Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief voor Plesk / meerder WordPress installaties

Pagina: 1
Acties:

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Momenteel geniet ik van een VPS met een gratis Plesk installatie. Helaas wordt de gratis Plesk licentie omgetoverd naar een 10 euro per maand licentie. De voordelen van Plesk zijn voor mij enkel het gemakkelijk installeren van een nieuwe hobby website waardoor ik de toegevoegde waarde van Plesk in twijfel begin te brengen.

Nu ben ik op zoek naar andere mogelijkheden om meerdere WordPress installaties op 1 server weg te schrijven. Het gaat om drie a vier relatief kleine websites met weinig verkeer (wie weet dat dit ooit gaat groeien) welke ik graag wil onderbrengen bij een nieuwe hostingprovider (upcloud) op dezelfde server. Ikzelf ben de eigenaar van de websites en het liefst wil ik ze individueel kunnen aanpassen zonder dat een de ander kan beïnvloeden.

Momenteel heb ik twee opties/manieren voor mij liggen om de VPS server in te richten zonder dat de kosten toenemen. Sowieso de basis, een VPS voorbereiden door L(CentOS)AMP te installeren (zijn er snellere/betere alternatieven wat betreft de basis?).

1. WordPress multisite.

Voordelen: snelle installatie, meerdere websites, dns/mapping snel in te regelen.
Nadelen: sommige plugins werken niet, het een kan het andere beïnvloeden, maakt gebruik van 1 database, staat niet los van elkaar (gebruiker x kan ook bij site a,b of c)

Kijkend op de toekomst vraag ik mij af of bovenstaande handig is. Mocht 1 website in verkeer gaan toenemen dan wordt het aannemelijk dat de website op een losstaande server komt te staan. Ik heb begrepen dat multisite van 1 database gebruikt maakt waardoor ik mij afvraag of het makkelijk is om een site uit een multsite installatie te plukken.

2. Handmatige installatie d.m.v. losse databases/users etc aan te maken.

Voordelen: elke installatie opereert op zichzelf.
Nadeel: iets meer werk. Je herhaalt voor elke website dezelfde handelingen. DNS/Mapping lijkt mij nog een uitdaging (nog niet eerder gedaan)

Op zich heeft optie 2 wel mijn voorkeur omdat elke site individueel staat en ook weer makkelijk te verhuizen is mocht ik een site apart willen hosten.

Nu wil ik graag vragen of er nog andere opties zijn zonder dat er kosten bij komen kijken? Zijn er nog obstakels/uitdagingen die ik over het hoofd gezien heb? Sowieso ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen met het hosten van meerdere wordpress sites op 1 server en hoe dit te realiseren

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waterkoker schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:22:
Het gaat om drie a vier relatief kleine websites met weinig verkeer
Waarom heb je dan überhaupt een VPS?

Hobby? Leren? Etc.?

Wat heb je zoal zelf gevonden?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• bombarie18
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-11 11:26
Misschien is Vesta Control Panel wel iets voor je.

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar all in one wp migration (plugin)

Als je voor de websites clean installs maakt kun je met behulp van de plugin zowel database en bestanden, dus de volledige sites in één bestand importeren in de nieuwe installaties.

Afhankelijk van de grootte van de websites is het wel even nodig de max upload van de plugin te tweaken.

Gebruik het zelf regelmatig bij wp migraties

• AOC
  • Niet online
DJMaze schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:17:
[...]

Waarom heb je dan überhaupt een VPS?

Hobby? Leren? Etc.?

Wat heb je zoal zelf gevonden?
Puur hobby en om te leren natuurlijk.

Allereerst ben ik aan een VPS begonnen om simpel/snel kleine website te lanceren. Met een VPS is het vrij makkelijk te schalen icm iets als Plesk. Nu ik inmiddels iets bekender ben met centos/ubuntu heb ik ook influxdb en grafana draaiende om data afkomstig van een esp8266 te visualiseren. Ik zal het niet op en top weggezet hebben maar het werkt en daar ben ik best blij mee :)

Verder zijn de standaard WordPress hosting pakketten die ik geprobeerd heb qua performance (firstbytetime) niet schrikbarend goed. Daarom ook de keuze voor VPS

[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 19-12-2018 18:34 ]

• AOC
  • Niet online
bombarie18 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:34:
Misschien is Vesta Control Panel wel iets voor je.
Ik heb hier even mee zitten te spelen. Op CentOS heb ik een probleem met clamd welke 100% cpu pakt op een verse server. Daarnaast kan ik niet inloggen in de standaard aangemaakte mysql database en de /var/ folder van de server kan ik niet bereiken over sftp. Dit ondanks de standaard gebruikte pass die na de installatie gegeven wordt. Even op onderzoek uit nog :)

Verwijderd

Heb je overwogen om het beheer via de command line te doen?

Verwijderd

Als het de bedoeling is om er uit te leren, zou ik overwegen om zelf je server van scratch op te zetten. Op Howtoforge zijn er vele tutorials te vinden die je van A tot Z begeleiden. Deze is bv eentje gebaseerd op Ubuntu waarbij op het einde ook nog ISPConfig geïnstalleerd wordt (een gratis alternatief voor Plesk).
Verder zou ik me niet teveel zorgen maken ivm de setup van Wordpress. Dit is namelijk zeer eenvoudig: database aanmaken + files uploaden + door de installatiewizard gaan.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 14:04

we_are_borg

You will Comply

Ik zelf zit bij Strato met een VPS pakket van 10 euro in de maand ik kan gewoon Plesk gebruiken en Wordpress zovaak installeren als ik wil.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• AOC
  • Niet online
Het heeft even op zich laten duren ivm feestdagen en werk maar ik ben voor VestaCP gegaan :) thanks voor de suggesties, heb ze allemaal geprobeerd maar vond vestacp redelijk fijn werken. Handmatig installeren is ook prima bevallen maar voor het gemak is vestacp ideaal

[ Voor 18% gewijzigd door AOC op 19-01-2019 02:56 ]

Pagina: 1