Heos soundbar aansluit problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.625 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-08 14:20
Mijn vraag
Ik heb sinds enige tijd een HEOS soundbar van Denon. Ik heb deze middels HDMI aangesloten op mijn 9 jaar oude Sony Bravia Full HD tv. (Type weet ik zo even niet)
Deze tv heeft geen HDMI ARC dus ik heb de bar gewoon op HDMI 1 aangesloten.

Nu wilde ik de installatie doorlopen via de HEOS app. In eerste instantie kan je dan alleen HDMI ARC selecteren maar dan lukt het verbinden niet en dan kan je overige HDMI selecteren.
Echter dan begint het probleem en kan de bar niet connecten. Hierdoor ben ik gedwongen de installatie af te breken.

Nu is het wel zo dat ik gewoon beeld en geluid heb. (Heb Horizon en Shield TV aangesloten)
Echter omdat ik de installatie niet kan voltooien kan ik weinig tot niets instellen. Hierdoor gaat de bar bijvoorbeeld op Netflix automatisch naar 5.1 en dat klinkt echt slecht. Daardoor moet ik steeds handmatig het geluid op stereo zetten.
Uiteraard heb ik contact gezocht met de ondersteuning van Denon maar dat is echt zo verschrikkelijk slecht. Steeds dezelfde oplossingen aanbieden die gewoon niet werken (stroom eraf halen, Surround Ap op statisch zetten, app opnieuw installeren, bar resetten etc).

Ik heb echt geen flauw idee meer wat ik kan doen. Momenteel helaas geen geld om een nieuwe tv met HDMI ARC te kopen. 😥

Beste antwoord (via ronniedokkie op 25-12-2018 21:04)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 07:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

ronniedokkie schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:56:
[...]

Maar ik heb toch alle apparaten aangesloten op de soundbar? Waarom zou ik dan geluid van de tv moeten hebben? Die logica snap ik even niet.
Volgens mij is je probleemstelling gewoon niet zo duidelijk. De reden dat mensen geluid uit hun TV willen, is omdat er tegenwoordig veel apps op de tv zitten. Jij gebruikt hiervoor denk ik je Shield dus voor jou niet zo relevant.

Begrijp ik het goed dat op zich alles nu goed werkt, alleen moet je elke keer handmatig de bar op stereo zetten omdat je het installatieprogramma niet bent doorgelopen? Dus je probleem is dat de bar standaard op 5.1 staat en hij op stereo moet staan.

Ik denk dat je de oplossing op twee manieren kunt vinden. Of zoeken in de instellingen van je bronnen (shield en de horizonbox). Als je die nu instelt op "stereo" of "stereo downmix" of "PCM stereo" of iets dergelijks (en niet "bitstream" of "passthrough", dan krijgt die bar alvast geen 5.1 signaal.

Andere mogelijkheid is om hem even op een tv met ARC aan te sluiten en de settings te doorlopen.

Laatste is googlen op "type soundbar force stereo setting" oid en kijken of je iets over het hoofd ziet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
Voor zover ik weet heeft de Heos bar ook een mogelijkheid tot aansluiten via de analoge 3.5 mm jack (aux in). Heb je dit al eens geprobeerd? Zit er daarnaast ook geen optische aansluiting op je tv die gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Ja ik heb het ook geprobeerd via de jack. Ik heb wel een optische aansluiting op de tv. Moet ik die naast de HDMI gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
Als ik het goed begrijp en je alleen het geluid vanaf de tv wilt weergeven op de Heos bar, dan is de makkelijkste manier eigenlijk de optische aansluiting. De meeste soundbars zijn hiermee standaard uitgerust. Een optische aansluiting geeft alleen het geluid door, de HDMI heb je dan dus niet meer nodig voor het doorgeven van geluid aan de Heos bar.
Het gaat dus om dit https://onlinekabelshop-n...audio-kabel-4mm_hoofd.jpg type kabel, wordt ook wel Toslink genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Dat gaat natuurlijk niet want ik heb alle apparaten aangesloten op de soundbar. Dus anders heb ik geen beeld....

[ Voor 8% gewijzigd door ronniedokkie op 24-12-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 17:37

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat kan wel toch? Je blijft gewoon de HDMI pass through gebruiken dan maar je verbind je TV terug via de optische uit- en ingang. Je TV stel je daarna in dat het geluid van de TV niet via de HDMI out moet maar via optisch.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-08 15:15

Mikayu

.srt

Stel ook je bron in op stereo, heb je geen last meer van een 5.1 signaal die je om moet toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Dat is dus het probleem met Netflix. Hij gaat steeds automatisch naar 5.1 waardoor je handmatig steeds op stereo moet zetten. Dat is dus het hele probleem eigenlijk. Anders had het niet uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Cloud schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:23:
Dat kan wel toch? Je blijft gewoon de HDMI pass through gebruiken dan maar je verbind je TV terug via de optische uit- en ingang. Je TV stel je daarna in dat het geluid van de TV niet via de HDMI out moet maar via optisch.
Maar ik heb toch alle apparaten aangesloten op de soundbar? Waarom zou ik dan geluid van de tv moeten hebben? Die logica snap ik even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet alle apparaten op de tv aansluiten en via optisch uit van tv naar optisch in van sound bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Ja daar heb ik over nagedacht maar de tv zit juist nu heel netjes aan de muur met alleen 1 HDMI kabel naar beneden lopen (heb stopcontact achter de tv gemaakt) en dan erbij passen de HDMI kabels er niet meer achter en heb geen HDMI aan de zijkant van de tv.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 07:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

ronniedokkie schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:56:
[...]

Volgens mij is je probleemstelling gewoon niet zo duidelijk. De reden dat mensen geluid uit hun TV willen, is omdat er tegenwoordig veel apps op de tv zitten. Jij gebruikt hiervoor denk ik je Shield dus voor jou niet zo relevant.

Begrijp ik het goed dat op zich alles nu goed werkt, alleen moet je elke keer handmatig de bar op stereo zetten omdat je het installatieprogramma niet bent doorgelopen? Dus je probleem is dat de bar standaard op 5.1 staat en hij op stereo moet staan.

Ik denk dat je de oplossing op twee manieren kunt vinden. Of zoeken in de instellingen van je bronnen (shield en de horizonbox). Als je die nu instelt op "stereo" of "stereo downmix" of "PCM stereo" of iets dergelijks (en niet "bitstream" of "passthrough", dan krijgt die bar alvast geen 5.1 signaal.

Andere mogelijkheid is om hem even op een tv met ARC aan te sluiten en de settings te doorlopen.

Laatste is googlen op "type soundbar force stereo setting" oid en kijken of je iets over het hoofd ziet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Ah dat is nog wel een goed idee. Daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Ik ga het gelijk proberen met de Shield.

De optie met de arc HDMI kanaal had ik ook bedacht als laatste hulpmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
JvS schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:16:
[...]

Dit was inderdaad de beste oplossing. Ik heb inderdaad een oude tv dus alle multimedia gaat via de Shield. Heb de Shield op stereo gezet en automatisch geeft Netflix de optie 5.1 niet meer.
Helemaal perfect. Bedankt voor alle hulp allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdinon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-11-2020
Een topic kicken om te kapen / een rant te plaatsen is niet de bedoeling. Dit soort posts voegt niets toe aan het probleem van TS of biedt enige vorm van discussiewaarde.

[ Voor 114% gewijzigd door FeaR op 01-11-2020 13:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.