Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zware tafel lassen; welke constructie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaPa
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-08 13:28

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Zijn er mensen hier met kennis van constructies?
Er moet een tafel gelast worden voor een machine van zo'n 250KG
De machine zorgt ook voor wat beweging en het gewicht is redelijk gelijkmatig verdeeld.
De tafel moet 125 x 150 cm worden en 1 meter hoog.
Bovenop komt een plaat betonplex, eventueel ook onderop.

Ik heb 20 stalen kokers van 30 x 60 mm, wanddikte 3 mm, lengte 2 meter.
Ik dacht om ze rechtopstaand op onderstaande manier aan elkaar te lassen.
Maar dan houd ik een stel kokers over die ik zou kunnen gebruiken om het nog steviger te maken.
Aan zijden C en D eventueel nog wat strip om te schoren.
Zijden A en B houd ik het liefst open zodat er ook nog wat onder de tafel kan worden geplaatst.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alle reacties

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14:00
Ik zou diagonaal ook een koker plaatsen, aan kant A, C en D.
Kant B kun je dan open gebruiken voor opslag.

PSN: plexforce (ps4)

• _Hades_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:10
schoren in vakken c en d plaatsen?

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Zijde D nog een buis in het midden tegen door-leunen naar links/rechts en vanwege het gewicht en het blad als #. Althans zo zou ik het doen.

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:13

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik zou sowieso een aantal schuine kokers aanbrengen, nu heb je een constructie die mogelijk niet stijf is. 250 kg is geen enkel probleem voor een frame van kokers van 30x60x3 qua gewicht, maar als dingen bewegen kan het nog wel eens interessant worden.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sowieso een paar diagonaal verbindingen in de hoeken.
En in het midden van de tafel de 4 balken onderling aan elkaar verbinden om trillen/buigen te verminderen.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Bedankt allemaal voor het meedenken, ik ga de overige kokers gebruiken voor de diagonalen en dan moet het goedkomen!

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:13

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

PaPa schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:18:
Bedankt allemaal voor het meedenken, ik ga de overige kokers gebruiken voor de diagonalen en dan moet het goedkomen!
Waarschijnlijk heb je gelijk, om echt antwoord te kunnen geven op je vraag hebben we meer details nodig

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21:13
PaPa schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:18:
Ik zou het laten narekenen door iemand die dit soort dingen vaker berekend. En zware machines die bewegen geven rare krachten..

Je wil niet dat je tafel en machine tijdens het werken ineens op de grond liggen met je machine nog midden in een bewerking..

• Engineer21
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:32
Inderdaad zoals hierboven staat diagonalen plaatsen in veld A, C en D. Zorg er daarnaast voor dat de som van de keeldoorsnedes van de lassen minimaal gelijk is aan de doorsnede van de buis die je verbindt. Dan is de spanning in de las altijd lager dan in het staal. Voor meer tips moet je wat meer details geven over de verbinding die je gaat maken, dat is zo niet goed te zien.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Engineer21 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:32:
Inderdaad zoals hierboven staat diagonalen plaatsen in veld A, C en D. Zorg er daarnaast voor dat de som van de keeldoorsnedes van de lassen minimaal gelijk is aan de doorsnede van de buis die je verbindt. Dan is de spanning in de las altijd lager dan in het staal. Voor meer tips moet je wat meer details geven over de verbinding die je gaat maken, dat is zo niet goed te zien.
Ja precies, die diagonalen in A, C en D wil ik overnemen, daar was ik niet helemaal duidelijk in.

Ik wil het bovenste raamwerk in verstek zagen. Beide delen van de verstekverbinding rusten op de poten. Iedere verbinding wil ik rondom lassen. Alle vlakke verbindingen krijgen een V-vorm; enerzijds de bolling van de koker en anderzijds de aansluitende koker die een schuine kant krijgt. Overal een bolle las, m.u.v. de lassen aan de bovenzijde die worden vlakgeslepen ivm het tafelblad. Met keelhoogte bedoel je de lashoogte? Ik dacht te gaan lassen met 2,5mm pennen, wat de lashoogte wordt weet ik niet, dat moet ik bekijken, maar ik schat zo'n 5mm.

Wat bedoel je precies met de keeldoorsnede van de lassen moet minimaal gelijk zijn aan de doorsnede van de buis? De buis is 60x30mmx3.

• Engineer21
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:32
Je gaat dus de kanten afschuinen en volledig doorlassen? Dat is moeilijker te lassen, maar qua sterkte wel beter. Ik ging er even vanuit dat je gewoon hoeklassen zou gaan leggen. In het geval van hoeklassen wordt de spanning in de las bepaald door de dikte van de las ter plaatse van de keel, zie de onderstaande afbeelding.

De spanning in die rechterplaat wordt verdeeld over beide hoeklassen waarbij de spanning in de las bepaald wordt door de keeldoorsnede (de snede aangegeven in de bovenstaande afbeelding maal de lengte van de las).

Als je met afschuiningen een volledige doorlassing gaat maken loopt het materiaal gewoon door en zit je qua sterkte sowieso wel goed. Qua vermoeiing is het altijd slim om stuiklassen vlak te slijpen, dan verminder je het risico op scheuren vanuit de lasteen.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zonder informatie over wat de machine precies doet valt hier niets over te zeggen, ja wel hoe je het sterker kan gaan maken maar of dat er voor zorgt dat het tafeltje ipv 0,3 of 0,6 keer de krachtaan kan of juist in plaats van 'net aan' sterk zat wordt...

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
bedenk dat rechthoeken geen sterke vorm is daarvoor heb je driehoeken nodig. Kortom zorg voor driehoeken in je constructie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:29
Is dit niet een beetje over engineered?
Vergelijk het eens met bv een podiumdeel : https://www.rolight.nl/Ho...asic-Line-200x100cm-zwart

Afmetingen van 2 x 1 meter, max draagkracht van 750 kg m^2
Zijn gemaakt van aluminium profielen met een multiplex toplaag.
Poten worden ingeklemd met een schroef.

In plaats van aluminium ga je nu stalen profielen met wanddikte 3 mm gebruiken. Alles word volledig gelast en poten kunnen geen kant op. Bij een machine van 250 kg spreken we over een belasting van slechts 65 kg per poot.

Als ik even snel reken weegt een stalen kokerprofiel van 30 x 60 x 3mm ongeveer 4 kg per meter.
In je tekening tel ik 18 meter staal. Het eigen gewicht van je huidige tafel is zo'n 100 kg met topplaat meegerekend.

Ik zou me met goed laswerk geen zorgen maken bij je oorspronkelijke ontwerp. Mocht je willen schoren, neem dan lekker een stukje platte strip wat je schuin in de hoek last. Veel minder werk dan een complete balk lassen.

Lost In Music

• clements
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Mm, ik wilde net HEB140 profielen voorstellen, maar dat lijkt wat veel 😜

Maar 250kg is niet veel. Gewoon een framepje in elkaar zetten en schoren als het wat steviger moet voelen.

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:57

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

@Sgrovert @clements Of 250kg veel is is helemaal afhankelijk van wat voor machine we het over hebben. Een draaibank van 250 kilo kan nogal wat lompe krachten genereren. En die wil je zo stevig mogelijk hebben staan om tool chatter en andere soortgelijke problemen te voorkomen.

Dus een podiumdeel lijkt me dan ook een slecht vergelijk, dat is nooit stabiel genoeg als ondergrond voor veel zware machinerie ;)

McGryphon wijzigde deze reactie 19-12-2018 22:53 (47%)

Hail to the Affordable Ironmonger
Prophet of bricolage of the last eclipse
Purchase cutting-edge items at the Ironmonger's
Ineffable copier of the seven keys

• Sgrovert
Podiumdeel is meer om te illustreren wat een lichte constructie al aan draagvermogen heeft.
6 man die tijdens een feest er volle bak op staan te springen is een behoorlijk lompe belasting ;)
Podiumdelen moeten vooral niet stuk gaan bij dynamische belastingen.

Mocht je tafel met machine gaan lopen, schroef je hem vast aan de grond. (en machine dus aan de tafel)

Lost In Music

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:57

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Sgrovert schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:58:
Podiumdeel is meer om te illustreren wat een lichte constructie al aan draagvermogen heeft.
6 man die tijdens een feest er volle bak op staan te springen is een behoorlijk lompe belasting ;)
Podiumdelen moeten vooral niet stuk gaan bij dynamische belastingen.

Mocht je tafel met machine gaan lopen, schroef je hem vast aan de grond. (en machine dus aan de tafel)
Maar podiumdelen vangen die klappen op door mee te geven, en dat wil je met een machinebasis dus niet ;)

Ik heb aan en op genoeg podia gewerkt om te weten dat het wat kan hebben, dat is mijn punt niet :P

Ik wilde meer nuanceren dat "oh maar 250kg is maar een lichte last" lang niet altijd op gaat bij een machine van 250 kilo. In 250 kilo kan je heel wat mechanische kracht en lompigheid kwijt.

En "mocht de machine met tafel gaan lopen dan schroef je de tafel vast", dat is waar, maar alsnog wil je voor veel machines dan wel een zo stijf mogelijke tafel hebben.

@PaPa wat voor machine komt er op te staan?

McGryphon wijzigde deze reactie 19-12-2018 23:15 (8%)

Hail to the Affordable Ironmonger
Prophet of bricolage of the last eclipse
Purchase cutting-edge items at the Ironmonger's
Ineffable copier of the seven keys

• Sgrovert
Dat klopt helemaal.
Podiumdelen zijn ook niet bedoeld om machine op te plaatsen.

Bij getekende constructie zou 1 dragende balk in het midden voldoende zijn voor het dragen van de last. Het zou kunnen dat er 2 staan omdat dit makkelijker vastschroeft bij de machine, maar zonder te weten welke machine, kunnen we hier geen advies over geven.

Bij een machine met bewegende delen wil je idd zo'n stijf mogelijke tafel hebben. Indien de machine kan wegen heb je kans dat je werkstuk gaat verschuiven.

De plaat betonplek aan de bovenkant zorgt dat het bovenvlak stijf is en niet kan bewegen. De platen aan de zij en achterkant zorgen voor extra stijfheid in beide andere richtingen.

De op moet zelf bepalen of voor zijn toepassing een tafel van 100 kg acceptabel is, en of de tafel aan de vloer vastgezet moet worden.

Maar met het voorgestelde ontwerp zie ik constructie technisch eigenlijk geen problemen.

Lost In Music

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Sgrovert schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:22:

[...]
Ik zou me met goed laswerk geen zorgen maken bij je oorspronkelijke ontwerp. Mocht je willen schoren, neem dan lekker een stukje platte strip wat je schuin in de hoek last. Veel minder werk dan een complete balk lassen.
In de OP ben ik uitgegaan van strip om de boel te schoren, voor mijn gevoel voldoende om flink wat extra stevigheid te genereren in het ontwerp. Maar met je gevoel zit je er weleens naast. Een tafel van 100KG is inderdaad wel erg zwaar, als het niet nodig is houd ik het liever bij strip ipv koker om te schoren.
McGryphon schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:14:
[...]

@PaPa wat voor machine komt er op te staan?
Er moet een CNC frees op komen, zoiets als dit:

Van wat ik heb begrepen zijn de bewegingen van zo'n freesmachine normaliter niet heel heftig. Hangt er wel vanaf wat en hoe je iets freest, maar bij hoge snelheid en abrupte stops kan zo'n machine wel aardig wat kracht genereren in een bepaalde richting. Wat meestal resulteert in neergaande krachten als de tafel niet stevig genoeg is >:).
De constructie hoeft niet super stijf te zijn, als de tafel enigszins de beweging van de machine kan opvangen is dat zelfs wel goed, heb ik her en der gelezen.

• clements
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Ik heb dezelfde machine gemaakt, ook een cnc op het frame. De kokers die wilt gebruiken zijn ruim voldoende.
Ik zou wel wat extra aandacht geven aan het recht houden van je frame tijdens het lassen. Goed hechten en op een tafel opspannen.

Je zou je onderframe aan 3 zijden kunnen voorzien van een dunne plaat. Wordt ie stijver van en heb je gelijk wat extra opberg ruimte.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True