Intel Core i7-2600K @4.0GHz upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Momenteel heb ik een i7-2600K die stabiel loopt op 4.0GHz. Moederbord Asus P8Z77V-LX. Daarop 16MB DDR3 (1333 loopt op 1666). Een MSI Radeon RX580 Gaming plus X.
Op zich draait het allemaal prima. Het is alleen al een jaar of 6/7 oud. In nieuwe games moet de GPU behoorlijk zijn best doen (gelukkig heb ik freesync en chill op de Iiyama red eagle).
Mijn vraag is: ga ik een upgrade van mobo/processor danwel GPU merken? Wat kan ik beter upgraden? CPU of GPU? en aangezien ik freesync heb, kies ik liever voor een AMD kaart. Maar weet iemand of er al weer een nieuwe (Navi?) serie kaarten aan komt?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik doe het normale Office werk, gebruik een DAW (Mixcraft 8 ), vandaar de 16Gb ram. Verder speel ik een game (Wildlands, assasins creed origins, CoD WWII, Mafia III) op zijn tijd. Met name voor die games overweeg ik een upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geld speelt geen rol ;-)
Ik hoeft niet het beste van het beste (geen 2080 Ti) maar ik baseer mijn keuzes niet op prijs. laten we zeggen, tussen de 1.000 - 1.500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD's, SSD's, Mugen processor koeler (pas nieuw), 650W voeding

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
processor, moederbord, geheugen, M2 SSd's en een videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gevoelsmatig wel Intel, maar sta open voor AMD

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast snel hou ik van stil

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies en ervaringen: ga ik de upgrade van de i7-2600K naar bv een i7-8700 (K) merken in mijn dagelijkse gebruik? Ga ik het merken bij een game (bv Wildlands) als ik niet ook mijn GPU vervang. Dat is momenteel een MSI RX580 Gaming plus X).

Beste antwoord (via Adjo op 18-12-2018 16:37)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Adjo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:30:
[...]

Ja, die 2x 8 pins heeft mijn RX 580 nu ook al nodig, dat gaat dus goed.

Ik twijfel alleen of de vega 56 voldoende verbetering is tov de RX 580.

Ik zag bovendien dat Azerty de gigabyte vega-56-gaming-oc-8gb aanbiedt voor een scherpe prijs (https://nl.hardware.info/...-rx-vega-56-gaming-oc-8gb)
Heeft iemand ervaringen met deze kaart?
Die wordt werkelijk afgemaakt in het Vega ervaringentopic, met reden...
Niet stabiel out of the box, crashes, coilwhining etc. Ik zou die kaart niet zomaar halen als je niet alle problemen zelf wil oplossen met bios flashes en undervolting. Wil je een Vega, haal dan een Sapphire Pulse of liever een Nitro+.
AMD RX Vega Ervaringen topic
Adjo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:07:
[...]

Tja, dat gevoel heb ik ook een beetje. Maar het juiste moment komt natuurlijk nooit. Het is of niet beschikbaar, of te duur, of er komt (bijna) een nieuwe generatie aan.
Als ik zeker wist dat al jouw prognoses over 2019 uitkomen, zou ik inderdaad willen wachten. Maar hebben we ook een beetje zekerheid? bv over Zen 2 en navi? Zijn er betrouwbare bronnen?
Zen 2 en Navi staan gewoon op AMD roadmaps. Ze gaan dus verschijnen, maar wanneer weten we simpelweg niet. Misschien komt er al duidelijkheid bij CES in januari. Over Zen 2 over een paar maanden ben ik ook wat zekerder dan Navi. Qua prestaties zou ik verbaast zijn als Zen 2, de 8700K niet gaat verslaan. Zelfs als dat gebeurd, dan zal de 8700K goedkoper zijn geworden dan die nu is omdat Intel haar productiecapaciteit opgelost zou moeten hebben. :)

Qua videokaart is het denk ik ook nog niet heel erg dringend waardoor je rustig zou kunnen wachten op Navi en dan beslissen. Nu wat settings op high i.p.v ultra en het zal goed moeten draaien.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
wat voor 650W voeding heb je? Je hebt goede kwaliteit en echte kwaliteit 650w.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Dat verschilt per game, maar je gaat het zeker merken als je je cpu upgrade. Ik ben van een 4670k naar een 8700k gegaan. De framerate in Assassin's Creed Origins is in drukke gebieden gewoon verdubbeld van 35 fps naar 70 fps, met dezelfde videokaart. Aan de andere kant heb ik in Rainbow Six Siege geen enkele fps erbij gekregen door die cpu-upgrade. Dus het ligt er echt aan wat je speelt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Core i5 2500K@4GHz, 16GB en GTX980 hier. Volg het topic met interesse :)

Ik zit ook al zeker 2 jaar te kijken of ik evt moet upgraden, tot nu toe is het bij de videokaart gebleven omdat ik op 1080p game en simpelweg nog geen bottlenecks heb gevonden bij de games die ik speel.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Grijs schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:49:
wat voor 650W voeding heb je? Je hebt goede kwaliteit en echte kwaliteit 650w.
Corsair, type weet ik niet (heb de aankoopbon niet meer). Maar functioneert prima, en als het nodig is die te vervangen, zijn dat de kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Bart ® schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:52:
Dat verschilt per game, maar je gaat het zeker merken als je je cpu upgrade. Ik ben van een 4670k naar een 8700k gegaan. De framerate in Assassin's Creed Origins is in drukke gebieden gewoon verdubbeld van 35 fps naar 70 fps, met dezelfde videokaart. Aan de andere kant heb ik in Rainbow Six Siege geen enkele fps erbij gekregen door die cpu-upgrade. Dus het ligt er echt aan wat je speelt.
En heb je bij de upgrade je GPU niet vervangen? Welke GPU heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Adjo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:58:
[...]

En heb je bij de upgrade je GPU niet vervangen? Welke GPU heb je?
Nee, enkel CPU plus mobo en geheugen. Ik heb een GTX1080ti.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Mijn i7-2600K loopt op 4.6Ghz stabiel (al 6 jaar) en in de meeste games is toch nog steeds mijn GPU (1060 6GB) de bottleneck..

Ik zou eerst eens kijken naar een goede videokaart en dan kijken hoe het loopt. Een videokaart kan je altijd meenemen, een CPU, moederbord en geheugen blijft lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk eens aan een Vega 56 Nitro ipv de RX580 die je nu hebt. (moet je wel een voeding hebben met 2 PEG/PCIe kabels)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor AC Origins ga je het verschil zeker merken als je overstapt naar een hexacore. Die game heeft gewoon minimaal een hexacore nodig om soepel te draaien. :)

Ik vraag me alleen af of nu het juiste moment voor een upgrade is. Ik zou de komende maanden niet eens overwegen om een i7 8700K te halen gezien de belachelijke prijzen. €450+ is gewoon veel te veel, en komt RAM er nog eens bij. RAM is alleen langzaam aan het dalen, en waarschijnlijk gaan de prijzen van Intel CPU's in Q2/2019 ook weer dalen als Intel haar productietekorten heeft opgelost. Vervolgens ga je in combinatie met een RX580 het verschil tussen een i7 8700K en een R5 2600 ook niet merken. De 2600 is dan een logische keuze. Daar zit juist het volgende probleem weer. Wanneer komt Zen 2 precies?

Vervolgens is het op het moment denk ik ook niet de tijd om een nieuwe videokaart aan te schaffen, zeker niet als je al een RX580 hebt. Turing is gewoon hardstikke duur voor wat je werkelijk krijgt. Pascal is EOL, maar waarschijnlijk de beste optie nu. Vega zal 50% sneller zijn dan een RX580 en heeft wel Freesync, maar Navi lijkt H1/2019 te worden en kan zomaar sneller dan Vega worden en alsnog goedkoper zijn dan Vega nu is.

Alles bij elkaar zou een paar maanden wachten misschien beter zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Hackus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:14:
Denk eens aan een Vega 56 Nitro ipv de RX580 die je nu hebt. (moet je wel een voeding hebben met 2 PEG/PCIe kabels)

Ik zag bovendien dat Azerty de gigabyte vega-56-gaming-oc-8gb aanbiedt voor een scherpe prijs (https://nl.hardware.info/...-rx-vega-56-gaming-oc-8gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:23
Bart ® schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:52:
Hier ook vergelijkbaar, van i5 4670k @4.4ghz overgeclockt naar een i9 9900k met een gtx1070 die ik al had tijdens de i5.

Alles loopt zoveel smoother, AC Origins en gta V heb je met alles ultra gewoon altijd 50-80 fps, voelt ook veel vloeiender aan, i5 had toch wel last van micro stuttering.

In CSGO ben ik van 300 average (wat voornamelijk komt door de 4.4ghz overclock die ik had, 3.4ghz zou denk ik ~200-250 geven) nar 520 average gegaan om maar een voorbeeld te noemen van een CPU heavy game.

tldr, zeker waard om te upgraden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Die daalt niet voor niets zo in prijs(vaker gehoord dat die nogal problemen kan veroorzaken) Sapphire richt zich alleen op AMD kaarten, en dat zie je terug in kwaliteit. Ik zou dat eerst eens testen, en kun je later nog een andere set kopen(MB-CPU-RAM) Dan zou ik naar AMD zen2 gaan kijken, of i5-9600k met OC op alle cores.

edit: hoor net van kennis,dat ie met 3770K(4.5GHz) en GTX980Ti op AC org +- 55fps haalt op ultra 1440p

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 18-12-2018 15:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:28:

...
Alles bij elkaar zou een paar maanden wachten misschien beter zijn. :)
Tja, dat gevoel heb ik ook een beetje. Maar het juiste moment komt natuurlijk nooit. Het is of niet beschikbaar, of te duur, of er komt (bijna) een nieuwe generatie aan.
Als ik zeker wist dat al jouw prognoses over 2019 uitkomen, zou ik inderdaad willen wachten. Maar hebben we ook een beetje zekerheid? bv over Zen 2 en navi? Zijn er betrouwbare bronnen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Die wordt werkelijk afgemaakt in het Vega ervaringentopic, met reden...
Niet stabiel out of the box, crashes, coilwhining etc. Ik zou die kaart niet zomaar halen als je niet alle problemen zelf wil oplossen met bios flashes en undervolting. Wil je een Vega, haal dan een Sapphire Pulse of liever een Nitro+.
AMD RX Vega Ervaringen topic
Adjo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:07:
[...]

Zen 2 en Navi staan gewoon op AMD roadmaps. Ze gaan dus verschijnen, maar wanneer weten we simpelweg niet. Misschien komt er al duidelijkheid bij CES in januari. Over Zen 2 over een paar maanden ben ik ook wat zekerder dan Navi. Qua prestaties zou ik verbaast zijn als Zen 2, de 8700K niet gaat verslaan. Zelfs als dat gebeurd, dan zal de 8700K goedkoper zijn geworden dan die nu is omdat Intel haar productiecapaciteit opgelost zou moeten hebben. :)

Qua videokaart is het denk ik ook nog niet heel erg dringend waardoor je rustig zou kunnen wachten op Navi en dan beslissen. Nu wat settings op high i.p.v ultra en het zal goed moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
@DaniëlWW2 Dankjewel, ik denk dat het een verstandig advies is (al had ik liever dit jaar nog een nieuwe setup gehad ;-)
Dank voor het meedenken, en we houden het AMD nieuws in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Adjo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:37:
@DaniëlWW2 Dankjewel, ik denk dat het een verstandig advies is (al had ik liever dit jaar nog een nieuwe setup gehad ;-)
Dank voor het meedenken, en we houden het AMD nieuws in de gaten.
Je kunt altijd wachten, er komt telkens iets nieuws. Dan is het nog afwachten of er problemen zijn etc etc.
Als je nu wilt upgraden kan dat goed, je nu gekochte set zal niet ineens minder gaan presteren, en je weet nu wat er goed werkt. Er zal ook weer een nieuw moederbord komen met nieuwe chipset, net als nu bij Intel Z390 en B365. Gerucht was het laatste dat Ryzen 3000/3300G als 1e uitkomt, en daarna de rest. Dit is een APU met ingebouwde grafische chip.
AMD Zen 2 release date
AMD confirmed at November’s Next Horizon event that the Zen 2 processors had begun sampling, as promised, this year and is set to hit the market in 2019. We’re expecting the mainstream desktop parts to land in March or April 2019.

Pagina: 1