Heeft Core Voltage aanpassen bij GTX 1070 Ti nut?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-03 10:23
Ik ben sinds kort begonnen met het overclocken van mijn MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G. Ik gebruik hiervoor MSI AB. Power Limit en Temp. Limit staan allebei op max (133% en 92 graden). Het is tot nu toe gelukt de Core Clock tot +130 te krijgen en de Memory Clock tot +450. Ik heb niet veel getest met hogere clockspeeds maar veel hoger dan dit kreeg ik wel al duidelijk artifacts en crashde mijn game. Deze clockspeeds zijn voor mij stable en ik heb er ook vrij veel op gegamed zonder problemen.

Nu vroeg ik me af of het nog nut heeft om de Core Voltage te veranderen? Ik heb me veel ingelezen en vaak zie ik dat mensen zeggen dat het geen nut heeft om deze omhoog te doen bij de 1070 Ti. Anderen hebben hem weer op maximaal staan. Wat is naar jullie ervaring het beste om je Core Voltage op te zetten? Kan ik mijn overclock nog wat verder pushen d.m.v. verhoogde Core Voltage? Brengt dit dan nog risico's met zich mee?

Ik ben nog vrij nieuw met overclocken dus andere tips zijn natuurlijk welkom.
Alvast bedankt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TJRK op 19-12-2018 03:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Belangrijk is dat je de boostclocks in de gaten houd. Met een hoger voltage kom je sneller tegen de boardlimit van de kaart, dus je moet een balans daartussen vinden. Om een en ander te testen zorg je voor 100% fan om variabelen uit te sluiten, en draai een paar goeie runs unigene valley op zwaarste instellingen, een paar runs 3dmark en een paar zware games om te testen. Doorgaans haal je na de max overclock op stock voltage maar weinig boostclock extra. Zeg 30mhz, uitzonderingen daargelaten.

+130mhz op de core zegt weinig over de boostclocks en is louter een indicatie.. als een van de limieten (temperatuur/amp/watt/load) van de kaart wordt behaald zal deze automatisch een of meerdere straps terug clocken. Of hoger clocken waar dat kan.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-03 10:23
millman schreef op woensdag 19 december 2018 @ 05:07:
Belangrijk is dat je de boostclocks in de gaten houd. Met een hoger voltage kom je sneller tegen de boardlimit van de kaart, dus je moet een balans daartussen vinden. Om een en ander te testen zorg je voor 100% fan om variabelen uit te sluiten, en draai een paar goeie runs unigene valley op zwaarste instellingen, een paar runs 3dmark en een paar zware games om te testen. Doorgaans haal je na de max overclock op stock voltage maar weinig boostclock extra. Zeg 30mhz, uitzonderingen daargelaten.

+130mhz op de core zegt weinig over de boostclocks en is louter een indicatie.. als een van de limieten (temperatuur/amp/watt/load) van de kaart wordt behaald zal deze automatisch een of meerdere straps terug clocken. Of hoger clocken waar dat kan.
Sorry, ik snap niet zo goed wat boostclocks inhoud. Ik dacht eerst dat het de boost aan frequencies is die je gpu zonder handmatig te overclocken, al kan krijgen. Is dat het rode pijltje die ik zie in MSI AB? Verhoogt deze automatisch als ik het voltage omhoog doe?

Ik dacht dat het zo werkt: ik vind een stable niveau voor core frequency, vervolgens ga ik iets boven stable en doe ik het voltage omhoog om te kijken of ik die unstable core frequency WEL stable kan maken, en zo ga je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@TJRK In de basis werkte het zo, tot nvidia 'automatisch overclocken' (= boostclock) toe ging passen. Eigenlijk bepaald Nvidia nu hoe hoog jij mag overclocken en hoeveel voltage/amperage/watt de kaart mag gebruiken.

Je kan wel voltage bijgeven, maar als er daardoor teveel load/boardpower op de kaart staat, dan clockt deze automatisch terug. Meer voltage heeft maar tot op zekere hoogte zin, daarna gaan de boostclocks weer naar beneden. Daarom moet je de boostclocks in de gaten houden als je voltage gaat toevoegen. De kaart knalt eerder in de 'boardpower/amperage/watt/temperatuur/load limiet.

'Het rode pijltje' in afterburner is ook alleen een indicatie, niet de werkelijke boostclock. Je zal zien als je de temperatuur bijvoorbeeld naast je gelogde boostclocks zet, dat je de hoogste clocks haalt op de lagere temperaturen. Elke 10-ish graden omhoog, is een boostclock naar beneden, zo geld dat ook voor 'boardpower'. Hoe hoger het voltage (en dus wattage), hoe lager de automatische OC.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Even als voorbeeld: mijn GTX1060 doet nu 2101Mhz tot 67c, daarna naar 2088Mhz, tot 73c dan naar 2066Mhz en bij de 80c nog lager. De 'boostclock indicator/rode pijltje' staat op 1950-ish Mhz.

[ Voor 8% gewijzigd door millman op 19-12-2018 14:35 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'