Opleidingsbudgetten zou ik na moeten kijken. De rest: I rest in my case.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Stef012 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:26:
Dat er andere bedrijven potentie zien in jou, zegt eigenlijk genoeg. Neem het aanbod wat gedaan wordt altijd serieus! Een aanbod wordt niet lukraak gedaan. Verder zegt de hoogte van het aanbod ook veel over jouw "marktwaarde".
Volgens mij ben jij bezig in de trant van "projectleider".
Members only:
Inloggen
Projectleider niet. Wij hebben een projectleider, maar die is ook niet echt projectleidend bezig. Eerder projectmanagend. It's just a name, zullen we maar zeggen.
Members only:
Inloggen
Widow schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:50:
Je stelt een vraag over een functiegroep, maar tussen de regels door lees ik iets heel anders. Voornamelijk een hoop irritaties van je huidige werk. Dus een hele andere vraag: vind je je werk nou echt leuk? Dat je wakker wordt, en iets denkt van "we gaan leuke dingen doen vandaag!". Of wordt je wakker, en zie je er op dat moment al tegenop om iets met werk te gaan doen?
AU.

Ik heb er nu, sinds vorige week (nieuwe functie) weer wat zit in. De tijdsspanne daarvoor kreeg ik een hekel aan zondagmiddag, omdat ik de volgende dag weer aan het werk moest. Voorlopig heb ik uitdaging en kan ik het deel van mijn werkzaamheden dat irritatie gaf, beperken tot een minimum, in plaats van dat dit mijn hoofdwerkzaamheden zijn. Die irritatie kwam en komt overigens vooral uit verouderde apparatuur waarin een veel te grote foutmarge zit.
JvS schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:07:
Leiding geven is breed interpreteerbaar. Maar het komt er naar mijn mening minimaal op neer dat jij eindverantwoordelijk bent voor werk dat een ander doet en dat jij die ander op een passende manier motiveert, en helpt met het op tijd en met goede kwaliteit af te maken. Dat je actief voortgang monitort en ingrijpt indien nodig.
Ik ben het met bovenstaande reactie eens. Het klinkt alsof jij en je werkgever zaken verschillend zien. Het is voor mij niet te beoordelen wie er gelijk heeft.
Ik zou sowieso nooit solliciteren om hoger salaris af te dwingen. Solliciteer alleen als je ook die baan wilt.
Ik vraag ook niet om gelijk. Dat oordeel wil ik niet van een ander hebben. Ik weet van mijzelf wanneer ik fout zit en dat aan een extern iemand met een eenzijdig verhaal vragen is een beetje flauw.
Met jouw definitie van leidinggeven bedoel je dus ook dat jij als leidinggevende de verantwoordelijkheid pakt. Dat jij zeg maar schuld hebt als het wel fout gaat? Ik weet van mijzelf dat ik politiek tactischer en sterker moet worden. Ik heb behoorlijke stappen hierin gemaakt, maar kan nog steeds zo nu en dan met de botte bijl rondhakken. Minder dan vroeger, absoluut, maar het kan nog beter.
Dat dus. De nieuwe functie is, als de ervaringen eruit komen die ik verwacht dat eruit gaan komen, erg waardevol voor nieuwe ervaringen, maar er mag wel iets tegenover staan.
BastaRhymez schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:19:
Het is lastig in te schatten voor iemand die jou niet kent en niet exact weet wat je doet.
Persoonlijk lees ik geen "projectleider" in hetgeen je doet. Wel meer het coördineren, en dus lijkt projectcoördinator wel logisch te zijn. En bij coördineren hoort vaak ook een stukje voortouw nemen en leiding geven. Maar als projectleider komt er nog wel wat meer bij kijken dan dat je nu doet.
Wel mis ik een beetje hoe oud dat je bent, hoeveel ervaring dat je hebt. Maar behalve dat, je geeft ook aan 1 of 2 projecten te hebben begeleid. Dat je dat al niet weet, (ik bedoel: het is 1 project of het zijn er 2) baart me ook wel enigszins wat zorgen. Daarnaast is ook de omvang van een project wellicht relevant.
Members only:
Inloggen
Op een klein werk (zeg < 1 miljoen euro) doe je hele andere werkzaamheden dan een middelgroot (1 tot 20 miljoen euro) of een groot (>20 miljoen euro) project.
Zelf ben ik (na 8 jaar) projectleider. Maar ik doe hele andere zaken dan mijn meeste directe collega's. Maar dat heeft er mede mee te maken, dat ik alleen de hele grote (niche) projecten (kleinste project dat ik tot op heden heb gedaan is 700 miljoen euro) doe. De meeste collega's zitten een beetje in de middelgrootte projecten en pakken in dat op zich een groter / breder takenpakket op.
Kan ik wat zei doen op een middelgroot werk? Ik weet het niet. Ik heb de kennis en kunde van wat ik op de grote projecten doe. En dat kan ik (volgens mijn werkgever en collega's) erg goed. Kunnen mijn collega's (van een middelgroot werk) wat ik doe? Ik weet het niet. Ik denk dat ze te breed hun werkzaamheden willen uitvoeren (zoals ze gewend zijn) en daardoor niet goed uit de verf kunnen komen. Immers, op de projecten waar ik werkzaam ben, moet je gewoon een (deel)scope op je nemen. Het hele project overzien is gewoon een stuk lastiger.
De vraag is dus wat voor projecten je tot op heden hebt gedaan.
Members only:
Inloggen
Wat ook heel erg helpt, is in gesprek te gaan met een (senior) collega / (senior) manager, anders dan je eigen leidinggevende. Als die dezelfde waardering weten uit te spreken over jou, heb je hun aan je zijde en kan je samen met hun naar je leidinggevende stappen. Dan heb je ook wat om op terug te vallen, als je eigen leidinggevende je niet voldoende steunt.
Members only:
Inloggen
Overigens zou ik ook echt even verder om je heen gaan kijken. De salarissen uit de CAO zijn echt aan de lage kant. Kijk om je heen, verbreed je kennis en er gaan meer deuren open voor je dan je denkt (qua financiën, maar ook qua werkplezier en waardering).
Daarvoor zie ik het als noodzakelijk om eerst te weken waar ik moet zitten.
Ik ben wellicht wat verzuurd geraakt. Er zijn een paar nieuwe jongens bij gekomen die wel weten hoe de huidige wereld in elkaar steekt. Vanuit een van deze is ook de nieuwe functie actief gepushd. Daar heb ik nog enigszins vertrouwen in.
lactaxative schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:47:
Je zit op een bureau met zo te horen veel pensioenuitzitters. Je zit daar voor ongeveer het minimum wat een bedrijf je zou kunnen geven.
Of je goed bent, kunnen we niet beoordelen. Dat doet er gelukkig niet toe. Je bent op zijn minst ambitieus. Het laatste wat je dan moet doen is tussen ongemotiveerde engineers blijven zitten.
Overigens, in het salaristopic heb ik vrij regelmatig stukjes van je gelezen welke vooral negatief zijn over mogelijke salarisstappen. Bij deze zou ik graag willen aangeven dat dit m.i. niet gestaafd is met de realiteit - je kunt bijvoorbeeld wel degelijk +500 binnen eenzelfde bedrijf doen na een jaar. Ook kun je met twee jaar werkervaring ook prima ergens aan de bak komen voor 3300+13e maand+pensioen ofzoiets. Ik wil absoluut niet zeggen dat dat marktconform is, maar het is ook weer niet zeldzaam. Het is wel zeldzaam op dergelijke bureaus overigens, maar zoals ik al aangaf is dat naar mijn mening geen plek voor een ambitieuze starter. Als ik zo vrij mag zijn even alle bureaus over één kam te scheren natuurlijk - er zullen er ongetwijfeld ook zijn die wel proberen jou zo snel mogelijk te laten ontwikkelen. Dat lijkt me gezien de TS echter niet het geval.
Het is deels mijn negatieve instelling (die ook keerzijden kent), maar als je niet heel duidelijk hebt waarom je wèl moet blijven, zit je al verkeerd. Jij bent volgens mij vooral op zoek naar een goede reden om weg te gaan. Die heb je helemaal niet nodig.
Members only:
Inloggen
Dank voor jullie feedback!