Nieuwe pc met GTX 1070 (al in bezit)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hielkee
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-01 22:04
Beste medetweakers,

Mijn bestaande desktop begint kuren te vertonen, dat mag ook wel na 8 jaar trouwe dienst. Daarom wil ik graag een upgrade uitvoeren. Vorig jaar in mei heb ik een Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0) gekocht. De rest van mijn systeem wil ik dan ook zo inrichten dat het goed bij deze kaart past, en geen van de componenten overkill is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast een betrouwbaar snel systeem voor thuiswerken met windows 10/office 365/remote access (Citrix) wil ik er zo af en toe wat mee (Adobe) photoshoppen. Geen videobewerken.

Belangrijker vind ik dat ik er ook soepel de huidige games (Witcher 3/Shadow of the tomb raider/etc.) mee kan spelen 1440. Ik game soms weken/maanden achter elkaar niet maar als ik dan weer eens hooked raak aan een nieuwe titel wil ik dan wel soepel kunnen spelen. Allerhoogste fps/settings/VR vind ik niet zo belangrijk, vandaar dat ik vorig jaar ook gekozen heb voor de 1070 en niet hoger.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De echte max ligt op 850 euro, maar ik denk eigenlijk dat het met 550-600 ook moet kunnen. Assemblage is niet nodig, dat doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een aantal jaar geleden heb ik voor een andere pc een closed loop CPU waterkoeling gekocht, waarvan ik niet zeker weet of ie zal passen op een nieuw systeem maar indien mogelijk wil ik die best hergebruiken. Ik snap dat de AM4 socket niet in het lijstje er bij staat maar soms kom je met een dremeltje op de backplate al een heel eind :)

Tevens heb ik vorig jaar een Fractal Design Define R5 Zwart gekocht.

Verder heb ik nog twee 1tb sata schijven liggen die er in komen.

Als laatste heb ik de originele voeding Cooler Master Silent Pro M2 620W nog liggen, die denk ik prima voldoet en nog goed werkt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ga er van uit dat ik met een moederbord, processor, geheugen en nieuwe SSD genoeg heb. Maar indien jullie denken dat een van de onderdelen niet voldoet hoor ik het graag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor bepaalde merken, de videokaart is van gigabyte aerous dus ik weet niet of het voordeel levert om in dezelfde lijn een moederbord aan te schaffen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte en geluidsniveau is niet zo belangrijk. Energieverbruik vind ik op dit moment ook niet heel belangrijk omdat hij niet zo heel erg veel gebruikt wordt.

Ga je overklokken?
Door de jaren heen heb ik alleen ervaring gekregen met overklokken door het automatisch door het systeem te laten doen. Dus zeker geen must, maar misschien wel leuk om eens in te verdiepen.

Wat verwacht je van ons?
Onderstaande lijst heb ik met behulp van eerdere BBG gemaakt en door wat benchmarks van CPU's te lezen. Ik vind het maar moeilijk te bepalen wat de bottleneck zal zijn, vandaar dat ik jullie hulp vraag om te beoordelen of een van deze onderdelen absolute overkill of juist een echte underperformer zal zijn. Alle suggesties om zo veel mogelijk te maken van dit systeem zijn heel erg welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 216,90€ 216,90
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 133,-€ 133,-
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H90€ 0,-€ 0,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 111,50€ 111,50
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,40

Beste antwoord (via hielkee op 19-12-2018 21:36)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa MSI B450 Tomahawk als ATX of iets duurder en meer opties de Carbon gaming.

Nee, je zit niet safer. bij Zen2 kun je ook een nieuw moederbord verwachten, en wat zijn de kosten..?
een videokaart is duur, maar een moederbord en cpu is het beste om gecombineerd te vervangen. kijk ook voor 3200MT/s RAM die op 3200 te gebruiken is. dat is wel zo ideaal bij een X. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 als je het extra niet waard vind, kun je beter een 2600 kopen en die op 4GHz clocken alle cores. een low-budget X470 is dus niet beter dan goede B450. je zit qua prijs wel stuk hoger dan goedkope(re) B450

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 19-12-2018 20:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• hielkee
Na nog meer reviews maar vooral ook andere posts gelezen te hebben al tot de conclusie gekomen dat een nvme m2 ssd weinig verschil zal maken, deze dus vervangen voor een goedkopere variant. Ook staat dit specifieke geheugen van G.skill niet in de QVL van het moederbord. Dit geheugen heb ik dus ook aangepast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 133,-€ 133,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,49€ 129,49
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,39

Zijn er nog mensen die in dit systeem een overduidelijke bottleneck zien? Alle feedback is van harte welkom! :)

Bijvoorbeeld over moederbord ben ik nog steeds niet zeker, er staan een aantal reviews van de afgelopen tijd waarbij het moederbord het slechts enkele uren volhield.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-02 18:24
Zie zo snel niet of je Hydro H90 wel gaat werken op Ryzen? (vind geen AM4 support)

maar de standaard koeler is goed genoeg als je niet gaat overclocken...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
systeem ziet er opzich prima uit al ben ik niet helemaal overtuigd betreft het moederbord. dit voornamelijk wegens de slechte recensies betreft snel stuk gaan en dergelijke. wel lijkt het verder dat als je gewoon een goed exemplaar heb , het gewoon een prima bord is.
voor de rest ziet het er eigenljk helemaal prima uit.

De AIO op ryzen werkend krijgen wordt denk ik lastig, maar dit zou je volgens mij prima kunnen oplossen door gewoon een bracket te krijgen. weet bijna zeker dat er wel tweakers zijn die er een paar overhebben. zelf had ik binnen een dag van posten op vraag en aanbod al een bracket van een tweaker op de post zitten.

Verwijderd

Cyriel85 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:53:
Zie zo snel niet of je Hydro H90 wel gaat werken op Ryzen? (vind geen AM4 support)

maar de standaard koeler is goed genoeg als je niet gaat overclocken...
Hij heeft geluk: https://www.corsair.com/e...4%A2-Coolers/p/CW-8960046

Deze AM4 kit werkt voor de H90. Kan je direct bij Corsair aanschaffen of bij Central Point.

Een SATA SSD is voro vrijwel iedereen snel genoeg. Ik werk zelf met modellen die met data werken die niet in een keer in het geheugen passen en dat is werkelijk de enige situatie waarin ik een performance verschil merk.

Een NVME werkt wel prettiger weg, geen stroom en data kabels.

Moederbord heb ik zelf ook, prima moederbord.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:08:
[...]Hij heeft geluk: https://www.corsair.com/e...4%A2-Coolers/p/CW-8960046
Deze AM4 kit werkt voor de H90. Kan je direct bij Corsair aanschaffen of bij Central Point.
Een SATA SSD is voro vrijwel iedereen snel genoeg. Ik werk zelf met modellen die met data werken die niet in een keer in het geheugen passen en dat is werkelijk de enige situatie waarin ik een performance verschil merk.
Een NVME werkt wel prettiger weg, geen stroom en data kabels.
Moederbord heb ik zelf ook, prima moederbord.
m.2 insteekmodule van oa Crucial heeft dat ook ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 19-12-2018 15:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Hackus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:17:
[...]
m.2 insteekmodule van oa Crucial heeft dat ook ;)
Ja dat is waar, maar dan heb je wel een M.2 slot in gebruik als je later ooit wel een NVME SSD wil kopen. Met een 2.5"SSD heb je dat niet. Ik zou zonder window dan ook voor een 2.5"SSD gaan.

Nu heft dit bord twee M.2 aansluitingen, waarvan één PCI-E 3.0 is en de ander PCI-E 2.0. Je kan de SATA M.2 dan natuurlijk in die laatste steken.

Enige minpuntje: de PCI-E 3.0 aansluiting zit lekker warm onder de GPU cooler :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2018 15:25 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:22:
[...]

Ja dat is waar, maar dan heb je wel een M.2 slot in gebruik als je later ooit wel een NVME SSD wil kopen. Met een 2.5"SSD heb je dat niet. Ik zou zonder window dan ook voor een 2.5"SSD gaan.

Nu heft dit bord twee M.2 aansluitingen, waarvan één PCI-E 3.0 is en de ander PCI-E 2.0. Je kan de SATA M.2 dan natuurlijk in die laatste steken.

Enige minpuntje: de PCI-E 3.0 aansluiting zit lekker warm onder de GPU cooler :/
Beide m.2 liggen onder slot van PCIe Armor (videokaart, zie => https://www.gigabyte.com/...US-ULTRA-GAMING-rev-10#kf verder ben ik geen Fan van Gigabyte op AM4, veel te veel problemen mee bekend. (misschien u verholpen met laatste BIOS update van 6 dec.)

Verwijderd

Hackus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:32:
[...]

Beide m.2 liggen onder slot van PCIe Armor (videokaart, zie => https://www.gigabyte.com/...US-ULTRA-GAMING-rev-10#kf verder ben ik geen Fan van Gigabyte op AM4, veel te veel problemen mee bekend. (misschien u verholpen met laatste BIOS update van 6 dec.)
Ik heb zelf dit bord en de NVME SSD zit toch echt onder een koelblok dat geheel ingelsoten wordt door het moederbord 2 PCI-E sloten en de koeler van mijn 1080Ti.

Verder heb ik sinds ik dit bord heb slechts één keer problemen gehad en dat had met de nVidia driver te maken. Downgrade naar de vorige driver en later naar de eerst volgende loste dit op. Verder is het systeem zo stabiel als een huis geweest, zelfs overclocked. Alleen is OC op een 2700X niet zo boeiend aangezien de CPU weinig headroom heeft. Er is praktisch geen winst te halen tov van XFR gebruiken.

Ik had mijn 3200MHz geheugen overclocked, dat werkte ook prima tot 3400MHz, verschil in benchmarks was echter zo klein dat het ook hier weer niet demoeite was om buiten de spec te draaien.

Met een 2600X zal er iets meer ruimte voor overclocken zijn, aangezien de boost clock lager is dan de 2700X.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2018 15:57 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd X overklokken heb je weinig aan. via Power / Precision boost of hoe je het noemt haal je goede clock speed (met goede koeler) en heb je ook geen X470 voor nodig, maar voldoet een goede B450 ook.

Verwijderd

Hackus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:24:
@Verwijderd X overklokken heb je weinig aan. via Power / Precision boost of hoe je het noemt haal je goede clock speed (met goede koeler) en heb je ook geen X470 voor nodig, maar voldoet een goede B450 ook.
Weet ik, ik heb de X470 omdat ik voor de functionaliteit die ik wilde niet bij B450 bordjes terecht kon:
  • Een PCI-E x4 slot voor een 10Gb ethernet card, zonder dat de GPU naar x8 moet
  • geintegreerd intel Gb ethernet,
  • een M.2 M key aansluiting bruikbaar tegelijk met PCI-E x4 slot
  • USB 3.1 gen 2.

• hielkee
Dank, die is in ieder geval al besteld.
Ergo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:54:
... al ben ik niet helemaal overtuigd betreft het moederbord. dit voornamelijk wegens de slechte recensies betreft snel stuk gaan en dergelijke. wel lijkt het verder dat als je gewoon een goed exemplaar heb , het gewoon een prima bord is. ...
Ik heb die drie reviews waarbij het mobo er na enkele uren mee op hield achter elkaar ook gezien en begon daardoor te twijfelen. Op hardware.info krijgt hij wel een Excellent Choice Award en in een eerdere BBG is hij ook al eens langsgekomen.

Een alternatief is MSI X470 Gaming Plus, maar heeft iets minder opties. Wel een verstevigd PCIe slot en niet het nadeel dat de m2 drive onder de videokaart ligt. Bovendien kan ik dan het goedkopere G.Skill geheugen nemen.

Het enige wat ik me afvraag is of die drie reviews niet een slechte batch geweest zijn, ik vind het op zich geen ramp om het bord terug te moeten sturen. Is er qua performance verschil te verwachten tussen deze twee moederborden?

Alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 74,-€ 74,-
1MSI X470 Gaming Plus€ 129,-€ 129,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 111,50€ 111,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,40
Hackus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:24:
Heb je een suggestie voor een goed B450 bord? Is het niet zo dat ik met een X470 chipset in de toekomst safer zit als ik nog wil gaan upgraden? Ben op zich wel gevoelig voor een meer high-end chipset, en ben waarschijnlijk wel bereid de meerprijs er voor te betalen. Tenzij het echt onzin is natuurlijk...

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa MSI B450 Tomahawk als ATX of iets duurder en meer opties de Carbon gaming.

Nee, je zit niet safer. bij Zen2 kun je ook een nieuw moederbord verwachten, en wat zijn de kosten..?
een videokaart is duur, maar een moederbord en cpu is het beste om gecombineerd te vervangen. kijk ook voor 3200MT/s RAM die op 3200 te gebruiken is. dat is wel zo ideaal bij een X. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 als je het extra niet waard vind, kun je beter een 2600 kopen en die op 4GHz clocken alle cores. een low-budget X470 is dus niet beter dan goede B450. je zit qua prijs wel stuk hoger dan goedkope(re) B450

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 19-12-2018 20:02 ]

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij @Hackus. Als je de extra's die X470 planken bieden niet nodig hebt, dan kan je beter voor een kwaliteits B450 bord gaan.

De VRMs op de Aorus X470 Ultra gaming zijn genoeg voor PBO2/XFR2 in een case met goede airflow. Ik heb geen enkel probleem met de temperatuur of stabiliteit in mijn CM Storm Trooper.

Voor een B450 plank zou ik voor een MSI B450 Tomahawk gaan. Betere PD ga je op een B450 bord niet vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2018 22:08 ]

Pagina: 1