Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Na het kijken van wat youtube video's over bitcoin paper wallets, heb ik een vraag.

Via een site als www.bitaddress.org kun je een keypair maken en dat vervolgens gebruiken om coins op te slaan.

Mijn probleem is: als je zo'n keypair offline aanmaakt (wat wordt aangeraden), is er dus geen check tegen de blockchain, en kan er zo een dubbel adres ontstaan (kans is klein maar dit zou niet moeten kunnen). Nou weet ik niet of een public/private key pair uniek is, maar in beide gevallen is het een probleem. Als het uniek is en je krijgt toevallig een bestaand adres, kun je alles leeghalen. En in geval 2 weet ik niet wat het gevolg is, maar 1 adres met 2 private keys kan onmogelijk goed gaan ..

Weet iemand hoe dit precies zit, en of ik hier iets mis (waar zit mijn denkfout), want zo als ik het nu zie is dit een vrij gammel mechanisme.

Met vriendelijke groet,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 09:42
Je derived een public key vanaf je private key. Deze zijn dus altijd aan elkaar gebonden, maar vanaf je public key kan je nooit achter de private key komen. De kans dat je eenzelfde private key genereert als iemand anders bestaat, maar is niet realistisch. Deze key pairs zijn gebaseerd op bestaande cryptografie wat als veilig wordt beschouwd.

De kans dat je dezelfde key genereert als iemand anders is 0.000000000000000000000000000000000000684% als 1 miljard gebruikers 10 adressen genereren (Volgens een random bron op internet).

[ Voor 3% gewijzigd door Penait1 op 18-12-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 02:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RickD007 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:29:
Mijn probleem is: als je zo'n keypair offline aanmaakt (wat wordt aangeraden), is er dus geen check tegen de blockchain, en kan er zo een dubbel adres ontstaan (kans is klein maar dit zou niet moeten kunnen).
Draai het eens om: hoe gaat een check tegen de blockchain daartegen beschermen dan? De enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat het adres op dat moment nog niet gebruikt is. Maar het biedt geen enkele garanties over de toekomst.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat de kans dat jij een algebruikt adres genereert astronomisch klein is, zoals Penait1 ook al laat zien :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

In de categorie: interessante video's:

Dit is raar, ik bedoel Quindecillions & The Amazing Math, maar hij embed een andere video. Dit is de link:

YouTube: Bitcoin 101 - Quindecillions & The Amazing Math Of Bitcoin's Private...

Edit: nog een 'mooie' discussie over Paper Wallets. Let wel: de auteur is in mijn ogen té negatief (zie ook comments in de thread) https://www.reddit.com/r/...erated_paper_wallets_are/

[ Voor 64% gewijzigd door letatcest op 20-12-2018 11:46 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie