Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen17stam
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-03 21:57
Hallo,

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen betreft waterzijdig inregelen van de CV installatie. Het roept hier en daar wat vragen bij me op en hoop hier wellicht antwoord en/of advies te kunnen krijgen.

Mijn opstelling
  • Ketel: Remeha Avanta 28C
  • Max ingestelde aanvoertemperatuur" 75°C
  • Aantal radiatoren: 9
  • Totaal vermogen radiatoren: 17 KW
  • Thermostaat: Tado Modulerend (opentherm)
  • Radiatorafsluiters: Thermostatische IMI Heimeier Eclipse
  • Radiatorknop: Tado
Om zelf te weten wat mijn huidige setup doet heb ik een aantal metingen gedaan, de metingen zijn uitgevoerd na de thermostaat op 25°C te hebben gezet en alle kranen en voetventielen open te zetten. De aanvoertemperatuur is dan 72°C en retour 56°C een Delta T van 16

1.
Op vele CV tuning websites en fora wordt geadviseerd de aanvoertemparatuur te verlagen, sommige adviezen zijn aantal jaren oud en ik vraag me af of dit advies nog steeds actueel is met de ketels en thermostaten van nu. Voor de Remeha Avanta staat de aanvoertemperatuur standaard op 75°C, nu ook nog steeds in mijn geval. Is het verlagen raadzaam wanneer de Ketel via OpenTherm wordt aangestuurd? is het niet zo dat via Opentherm de aanvoer- retourtemperatuur slim geregeld wordt en je hier dus af moet blijven?

2.
Ik wil al mijn radiatorafsluiters vervangen voor de IMI Heimier Eclipse, zij hebben een handig app waarbij kunt uitrekenen welk debiet/doorlaat je de afsluiter op kan instellen adhv afmeting radiator, aanvoertemperatuur en retourtemperatuur. Bij het veranderen van deze drie waardes rolt er een getal uit dat staat voor de hoeveelheid L/H (liter per uur) dat ingesteld dient te worden.

gezien de aanvoer- en retourtemperatuur steeds varieert hoe kan ik (de Heimeir app) dan een goede berekening maken voor het debiet van mijn radiatoren?

Hopelijk kan iemand mij wat opheldering geven.

[ Voor 8% gewijzigd door coen17stam op 28-10-2019 11:52 . Reden: Afbeelding komt niet mee ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:06

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

1. In 90% of meer van de gevallen wordt de max temp niet gehaald. Dus inderdaad, is dit vaak onnodig. Wat je effectief dan dus doet is een 'rem' zetten in extreme situaties. Die keer dat je snel van 15 naar 20 wilt als he thuiskomt van vakantie of zo, dan rem je het systeem af waardoor hij waarschijnlijk langer in het hr gebied blijft, maar je wel langzamer opwarmt.

2. Hier moet ik nog even over nadenken. Het gaat natuurlijk niet om de temperaturen, maar het balanceren van vermogen over alle radiatoren.. Ik zou zeggen does de berekening met 75 graden aanvoer, dan regelt de thermostaat zelf wel terug als er minder vermogen nodig is..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
coen17stam schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:42:
Hallo,

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen betreft waterzijdig inregelen van de CV installatie. Het roept hier en daar wat vragen bij me op en hoop hier wellicht antwoord en/of advies te kunnen krijgen.

Mijn opstelling
  • Ketel: Remeha Avanta 28C
  • Max ingestelde aanvoertemparatuur" 75°C
  • Aantal radiatoren: 9
  • Totaal vermogen radiatoren: 17 KW
  • Thermostaat: Tado Modulerend (opentherm)
  • Radiatorafsluiters: Thermostatische IMI Heimeier Eclipse
  • Radiatorknop: Tado
Om zelf te weten wat mijn huidige setup doet heb ik een aantal metingen gedaan, de metingen zijn uitgevoerd na de thermostaat op 25°C te hebben gezet en alle kranen en voetventielen open te zetten. De aanvoertemparatuur is dan 72°C en retour 56°C een Delta T van 16

1.
Op vele CV tuning websites en fora wordt geadviseerd de aanvoertemparatuur te verlagen, sommige adviezen zijn aantal jaren oud en ik vraag me af of dit advies nog steeds actueel is met de ketels en thermostaten van nu. Voor de Remeha Avanta staat de aanvoertemparatuur standaard op 75°C, nu ook nog steeds in mijn geval. Is het verlagen raadzaam wanneer de Ketel via OpenTherm wordt aangestuurd? is het niet zo dat via Opentherm de aanvoer- retourtemparatuur slim geregeld wordt en je hier dus af moet blijven?

2.
Ik wil al mijn radiatorafsluiters vervangen voor de IMI Heimier Eclipse, zij hebben een handig app waarbij kunt uitrekenen welk debiet/doorlaat je de afsluiter op kan instellen adhv afmeting radiator, aanvoertemparatuur en retourtemparatuur. Bij het veranderen van deze drie waardes rolt er een getal uit dat staat voor de hoeveelheid L/H (liter per uur) dat ingesteld dient te worden.

gezien de aanvoer- en retourtemparatuur steeds varieert hoe kan ik (de Heimeir app) dan een goede berekening maken voor het debiet van mijn radiatoren?

Hopelijk kan iemand mij wat opheldering geven.
@coen17stam Heb je dit inmiddels zo draaien? Ik heb in een vergelijkbare opstelling (zelfde ketel en Eclipse kranen) problemen met teveel geluid uit de leidingen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen17stam
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-03 21:57
@robkds Ik heb deze setup nu al een tijdje draaien zonder problemen, merk dat de radiator een hele andere warmte afgeven dan voorheen in positieve zin.

Wat voor geluiden hoor je precies en waar vandaan, een bepaalde plek of overal? Je systeem goed ontlucht en op de juiste druk? Voetventielen helemaal open?

[ Voor 20% gewijzigd door coen17stam op 26-10-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
coen17stam schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:40:
@robkds Ik heb deze setup nu al een tijdje draaien zonder problemen, merk dat de radiator een hele andere warmte afgeven dan voorheen in positieve zin.

Wat voor geluiden hoor je precies en waar vandaan, een bepaalde plek of overal? Je systeem goed ontlucht en op de juiste druk? Voetventielen helemaal open?
Er is ruis hoorbaar uit de leidingen zodra er enkele thermostaatkranen 'dicht' zijn omdat de betreffende ruimtes op temperatuur zijn. Volgens de manual kan de pomp nog van 68% naar 60% teruggeregeld worden, dat moet ik nog proberen.

Het systeem is ontlucht en er is een bypass, maar de pomp levert op dit moment gewoon teveel druk.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-01 23:40

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Waterzijdig inregelen heeft als doel het verlagen van je gasgebruik, met behoud van comfort. Je drukt het gasverbruik door de aanvoertemperatuur naar beneden te brengen. Als de ketel de CV watertemperatuur minder behoeft op te warmen, gaat hij minder gas verstoken.
Zo te zien heb je metingen gedaan (met zo’n laserpistooltje ?) op de in- en uitgangstemperaturen van je radiatoren. Doel is om de doorstroming per radiator aan te passen (voor alle radiatoren) totdat de uitgangstemperatuur zo’n 80 % is van de ingangstemperatuur.
Een gebalanceerde installatie geeft je de mogelijkheid om de maximale aanvoertemperatuur van de ketel te verlagen.
Het HR principe werkt optimaal met een retourtemperatuur van 20 °C, en doet niks meer als deze boven de grens van 50 °C stijgt.
Milieu Centraal geeft aan dat de meeste – mits redelijk geïsoleerde - huizen prima (= comfortabel) kunnen worden verwarmd als je dit maximum instelt op 60 - 65 °C. Hoe dat bij jou ligt zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.

Des te lager je de aanvoertemperatuur kunt instellen, des te efficiënter gaat je HR- ketel om met gas.

Eens met @prein2 dat een maximale aanvoertemp van 75 °C bijna nooit behoeft te worden aangesproken door een modulerende ketel.
Als de ketel gedwongen wordt om te werken met een lagere aanvoertemperatuur gaat hij er uiteraard langer over doen om je huis warm te krijgen. Een modulerende kamerthermostaat houdt daarmee rekening door ’s ochtends vroeger te starten met aanwarmen….

Ad 1: ‘Slimme’ spullen kunnen best veel, maar je eigen input is minstens zo belangrijk.

Ad 2: Ik heb de specs van de Heimeier Eclipse componenten bekeken (lijkt mij ook wel wat). De vraag hoe je alles nu instelt als het gebruik van de installatie steeds wisselt begrijp ik niet helemaal. In de documentatie staat nu juist dat ze als ze eenmaal goed zijn ingesteld ze hun werk blijven doen, ook als er wordt gedraaid aan de overige radiatoren in huis.

Ik zelf ben totaal geen fan van instelling van het radiatordebiet met een tabel of app.
Ik moet het doen met een aantal voetventielen en een 3 tal oudere Danfoss radiatorkranen die dezelfde functie hebben. Van tijd tot tijd ga ik het huis door met mijn laserpistool en kijk of alles nog netjes op 80 % staat…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-05 18:17
Heb bijna dezelfde vraag als de topic starter.

Opstelling:
Remeha tzerra ace CW5
I-sense thermostaat (opentherm)
Radiatorafsluiters: heimeier eclipse
Radiatorknop: thermostaat knoppen van heimeier. En aan-uit knoppen in de ruimte waar de thermostaat hangt.
Totaal vermogen: 10,4 kw waarvan een 6 kw standaard open staat.

Wat heb ik al gedaan:
Het vermogen van elke radiator heb ik al berekend. En ik heb zowel de inregeltabel als de app van Heimeier tot mijn beschikking. De CV staat weer op de fabrieksinstellingen. Ik heb alleen de pompsnelheid verlaagd naar 80% om de ergste ruis te verminderen. De Eclipse heb ik nu voorlopig volgens de inregeltabel ingesteld op een delta T van 15°c. De CV warmt nu op tot de 65 tot 80 graden met een retour tussen de 25 en de 30 graden.

Mijn vraag:
De op de CV instelbare maximale temperatuur wordt genegeerd/overschreven door de I-sense. En op de I-sense zelf kan ik geen maximale temperatuur instellen. Hoe weet ik nu met welke aanvoer en retourtemperatuur ik rekening moet houden bij het instellen van de Eclipse?
Pagina: 1