Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe groepenkast écht nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sumerechny
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 30-07 07:17

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Topicstarter
We staan op het punt om zonnepanelen aan te kopen, dit is allemaal prima. Er was echter één partij (met goede naam) die toch wel helder was in het vervangen van de groepenkast. De huidige kast is rond 1983 geplaatst maar we hebben geen problemen m.b.t. stabiliteit van de stroomvoorziening in-huis.

Nu heb ik mijn zo twijfels of dat wel écht nodig is (het ziet er wel gelikt uit maar het is ook weer 600eu), ik heb hier zelf echter weinig verstand van. Een zoektocht op internet levert weinig op omdat ze me vrijwel allemaal een nieuwe kast willen verkopen :P .

Hoe zien jullie dit?

Alle reacties

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:32

cactusman

nu met extra naalden

Hoeveel panelen? Huidige kast uit te breiden ? staat van de huidige kast ?

1983 -> vervangen zeker als er nog wip of draaischakelaars inzitten van holec.. die hebben nogal de neiging om uit te fikken...

cactusman wijzigde deze reactie 18-12-2018 14:23 (46%)

euhmmmm

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Ik zou als elektricien ook niet meer willen rommelen aan stoppenkasten uit dat jaar. Mijn elektricien wilde de kast ook niet meer uitbreiden toen ik een kookgroep wilde hebben.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

35 jaren oud. Reservering voor een nieuwe is dan 600/35 is 18 euro per jaar. Doen.

DeBolle wijzigde deze reactie 18-12-2018 14:28 (5%)

Specs

• Jorn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:55
Waarschijnlijk voldoet de kast niet meer aan de huidige regelgeving, en omdat er aanpassingen gedaan moeten worden(extra groep) moet de groepenkast ge-upgrade worden naar de huidige eisen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:04
Grote kans dat er geen hoofdschakelaar aanwezig is ? Dan moet dat nu wel geplaatst worden en is het een kleine extra kosten post om direct de hele kast te vervangen.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:21
Tja, wanneer is iets écht nodig? Het lijkt me de investering wel waard op zich, maar goed, dat ben ik.
Heeft de betreffende partij ook aangegeven waarom hij tot dat oordeel komt?

• Stefuit
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 20-09 18:23
Heb je geen foto van de kast? Is dan makkelijker te zien.

Kans is groot bij zulke oude kasten dat er wel iets afbreekt dat je er in begint te prutsen met alle gevolgen vandien...

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 16:06
Op zich zou een nieuwe kast misschien niet noodzakelijk zijn. Maar de normen schrijven wel voor dat bij aanpassingen en/of uitbreidingen de nieuwe en aangepaste delen van de installatie voldoen aan de eisen vandaag de dag.

In praktijk is dan even een nieuwe groepenkast tegen de muur te schroeven veel minder werk dan de huidige kast compleet verbouwen. En daarmee voordeliger. Een nieuwe groepenkast is in praktijk dus echt 'nodig'.

Partijen die hier van afwijken, houden zich simpelweg niet aan de geldende normen. En dan moet je je serieus afvragen hoe deugdelijk en veilig de installatie is die ze uiteindelijk opleveren. Ondeugdelijke elektrische installaties zijn na menselijke fouten de grootste veroorzakers van woningbranden.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True