dan is er iets goed mis.

Ofwel band steering is op hol geslagen, danwel heb je de AP zodanig weggestopt dat er geen signaal meer in- of uit komt.
Hij deelt ze wel mooi in qua bands. Grote afstand pakt tie de 2,4 en de korte afstand 5 ghz. De acces point hangt aan de muur en ligt niet in een kastje oid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JulianvanAalst schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:34:
[...]

Hij deelt ze wel mooi in qua bands. Grote afstand pakt tie de 2,4 en de korte afstand 5 ghz. De acces point hangt aan de muur en ligt niet in een kastje oid.
Psst - je hoeft niet steeds voor iedere quote een aparte post aan te maken, gewoon meerdere berichten achter elkaar in een enkele reactie quoten leest een stuk makkelijker

Dan klinkt het alsof band steering inderdaad 'op hol geslagen is'. Het zou me niet verbazen als je stiekem toch overal dekking hebt in de 5GHz. Probeer het in ieder geval even uit:
- band steering uit.
- aparte SSID voor 2.4GHz
- met een 5GHz-capable device (zo'n iPhone bijvoorbeeld) rondlopen naar de uithoeken van het huis en kijken of een stream (Netflix ofzo) netjes doorgaat.

Als dat goed gaat, gewoon zo laten. Meld legacy/low-end devices die geen 5GHz snappen aan op de nieuwe 2.4GHz SSID en klaar is kees.

Gaat dat niet goed, deel je bevindingen hier en we kunnen kijken wat eraan te doen. Hou in ieder geval daar waar je problemen hebt de signaalsterkte (RSSI, in dBm) en link rate (in Mbps) bij, dan hebben we wat getallen om onze tanden in te zetten. Te lage RSSI is gewoon demping (of een slechte/defecte radio), lage link rate bij goede RSSI is een goede indicatie van interferentie, en slechte performance bij goede RSSI met hoge link rate wijst op drukte in het kanaal (wat dus iets anders is dan interferentie). Exact hoe hoog je je RSSI minimaal wilt hebben is een keuze die afhangt van eisen etc, maar als je overal boven de -75dBm blijft zit je vrijwel altijd goed.

Oslik blyat! Oslik!

• JulianvanAalst
dion_b schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:58:
[...]

Psst - je hoeft niet steeds voor iedere quote een aparte post aan te maken, gewoon meerdere berichten achter elkaar in een enkele reactie quoten leest een stuk makkelijker

Dan klinkt het alsof band steering inderdaad 'op hol geslagen is'. Het zou me niet verbazen als je stiekem toch overal dekking hebt in de 5GHz. Probeer het in ieder geval even uit:
- band steering uit.
- aparte SSID voor 2.4GHz
- met een 5GHz-capable device (zo'n iPhone bijvoorbeeld) rondlopen naar de uithoeken van het huis en kijken of een stream (Netflix ofzo) netjes doorgaat.

Als dat goed gaat, gewoon zo laten. Meld legacy/low-end devices die geen 5GHz snappen aan op de nieuwe 2.4GHz SSID en klaar is kees.

Gaat dat niet goed, deel je bevindingen hier en we kunnen kijken wat eraan te doen. Hou in ieder geval daar waar je problemen hebt de signaalsterkte (RSSI, in dBm) en link rate (in Mbps) bij, dan hebben we wat getallen om onze tanden in te zetten. Te lage RSSI is gewoon demping (of een slechte/defecte radio), lage link rate bij goede RSSI is een goede indicatie van interferentie, en slechte performance bij goede RSSI met hoge link rate wijst op drukte in het kanaal (wat dus iets anders is dan interferentie). Exact hoe hoog je je RSSI minimaal wilt hebben is een keuze die afhangt van eisen etc, maar als je overal boven de -75dBm blijft zit je vrijwel altijd goed.
Mijn excusses, de volgende keer zal ik het doen. :)

Vanavond heb ik verschillende tests gedaan.

Daaruit komt dat ik net aan een volledige 5ghz dekking heb. Maar in de uithoeken een lage snelheid van 10 mbps wat naast de acces point wel 220 mbps is . Daar heb ik een rssi van -73. Daarbij is het nadeel dat ik nu geen internet meer heb in de tuin...

De apparatuur die ik gebruik is allemaal nieuw. Ik verwacht daarbij geen defecten.

Conclussie, ik heb nu 1 ssid voor de 5ghz. en een voor het systeembeheer welke om 2ghz zit. Mochten er ooit nog 2ghz devices komen kan ik deze op een apparte ssid zetten.

Zo zal ik het even een tijdje uitproberen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RSSI van -73dBm in de 5GHz en 10Mbps? Dan is er meer aan de hand.

Welke iPhone is dat? En hoe staat de relevante AP ingesteld qua kanaal en kanaalbreedte in de 5GHz?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1