Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:

• Flappie
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:41
Hoi allemaal,

Wij hebben thuis last van vocht, vooral op de eerste verdieping. Omdat hier verder geen ventilatieroosters aanwezig zijn (we hebben wel de hele dag alle ramen op een kier staan) wil ik de ventilatie hier aanpakken en de slaapkamers en zolder voorzien van mechanische ventilatie.

Op de douche, ook op de 1e verdieping, zit een inbouw ventilator in het plafond gemonteerd. Dit ding lijkt wel een straaljager en wil ik ook vervangen dus ik zit even te denken of ik e.e.a kan combineren.

Ik zou de douche ook kunnen aansluiten op de mechanische ventilatie. Nadeel is dan echter dat de afzuiging in de slaapkamers dan ook naar maximaal vermogen gaat als er iemand gaat douchen.
Daarom heb ik momenteel de voorkeur om de douche te voorzien van een nieuwe kanaal ventilator (Blauberg TURBO-E of Soler & Palau TD-160).

Ik heb dus straks een afvoer voor de doucheventilator en de mechanische ventilatiebox nodig.

Daarover heb ik de volgende vragen:
- Kan ik beide aansluiten op 1 afvoer naar buiten? (Eventueel beide voorzien van een terugslag klep)
Of kan ik beter voor beide een aparte afvoer maken (en dus 2 pijpen op het dak zetten)

- Wat is het advies m.b.t. de dakdoorvoer? Klopt het dat diameter van je afvoer groter moet zijn dan de aanvoerkanelen? Dus afvoerventiel naar box of ventilator: 125mm en afvoer van ventilator en box naar dakdoorvoer 160mm ? Ik vraag mij af of dit echt nodig is aangezien fabrikanten als Ubbink speciale afvoeren hebben voor mechanische ventilatie en deze hebben een aansluiting van 125mm (Zie https://www.ubbink.nl/Producten/Productgroepen/Dakdoorvoer.aspx?Type=Mechanisch)

Graag jullie advies en ervaringen hier mee :)

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:57
Conventionele mechanische ventilatie werkt met het principe dat enkele ruimtes afgezogen worden middels een ventilatieroosters, met name toiletruimtes, keukens en badkamers, door de onderdruk die zo gecreëerd wordt zal via de omliggende ruimtes verse lucht aangezogen worden.

Hierdoor zie je in een slaapkamer niet zo heel vaak een afzuigrooster.
Ik snap dat je dus geen ventilatieroosters hebt in je slaapkamer, (vrij ongewoon trouwens)

Ik zou dus ver weg blijven van die kanaalventilatoren, die gaan dus na verloop van tijd lawaai opleveren, investeer dan in een Zehnder of Itho (o.g.) ventilatiebox en sluit hierop je badkamer aan.

Ik zou ook niet zo snel werken met meerde ventilatieuits op een enkele doorvoer, kleppen gaan rammelen, vast zitten of wat dan ook, de wet van de sterkste ventilator gaat dan werken, zodat de andere niks meer zal doen.
Een simpele Multivent 131 of 166 dakdoorvoer is voldoende voor een MV box, als je de box op maximaal zal zetten, dus een 300+m3/h is 150/160mm doorvoer wel meegenomen, dit geeft minder weerstand (= geluid) maar met enkele een badkamer welke je inregelt op 100m3/h dan is een 125mm meer dan prima

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
gewoon een goede MVbox en ventielen in de ruimtes waar je het nodig acht.. .

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 06:23
Weet niet wat het mag kosten maar je hebt ook elektrische kleppen die je in een kanaal kan zetten zodat deze dicht kan. Ik zag laatst hier ook iets voorbij komen met een klep per ruimte en dan CO2 gestuurd oid, wellicht dat dat ook met vocht kan. De naam weet ik niet meer maar iemand anders misschien wel.

leecher wijzigde deze reactie 18-12-2018 21:58 (10%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:14

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Flappie schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:39:
[...]
Nadeel is dan echter dat de afzuiging in de slaapkamers dan ook naar maximaal vermogen gaat als er iemand gaat douchen.
[...]
Dat is geen ramp toch? Als het je om geluid te doen is zou je er nog een geluiddemper tussen kunnen zetten.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FalconerHG
  • Registratie: december 2011
  • Nu online
ThinkPad schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:18:
[...]

Dat is geen ramp toch? Als het je om geluid te doen is zou je er nog een geluiddemper tussen kunnen zetten.
Wij hebben sinds het voorjaar een nieuwe ventilatiebox (Duco Silent) met CO2 en vocht sensoren. Een van de kanalen hebben we doorgetrokken naar de slaapkamer en die zit wat dicht op de ventilatiebox. Daar hebben we tot op zekere hoogte wel degelijk last van.

Als de box in een hogere stand gaat is de geluidsproductie niet per se luid maar ook niet ideaal. Hier hebben we met name last van bij het slapen - de CO2 sensor activereert een paar keer per nacht. Meestal slaap ik er doorheen en inmiddels ben ik er aan gewend. Slaap je met de deur open dan heb je hier nagenoeg geen last van overigens.

Voor mij was de les dat de afstand naar de kamer en de kwaliteit van het gekozen materiaal (ventilatie schachten, ventiel) veel invloed heeft op de geluidsproductie.

Overigens is het het waard - de invloed van CO2 op je slaapgedrag is aanzienlijk. Ik slaap beter dan ooit.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True