Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik heb net een 32" 4K scherm gekocht ter vervanging van mijn scherm met 2560-1440 resolutie. Nu kun je in Mac OSX bij 4k-schermen niet zozeer de resolutie aanpassen als wel de scaling van een scherm. De meest rechtse (en nu geselecteerde optie) geeft de standaard 4K-resolutie aan, waarbij alle tekst erg klein wordt. De uiterst linker optie schaalt het UI alsof je naar een full hd-scherm kijkt. Te groot eigenlijk. Daartussen zitten nog wat opties en juist die geven bij mij problemen icm met Adobe Photoshop CC 2018 en Lightroom.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kGzpD3Z.png

Kies ik voor een van de uiterste opties, dan wordt een afbeelding met een resolutie van 3840x2160 (de native resolutie van mijn scherm) op 100% ook netjes beeldvullend weergegeven. Kies ik voor een van de tussenliggende opties, dan schaalt niet alleen het UI, maar dus ook de foto die ik aan het bewerken ben. Heel hinderlijk, want ik wil juist op 100% ook echt op pixelniveau naar mijn foto kijken (een pixel op mijn scherm is een pixel op mijn foto) en niet naar een geschaalde foto.

Voor nu heb ik hem op de rechter stand staan, aangezien er bij de meest linker stand nauwelijks nog werkruimte overblijft en alle tekst wel erg reusachtig is. Echter zou ik graag een van de tussenliggende standen gebruiken, dus het UI iets groter schalen zonder dat dit effect heeft op hoe mijn foto's worden weergegeven. Iemand een idee? Ik zie in de preferences van Photoshop niets wat me helpt en ook een zoektocht online heeft me nog geen antwoord opgeleverd.

Edit: ter verduidelijking nog een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oUEAApA.jpg

Deze foto wilde ik gebruiken als wallpaper en had ik dus exact dezelfde resolutie gegeven als mijn scherm. Echter, als ik de weergave op 100% zet, dan is de foto in Photoshop dus verre van beeldvullend. Dit is alleen het geval als in het bovenstaande OSX-menu de linker of rechter optie kies...

[ Voor 11% gewijzigd door Enzo Dizono op 18-12-2018 14:05 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ok, dit is kennelijk geen probleem van Adobe, maar een probleem van Apple, aldus onderstaande quote van een Adobe-medewerker op hun forum:
Hi all,

From our engineering team:

"Documents in Photoshop are based on pixels (NxN). When you create a document in the new document dialog, you are describing the pixels dimensions, base pixels per inch resolution (PPI), and depth of the document. Individual layers in a document can exceed the dimensions of a document, however the visible area of a document is the NxN area. When creating a document, we use the PPI for things like, printing, rulers, documents size when opening, etc… What Photoshop displays is pixels. This gives one the ability to see the image pixel for pixel.

The Mac supports two monitor scale factors, 100% and 200%. The scale factor for the monitor is based on the pixel density of the monitor. Monitors with high pixel density use a 200% scale factor, low pixel density monitors use 100%. This is all Photoshop knows about with regard to scale factors. When we draw Photoshop to the screen, we draw into a backing store provide by the operating system. This backing store will always be 100% or 200%, we have no control over this setting. We can query the backing store for the scale factor and adjust our drawing appropriately (i.e. use higher fidelity icons). If the user chooses a display resolution which is “scaled” (i.e. not “Default”), we continue to draw into the backing store at the backing stores scale factor (remember: 100% or 200%). The operating system then up or down samples the backing store we have drawn into and displays it on the monitor.

Thus, if you, the user, want to see your document unmodified, you should set your monitor resolution to “Default for display”. If you set to any other setting you are seeing an up/down sample image by the OS."

"When you choose a screen size that is not 1 or 2x of the physical panel, Apple still has Photoshop draw into a 1x or 2x buffer, not a 1.4 or other scale factor. Apple then runs a downsampling filter on it to get to that scale size (window compositor likely does this)."

If you're looking to use a non-default scale provided by the OS and are concerned about this, it'd be good to contact Apple and provide your screenshots and use-case so they can provide developers with fractional monitor scale factors opposed to the scaling they do which is not exposed to Photoshop (or any other application).

Hope this helps shed some light on what's going on here.

Regards,

Pete
Maar dan is dit dus best wel een faal van Apple. Kennelijk schaal je niet zozeer de UI-elementen, als wel elke pixel op het scherm. Als ik kies voor 'looks like 3008x1692 wordt niet alleen het formaat van de tekst en UI-elementen aangepast, maar dus ELKE FREAKING PIXEL gedownsampled! Als je pixel to pixel wilt werken, en dat wil je als fotograaf of videoeditor, dan zit je dus vast aan minuscule teksten en menuutjes... Blegh!

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Enzo Dizono schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:18:
Ok, dit is kennelijk geen probleem van Adobe, maar een probleem van Apple, aldus onderstaande quote van een Adobe-medewerker op hun forum:

[...]

Maar dan is dit dus best wel een faal van Apple. Kennelijk schaal je niet zozeer de UI-elementen, als wel elke pixel op het scherm. Als ik kies voor 'looks like 3008x1692 wordt niet alleen het formaat van de tekst en UI-elementen aangepast, maar dus ELKE FREAKING PIXEL gedownsampled! Als je pixel to pixel wilt werken, en dat wil je als fotograaf of videoeditor, dan zit je dus vast aan minuscule teksten en menuutjes... Blegh!
Zo lust ik er nog wel een paar van Adobe. In de instellingen kun je de DPI van je monitor aangeven en dan zou het moeten kloppen. Onder windows heb je het zelfde euvel.

Gebruik bijv de website pxcalc.com om dat te doen.

Overigens is de meest rechts scaling optie niet 4K maar nog steeds geschaald. Je moet de Option toets ingedrukt houden en dan op "scaled" drukken, dan krijg je de volledige lijst met resoluties te zien.

Met het interne scherm op macbooks werkt die truuk niet maar daarvoor kun je de tool RDM (Retina Display Manager) gebruiken.

Edit: heb het net even getest op zowel mijn interne macbook scherm als een extern 5K scherm en op veel resoluties gaat het goed maar sommigen ook niet. Echter als ik de foto 1:1 bekijk in de Preview app dan zie ik hem wel hoe ik hem moet zien (echt 1:1). Klinkt meer als Adobe die de zaken niet op orde heeft en het is wel makkelijk om dan te wijzen naar Apple.

Hoe dan ook, wat je kan proberen is een versie te downgraden (heel makkelijk als je CC abbo hebt). De laatste versie zit sowieso boordevol bugs, om naar van te worden. Moet ik op mijn macbook nog steeds doen dus heb voor nu alleen getest met de laatste versie.

[ Voor 19% gewijzigd door Ventieldopje op 18-12-2018 20:28 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Enzo Dizono zou je volgende keer de wijzig knop willen gebruiken. Thanks

Het algemeen beleid #verbodenanders

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)